Overrated games!

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Slotracer
25+ indlæg
25+ indlæg
Posts: 36
Joined: Thu Jul 04, 2013 2:45 pm
Favoritspil: Storm over Arnhem, Memoir '44, World Cycling Game, Leader 1
Location: Solrød Strand
Contact:

Overrated games!

Post by Slotracer »

Efter at have set denne video, vil jeg da gerne høre hvilke(t) spil du syntes er Overrated!

Video: http://m.youtube.com/watch?v=h-8k9Auuw5 ... 9pvYcji7X8
mvh
René Christensen
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Overrated games!

Post by BlueSwan »

7 Wonders. Jeg synes det er et godt spil. Jeg ejer det selv. Spiller det gladeligt og introducerer det også meget gerne for folk. Men jeg synes bare ikke der er så forfærdelig meget i det. Top 15 på BGG virker overdrevet.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: Overrated games!

Post by Michael_Olsen »

I tilfældig rækkefølge:

7 Wonders (jeg er enig i at det er ok, men så er det ikke bedre)

World In Flames (for meget tilfældighed. Er mest blevet berømt fordi det er svært føles det)

Small World (det irriterer mig at skifte race lige når jeg har lært dem at kende, og så virker game-play'et bare fjollet)

Dominion (jo vi spiller det da herhjemme, men der er jo nærmest intet tema, og selv om jeg må indrømme at det er utroligt "tight", så er det altså heller ikke bedre).

Edit: Mage Knight. For lidt oplevelse, pakket ind i alt for meget tåge
Last edited by Michael_Olsen on Mon Jul 15, 2013 6:01 pm, edited 1 time in total.
Image
User avatar
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 434
Joined: Tue Apr 08, 2008 1:49 pm
Location: Nørrebro
Been thanked: 1 time

Re: Overrated games!

Post by jondifool »

Tidligere holdt jeg mig til at passe på overfor spil der udkom pakket ind i en stor IP. Da gruppen af hardcore fans ofte kunne skabe en alt for høj rating på bgg uanset om spillet fungerede eller ej.
Men idag kommer mange af de store IP games fra FFG. Så nu passer jeg bare på spil fra FFG! selvom det er af nogle andre årsager, (ameritrash tendenser!).

Men ellers finder jeg at spil som Powergrid, Through the ages, domininon og 7 wonders er håbløst overrated fra top 20

Powergrid: aktions spil som nybegyndere altid vil f.. op, og lave noget utilsigtet kingmaking.
Through the ages: kort spil skal ikke tage så lang tid, og helst være en del sjovere, og behøver ikke at kamuflere hvor heldbaseret rækkefølgen af kort er.
Dominion og 7 wonders: kommer højt på en filler liste, men som fillers er de altså diskvalificeret på min liste.

Og så af princip at spil der får mere end 1 ekspansion er overrated!
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Overrated games!

Post by Mik »

BlueSwan wrote:7 Wonders. Jeg synes det er et godt spil. Jeg ejer det selv. Spiller det gladeligt og introducerer det også meget gerne for folk. Men jeg synes bare ikke der er så forfærdelig meget i det. Top 15 på BGG virker overdrevet.
Tror ikke helt du forstår hvordan BGG's rating system fungerer.
Når spillet ligger i Top 15 er det fordi rigtig mange mennesker finder spillet godt.
Da jeg prøvede det som prototype i 2010 røg det straks til tops på min egen personlige hitliste (10/10), og der ligger det stadig, sammen med et halvt hundrede andre spil. Men mange af de andre ligger langt længere nede af listen, fordi der er færre som er enige med mig:

For eksempel ligger Across the Board nr. 4911, men det gør da ikke spillet hverken værre eller bedre end 7 Wonders - det betyder simpelthen at færre mennesker er enige med mig. Måske fordi de ikke kender spillet, måske fordi de finder spillet dårligt. Uanset hvad forklaringen er, kan man da ikke sige at det er "overdrevet" at mange mennesker deler samme opfattelse.

Iøvrigt et mit Topfavorit 10er-spil Das Motorsportspiel, som ligger nr. 1034. Det er langt bedre end 7W efter min mening, men jeg kan sagtens forstå at mange andre spillere ikke deler min opfattelse
- and so what?
Image
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Overrated games!

Post by digter »

Mik wrote: Tror ikke helt du forstår hvordan BGG's rating system fungerer.
Når spillet ligger i Top 15 er det fordi rigtig mange mennesker finder spillet godt.
Når et spil ligger top 15 med en avg rating 7.93, så betyder det vel ikke bare, at der er nogen der "finder spillet godt", men er der er rigtig mange der synes at spille er rigtig rigtig godt? Dvs. der er mange der har givet spillet 10, for at det har kunnet nå så højt på listen.

Og hvis man så overhovedet ikke er enig i den rating, som spillet har, så kan man godt sige at det er overrated? Det er vel det tråden handler om?
Mik wrote:øvrigt et mit Topfavorit 10er-spil Das Motorsportspiel, som ligger nr. 1034. Det er langt bedre end 7W efter min mening, men jeg kan sagtens forstå at mange andre spillere ikke deler min opfattelse
- and so what?


Rangliste placeringen af Das Motorsportspiel hænger vel også samme med de relativt få ratings spillet har fået? (285 i skrivende stund) Med en gennemsnitlig rating på 7,47 kunne spillet i teorien vel godt nå i top 100, hvis det var mere udbredt?
Image
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Overrated games!

Post by Brichs »

Jeg vil følge strømmen, og nævne 7 Wonders. Jeg synes altså ikke, det er så fantastisk igen.

Derudover er jeg ikke vidt imponeret over Nightfall, hvilket alle andre ellers lader til at være. Jeg "fangede" vidst bare aldrig chaining-mekanismen.
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
chr88
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 524
Joined: Sat Jun 18, 2011 7:36 am
Favoritspil: Agricola og Terra Mystica er mine to klare favoritspil! Andre favoritter er eurogames som Samurai, Ra, Hansa Teutonica, Caylus, Le Havre, El Grande, Puerto Rico, Goa, Ghost Stories, Taluva, Reef Encounter osv. - men også et partygame som Telestrations er genialt!
Tjek hellere end gerne min profil på BGG: http://boardgamegeek.com/user/ChrB
Location: 2100 Kbh Ø
Been thanked: 4 times

Re: Overrated games!

Post by chr88 »

Hmm - flere af jer, der skriver, at 7 Wonders er overrated, giver det stadig 7.5-8 i rating - altså ca. det samme som snittet på BGG? :)
Selv synes jeg, at 7 Wonders er et rigtig godt spil! Det tager jo kun omkring 30 minutter, så spillet er rent tidsmæssigt ikke vildt langt fra at være en filler. 7W bliver et dybere spil med udvidelserne, som jeg afgjort kan anbefale.

Ifølge BGG synes jeg, at Bridge er det mest overvurderede spil (min rating er 2.5 ift. BGGs 7.089). Andre spil med meget stor forskel i ratings inkluderer Memoir 44, Battle Line, Zooloretto og Matador, som jeg alle synes, er ratet alt for højt.

Kigger vi på BGGs top 25, har jeg ratet de fleste spil. Power Grid, Race for the Galaxy, Ora et Labora og Battlestar Galactica har jeg alle ratet 6.5, så jeg synes ikke, at de har fortjent høje placeringer. Det skal dog siges, at jeg kun har spillet 3 af de 4 spil en enkelt gang, så flere spilsessioner vil muligvis ændre mine ratings.

Af de resterende spil i top 100 synes jeg, at følgende er overvurderet (ikke vildt meget, men jeg har givet samtlige spil under 7): Steam, Princes of Florence, Village, Memoir 44, Small World, The Resistance, Cosmic Encounter, Endeavor, Alien Frontiers, Cyclades, Civilization og The Settlers of Catan.
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: Overrated games!

Post by JoelP »

Brichs wrote:Jeg vil følge strømmen, og nævne 7 Wonders. Jeg synes altså ikke, det er så fantastisk igen.

Derudover er jeg ikke vidt imponeret over Nightfall, hvilket alle andre ellers lader til at være. Jeg "fangede" vidst bare aldrig chaining-mekanismen.
Alle andre? Jeg har endnu ikke mødt nogen, der har været bare moderat begejstret for det. Men jeg har godt nok mødt mange der har prøvet det nogen gange, fordi combo-mekanismen lyder så godt i teorien, men har måttet opgi spillet

Altså Nightfall

7 Wonders ER fantastisk.

Derimod synes jeg at de fleste Stefan Feld spil er kraftigt overrated. Han har fine ideer om mekanismer, men jeg synes han er meget ringe til at få spændende spil ud af dem. Har dog stadig håb for Roma 1 og 2 (som ikke kan opdrives nogen steder) og Brügge. Og måske Amerigo. Hvis han tør lave et spil, hvor man ikke får point for alt og hvor endgame er anderledes end indledningen.
User avatar
glorn
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 330
Joined: Sat Sep 18, 2010 1:32 am
Favoritspil: Glenn Drovers: The Age of Discovery er nok mit favoritspil.

men genre jeg holder meget af går lige fra Action placements til dungeon crawls. Fælles for de spil jeg holder af er nok at jeg nyder en hvis længde på spillene. Alt denne fokus på at man skal være hurtigt overstået for at komme igang med et nyt er bull-shit i mine øjne. Det tager noget tid at få noget stemning ind i et spil og når stemningen er der, begynder spillet at fortælle sin historie.
Location: donaugade 2, 4tv. 2300 kbh s

Re: Overrated games!

Post by glorn »

jeg er en af dem der grundlæggende godt kan lide nightfall. mit problem med spillet er at det ikke er færdig designet. der er en fingerpegnings-mekanisme der bare ikke er sjov og så er der nogen af kortene der er bedre end andre.

mine to overrated games er 7 wonders (uden udvidelser) og pandemic. 7 wonders (uden udvidelser) har et for simpelt meta-spil til hvad spillet kan holde og pandemic syntes jeg egentlig ikke er sjovt efter man har gennemført det første gang.
David.
User avatar
Bugge
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1332
Joined: Mon Dec 01, 2008 1:41 pm
Location: Bagsværd
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times

Re: Overrated games!

Post by Bugge »

Det kan ikke undre at 7 Wonders er totalt OVERRATED, eller kan det ?

Dem der kender mig, ved at jeg styrer uden om dette spil hvis det overhovedet er muligt.

Ellers mener jeg generelt, at de første 500 spil på listen er rigtigt gode. Det er nyancer der gør om de ligger nr.27 eller nr.398.

Der er dog spil hvis tema gør, at jeg ikke gider dem selvom de er gode, for der er mange andre gode spil med temaer der interesserer mig, som jeg så hellere vil spille.

S
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Overrated games!

Post by Brichs »

chr88 wrote:Hmm - flere af jer, der skriver, at 7 Wonders er overrated, giver det stadig 7.5-8 i rating - altså ca. det samme som snittet på BGG? :)
Selv synes jeg, at 7 Wonders er et rigtig godt spil! Det tager jo kun omkring 30 minutter, så spillet er rent tidsmæssigt ikke vildt langt fra at være en filler. 7W bliver et dybere spil med udvidelserne, som jeg afgjort kan anbefale.
Jeg vil til enhver tid hellere spille en filler som No Thanks!, Heck Meck eller King of Tokyo...
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Overrated games!

Post by Frouvne »

Brichs wrote:Jeg vil til enhver tid hellere spille en filler som No Thanks!, Heck Meck eller King of Tokyo...
Fuldkommen enig!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Bugge
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1332
Joined: Mon Dec 01, 2008 1:41 pm
Location: Bagsværd
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times

Re: Overrated games!

Post by Bugge »

Endeavor
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Overrated games!

Post by digter »

Bugge wrote:Endeavor
! :lol:
Image
Post Reply