Hvad har du spillet i dag? Juli 2013

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2013

Post by Larsine »

På ferien i Toscana fik jeg desværre ikke spillet helt så meget som jeg plejer på vores sommerferie.

Men i går aftes var det tilbage til den sædvanlige onsdagsspilleaften. Den var dog præget af at andre holdt ferie, så Jens havde taget en kollega med (Jacob), som jeg dog kendt i forvejen fra floorball.

Vi startede med et spil Lords of Waterdeep, hvor det var ret tydeligt at Jacob ikek havde prøvet det før. Men det var også tydeligt at Jens anså mig som den farligste modstander, så jeg fik adskillige Mandatory Quests, og hver gang han skulle vælge en modspiller som skulle have noget positivt, blev det Jacob. Det fik så til gengæld Jacob til også at give Jens tilbage når han skulle vælge en spiller der skulle have ekstra adventures eller penge. Så det blev ret meget op ad bakke. I slutspillet kom Jacob dog ret godt efter os, og det endte med at Jens havde 171 point, jeg havde 168 og Jacob havde 160 point.

Endnu et spil LoW, hvor Jens fortsatte sin strategi med at skade mig mest muligt, på trods af at jeg prøve at påpege at Jacob havde flest point, flest afslutte quests, flest effektive plot-quests, to 25-points quest som han næsten havde alle ressourcer til, og generelt stod bedst. Først da Jens havde spillet sin Mandatory Quest på mig, indså han at jeg måske havde ret. Jeg kunne så have gjort gengæld da jeg også havde en Mandatory Quest på hånden. Men jeg fik ret for Jacob vandt en fuldstændig overlegen sejr.

Øv hvor jeg hader når spillere går efter manden i stedet for at gå efter bolden. Det kan godt være at jeg vandt de forrige 5 spil, men det betyder vel ikke at man skal ofre sig selv bare for at sikre at jeg ikke vinder dette spil. Det er træls når en spiller udelukkende fokusers på mig, uden at koncentrere sig om hvad der sker i spillet :cry:

Bagefter spillede vi tre spil The City. Jens vandt det første, Jacob det andet og jeg vandt det tredie.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2013

Post by Frouvne »

I går formiddags prøvede Helle og jeg det lille to-personers spil Pecking Order. Spillet er designet af Richard Garfield, så lidt forventninger var der da til det. Spillet var ganske sympatisk; meget simpelt, let at gå til og en lille smule interessant. Havde det været vores eget havde jeg bestemt gerne spillet det et par gange mere, men da det var lånt skyndte vi os at aflevere det tilbage med et tak for lån.

Om aftenen spillede vi Agricola med Agricola: Farmers of the Moor, som Stony allerede har berettet. Det var interessant at se hvor meget de små ændringer influerede på hvordan spillet udviklede sig. Det var i hvert tilfælde meget markant hvor lidt der blev bygget til vores hytter undervejs. Kompleksiteten med eller uden udvidelsen mener jeg ikke der er nogen forskel på, så det må blive nogle flere gennemspilninger der skal afgøre om udvidelsen skal være med eller ej.

Vi sluttede aftenen af med et spil Eight-Minute Empire, der er en hyggelig lille sag. Det spiller jeg bestemt gerne igen, men jeg tror ikke det er nødvendigt at jeg anskaffer mit eget eksemplar. Det må være fint, at der er en i spillegruppen, der har det.

I dag til formiddag spillede Helle og jeg igen Agricola med Agricola: Farmers of the Moor. Jeg fik ret hurtigt kontrol med føden og opvarmningen af hytten. Da jeg samtidig satte mig ret effektivt på Reed fik jeg byggede hytten stor og masser af små-folk, der kunne hjælpe mig med at skrabe point sammen. Et meget effektivt spil der dog kom til at tage noget længere tid end den lille times tid vi forsøger at presse spillene ind på.

Til aften spillede Severin og jeg Agents of SMERSH. Desværre var jeg nødt til at genopfriske reglerne undervejs og det er ikke så let som det lige kan lyde, når regelbogen er så ringe udformet. Vi nåede nogenlunde halvvejs og var virkelig fint kørende, da vi valgte at afbryde for at kunne spise aftensmad.
frouvne, administrator

Image
User avatar
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 434
Joined: Tue Apr 08, 2008 1:49 pm
Location: Nørrebro
Been thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2013

Post by jondifool »

Stony wrote:Igår var der Agricola på menuen, og denne gang sammen med udvidelsen Farmers of the Moor.

Jeg er ikke helt afklaret om hvorvidt jeg synes udvidelsen tilfører noget godt. .....

7/10
Personligt ser jeg Farmers of the Moor som en af de absolut bedste udvidelser der er lavet. Jeg har sikkert skrevet det her inde før.
Den fixer de 3 primære anke punkter jeg har på agricola efter at have spillet det en del.

Med Farmers er spillet om træ/rum/famillie opgraderinger ikke længere alt afgørende.
Bygningen af ens farm er ikke længere skemalagt på forhånd.
Positionen som starting player eller tæt på er ikke nær så vigtig.
Således føles spillet ikke nær så scripted
Det er 3 ting der gør det gør Farmers til et "must play with" i min optik.
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2013

Post by Frouvne »

De sidste par dage har familien spillet et spil Agents of SMERSH. Spillet er nok lige lovlig langt, men jeg tror måske nok, man kan disponere anderledes og dermed få en lidt mere rimelig spilletid ved at være hurtigere til at udfordre nogle af håndlangerne. Så det må vi hellere prøve. Udover det syntes jeg, at det er et super-hyggeligt spil. Historien er en smule usammenhængende, men til gengæld meget stemningsfuld. Den rate hvormed INTEL-markører tilføjes og fjernes fra bordet er nok det mest frustrerende element. Det kan være meget svært at planlægge fra tur til tur. Men alt i alt et unikt spil, der gerne skal spilles lidt mere.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5124
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 500 times
Been thanked: 548 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2013

Post by Gunness »

Frouvne wrote:Til aften spillede Severin og jeg Agents of SMERSH. Desværre var jeg nødt til at genopfriske reglerne undervejs og det er ikke så let som det lige kan lyde, når regelbogen er så ringe udformet. Vi nåede nogenlunde halvvejs og var virkelig fint kørende, da vi valgte at afbryde for at kunne spise aftensmad.
Maibritt og jeg spillede det torsdag aften (i et telt, endda - den sidste halve time var lidt bøvlet, da vi måtte læse teksterne via en lommelygte ;)) - og efter et par spil synes jeg faktisk, at mekanismerne glider virkelig godt.
De opdaterede regler, der kom for nogen tid siden, har gjort meget for at gøre regellæsningen lettere. Jeg stødte faktisk kun ind i en større udfordring, nemlig med en klar og entydning forklaring af, hvordan succes og fiasko på terningerne skal sammenholdes (opvejer 1 succes og 1 fiasko hinanden?). Der var heldigvis et par stykker på BGG, der havde spurgt om det samme, og herefter har der ikke været de store problemer. Spilletiden er i mine øjne helt ok - vi var rigtig godt underholdt hele vejen, og det er det vigtigste med et spil som dette. For at få den komplette fornøjelse af teksterne skal man vel have set en hel del action/agentfilm for at fange alle klichéerne, og jeg ved ikke, hvor velbevandret Severin er i Bond, Shaft, In Like Flint og lignende sager.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2013

Post by Frouvne »

Gunness wrote:Maibritt og jeg spillede det torsdag aften (i et telt, endda - den sidste halve time var lidt bøvlet, da vi måtte læse teksterne via en lommelygte ;)) - og efter et par spil synes jeg faktisk, at mekanismerne glider virkelig godt. [...]
De markører man lukke lufthavne med er nogle af de mindste jeg har set, så det er da modigt at spille det i et telt i tusmørket, hvis man gerne vil have de fleste af komponenterne med hjem igen... :)
Gunness wrote:[...] De opdaterede regler, der kom for nogen tid siden, har gjort meget for at gøre regellæsningen lettere. [...]
Det kunne være jeg skulle tage at udprinte dem, for jeg sad endnu en gang med de oprindelige regler og det er mig helt umuligt at aflæse hvad det er for en logik der er blevet anvendt, da teksten er blevet disponeret.
Gunness wrote:[...] For at få den komplette fornøjelse af teksterne skal man vel have set en hel del action/agentfilm for at fange alle klichéerne, og jeg ved ikke, hvor velbevandret Severin er i Bond, Shaft, In Like Flint og lignende sager. [...]
Han er ikke specielt velbevandret i genren, men har vel set godt halvdelen af Bond-filmene og læst en del bøger i genren. Selv er jeg dog ikke meget mere velbevandret end ham i genren, da jeg har stor sympati for den men oftest har fundet den lidt kedsommelig, når jeg endelig har kastet mig ud i den. Som sådan syntes jeg dog at genren er ret lettilgængelig, da karaktererne og deres intentioner oftest er voldsomt karikerede. Så kan det da godt være, at man misser et par af de finere nuancer, ved at overse nogle referencer, men det fungerer fint foruden omend det selvfølgelig altid er sjovere, hvis man spotter dem. I praksis er det ham, der læser teksterne op og der er ingen tvivl om, at han bliver grebet, da han næsten ikke kan lade være med at lave forskellige stemmer til karaktererne og han ofte begynder at læse andre encounter imens vi andre rykker rundt på brættet eller andre åbenbart mindre interessante ting.
frouvne, administrator

Image
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2013

Post by BlueSwan »

Har ikke fået spillet noget som helst den sidste uges tid. Min kone har ferie, så hun forventer at spendere tid med mig. Håber snart at få spillet noget Android: Netrunner med Rune.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du IKKE spillet i dag? Juli 2013

Post by Mik »

Jeg kan også godt skrive i denne tråd hver gang jeg ikke har spillet.
Er dog ikke sikker på at det bliver interessant læsning for andre...
Image
Rune Petersen
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 624
Joined: Mon Jan 29, 2007 12:52 am

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2013

Post by Rune Petersen »

Man kan jo altid blive lidt jaloux over, at andre får spillet en masse. ;)

Selv har jeg fået spillet 2x Friday. Solospil, yay! Go me!
User avatar
Foppwin
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 677
Joined: Sun Aug 09, 2009 2:59 pm
Favoritspil: Pandemic, Throu the ages, Agricola, Dominion, Twillight struggle og mange flere
Location: Ølstykke
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2013

Post by Foppwin »

Det gode danske sommervejr betød, at der kun blev spillet lidt i sommerhuset. Det blev til 2 x Blitz. 1 x Scotland Yard og 1 x Dixit

Så ikke det store udbytte.
Danny

Image
User avatar
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 434
Joined: Tue Apr 08, 2008 1:49 pm
Location: Nørrebro
Been thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2013

Post by jondifool »

Spillede Quarriors igen går! jeg har lige købt det , inklusiv 3 udvidelser og efter et par prøvespil med standard regler for et par dage siden, så skulle der skiftes til advanced/epic rules. Og umiddelbart virker det da også meget bedre at discard af terninger reduceres til det faktisk scorende monster. Køb af 2 monstre reglen er jeg ikke overbevidst om endnu.

Meget forskellige setup gav nogle meget varierede spil. Og lidt overvældende at holde rede i regler for 3 ekpansions og et grunspil samtidig.

Det enkelte spil er ekstremt held baseret som terningspil jo skal være, men spilletiden er kort nok for 2 spiller spillet, i det mindste, til at man kan nå spil nok til at man for blik for om strategien man har valgt virker. Så Quarrior er indtil videre en rigtig god oplevelse.
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2013

Post by Larsine »

I går spillede Lilli, Lisa, Lea og jeg et spil San Juan (inkl. udvidelserne). Jeg startede dårligt, og sådan fortsatte det. Det eneste positive var at jeg fik en havn, så når de andre producerede og solgte, fik jeg point. Derudover fik jeg også en del store bygninger (Goldsmith, Hero og Library), jeg så til gengæld kun en enkelt 6'er bygning i hele spillet, og det var en en Triumphal Arch, som kun vill have givet mig 4 point. De andre byggede til gengæld masser af 6'er bygninger (Lilli fik en City Hall, Lisa fik en City Hall og et Palace, og Lea en Guild Hall). Til gengæld fik jeg bygget Katedralen, som så scorede mig 10 point. Lisa fik afsluttet spillet, og så skulle der tælles op. Jeg forventede at Lisa ville vinde, da hun have 11 violette bygninger, inkl. City Hall og Palace. Men efter optælling havde jeg 44 point, Lilli havde 37 point, Lisa havde 32 point og Lea havde 26 point :shock:
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2013

Post by Mik »

Det kan godt være at du fik en dårlig start, men at påstå at det fortsatte sådan, når du fik dig en bibliotek er vist en overdrivelse.
Og ja, når de andre lystigt bygger 6'er-bygninger er Katedralen jo altid oplagt!
Image
User avatar
thomassvan
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 226
Joined: Tue May 08, 2012 11:29 am
Favoritspil: Tunge tunge uforskammede Euros
Location: Præstø

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2013

Post by thomassvan »

Lørdag blev det til endnu en god lang spilledag i Præstø med 5-spillers Game of Thrones. Et langt men godt spil.
Derefter et hurtigt spil King of Tokyo til at skylle forrædderierne ned med. Mens vi stadig var 5 spillere tog vi et spil Agricola som ingen af os havde prøvet før med 5.
Afslutningsvis var vi fire tilbage til en omgang Galaxy Trucker. Rent kaos.

Den ene overnattende gæst som ikke havde prøvet Agricola før var så entusiastisk at det blev til to yderligere spil søndag morgen. En fremragende spilweekend i Præstø.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2013

Post by Larsine »

Mik wrote:Det kan godt være at du fik en dårlig start, men at påstå at det fortsatte sådan, når du fik dig en bibliotek er vist en overdrivelse.
Og ja, når de andre lystigt bygger 6'er-bygninger er Katedralen jo altid oplagt!
Biblioteket kom som min anden sidste bygning, så den gjorde ikke den stor forskel.

Jeg lukrerede på at de andre alle sammen sad og modarbejdede hinanden. Den ene ville ikke producere, for så kunne den anden sælge, og så kunne den tredie bygge, ellers var der bygget, og så ville de ikke sælge for så ville de ende med for mange kort. Der var ingen der havde forventet at jeg ville vinde.
Post Reply