Spil man bør eje selv

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Bugge
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1335
Joined: Mon Dec 01, 2008 1:41 pm
Location: Bagsværd
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times

Spil man bør eje selv

Post by Bugge »

Squad Leader
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Spil man bør eje selv

Post by Mik »

ellers tak.
Hvad med Advanced Squad Leader?
Image
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Spil man bør eje selv

Post by BlueSwan »

Android: Netrunner og andre LCG'er. Det gør det noget sjovere at spille når man kan deckbuilde.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9176
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Spil man bør eje selv

Post by Stony »

BlueSwan wrote:Android: Netrunner og andre LCG'er. Det gør det noget sjovere at spille når man kan deckbuilde.
...men er det ikke netop en del af ideen med LCG...? At du også har mulighed for at deckbuilde når du spiller med en anden spillers eksemplar, idet man tager udgangspunkt i en (relativt) fast defineret mængde kort, hvorimod de klassiske CCG spil kræver at du selv først har erhvervet dig de kort du ønsker at bruge.

Det kan så være at du gerne vil lade dit deck ligge samlet i spillet, så du ikke behøver at samle det hver gang du vil spille, men så har du bare en udfordring hver gang du i et andet deck ønsker at bruge nogle af de samme kort.
Sidst spillet:
Image
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Spil man bør eje selv

Post by BlueSwan »

Stony wrote:
BlueSwan wrote:Android: Netrunner og andre LCG'er. Det gør det noget sjovere at spille når man kan deckbuilde.
...men er det ikke netop en del af ideen med LCG...? At du også har mulighed for at deckbuilde når du spiller med en anden spillers eksemplar, idet man tager udgangspunkt i en (relativt) fast defineret mængde kort, hvorimod de klassiske CCG spil kræver at du selv først har erhvervet dig de kort du ønsker at bruge.
Det KAN man sagtens, men så skal man jo bruge tid på det når man mødes. Jeg foretrækker absolut at have bygget decks inden man mødes. Men jo, det kan da lade sig gøre. :)

Og jo, selvom man ikke har spillet kan man selvfølgelig også deckbuilde hjemmefra med eksempelvis http://www.cardgamedb.com/index.php/net ... ck-builder og så samle kortene når man mødes.

Så jeg vil give dig ret, men stadig fastholde at det er en fordel hvis begge spillere har kortene selv (dog også en del dyrere, selvfølgelig).
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Spil man bør eje selv

Post by Frouvne »

BlueSwan wrote:[...] Det KAN man sagtens, men så skal man jo bruge tid på det når man mødes. Jeg foretrækker absolut at have bygget decks inden man mødes. Men jo, det kan da lade sig gøre. :) [...]
En stor del af oplevelsen ved at spille M:tG for mig lå bestemt imellem de gange man spillede med at bygge eller justere et deck. Så jeg kan godt forstå, at du foreslår LCG og det kunne vel lige så godt (eller bedre) have inkluderet CCG.
frouvne, administrator

Image
User avatar
glorn
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 330
Joined: Sat Sep 18, 2010 1:32 am
Favoritspil: Glenn Drovers: The Age of Discovery er nok mit favoritspil.

men genre jeg holder meget af går lige fra Action placements til dungeon crawls. Fælles for de spil jeg holder af er nok at jeg nyder en hvis længde på spillene. Alt denne fokus på at man skal være hurtigt overstået for at komme igang med et nyt er bull-shit i mine øjne. Det tager noget tid at få noget stemning ind i et spil og når stemningen er der, begynder spillet at fortælle sin historie.
Location: donaugade 2, 4tv. 2300 kbh s

Re: Spil man bør eje selv

Post by glorn »

jeg er en af dem der stadig spiller M:tg og det foregår 95% igennem drafts... jeg har det fint med at der er en mimre-fase hvor man skal prøve at sætte et deck sammen eller justere noget.

spil der bør ejes eller i hvert fald prøves:

The resistance: fordi det netop belyser forræder genren perfekt.

Castles of Burgundy: fordi det viser hvordan terninger kan bruges på en eurogamer-måde.

Trivial pursuit: fordi hvis brændeovnen er gået ud og du mangler noget at tænde op med, så er TP det bedste!
David.
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: Spil man bør eje selv

Post by Stunke »

Er tanken ikke spil man boer eje SELV!
Ikke spil man boer have nem adgang til? Eller laeser jeg for meget ind i titlen?


Noget andet er:
Magic drafts er jo slet ikke at sammenligne med constructed. Det foerstnaevnte er jo et sjovt format, det andet er fuldstaendigt hul i hovedet!
Magic som spil lever jo primaert paa evnen til at laese og behandle det meta der er. Naar foerst decket er bygget spiller det rimeligt meget sig selv, men at bygge et ordenligt deck kraever omtanke. Det er draft jo den stoerste proponent for. Constructed er jo find-knallert-netdeck-og-brug-mange-penge.
It's about playing games, not owning games.
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: Spil man bør eje selv

Post by Stunke »

Stony wrote:...men er det ikke netop en del af ideen med LCG...? At du også har mulighed for at deckbuilde når du spiller med en anden spillers eksemplar...
Nae. Den eneste forskel mellem et CCG og LCG er distributionsmodellen. Det er fuldstaendigt det samme princip ellers.
Der er ingen garanti for at de kort du gerne vil bruge til dit deck er ledige naar du besoeger en kammerat.
Altsaa, for netrunner saa er de i teorien ledige fordi spillet er assymmetrisk, men for de andre LCG'er er det ikke tilfaeldet.
It's about playing games, not owning games.
Post Reply