Hvad har du spillet i dag? - September 2013

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - September 2013

Post by Jens_Hoppe »

Mik wrote:
Jens_Hoppe wrote:Hvad er det spillet kan, som får det til at virke tematisk, og ikke blot som et "vend et kort og se hvad der sker" spil?
Spillet er præcis som du frygter. Det er kun spillernes fantasi som redder spillet!
Men hvis spillet så gør det let for spillerne at bruge deres fantasi, behøver det ikke være så slemt. Spillet skal i hvert fald prøves! :)


I KBK i sidste uge var vi to som spillede High Frontier: Colonization (med nogle, men ikke alle modulerne fra HFC). Jeg var egentlig bagud det meste af spillet, men til slut kunne mine kinesere vende situationen til deres fordel ved at overhale min modstanders raket, og hugge det claim han var på vej ud til for at bygge en fabrik.

Denne uge i KBK var der igen interesse for rumrejser, men med tre nybegyndere ud over os to erfarne, måtte vi nøjes med den almindelige, helt simple udgave (hvis det er det rette udtryk) af High Frontier. Jeg fortsatte den aggressive stil fra sidste uge: Min erfarne modspiller have stablet en langsom solsejlsraket på benene, og havde sat kursen mod Merkur, hvor han ville kunne lande og bygge en fabrik. Men min lette og hurtige solsejlsraket overhalede ham inden om, og da jeg havde en raygun robonaut med, kunne jeg claime Merkur uden at behøve lande på den (hvilket var heldigt, for jeg var på ingen måde i stand til at lande). Hvad jeg ikke lige havde overvejet, var hvor svært det faktisk ville være at transportere de nødvendige ting til Merkur, så jeg kunne få noget ud af min handling. Og for at gøre en lang historie kort, brugte jeg resten af mit spil på møjsommeligt at transportere de nødvendige dele til planeten, så jeg til allersidst kunne bygge min første og eneste fabrik deroppe. Suk.

Min modstander, som jeg havde "narret" så frygteligt, foretog et skarpt venstresving med solsejlsraketten, da han så hvad jeg havde i sinde, og fløj uden de store dikkedarer ud til Ceres i asteroidebæltet, og byggede så bare en fabrik der i stedet. Det viste sig at være en mægtig idé, og han kunne kort tid efter bygge endnu to fabrikker derude og lukke spillet med en sikker sejr.


Efter mine tvivlsomme eskapader i High Frontier, skulle vi prøve terning-filleren Dungeon Roll. Her skal hver spiller på tre eventyr i dungeonen, og målet er at samle så mange XP som muligt. I starten af hvert eventyr slås syv terninger, som så repræsenterer de eventyrere man har med. Dungeonen skal tages et level af gangen; først level 1, så level 2, osv. og efter hvert level kan man vælge at stoppe og tage hjem med sine skatte og XP, eller man kan vælge at fortsætte til næste level. På level 1 slås én monsterterning, som spilleren så skal kunne håndtere/matche med sine eventyrere, på level 2 slås to monsterterninger, osv. Håndteringen af monsterterningerne betyder ofte at man mister nogle af sine eventyrere, så samtidigt med at man udsættes for flere og flere farer, har man færre og færre eventyrere til at håndtere dem.

På papiret præsenterer spillet sig også som en slags "press your luck" spil - tør man tage det næste level eller ej? - men i praksis var det altid fuldstændigt indlysende om det kunne lade sig gøre eller ej. Det var meget forskelligt hvor mange levels folk kunne klare, når det var deres tur til at tage på eventyr, men jeg tror ikke at vi på noget tidspunkt så en spiller forsøge sig med et level, som han ikke kunne klare.

Dungeon Roll var sådan ... meget sjovt, uden at være specielt prangende eller imponerende eller noget. Resultatet virkede også ret tilfældigt, så det er ikke noget man må tage for seriøst (og det er ikke noget jeg behøver at eje).
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - September 2013

Post by Jens_Hoppe »

Jens_Hoppe wrote:
Mik wrote:
Jens_Hoppe wrote:Hvad er det spillet kan, som får det til at virke tematisk, og ikke blot som et "vend et kort og se hvad der sker" spil?
Spillet er præcis som du frygter. Det er kun spillernes fantasi som redder spillet!
Men hvis spillet så gør det let for spillerne at bruge deres fantasi, behøver det ikke være så slemt. Spillet skal i hvert fald prøves! :)
Jeg har nu haft mit første forsigtige solo-forsøg med Pathfinder Adventure Card Game. To karakterer - Valeros (fighter) og Merisiel (rogue) - kastede sig over det første scenarie, Brigandoom! Det var faktisk både sjovt og spændende, og lidt overdrevet uforsigtigt spil fra min side medførte at Merisiel stillede træskoene sidst i scenariet (efter en del frustrationer ved the Waterfront). Valrossen var dog ustoppelig og kunne kort derefter stille røverbossen til regnskab.

Et par indtryk:

- Det mekaniske er tilpas komplekst til at det ikke bare føles som et "vend et kort og slå terninger" spil. Slå terninger, ja vist, men hvilke?! Mange kort giver forskellige muligheder, alt efter om man vil beholde det, discarde det, osv., og der er mange kort som lader karaktererne hjælpe hinanden, også på tværs af lokationer.

- Når det mekaniske er "tilpas komplekst", betyder det også at det nogle gange virker lidt tungt at danse med. Man skal holde tungen lige i munden for at huske at Merisiel netop i denne kamp slår 2d12 + d4 + d6, men med -1 på alle terningerne. Af samme grund ved jeg ikke helt hvor velegnet spillet vil være til min 8-årige søn, men nu må vi se...

- Efter at have kigget lidt frem, virker det som om der er rig mulighed for at gøre de enkelte eventyr unikke, ved at variere locations, og ved at have specielle scenarieregler. F.eks. i et af de fem scenarier i den første adventure pack skal spillerne ikke have fingrene i en skurk, så det er afgjort muligt at lade et scenarie handle om "noget andet". Om den mulighed for variation så er noget designeren vil benytte sig af i større stil, må tiden vise.

- Det tematiske er ikke noget der kommer af sig selv, fantasien skal lidt på arbejde, hvis man vil have det tematiske i spillet til at hænge sammen. Man kan sikkert finde en tematisk forklaring på de fleste ting der sker i spillet, men man får ikke forklaringerne serveret. Jeg kan sagtens forstå at nogle kan se dette spil som et næstent fullblown RPG, mens andre bare synes det er et repetitivt vend-kort-og-slå spil.

- Jeg er vild med idéen om at der er planlagt en lang række scenarier, som man kan føre sine eksisterende karakterer igennem, og idéen om at ens karakterer kan "levelle" og få nyt, sejere udstyr, så karakteren i slutningen af en række scenarier har helt, helt anderledes evner og muligheder end i starten af spillet.

Jeg glæder mig i hvert fald til at prøve PACG igen. :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 288 times
Been thanked: 177 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - September 2013

Post by Jonezy »

Havde besøg af Gunness igår, hvor vi havde planlagt noget seriøst agenteri med Agents of SMERSH.

Det blev til hele 3 spil. I første spil gik alt stort set galt og der gik ikke lang tid før Dr. Lobo havde taget verdensherredømmet. Det hele var ligesom en dårlig parodi af en agent film med Charlie Sheen og en ukendt asiatisk skønhed i hovedrollerne.

Vi startede straks et nyt spil med de samme agenter, som var den nørdede Dexter Kane og den japanske ninja pige Nika Suzuki (hun hed ikke Suzuki, men det var noget der mindede om det....). Min Nika fløj rundt på planeten og tævede både Mr. Big og Fedor Maximov, to af Dr. Lobo's nærmeste håndlangere; imens Jacob's Dexter skaffede en masse intel på den grumme Doktor. Vi fik igennem håndlangerne viden om Lobo's færden, men desværre var vores intel ikke til at stole på pga. en masse dobbeltagenter og endnu engang var verdensherredømmet erobret af den skøre Doktor.

Sidste spil og det var tid til nye agenter. Jacob tog den Shaft-lignende Dante og jeg nappede den hårdkogte tysker Jurgen Rocko. Det blev episk og anti-klimatisk. Højdepunktet blev da min Jurgen havde gjort sig uvenner med et syndikat i London og blev sat til at dele værelse med Sister Jane, som så viste sig at være en løve. Derved sluttede Hr. Rocko's agent karriere...

Runden efter blev Dante kidnappet og udsat for diverse uhyrligheder af hvad Dante hævder var små grønne mænd fra en fremmed verden (yeah right Dante....). Min nye agent Calli blev viklet ind i et lesbisk kærlighedsforhold som påvirkede hendes evner til at skaffe intel. Vi fik dog endnu engang pryglet Lobo's håndlangere nok til at komme rigtig tæt på den skumle Doktor, kun for endnu engang at blive tilskuere til en ny verdensorden pga. for dårlig intel.

Suverænt oplevelsesspil med masser af fantastiske historier og mentale billeder, som man sent vil glemme.
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - September 2013

Post by Jens_Hoppe »

Så fik jeg endelig spillet Pathfinder: Adventure Card Game derhjemme med min søn. Jeg kunne ikke på forhånd vurdere hvad han ville synes om det, men han var faktisk vældigt positiv, og vi morede os rigtigt godt sammen. Faktisk så godt, at vi fik spillet alle tre introscenarier igennem i løbet af søndagen.

Jeg spillede præsten Kyra, mens han tog krigeren Valeros, og vi skøjtede uden nogen problemer overhovedet gennem alle tre scenarier. OK, det er introscenarier, og ok, spillet er garanteret lettere med færre spillere, men det virkede næsten for nemt for os, og vi var på intet tidspunkt ude på dybt vand (eller i tidsnød, for den sags skyld).

Jeg synes stadig det tematiske i spillet halter. Indtil videre, i hvert fald, er det ikke så meget spillet der fortæller en historie, som spillerne der selv efter bedste evne laver en, baseret på de tilfældige kort spillet kaster efter en. Så kan det godt være man kan finde en rimelig forklaring på hvorfor man pludseligt bliver overfaldet af en sirene inde hos købmanden eller af horder af skeletter på byens torv, men generelt kommer fantasien lidt på overarbejde, hvis man vil have historien til at give mening. :)

Men det gør måske heller ikke så meget, hvis man bare har det sjovt imens - og sønnike og jeg morede os da også glimrende. Efter introscenarierne har Valeros nu opgraderet sit sværd til et frygtindgydende greatsword, mens Kyra har fået sig en tam sabeltiger som kæledyr. :)

Jeg glæder mig i hvert fald til at prøve kræfter med det første "rigtige" adventure pack.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - September 2013

Post by Mik »

Du skal ikke vente mere end hvad du allerede har set, Hoppe.

Tirsdag glemte jeg at vi sluttede aftenen af med Artic Scavenger som Martin naturligvis vandt.

Onsdag fik Martin og jeg spillet Mage War som han naturligvis vandt igen.
Jeg havde taget en af de nye troldmænd, men har glemt om det var Forcemaster eller den anden, og Martin har lån spillet med hjem, så jeg kan ikke kigge efter.

Torsdag kom Martin og Eivind for at spille scenario 1 i adventure 1 i Pathfinder. Det var næsten for nemt, så vi kom hurtigt igennem, men desværre har jeg fået en eller anden virus, så jeg havde ikke lyst til spillescenario 2- det må vente til tirsdag.
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? - September 2013

Post by Larsine »

Onsdag kom Eik, Jens, Laban og Laban's kæreste Christina. Jeg havde håbet på at jeg ville modtage min Small World Royal Bonus, men det havde jeg ikke. Alligevel blev det til et spil Small World, inkl. Cursed, Grand Dames og Be Not Afraid. Der kom flere interessant kombinationer i løbet af spillet, men jeg holdt mig til min først race, sigøjnerne. De kom dog ikke til at tjene mere end 11 point på en runde, og for det meste lå de på 8-9 point. Det var nok til at de andre ikke troede at jeg udgjorde en trussel. Christina formåede også at holde lav profil, undtagen de sidste to runder, hvor hun scorede temmelig mange point. Eik og Laban formåede begge at tjene mange point tidligt i spillet, hvilket betød at alle var enige om at det skulle de ikke slippe godt fra, og de fik derfor også begge nogle runder hvor de fik meget få point. Da vi optalte viste det sig at Christina havde klaret sig bedst, Jens og jeg havde lige mange point, men Jens havde flest brikker, Laban fik en 4. plads og Eik kom sidst.

Bagefter spillede vi to spil The City, hvor Eik vandt det første, og Jens vandt det andet.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? - September 2013

Post by Larsine »

Da det var min fødselsdag i går, spillede hele familien Tokaido som jeg havde fået i gave. Ingen af os havde prøvet det før så vi var lige uforberedte, og havde alle i starten svært ved at huske hvad de forskellige lokationer gjorde. Men vi opdagede at der jo var ikoner ud for alle lokationer, og de samme ikoner var ud for de forskellige bunker af kort, så det blev lettere og lettere at finde ud af. Men strategien var måske slet ikke så let. Lilli lagde sig i spidsen pointmæssigt, medens Lea og jeg lå og kæmpede om at holde sidstepladsen. Men til sidst fik jeg dog indheltet Lisa og Larna. Og med mine 4 penge i templet fik jeg en bonus på 10 point og overhalede Lilli. Desværre fik hun også en bonus på 2 point, og endte et point foran mig. Vi havde ellers aftalt at jeg skulle vinde når nu det var min fødselsdag :(
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - September 2013

Post by Mik »

På mandagsmødet hos hr. Ussing blev vi 6, så for første gang fik vi spillet Pathfinder med fuld besætning.Har nu prøvet det med 3-6, og må helt klart sige at det er sjovere med mange. Det er naturligvis mere ventetid, men når man højst får 5 ture gælder det om at udnytte sine kort maksimalt. Vi spillede Black Fang, og var ikke en gang i nærheden af at finde ham, da tiden løb ud. Jo, vi vidste at vi skulle søge i 3 lokaliteter (af 8), men der var stadig mange kort at vende. Og han gemte sig naturligvis på toppen af bjerget, som var det sidste sted vi ledte.

Så hældte jeg desværre en kop te ud over det hele - og det kan varmt anbefale ikke at gøre. Harsk og en hel del gamle skeletter er ikke længere hvad de har været! 9/10
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - September 2013

Post by Mik »

Martin, Eivind og jeg fortsatte i går vores adventure 1 iPathfinder, og fuldførte scenario 2, 3, og 4.
Selvom de var fint varierede er de alligevel skuffende lette i forhold til introduktions-scenarierne. Vi er på intet tidspunkt løbet ind i større vanskeligheder. Faktisk er spillet blevet lettere efter at vi gik fra 4 deltagere til 3, og der er lidt trist at vi nu kun har et et enkelt officielt scenarie tilbage. 9/10
Image
User avatar
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 891
Joined: Tue Apr 17, 2007 3:51 pm
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Location: Græsted
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - September 2013

Post by Mikkel »

Jeg havde i går fornøjelsen af at prøve Navegador. Vi var 4 spillere; Hr. Bugge, Tom, Jan og mig selv.

Det var simpelthen noget af det bedste jeg hidtil har prøvet i min brætspilskarriere. Et faktisk ret simpelt spil, men med en masse muligheder og du vil det hele - men ak, du kan kun en ting pr. tur.
Og så er der den her Rundell-mekanisme som styrer spillets gang. Det er en mekanisme som jeg bestemt er begejstret for!
Søren løb med sejeren, tæt forfulgt af Jan (som jeg var sikker på vandt), så mig selv og Tom tog den sidste plads. Men tæt var det - og sikke godt det var. Sidder her og smiler for mig selv, for dette spil er simpelthen genialt :D

Så endnu en gang koster Bugge mig penge, for det er et spil som jeg MÅ eje.

Efter "hovedretten" tog vi så et spil Zooloretto, som jeg selv har overvejet at spille med mine drenge (7 og 8). Meeeen, det er de nok ikke helt klar til endnu. Et meget hyggeligt lille spil, som ikke tager så lang tid og man hurtigt kan sætte sig ind i.
Kan ikke lige helt huske hvem der vandt - men det var ihvertfald ikke mig ;)

Tak for for et par hyggelige timer og jeg skulle sige fra Jan at han bestemt også var begejstret for Navegador!
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - September 2013

Post by Jens_Hoppe »

Mik wrote:Selvom de var fint varierede er de alligevel skuffende lette i forhold til introduktions-scenarierne. Vi er på intet tidspunkt løbet ind i større vanskeligheder. Faktisk er spillet blevet lettere efter at vi gik fra 4 deltagere til 3
Jeg er ikke i tvivl om at spillet er lettere, jo færre spillere man er. Man har det samme antal ture til at klare scenariet, men færre kort man skal kigge igennem (da der er færre locations). Med få (2-3) spillere er det stort set aldrig nødvendigt at bruge Blessings til at lave ekstra explores - de kan i stedet alle bruges til at booste checks med.

Der er nogle meget gode forslag til øget sværhedsgrad i denne tråd, f.eks.

- færre kort i blessing-decket (f.eks. 5x antal locations i stedet for fast 30),
- spil med en location mere end normalt,
- bland villain og henchmen blendt de nederste X kort i hver bunke.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? - September 2013

Post by Larsine »

I går aftes kom Eik og Laban til spil. Jens og Jacob var bedde på studietur med deres gymnasieklasser, livet er hårdt som gymnasielærer :-)

Vi startede med et spil Tokaido, men netop som jeg var færdig med at forklare regler, og vi var ved at vælge vores spilpersoner, kom Larna og spurgte om hun måtte være med, hvilket jo ændre reglerne for hvor mange der kan stå på nogle af stederne på vejen. Jeg havde en spilfigur der fik en ekstra mønt fra banken i templet hver gang jeg besøgte et tempel, Eik fik et panorama hvergeng han købte mad på kroen, Laban fik en rejsende hver gang han købte mad på kroen, og jeg kan ikke huske hvad Larnas spilfigue kunne. Så min strategi gik naturligvis på at besøge så mange templer som muligt, og så lidt af alt det andet. Det gik OK, men selv med min bonus endte jeg alligevel på en 4. plads. Laban vandt, og syntes derfor vi skulle spille noget andet, så han kunen være ubesejret i Tokaido.

Vi spillede derfor et 3-spiller Small World, inkl. Cursed, Grand Dames, Be Not Afraid og Royal Bonus. Selvom vi ikke gjorde noget specielt for det, nåede vi båed at se Fauns, Behemot, Fireball, Shrubmen, og da Laban valgte sin sidste race dukkede Igors også at dukke op, men vi så dem ikke i aktion. Jeg startede med Fauns, men på trods af at de kan vokse, var det altså lidt nedtur at modstanderne fik alle deres brikker tilbage, eller endda voksede når man var pygmæ. Eik spillede netop Behemoth Pygmies, og der var en farlig kombination. Hans to Behemoth bunker voksede og voksede, og da han altid havde dem forrest, var de nærmest umulige at komme af med. Først da Laban og jeg gik i decline, valgte Eik at gå i decline, og vi slap af med dem. Jef fik Fireball Tritons, og selvom det gik nemt aft få de fire Magic områder, så jeg havde mine fire fireballs til næste runde, så gav det ikke så mange point. Men jeg fik dog ristet en del af både Eiks og Labans områder. Jeg sluttede af med Berserke Shrubmen, og jeg var lidt heldig med mine terningslag, så de kom langt omkring. Jeg nåede dog ikke at gå i decline med dem, men umiddelbart synes jeg at de virker som de bedste af de nye racer. Da vi talte point op endte Eik på 84, jeg på 79 og Laban på 74 :-(
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - September 2013

Post by Mik »

Jesper kom direkte fra arbejde, og efter en pizza gik vi i gang med at spille. Men på trods af at vi have en time til overs inden martin kom kunne vi alligevel ikke nå at færdiggøre et spil Summoner Wars. 8/10

Så tog vi fat på Artic Scavengers, som Jesper endnu ikke havde prøvet. Derfor udelod vi lederne i første spil. Det blev til en komfortabel sejr til mig. I andet spil fik jeg lederen som sælger folks organer for mad og medicin, så det blev til endnu en pæn sejr, da jeg stort set hyrede alle Thugs inden de andre nåede at samle mad nok. Derimod kunne jeg intet stille op i det 3. spil, hvor intet gik min vej 8/10
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? - September 2013

Post by Larsine »

Lørdag besøgte vi Spielwiese i Berlin. Vi ankom ca. kl. 15, og havde ikke bestilt bord, og da vi var 6 spillere fik vi besked på at han desværre ikke havde plads til så mange spillere. Jeg forklarede ham at vi kun skulle spille 7 Wonders, og så fik vi allernådigst et af de reservered borde, men skulle love at være færdige senest kl. 20. Vi smuttede dog lige over på den anden side af gaden i Soups'n'Rolls, og fik et dejligt Vietnamesisk måltid. Det kan klart anbefales hvis man besøger Spielwiese, og bliver sulten. Tilbage på Spielwiese, forklarede jeg regler til 7 Wonders. Morten og Inge er absolut ikke spillere, og alt mere indviklet en ludo, TP og Matador, er en stor mundfuld for dem. Thomas og Jane spiller en del, men syntes dog også at reglerne var lidt overvældende. Jeg forklarede kun reglerne for første alder, og ventede med at forklare opgraderinger og guilds til vi nåede anden og tredie alder. Men det var tydelige at Jane havde fattet det, for hun spillede masser af grønne kort, og opdagede hurtigt at man sagtens kan spille uden en masse ressourcer. Da vi talte point op, endte Jane på 59, jeg endte på 58 (med en blå/rød) strategi. Morten og Inge endte sidst, men udtrykte stor begejstring for at blive introduceret til sådan noget.

Spielwiese var dog noget mindre end jeg havde forestillet mig, og man skal nok huske at bestille bord hvis man vil være sikker på at komme til. Prisen er €3 per spiller, men da vi kun bruget lidt over en time, slap vi for at betale, men vi købet selvfølgelig også 4 caffe latte, 1 chai latte, 1 Qwixx og 1 Hanabi, i forbindelse med besøget.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - September 2013

Post by Mik »

I går var vi kun 4 mand hos Torben Ussing, grundet VC-forberedelser. Så det blev til en omgang Borgene i Bourgogne, hvor vi brugte 2013-mesterskabsbrættet. Der er rigtig mange små regioner, hvilket gjorde det ret nemt at score mange point. Det skal bemærkes at vi spillede efter standardreglerne, i modsætning til turneringen som formodentlig har benyttet reglerne hvor man kun kan bygge ved siden af tidligere lagte brikker. Jeg trak hurtigt fra, og ingen var i nærheden af at hente mig. 9/10
Image
Post Reply