Månedens spiloplevelse - Juli 2013

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - Juli 2013

Post by Mik »

Skobbolop wrote:
Mik wrote: [Bohnanza]: Det tror jeg egentlig også at spillerne kunne. Altså at købslå(handle). Problemet er bare, at sådanne forhandlinger godt kan tage noget tid og når man så skal igennem det samme proces, hver evig eneste tur, puha så mister jeg godt nok lysten.
Det tager 1 minut. Alle kan jo nemt se hvad den aktive spiller samler på og hvilke af de to åbne kort han trak, så det er blot om at tilbyde sig. Det svære er at vide hvad han ellers har på hånden, men det vil han selv hurtigt oplyse, hvis der er noget af det der "sidder i vejen" for kort længere nede i hans hånd.
Image
chr88
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 524
Joined: Sat Jun 18, 2011 7:36 am
Favoritspil: Agricola og Terra Mystica er mine to klare favoritspil! Andre favoritter er eurogames som Samurai, Ra, Hansa Teutonica, Caylus, Le Havre, El Grande, Puerto Rico, Goa, Ghost Stories, Taluva, Reef Encounter osv. - men også et partygame som Telestrations er genialt!
Tjek hellere end gerne min profil på BGG: http://boardgamegeek.com/user/ChrB
Location: 2100 Kbh Ø
Been thanked: 4 times

Re: Månedens spiloplevelse - Juli 2013

Post by chr88 »

I modsætning til mange andre fik jeg rent faktisk spillet færre spil i juli, end jeg normalt gør. Det blev ganske vist stadig til 79 spil, men de foregående fire måneder har trods alt budt på lidt over 100 spil pr. måned. Jeg skal dog ikke klage! Desuden tror jeg, at august bliver en endnu dårligere brætspilsmåned pga. en masse arrangementer og en eksamen, men så må jeg jo bare tage revanche og indhente til det september! ;)
Desværre var juli ikke fyldt med en helt masse nye, gode spil; mange af dem var ganske fine, men så ikke mere end det, som man kan læse på BGG.

Dominion 7
Archaeology: The Card Game 6
Terra Mystica 6
K2 4
Taluva 4
2 de Mayo 3
Caylus Magna Carta 3
Glory to Rome 3
Keyflower 3
Lancaster 3
The Palaces of Carrara 3
Qwixx 3
7 Wonders 2
Antike Duellum 2
Aton 2
The Castles of Burgundy 2
Cities 2
Jaipur 2
Reef Encounter 2
Royal Palace 2
Telestrations 2
Agricola: All Creatures Big and Small 1
Blood Bowl: Team Manager - The Card Game 1
Bora Bora 1
Civilization 1
Enigma 1
La Boca 1
Letters from Whitechapel 1
Qin 1
The Resistance 1
Santa Cruz 1
Through the Ages: A Story of Civilization 1
Titan 1
Zendo 1

Det bedste af ovenstående spil er selvfølgelig Terra Mystica, men det har jeg jo prøvet en masse gange før. Af nye spil overraskede Archaeology: TCG mig positivt. Keyflower var også ganske godt, men ikke et jeg absolut må eje. Jeg fik også prøvet det famøse Civilization, men selvom mekanikkerne overordnet set var fine, så er spillet bare aaaalt for langt til, at jeg kan se mig selv spille det mere end 1-2 gange til. Titan er også et spil, man "skal" prøve på et tidspunkt, og det overraskede mig faktisk positivt, når nu vi spillede med den korte variant (dvs. at man stopper og tæller point, når den første titan dør).

Det var også super godt at få prøvet Lancaster tre gange; jeg havde kun prøvet det to gange før, og spillet tiltalte mig meget, men efter fem spil føler jeg faktisk ikke, at der sker så meget nyt i det fra gang til gang, og derfor var det fint at få det solgt. Jeg vil dog stadig meget gerne prøve udvidelsen.
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Månedens spiloplevelse - Juli 2013

Post by digter »

Mik wrote:
Skobbolop wrote:
Mik wrote: [Bohnanza]: Det tror jeg egentlig også at spillerne kunne. Altså at købslå(handle). Problemet er bare, at sådanne forhandlinger godt kan tage noget tid og når man så skal igennem det samme proces, hver evig eneste tur, puha så mister jeg godt nok lysten.
Det tager 1 minut. Alle kan jo nemt se hvad den aktive spiller samler på og hvilke af de to åbne kort han trak, så det er blot om at tilbyde sig. Det svære er at vide hvad han ellers har på hånden, men det vil han selv hurtigt oplyse, hvis der er noget af det der "sidder i vejen" for kort længere nede i hans hånd.
Jeg må som sagt give det et forsøg mere. Men det er ikke noget jeg aktivt vil opsøge. Jeg er lidt medtaget efter sidst :)

Umiddelbart så er der mange andre "fillere" jeg hellere vil spille. jeg synes ikke Bohnanza var særlig intenst eller spændende og synes der var meget få interessante beslutninger at tage. Måske var det bare gruppen der ødelagde hele oplevelsen, men jeg synes ikke der var meget at komme efter.
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14612
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 650 times
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - Juli 2013

Post by Frouvne »

Skobbolop wrote:[...] Umiddelbart så er der mange andre "fillere" jeg hellere vil spille. jeg synes ikke Bohnanza var særlig intenst eller spændende og synes der var meget få interessante beslutninger at tage. Måske var det bare gruppen der ødelagde hele oplevelsen, men jeg synes ikke der var meget at komme efter.
Jeg føler med dig. Jeg har kun spillet Bohnanza ganske få gange og det er efterhånden en del år siden. Og det er bestemt ikke et spil, jeg har behov for at opsøge igen. Det eneste der kan gøre mig en smule nysgerrig i.f.t. spillet er, at der er så mange, der værdsætter det så højt. Men det fungerede i hvert tilfælde overhovedet ikke for mig og om det så skyldes den gruppe jeg spiller med, noget der er gået galt i min egen opvækst eller noget helt tredje, så er det ikke forhold jeg kan eller vil ændre på for at blive i stand til at spille Bohnanza. Det er der for mange gode alternativer til.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - Juli 2013

Post by Mik »

Frouvne wrote:Jeg føler med dig. Jeg har kun spillet Bohnanza ganske få gange og det er efterhånden en del år siden. Og det er bestemt ikke et spil, jeg har behov for at opsøge igen. Det eneste der kan gøre mig en smule nysgerrig i.f.t. spillet er, at der er så mange, der værdsætter det så højt. Men det fungerede i hvert tilfælde overhovedet ikke for mig og om det så skyldes den gruppe jeg spiller med, noget der er gået galt i min egen opvækst eller noget helt tredje, så er det ikke forhold jeg kan eller vil ændre på for at blive i stand til at spille Bohnanza. Det er der for mange gode alternativer til.
Hm. Måske skal Lars og jeg lokke dig til at prøve spillet igen på Rubicon?
Det burde vi nok kunne finde tid til.
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14612
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 650 times
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - Juli 2013

Post by Frouvne »

Juli var en rigtig fin måned for mit vedkommende.

Cube Quest - 11
Lost Legacy - 9
Agricola - 6
BattleCON: War of Indines - 4
Agricola: Farmers of the Moor - 3
Agents of SMERSH - 2
Eight-Minute Empire - 2
Farmageddon - 1
The Guns of Gettysburg - 1
Hanabi & Ikebana - 1
Hansa Teutonica - 1
Jaipur - 1
Pecking Order - 1
Qube - 1

Lost Legacy blev månedens mest spillede filler. Den var et forfriskende alternativ til Love Letter men ikke et spil man nødvendigvis behøver at eje. Der er dog ingen tvivl om, at det nok skal blive spillet en del. Eight-Minute Empire var ligeledes et behageligt møde og udmærkede sig som en af de fillers, hvor man føler, at man spiller et rigtigt spil. Farmageddon var dog nok den mest positive overraskelse blandt fillers. Jeg tvivlede kraftigt på dets kvaliteter inden vi kastede os ud i det, men det ser jeg nu meget frem til at få prøvet igen. Et hurtigt kortspil med stor mængde interaktion.

Blandt månedens to-spillers oplevelser var Cube Quest det mest spillede. Det kvalificerer sig dog ikke rigtig som et spil for mig, men måske det kan komme til det, hvis man gør lidt mere ud af muligheden for at kunne konstruere sine egne hære. Under alle omstændigheder er det rigtig skægt. Hansa Teutonica skuffede i to-spillers udgaven - men det er heldigvis godt med flere spillere, så det må man jo bare tage til efterretning. De to største spiloplevelser kom dog fra BattleCON: War of Indines og The Guns of Gettysburg. Når det gælder The Guns of Gettysburg føler jeg kun, jeg har skrabet i overfladen, men første møde gav bestemt lyst til at dykke dybere ned i det og det gør vi også snart. Ny spilledag blev i hvert tilfælde aftalt samme aften vi spillede første spil, så det ikke kommer til at glide ud i glemslen. BattleCON: War of Indines er en interessant mekanisk måde at simulere et Street Fighter spil på, så det rent faktisk kan spilles meget hurtigt. Endnu et spil der skal ses nærmere på.

Super-fedt at få støvet Agents of SMERSH af. Selve spillet er lidt tyndt men historiefortællingen er flot skruet sammen. Månedens spiloplevelse blev dog uden sammenligning Agricola som jeg under min ferie fik varmet lidt op på på iPad'en og i løbet af måneden fik spillet ansigt til ansigt seks gange. Det er en fornøjelse at få lejlighed til at få genspillet et spil af den kaliber nogle gange indenfor en kortere tidsperiode. Agricola: Farmers of the Moor blev anvendt i tre af spillene og min fornemmelse er, at det er en udvidelse, der er værd at tage med, da den potentielt gør spillet bedre stort set uden at komplicere det.
frouvne, administrator

Image
Post Reply