Hvad har du spillet i dag? August 2013

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2013

Post by Mik »

Monolith: the Strategy Game er øjensynligt et Kickstarter-spil for alle kortene er sponsorerede. Jeg har købt mit eksemplar i Fantask. Jeg noget betænkelig ved første indtryk, da spil som praler med at være "strategispil" i titlen altid gør mig lidt nervøs - og så et terningespil!

Der er dog heller ikke mere strategi i dette spil end i, for eksempel, To Court the King eller andre spil hvor du lægger terninger ud på kort for at aktivere dem. Men med en spilletid på 30 minutter over højst 5 runder, så er det et ganske underholdene spil hvor VP tabes of vindes indenfor ganske få sekunder.

Heldet i terningerne er minimeret ved at spillerne kan ændre på situationen ved at udspille kort fra hånden, men til gengæld giver kortene en endnu højere grad at mange af kortene er af "Take that"-typen.

Ikke det store spil, men en solid filler som nok skal komme på bordet igen (og igen). Martin naturligvis (igen). Den lave rating skyldes mest den kaos kortene giver. Men jeg følte mig godt underholdt. 7/10
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5123
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 499 times
Been thanked: 548 times

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2013

Post by Gunness »

I går spillede Kanzler og jeg 1989: Dawn of Freedom. Spillet har mange mekanismer til fælles med Twilight Struggle (ikke så overraskende - samme designer), og da vi begge er godt inde i TS-reglerne, var det relativt hurtigt at komme i gang. Et af de positive nye tiltag i forhold til TS er scoringskortene. I stedet for, at scoringen er afgjort på forhånd, når scoringskortet bliver spillet, kommer der et nyt sæt kort på bordet a la det, der bruges i Hannibal, hvor man skal matche de kort, modstanderen spiller. Jo flere områder, man sidder på i det land, der scores, desto flere kort får man. Men en del af kortene kan kun spilles, hvis man kontrollerer de rigtige typer områder (eliteleder kræver kontrol over elite-område, studenterleder over et universitet etc.)
Scoringerne ser generelt ud til at give flere point end i TS, så i 6. runde kunne Sovjetunionen nedtrampe den sidste demokrati-tilhænger, med kun Ungarn som "frigjort" land :)

Alt i alt et rigtig underholdende spil, og tilpas anderledes end TS til at være interessant. Temaet er ikke helt så spændende, men det er absolut en værdig opfølger, som jeg meget gerne spiller igen.
Last edited by Gunness on Fri Aug 23, 2013 11:09 am, edited 1 time in total.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2013

Post by Mik »

Så blev det torsdag, og endnu engang kom Monolith på bordet.
Jeg har ingen anelse om hvornår dette Kickstarter-spil blev leveret til dem som har betalt for produktionen, men jeg har det fint med at have ventet indtil det udkom i almindelig handel. Det er et underholdene terningespil, og absolut pengene værd.

Martin vandt naturligvis igen, medens Eivind og jeg måttet slås om de sekundære placeringer. Denne gang spillede vi alle options, og medens det ikke gjorde den store ændring, betyder de flere muligheder for at variere spillet. Efter andet spil steget til 8/10

Og så kom Trains atter på bordet - 9 spil er det blevet til på 4 dage.
Men det har tabt pusten, og jer er ikke så interesseret i at spille det igen.

I starten byggede vi alle en masse stationer, købte lidt Provinser - undskyld Scyscrapers, og købte forskellige kort for at se hvordan de virkede. Jeg fandt ud af at det ikke giver megen mening at bygge stationer, som fylder dit deck med Waste-kort, medens alle andre kan blot bygge ind i din by og score de samme point uden at bygge stationer. Så jeg besluttede mig for kun at bygge spor ind i andres byer med stationer, og ellers fokusere på at købe pointkort. Det virkede så godt at INGEN byggede stationer i næste spil - undtagen henimod slutningen af spillet, hvor man kunne sikre sig at de lå så langt uden for de andres rækkevidde at man kunne få pointene alene. Og 3. spil fungerede på samme måde.

Så der er ikke megen togspil over det. Udmærket familiespil, men absolut ingen erstatning for Dominion. 6/10
Image
User avatar
Tallens
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 82
Joined: Tue Apr 09, 2013 7:46 pm
Favoritspil: (Boardgames): Terra Mystica, Elder Sign, Battlestar Galactica, Pueto Rico, Pandemic, Gloom, Twilight Imperium 3.
(RPG): Call of Cthulhu, Ars Magica, World of Darkness (old).
(TCG): Vampire the Eternal Struggle, Magic the Gathering (+Online)
Location: Aarhus

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2013

Post by Tallens »

Det blev til 2 spil Android Netrunner LCG i går.

Jeg fik spillet som Runner, først som Shapers så Criminals, -det var min Netrunner Møddom som blev taget og jeg var meget positivt overrasket over hvordan spillet fungere, tror aldrig jeg ville spille det Tournament agtigt, men man skal jo aldrig sige aldrig.

Ikke alle regler var på plads, da min modstander var lige så ny som jeg, så det virkede fint, - og stillingen blev 1:1.

Skal lige prøve det noget mere, men underholdning var helt i top 8-9 ud af 10 Point der (10 er godt)

//T
Image
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1474
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 306 times
Been thanked: 180 times

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2013

Post by Jonezy »

Det lykkedes endelig at få spillet lidt brætspil igår, da jeg var på besøg hos Jesper sammen med Merete (Myde).

Vi havde aftalt at spille Le Havre og det var kun anden gang for Merete og jeg. Man burde så tro, at man ville blive bedre til spillet, men det var kun Merete som formåede at forbedre sig siden sidst, da hun med sublim ressource management og med fokus på at bygge og købe både vandt knebent med 220 point mod Jespers 218. Jesper prøvede at udnytte at special bygningen 'Diner' kom ud hurtigt ud og gav mulighed for at konvertere røget fisk, brød og træ til kolde kontanter. Det gav ham en solid cash flow, men han brugte nok for mange actions på det og måtte derfor se sig slået af Merete.

Jeg selv prøvede en bygge strategi med fokus på at få fat i både banken og rådhuset, hvilket jeg langt fra fik spillet optimalt selvom jeg fik fat i begge bygninger, da jeg aldrig fik gang i noget indkomst og måtte bruge min ene halv sløje shipping tur på at betale gæld af. Jeg havde nok gang i for mange ting på en gang og endte dermed på en velfortjent 3. plads med 177 point. Jeg hyggede mig dog gevaldigt og spiller gerne Le Havre igen.

Bagefter nåede vi to omgange Hanabi, hvor vi brillerede med at fejle totalt og dermed havde et værre uvejr ødelægge vores først fremvisning. I andet spil lykkedes det os dog at få et show på benene med en middel score på 16 point. Hyggelig lille filler spil og en god afslutning på en hyggelig aften.
Image
User avatar
pytman
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Sun Nov 08, 2009 1:47 pm
Location: Næstved

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2013

Post by pytman »

Her i weekenden blev det til:

2 x Carcasonne med Drage og prinsesse udv. brikkerne
5 x Mr. Jack hvor jeg fik høvl konstant af en der ALDRIG har prøvet det før.. :P

Go'Søndag :D
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14611
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 650 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2013

Post by Frouvne »

I week-enden fik Helle og jeg spillet et første prøvespil af Quarantine. Umiddelbart virkede det lidt tamt, men der er også flere, der udtaler, at det helst skal spilles med tre eller fire og det tror jeg giver god mening. Så vi venter lige med at bedømme det, til vi har prøvet det igen og denne gang med fuld besætning.

Idag fik jeg prøvet Mage Wars med min kære søn. Det var en fornøjelse, da han umiddelbart virkede ret engageret. Det kommer til at tage et par spil før alle regler er helt på plads, men det virker faktisk lige så intuitivt, som de forsøger at sige det er i regelbogen. Så her kunne der godt gemme sig gode spiloplevelser.

Image
frouvne, administrator

Image
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2013

Post by digter »

Jeg har hørt folk sige at Mage Wars er meget længere end Summon wars. Altså selve spilletiden. Hvad er dit indtryk?
Image
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2013

Post by JoelP »

digter wrote:Jeg har hørt folk sige at Mage Wars er meget længere end Summon wars. Altså selve spilletiden. Hvad er dit indtryk?
Mage Wars ER meget længere. Men det er også to meget forskellige spil. Lighederne er kun overfladiske
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2013

Post by Mik »

Alene at læse reglerne tager et spil Summoner wars (mindst), og de er også betydelig vanskelligere at fastholde i hovedet. Der er en milliard forskellige kort, og de har alle deers egne regler. Spiller det selv for første gang på torsdag, fordi vi for en gangs skyld kun er to mand. Så tips er velkomne.
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2013

Post by Mik »

Og så blev det to spil Monolith i går. Ikke meget på en hel aften, i betragtning af af spillet kun tager en halv time. Men det skal dog siges at han vandt begge spil - men derfor behøver han altså ikke at være så f$&#§ langsom!

Det andet af de to spil, blev lidt af en freak-oplevelse med 4 ud af 8 kort i displayet værende Attack-kort. Det var nærmest umuligt at komme nogen vegne fordi man hele tiden blev sendt tilbage til mål! Stadig et fint og anderledes terningspil. 7/10
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14611
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 650 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2013

Post by Frouvne »

digter wrote:Jeg har hørt folk sige at Mage Wars er meget længere end Summon wars. Altså selve spilletiden. Hvad er dit indtryk?
Jeg tør ikke give en endelig vurdering ud fra det ene prøvespil. Vi havde en meget overkommelig spilletid, men til gengæld var vi også begge indstillet på at det var et prøvespil og kastede os direkte ind i kampen uden for megen krigsdans. Spillet er formentlig noget længere end Summoner Wars, men jeg tror ikke nødvendigvis det vil føles så meget længere! :wink:
frouvne, administrator

Image
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2013

Post by JoelP »

Mage Wars tip: lad være med at spille med præstedamen hvis det ikke skal trække ud
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2013

Post by Jens_Hoppe »

I KBK fik jeg prøvet mit nye Trains, og to spil blev det til. Normalt er jeg ikke den store fan af deck-builders, men når man - som her (eller i Mage Knight eller A Few Acres of Snow) - sætter det sammen med noget andet, er det faktisk ikke så slemt. :)

Deck-Building delen i Trains er nærmest skamløst hugget fra Dominion. Et par steder er den simplificeret lidt - ingen kunstige begrænsninger på antal kort man kan spille og købe, f.eks., mens der til gengæld kommer lidt regler oven i hatten for at styre bygningen af spor og stationer på brættet.

Som sagt nåede vi to spil, og mens jeg i første spil næsten vandt (vi fire endte på 31-31-30-30 points, men jeg tabte på tiebreaker!), måtte jeg i andet se mig henvist til en fjern tredieplads.

Jeg var godt underholdt. Nogen klassiker er det måske ikke, men spillet fungerede fint, og jeg glæder mig til at spille det igen. Et forsigtigt 7/10 tror jeg det kan blive til, med mulighed for bevægelse i begge retninger.


Det ville jo ikke være en rigtig KBK-tirsdag, hvis ikke vi fik spillet Terra Mystica, så det gjorde vi selvfølgelig! I dette fem-personers spil lykkedes alt for en gangs skyld for min Witches, og da der samtidig blev slået hårdt ned på især to af mine konkurrenter, kunne jeg hive en overbevisende sejr hjem med 142 points. Nomads kom ind på andenpladsen, omkring 15-20 points efter.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9175
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2013

Post by Stony »

Vi var to mand til den næsten-ugentlige omgang brætspil. Det blev første gang jeg fik prøvet Terra Mystica som to-spiller spil, og det fungerede egentlig fint. Der er ikke nær så meget kamp om pladsen, men spillet flyder hurtigt og kan klares relativt hurtigt. Jeg fik afprøvet Darklings, så nu har jeg snart været alle racerne rundt.
Bagefter fik jeg lejlighed for at introducere Kingdom Builder som vi nåede to spil af. Så det var en ganske hæderlig spilaften. :)
Sidst spillet:
Image
Post Reply