Hvad har du spillet i dag? Juli 2013

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Nissi
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 215
Joined: Mon Apr 08, 2013 9:15 pm
Favoritspil: Terra Mystica og Sid Meier's Civilization
Location: Bogense

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2013

Post by Nissi »

Hyggeligt du ville besøge os og altid velkommen igen. Imponeret over at du "næsten" cyklede begge veje. 8)
Tak det lyder godt.

Claus (netsapiens) --> Hehe, håber ikke det var så slemt :)
Du er velkommen en anden gang. Det er ikke ofte jeg får spillet så meget på så kort tid. Jeg synes nu der var lidt mange 6'ere i dine vurderinger - måske kunne vi have ramt bedre.
Takker. Ja måske, men det er jo svært at vide på forhånd om det er noget man synes om.
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2013

Post by Sir William »

Spillede 3 spil Kalaha i går aftes efter børnenes sengetid og nød den smukke aften. Fik store klø i samtlige 3 spil. Kalaha er bare ikke mit spil eller også er Pernille bare en haj.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14611
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 650 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2013

Post by Frouvne »

Spillede til formiddag Cube Quest med min søn for første gang. Han var straks med på ideen og vi spillede et par spil. Herefter begyndte han at modificere reglerne og dem prøvede vi så af i de efterfølgende spil. Super-fin underholdning. :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2013

Post by Mik »

Sommerferie betyder færre spilledage, og der er også en eklatant mangel på nye (interessante) spil.
Men så kan man jo benytte tiden til at få genspillet nogle af de mange ældre spil man har stående...

I går fik jeg Dschunke (Queen Games) på bordet. Det er fra 2002 og man kan nu godt mærke tidens tand. Det er nu stadig et udmærket spil, men bedst med fuld besætning (4). Vi var tre mand og Krash vandt over Eivind på tie-breaker. 8/10

Bagefter fik Eivind lov til at vælge, og det blev San Juan med udvidelserne (bygninger og events). Dem havde Krash ikke prøvet før, men det forhindrede ham ikke i at bruge de nye kort effektivt. det blev dog Eivind som gik af med sejren. 9/10

Endelig foreslog Krash at vi tog endnu et Michael Schacht-spil. Han kendte China, og foreslog derfor at spillede originalen: Kardinal & König. Endnu et spil som måske er lidt mærket af tidens tand. Evind vandt en pæn sejr. 7/10
Image
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2013

Post by netsapiens »

Hygger i sommmerhuset med familien.

Elder Sign er en af min søns favoritter og Yog-Sothoth fik klask, selvom han vågnede. Altid hyggeligt men lidt for nemt. Jeg må skaffe udvidelsen når den kommer på lager igen.

Letters from Whitechapel i den reviderede FFG udgave kom på bordet i nat. Og det er sgu skønt at sidde med ens bedre halvdel til kl. 01.40 og hendes første kommentar da jeg arresterede Jack var: en skam klokken er så mange, jeg vil spille igen! Kanon succes og en kanon gave fra mig til hende.

Augustus kom på bordet og der var almen mening om at spillet er hyggeligt og værd at spille igen. Enkelt men sjovt.

Banjooli Xeet var også på bordet i går. Hvis man kan forestille sig terningerne fra King of tokyo blandet med kaosen i Galaxy Trucker, så er man inke helt galt i byen. Et pløk-åndssvagt tema med stor varians og masser af kaos. Hvis man kan lide at grine af andres skade og kan tåle at få det selv, OG man i øvrigt ikke tager det så alvorligt hvis en klar føring pludselig trylles om til et nederlag, så er det faktisk et enormt undeholdende spil.
De kommer vi til at spille en del mere tror jeg.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14611
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 650 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2013

Post by Frouvne »

Jeg havde besøg af Stony det meste af dagen igår, så vi kunne få spillet nogle spil i sommervarmen.

Vi startede med Jaipur, der er et ganske tilforladeligt lille to-mandsspil. Men når nu der i disse dage er snak om overratede spil på BGG her på forum, så kunne jeg da godt fristes til at syntes, at der her er tale om et af slagsen (det ligger pt. nummer 122). Et solidt spil men også en lidt tam spiloplevelse.

Herefter var det tid til BattleCON: War of Indines, som jeg i sin tid støttede på Kickstarter men aldrig har fundet anledning til at prøve. Spillet er en slags simulering af 2D Fighting Games som Tekken. For at klare sig godt, er det vigtigt at have indsigt i både egne og modstanderens muligheder. Og så er der også et vist bluff-element inkluderet. Vi kæmpede en smule med at få reglerne på plads, da det var første gang vi begge prøvede det. Til gengæld er det en overskuelig opgave at få nogenlunde styr på, hvilke muligheder modspilleren har. Man spiller hver gang en kombination af to kort: et base-kort og et style-kort. I grundspillet (der er en række varianter) er der syv base-kort og fem style-kort tilgængelige pr. spiller. Af disse er de seks base-kort generiske. Så der er altså kun seks (man kan argumentere for syv) unikke kort, man skal kende. Når et sæt kort er spillet er de udenfor spillet i de kommende to runder, så man ved principielt hele tiden hvilke 5 base-kort og 3 style-kort modspilleren har til sin rådighed, hvilket betyder at man ud fra den aktuelle position på brættet med mere kan lave temmelig kvalificerede forudsigelser på, hvad den anden kunne tænkes at ville gøre. I løbet af dagen fik vi spillet fire spil og jeg er i hvert tilfælde blevet meget nysgerrig på spillet efter langt om længe at have fået prøvet det.

Imens jeg skar salat, så vi ikke udelukkende skulle ernære os af det kød, der røg på grillen, fik Steen læst op på Eight-Minute Empire. Det kunne ikke spilles på otte minutter, men mon ikke man kunne komme tæt på, når man bliver lidt mere rutineret. Der var ikke tale om en stor oplevelse, men af så lille en filler at være, kan en del mindre også gøre det og det er bestemt et spil, jeg gerne spiller en anden gang, når vi har lidt tid til overs.

Jeg måtte naturligvis insistere på, at vi fik prøvet mit nyerhvervede eksemplar af Cube Quest. At kalde det et spil er nok lige i overkanten. Men det får lege-barnet op i mig. Vi indledte med et episk spil, hvis udstrækning vist skal tælles i hundrededele af et sekund, da jeg med et usandsynligt heldigt terninge-knips sendte en af mine tropper over Steens forsvarsværker direkte ind i hans konge, der dermed blev sendt udenfor spillepladen. Re-matchen blev en anderledes blodig affære, hvor kongerne til sidst kun var flankeret af en enkelt soldat før slaget endte.

Dagens mest kød-fulde spiloplevelse var Agricola, som det var en fornøjelse igen at få fat i. Jeg har brugt nogle huller i ferie-planerne til at få det spillet på iPad, men det er jo ikke det samme som at gøre det på et spillebord. Selvom det langt fra er mit favorit-spil, har jeg meget stor respekt for spillet og der er tale om et af de spil, jeg godt kunne ønske at få dyrket i en periode.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14611
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 650 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2013

Post by Frouvne »

Efter middagsmaden kom Cube Quest igen på bordet. Jeg fik spillet tre spil og også sønnike og hans mor fik spillet det. Jeg syntes allerede jeg har fået fint udbytte af min investering! :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2013

Post by Sir William »

Var forbi Robert i går eftermiddags, hvor vi lige nåede 2 spil Railways of the World på Mexico kortet. Mit første forsøg på det kort og det er et plus med Roberts kort. Havde været lidt tamt uden dem. Fik en sejr hver, første satsede jeg meget i starten ved at byde højt for at få det kort der giver 2 aktioner.

Næste spil spillede jeg lidt mere forsigtigt og afprøvede en anden strategy med at opbygge et omfattende netværk så billigt som muligt. Desværre ikke nogen succes.

Om aftenen kom Kasper forbi, skulle prøve Twillight Struggle igen, i forhåbning om at vi kunne komme gennem et helt spil. Denne gang blev jeg USSR, igen dominerede jeg nogle bedtemte regioner og fokuserede igen ikke på VP, og igen fik jeg klø i runde 5. Jeg tror, at jeg måske lægger for megen vægt på a t opnå kontrol over regioner og ikke score nok VP men synes også jeg er uheldig med mine kort. Da jeg var USA fik jeg kun røde kort i starten og da jeg så blev USSR fik jeg kun bål. Eneste røde kort jeg fik i starthånden var "blokade" som jeg så måske spillede for tidligt. Gav nemlig Kasper mulighed for, at skille sig af med et af mine stærke kort.

Efter nederlaget tog vi 2 spil Android Netrunner, hvor jeg begge gang spillede corporation, tetiki (sp?). Fik klø i begge spil, kunne ikke gøre så megen skade.

Skal virkelig træne noget mere og blive fortrolig med kortene i begge spil.
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2013

Post by BlueSwan »

Har spillet en del de seneste dage. :D

Tirsdag var jeg sammen med arbejdskolleger fra om eftermiddagen. Vi spillede først King Of Chicago. Et gangster-spil med terninger. Ikke min stil, må jeg sige. Derefter tog vi et hurtigt spil For Sale - et rigtig sjovt filler-spil, synes jeg. Jeg blev nummer to. Efter lidt hurtig aftensmad spillede vi et spil Small World, hvor jeg synes de andre rottede sig lidt sammen mod mig - måske fordi jeg plejer at vinde det spil, så det endte med en tredjeplads. Endelig sluttede vi af med et spil Ticket To Ride, hvor jeg lige blev slået på målstregen, så ingen sejre til mig den aften. Egentlig havde jeg satset på at få prøvet Power Grid eller Airlines Europe, men det lykkedes mig ikke at få dem på bordet.

Onsdag var jeg ude forbi Rune hvor vi fik 5 partier Android: Netrunner. Denne gang havde vi bygget decks på forhånd for første gang. Ikke alene var det sjovt, men noget tidskrævende, at bygge decks, men selve spiloplevelsen var også helt fantastisk synes jeg. Langt federe at sidde med kort man selv har valgt til sit deck end de præfabrikerede decks. Jeg fik spillet mit eget Jinteki deck, to forskellige NBN-decks, mit Andromeda deck og mit Noise-deck - alle de decks jeg havde fået smækket sammen. Rune spillede henholdsvis Kate og NBN. Jeg tror nok at jeg vandt 3 og tabte 2, men det kan også være at det var omvendt - det fortaber sig lidt når man spiller så mange spil i træk. Selvom det altid er sjovt at vinde er det stort set lige så sjovt at tabe i det spil, med mindre man er helt chanceløs. De fleste spil var ultra-tætte og kunne let være gået til begge sider. F.eks. kunne jeg på et tidspunkt have flatlinet Rune med en Scorched Earth, men overså muligheden. Men fantastisk spil og det spil jeg allerhelst spiller lige for tiden. Det kunne være herligt hvis vi kunne stable lidt flere Netrunner spillere på banen og lave en lille GG-liga. :D

Torsdag aften spillede jeg Twilight Struggle og Android: Netrunner med Claus, som beskrevet i Claus' post ovenfor. Vi spillede med de præfabrikerede decks, hvor Claus var Jinteki og jeg var Kate og jeg vandt relativt stort i begge spil, men var også ret heldig med de kort jeg trak samtidig med at jeg var meget bevidst om hvilke våben basis-Jinteki har i sit arsenal. En enkelt gang eller to var jeg i seriøs fare for at blive flatlinet, men ellers gik det fint. Bl.a. havde jeg stor succes med en "credit-denial" strategi der gjorde at Claus var i kronisk pengemangel gennem begge de to spil.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
zutcorp
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 248
Joined: Sun Jan 06, 2013 3:43 pm
Favoritspil: http://boardgamegeek.com/collection/user/zutcorp
Location: Viby Sj.

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2013

Post by zutcorp »

I går var Robert og jeg inviteret ind til Myde for at prøve Juli måneds mest hypede spil (på brugtmarkedet i hvert fald), Endeavor.

Myde forklarede reglerne ret godt, for det lykkes mig at snyde dem begge for sejren i begge spil, på trods af at jeg ikke havde prøvet det før.

Jeg var ikke helt optændt af spillet da vi var færdige, men har gået og tænkt over det her til morgen, og vil gerne prøve det igen. Men blander mig nok ikke i brugt krigen om det lige med det første.

En hyggelig aften med god small talk, sluttede med et hurtigt spil Salmon run, hvor min stakkels sorte laks, ikke nåede ind på fødepladsen, men I stedet spille Robert og Myde uafgjort. Også et spil jeg ikke havde noget i mod at prøve igen.
User avatar
Myde
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 429
Joined: Mon Jan 28, 2013 4:25 pm
Location: Slangerup

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2013

Post by Myde »

zutcorp wrote:I går var Robert og jeg inviteret ind til Myde for at prøve Juli måneds mest hypede spil (på brugtmarkedet i hvert fald), Endeavor.

Myde forklarede reglerne ret godt, for det lykkes mig at snyde dem begge for sejren i begge spil, på trods af at jeg ikke havde prøvet det før.

Jeg var ikke helt optændt af spillet da vi var færdige, men har gået og tænkt over det her til morgen, og vil gerne prøve det igen. Men blander mig nok ikke i brugt krigen om det lige med det første.

En hyggelig aften med god small talk, sluttede med et hurtigt spil Salmon run, hvor min stakkels sorte laks, ikke nåede ind på fødepladsen, men I stedet spille Robert og Myde uafgjort. Også et spil jeg ikke havde noget i mod at prøve igen.
Ja det var rigtig hyggeligt. Det var interessant at prøve som 3-spiller, det fungerede helt sikkert, men var ret meget anderledes end 5 spiller. Det var meget mere åbent, og dermed var der også mulighed for at lægge lidt længere strategier, end man kan i 5-spiller udgaven, som er noget mere tight, og med mere konflikt.
Jeg glæder mig til at få det på bordet igen - men næste gang må gerne være med fuld besætning :)
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2013

Post by Robert »

Enig, det var rigtig hyggeligt. Endeavor fungerer godt med 3, og vedbliver at være en af mine favoritter.
Dejligt med alle de mange spilaftaler i min ferie :mrgreen:

Nåede også Trajan (for første gang) hos Bugge i tirsdags. Det var interessant, men ikke nødvendigvis et spil jeg må eje. Temaet er lidt tyndt, men spillet byder på en masse interessante valg.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14611
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 650 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2013

Post by Frouvne »

Til aften spillede Helle og jeg et spil Agricola og det er jo en fornøjelse, at det spil er kommet ned fra hylderne igen! :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14611
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 650 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2013

Post by Frouvne »

Det blev til endnu et to-personers Agricola her til formiddag. Herligt at man kan presse et så relativt tungt spil ind på under en time! :D
frouvne, administrator

Image
Torcida
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 233
Joined: Sun Sep 04, 2011 11:38 am
Location: Karlslunde

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2013

Post by Torcida »

Jeg fik mig en solo session af Runebound: The Island Of Dread tidligere i dag.
Jeg spiller med Thread Track og denne løb desværre fra mig denne gang.
Var yderst uheldig med terningerne, så spillet var næsten ovre inden det begyndte.

Tager revanche på tirsdag :)
Post Reply