Hvad har du spillet i dag? August 2013

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2013

Post by Mik »

Tirsdag var vi fem mand, og vi havde forberedt os hjemmefra da Krash endnu aldrig havde prøvet Dominant Species. Det var to år siden vi andre havde spillet det, så det var på tide at få det på bordet igen. Som vanlig spillede vi den min egen korte version hvor der er fjernet 5 kort, men det blev alligevel et langt spil. Blandt andet fordi vi alle var noget rustne i reglerne, så de første par ture tog meget lang tid. Krash havde dog sat sig grundigt ind i reglerne, og det nød han godt af, da han igennem det meste af spillet kæmpede om førstepladsen med Jesper. Jeg var uheldig nok til leve af de samme ting som de to ledere, så de tampede begge på lille mig, i stedet for at gå efter hinanden. Så jeg havde nok at gøre med blot at holde mig på brættet.

Henimod slutspillet kom det en afgørelse på kampen, da Eivind fjernede det meste af fødeunderlaget for Jesper, så fra at kæmpe om førstepladsen var situationen nu kritisk, og han endte med en sidsteplads. Men Krash kunne ingen røre.
Stadig et genialt spil, men det skal altså spilles noget oftere, da vi var meget rustne i vores handlinger. 9/10


Ups! Og så havde jeg nær glemt at Jesper naturligvis lærte at spille Trains før middagen. Eivind prøvede at snylte sig hos os to andre, og han nåede ovenikøbet at få et par Skyskrabere. Men det blev alligevel Jesper som vandt pga sine mange afsides lokaliteter. 7/10
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2013

Post by Larsine »

Siden RubiCon er det ikke blevet til så mange spil.

Onsdag d. 21. kom Jens og Eik, og vi spillede Trajan. For det første fik vi rettet et par småfejl fra første spil, og det var tydeligt at vi alle vidste hvad vi skulle og kunne gøre i spillet. Desværre fik Eik fat i de fleste bonusbrikker, så da spillet sluttede endte han på ca. 150 point, medens jeg lå nede omkring 110 point og Jens lå omkring 100 point. Et helt OK spil, selvom det nok aldrig bliver et af mine favoritspil.

Vi sluttede af med et spil San Juan (inkl. udvidelser), hvilket jo altid er en fornøjelse, ligegyldigt hvordan det går.

Lørdag d. 24. var vi på besøg hos nogle venner, og var engligt parate til at tage hjem, men vores døtre var lige begymndt på en film, så vi blev enige om at spille et spil Bohnanza (inkl. 6-7 personers udvidelse). Alle troede at jeg klarede mig godt, men det gjorde jeg naturligvis ikke. Det endte med at Lars Larsen, Charlotte og Jette alle havde 14 point, Lisa havde 13 point og Mogens og jeg endte på 10 point.

I går kom Laban og Eik, og da Laban meget gern ville låne mit Dominion, blev vi enige om at spille det først. Det blev til 5 spil, hvor vi efter hvert spil alle fjernede et kingdom kort. Eik vandt de 3 første, selvom jeg hele tiden var tæt på at hente ham. Det fjerde spil vandt jeg så til gengæld overlegent med 15 point, mod Labans 3 point og Eiks 2 point. Eik vandt desværre også det sidste spil, igen kun med få point.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2013

Post by Mik »

Så Martin og jeg endelig en torsdag hvor der ikke kom andre spillere, og derfor kunne vi få Mage Wars på bordet for første gang. Vi havde begge læst på lektien, men det hjalp ikke meget. Vi måtte stadig bruge en evighed og lidt til på at hitte rede i de mange detaljer. Især de utrolig mange nøgleord skulle hele tiden slås op - så til næste gang laver en kopi af disse sider, således at vi ikke behøver at slås om reglerne.

Ellers gik det såmænd udmærket. Warlock vs. Wizard på lærlingestadiet.
Det varede ikke længe førend Wizarden havde fremskaffet sig en tryllestav og ladt den op med et eller andet potent ildvåben som han kunne bruge igen og igen, indtil han løb tør for mana. Det tog os 4 timer at få afsluttet kampen, og forhåbentligt går det hurtigere næste gang, nu når vi ved hvad der foregår. For ikke at skulle vente for længe har vi aftalt at mødes igen på onsdag. Foreløbig vurdering: 7/10
Image
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2013

Post by digter »

Mik wrote:Så Martin og jeg endelig en torsdag hvor der ikke kom andre spillere, og derfor kunne vi få Mage Wars på bordet for første gang. Vi havde begge læst på lektien, men det hjalp ikke meget. Vi måtte stadig bruge en evighed og lidt til på at hitte rede i de mange detaljer. Især de utrolig mange nøgleord skulle hele tiden slås op - så til næste gang laver en kopi af disse sider, således at vi ikke behøver at slås om reglerne.

Ellers gik det såmænd udmærket. Warlock vs. Wizard på lærlingestadiet.
Det varede ikke længe førend Wizarden havde fremskaffet sig en tryllestav og ladt den op med et eller andet potent ildvåben som han kunne bruge igen og igen, indtil han løb tør for mana. Det tog os 4 timer at få afsluttet kampen, og forhåbentligt går det hurtigere næste gang, nu når vi ved hvad der foregår. For ikke at skulle vente for længe har vi aftalt at mødes igen på onsdag. Foreløbig vurdering: 7/10

Jeg ved om det bare er mig, men 4 timer lyder fuldstændig ude af proportioner i et spil der er en blanding af MTG og Summoner Wars? Men det er måske mig der har misforstået, hvilket slags spil det egentlig er?
Image
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2013

Post by netsapiens »

digter wrote:
Mik wrote:Så Martin og jeg endelig en torsdag hvor der ikke kom andre spillere, og derfor kunne vi få Mage Wars på bordet for første gang. Vi havde begge læst på lektien, men det hjalp ikke meget. Vi måtte stadig bruge en evighed og lidt til på at hitte rede i de mange detaljer. Især de utrolig mange nøgleord skulle hele tiden slås op - så til næste gang laver en kopi af disse sider, således at vi ikke behøver at slås om reglerne.

Ellers gik det såmænd udmærket. Warlock vs. Wizard på lærlingestadiet.
Det varede ikke længe førend Wizarden havde fremskaffet sig en tryllestav og ladt den op med et eller andet potent ildvåben som han kunne bruge igen og igen, indtil han løb tør for mana. Det tog os 4 timer at få afsluttet kampen, og forhåbentligt går det hurtigere næste gang, nu når vi ved hvad der foregår. For ikke at skulle vente for længe har vi aftalt at mødes igen på onsdag. Foreløbig vurdering: 7/10

Jeg ved om det bare er mig, men 4 timer lyder fuldstændig ude af proportioner i et spil der er en blanding af MTG og Summoner Wars? Men det er måske mig der har misforstået, hvilket slags spil det egentlig er?
jeg har spillet det en enkelt gang, og Tobias kan sikkert korrigere mig, men jeg mener vi satte det op, spillede det, og pillede det ned igen indenfor to timer. Og det var vist første gang for os begge.
Men det kan være en erfaring med nøgleord og mekanismer fra Magic og deslige har en indflydelse på hvor hurtigt man finder sit flow.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2013

Post by Mik »

Har aldrig haft problemer med Magic - bortset fra de oprindelige problemer med ændringer af Timing-reglerne, fordi udgiverne ikke havde spiltestet spillet godt nok.
Image
MortenS
10+ indlæg
10+ indlæg
Posts: 20
Joined: Thu Aug 22, 2013 12:42 am

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2013

Post by MortenS »

Hah, jeg må indrømme at jeg stod helt af overfor de nye timing-regler. Jeg kan bedre lide de gamle, men kan godt forstår at de måske var svære at forstå for mange - det er uden tvivl der det reelle problem var.
De nye regler gør bare flere af mine gamle kort nærmest ubrugelige...

Men jeg er også 10 gange mere interesseret i Mage Wars end Magic alligevel.
User avatar
pytman
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Sun Nov 08, 2009 1:47 pm
Location: Næstved

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2013

Post by pytman »

August blev afsluttet med en omgang Dominion Intrigue med et af de preset der er forslået i regelhæftet.. Udemærket udv. til et allerede godt spil :D

Derefter rundede vi den besatte by i A touch of evil med something wicked, the coast og de 2 Hero Packs.. Stadig et rigtig godt spil :P

Til slut ende vi i waterdeep og vi fik både tævet owlbears, fundet shrines til onde guder og andre hyggelige ting :D

Alt i alt en hygsom aften hvor jeg tabte ALT men fik spillet nogle gode brætspil i hyggeligt selskab :P
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2013

Post by Larsine »

August sluttede af med at Larna udfordrede mig I Ticket to Ride: Switzerland, et kort som hun ofte spiller på sin Ipad, og derfor har en del mere erfaring I end jeg har. Men I går gik det strålende for mig. I det første spil fik jeg masser af billetter der passede sammen, og for en gangs skyld byggede Larna og jeg på hver sin led. Jeg fik flest billetter, og den længste rute, og endte omkring 140 point, mod Larnas ca. 100. I andet spil spillede jeg aggressivt, og byggede en del ruten som spærrede en del for mulighederne for Larna. Hun blev meget frustreret over det og påstod at jeg kun byggede for at ødelægge hendes muligheder, men det passede nu ikke helt, idet jeg rent faktisk kun byggede en enkelt rute jeg ikke brugte til at opfylde billetter med. Men strategien lykkedes, for jeg endte omkring 130 point, med Larna omkring 90 point.
Post Reply