Hvad har du spillet i dag? - September 2013

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Hvad har du spillet i dag? - September 2013

Post by Sir William »

Mik wrote:
Jens_Hoppe wrote:
Sir William wrote:Qwirkle (tror jeg det hed), en anderledes form for Yatzy.
"Qwixx"! Qwirkle er noget med at lægge træbrikker med forskelligt farvede symboler ud på bordet. :)
Ja, og det findes også med terninger.
Jeg spillede Qwirkle Cubes i april 2009 og gav det vurderingen 4/10 (1 ringere end moderspillet).
Vi kastede 6 terninger, 2 hvide og så 4 forskellig farvede terninger. Så var det at få fyldte nogle tal ud i de forskelligfarvede rækker.

Kan bare huske det var noget med Q, så måske det er korrekt med Qwixx. :P
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - September 2013

Post by Mik »

Eons kom på bordet igen i går, med tre spillere.
Brian fik bygget en masse mindre himmellegemer, som hurtigt fik ham til at blive førstespiller. Da spillerne ikke scorer point før spillet er slut, bruges de kun til at regulere turrækkefølgen, og det er ikke en fordel at gå først i dette spil.
Derfor gik Eivind den modsatte vej og lå sidst igennem det meste af spillet. Da han stadig lå sidst da spillet sluttede, kan denne fremgangsmåde heller ikke anbefales.

Selv var heldig at få de to store sorte huller tidligt i spillet, og selvom de reducerede min hånd fra 7 til 5 kort, er deres 7 VP per stk for vigtige til at discarde. Og da jeg ikke kunne finde nogle små stjerne til at lade sig opsluge, følte jeg mig tvunget til at ofre to store kostbare stjerner. Men fordelen er af de sorte huller er "sikre" point. Da spillet nærmede sig sin slutning begyndte mine to modstandere at gå efter mine mange stjerner. Men det var jeg faktisk glad for, for det kræver 2 uran at spille et sort hul, og den eneste mulighed for at finde uran er ved at lade stjerner dø. Så selv om de fjernede nogle gode point fra mig, fik jeg nu lejlighed til at spille mit andet sorte hul og dermed genetablere mit forspring. Så jeg vandt en pæn sejr! 7/10
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - September 2013

Post by Mik »

Tirsdag kom Pathfinder-kortspillet på bordet, og det viste sig at være en rimelig underholdene affære.
Som ikke-RPGer med en aversion imod kooperative spil burde jeg ikke kunne lide dette spil, men jeg følte mig rimelig godt underholdt.

En væsentlig del af spillet baserer sig på karakteropbygning, og det kræver selvsagt uendelige spil. Og jeg er ikke helt sikker på hvor længe min interesse kan holdes fangen. Men man kan spille multiplex-eventyr, hvor man følger en såkaldt Adventurepath, bestående af flere Adventures, som igen består af flere Scenarios bestående af flere Locations, så der er underholding til mange mange timer, blot i grundsættet. Og så følger det første af 6 Adventurepacks med!

Æsken er iøvrigt forbilledlig. De mange hundrede kort drukner nærmest i den enorme kasse, og der er god plads til alle de pt. planlagte 7 udvidelser. Desuden var æsken mystisk tung selvom den var tømt for indhold, og der viser sig at være fordi plastindlægget er foret med bølgepap i alle mellemrum. Dette sikrer at den tynde plastic ikke knækker eller presses sammen, men må fordyre forsendelse en del. Yderst prisværdigt!

Vi spillede naturligvis det foreslåede introduktionsscenarie bestående af 6 lokaliteter (v/4 spillere). Hver lokalitet har en halv snes kort, hvoraf noget er godt og andet er farligt. Udover almindelige monstre er der en enkelt superskurk og hans nærmerste håndlangere, fordelt med et enkelt kort på hver lokalitet. Så meningen er at man skal finde superskurken og uskadeligøre ham indenfor de 30 ture som udgør den faste tidshorisont. Så uanset om man spiller alene eller med 6 deltagere, er spillet overstået på en fastlagt tid. Med 6 deltagere vil hver spiller altså kun få 5 ture. Hvis superskurken bliver fundet vil han flygte til en af de andre lokaliteter, så man skal helst have lukket dem alle, for at fastholde ham længe nok til at man kan uskadeliggøre ham. Fin mekanisme.

Hver spiller har en rolle og et sæt kort, som til at starte med indeholder 15 kort. Hvis man lever længe nok, vil man efterhånden få udbygget sine egenskaber til at få helt op til 25 kort. Da man typisk starter med en hånd på 5 kort, og skal discarde kort for skader, kan man let risikere at løbe tør for kort, og når man ikke kan fylde sin korthånd op - er man død. Heldigvis er der en præst imellem heltene, som kan helbrede dem lidt, så at man i det mindste kan få nogle af sine brugte kort tilbage.

Underholdende spil, som vi naturligvis tabte fordi vi løb tør for tid - kun en enkelt tur før vi havde fanget skurken!
Så scenariet må prøves igen i morgen! 8/10
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? - September 2013

Post by Larsine »

I går forsøgte Larna og jeg os med en gang 2-personers 7 Wonders, inkl. Leaders, Cities, Wonder Pack og alle de promoer jeg har. Larna trak A siden af Ephesos, jeg trak B siden af Manneken Pis (desværre den fra Wonder Pack, så ingen belgisk øl til mig) og vi trak A siden af Catan Islan for The Free City. Jeg fik nogle rimeligt kedelige leaders, og dem jeg fik fra Larna var lige så kedelige, så de endte med ikke at spille så stor roller. I løbet af spillet forsøgte jeg enten at få The Free City til at bygge kort som jeg forventede Larna gerne ville bygge, eller bygge noget hvor der skulle købes ressourcer hos mig. Det lykkede over al forventning, og adsklillige gange endte Larne med at måtte smide kort væk for at få penge, simpelthen fordi hun ikek kunen bygge nogle af dem der var tilbage. Da vi talte point op havde The Free City 32 point, Larna havde 46 point og jeg endte på 90 point.

Faktisk synes jeg at 2-spiller varianten fungerede over al forventning, og blive en del mere taktisk en et spil med 7-8 spillere.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - September 2013

Post by Mik »

Glemte at Eivind og jeg spillede Artic Scavengers i forgårs.
Det bliver absolut sidste gang at jeg spiller det med to spillere, da spillet bliver reduceret til et simpelt kapløb uden nogen form for strategi overhovedet. Spillet fungerer fint med 3-5 spillere, men falder fuldstændig igennem med to.
Image
User avatar
Bugge
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1335
Joined: Mon Dec 01, 2008 1:41 pm
Location: Bagsværd
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - September 2013

Post by Bugge »

Fik spillet Stone Age: Style Is The Goal i 5-mands versionen i går aftes på hjemmefronten.

Efter spillet, som alle syntes var fornøjeligt, gik snakken alligevel om, det var en forbedring af 'basis' 4-mands versionen i Stone Age.

Der var argumenter for og imod, så derfor vil jeg gerne høre, om der er nogen jer der har prøvet Stone Age: Style Is The Goal i 5-mands versionen, og hvad jeres erfaringer er.

Mvh,
Søren
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? - September 2013

Post by Larsine »

Onsdag aften spillede Jens, Eik, Jacob og jeg et spil Village (inkl. Inn og Customer Expansion). Det blev et meget fornøjeligt spil, hvor jeg satsede på kroen, kirken, rådhuset og handel. Hvilket gik fint. Jeg brugte meget lidt tid på crafts, og slet ikke noget tid på at rejse. Jeg tog på kroen og mødte både en præst og en abbed, begge to som hjalp mig i kirken (den ene lod mig bestemme hvilke fire brikker der skulle trækkes ud af posen, og den anden lod mig avancere en af mine mænd i kirken til top position. Jeg mødte også en Counsilman, som gav mig fif til hvordan man udnyttede sin stilling på rådhuset. Jeg havde som sædvanlig ikke travlt med at lade mine mænd dø, og havde kun fået 3 i krøniken, hvoraf den ene blev indskrevet af en en Bard der sang så skønt om hvor meget øl han kunne drikke og hvordan det til sidst slog ham ihjel. En gammel mand hjalp mig også med at gøre lige hvad jeg ville. Den eneste person jeg ikke nåede at få fat i, som jeg gerne ville have mødt var Medico, som ville have givet mig 7 point for mine overleveende familiemedlemmer. I stedet for fik Jens fat i ham, men han havde kun 5 overlevende da spillet sluttede. Det hele sluttede med at jeg endte på 63 point, med Jacob på 58, Eik på ca. 50 og Jens på ca. 45.

Bagefter spillede vi tre spil The City, som jeg desværre ikke formåede at vinde. Det sidste spil så ellers lovende ud, men når Eik tre gange i træk trækker 3 kort, og der hver gang er en Stadtvilla blandt kortene, og han i forvejen har bygget en Schule, så er der altså ikke ret meget at gøre.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - September 2013

Post by Mik »

Torsdag kom jesper tidligt, så vi kunne det meste af en omgang Summoner Wars. Det var første gang Jesper prøvede det F2F, og hans race Fallen Kingdom findes åbenbart ikke [fået spillet] på i-pad?
Selv valgte jeg the Cloaks, som jeg heller ikke havde prøvet endnu. I starten havde Jesper overtaget, da han brugte ufine metoder, såsom at ofre sine egne enheder for at tilkalde stærkere champions. Men så begyndte jeg at kunne stjæle magi fra hans lejr, og selv få en champion i spil. Og da vi begge var ved at nå slutspillet med ganske få kort tilbage havde jeg næsten vundet det tabte land tilbage - men så kom Krash og Martin, og vi besluttede at kalde det uafgjort :) Stadig et fint lille 2-spiller spil. 8/10

Der var stemning blandt deltagerne for at forsætte hvor vi slap i tirsdags med Pathfinder CG. Sidst havde vi jo introduktionsscenariet kun en enkelt tur inden at min barde kunne fange superskurken. Det var naturligvis ærgeligt, men i det mindste kunne jeg hygge mig at komponere en lille serenade til at muntre os op på vej tilbage til vort natlogi. Den handlede naturligvis om vort forsmædelige nederlag, men at den store barde ville have fanget ham, hvis de andre havde ladet mig komme til (!)

Nu var vi atter forsamlet i den lille kro, og besluttede os for at gå "hele vejen" og spille hele eventyret. Vi valgte også at forstætte med de samme personer, så Martin tog sig af Cleric Kyra og Krash af Ranger Harsk. Sorceren Seoni var fraværende, da hun havde vigtigere ærinder. Men heldigvis havde vi nu gjort bekendtskab med Fighteren Valeros (Jesper), som skulle vise sig at være en god erstatning.

Så endnu en gang gik vi på eftersøgning i Sandpoint efter Sczarni-banden og deres leder Jubrayl Vhiski som undslap i sidste øjeblik i tirsdags. Denne gang gemte han sig bedre, men til gengæld fik vi lukket de øvrige lokaliteter ret hurtigt, og vi kunne fange chefen i sidste øjeblik - kun med en enkelt time tilbage.

Efter Brigandoom! fortsatte eventyret med The Poison Pill, hvor den lokale apoteker tilsyneladende sælger mere end uskyldige piller. Men ham fik vi også hurtigt fat på uden de store problemer.

På tirsdag vil vi begive ud på den tredie og sidste del af eventyret, hvor vi skal ned i den sorte drages hule inden den får taget livet af de sidste få stykker kvæg bønderne i Sandpoint har tilbage. En underholdede aften! 9/10
Last edited by Mik on Sun Sep 15, 2013 8:40 am, edited 2 times in total.
Image
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: Hvad har du spillet i dag? - September 2013

Post by JoelP »

Mik wrote: hans race Fallen Kingdom findes åbenbart ikke på i-pad?
Fallen Kingdom har været med på iOS fra dag 1.
User avatar
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 891
Joined: Tue Apr 17, 2007 3:51 pm
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Location: Græsted
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - September 2013

Post by Mikkel »

Havde igen fornøjelsen at kunne samle med 3 fodboldkammerater, plus en "udefra".
Vores plan var at få startet noget Dungeons & Dragons (som løvrigt også er nyt for os) startet op med ham "udefra" som vi har fundet via en RPG-side. Han ville meget gerne starte en gruppe op.

Men men...jeg tænkte at nå nu vi alligelvel var samlet, så kunne vi jo lige så godt få spillet lidt brætspil som opvarmning til D&D. Så jeg havde taget For Sale, The Resistance og Dixit med. De to sidste passer fint ind som opvarmning til lidt RPG. Men vi nåede kun For Sale! og The Resistance - men sikke en succes! Vi nåede at spille 3 spil af hver og de hyggede sig gevaldigt med de spil jeg havde taget med som de heller ej før havde prøvet.

Det er virkelig rart at kunne vise folk noget som de ikke før har prøvet og de bare synes det er sjovt. Det samme gjalt Carcassone og Small World som jeg viste dem på vores første aften.
Jeg tror de er ved at blive hooked!! :)
Image
User avatar
Tallens
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 82
Joined: Tue Apr 09, 2013 7:46 pm
Favoritspil: (Boardgames): Terra Mystica, Elder Sign, Battlestar Galactica, Pueto Rico, Pandemic, Gloom, Twilight Imperium 3.
(RPG): Call of Cthulhu, Ars Magica, World of Darkness (old).
(TCG): Vampire the Eternal Struggle, Magic the Gathering (+Online)
Location: Aarhus

Re: Hvad har du spillet i dag? - September 2013

Post by Tallens »

Robinson Crusoe : (blev til 3 spil, 0 sejr, god aften)
Så fik jeg prøvet spillet med kæresten, det er et vildt Co-Op spil hvor man konstant bliver stillet over for nogle meget meget svære valg, som ofte ender med en endnu værre situation.

Vi har prøvet 3 spil og de første 2 var det samme Scenario - (Castaways Scenario 1) et scenario som hedder noget så nemt som "opfind ilden, og saml 15 stykker træ inden tur 10,11, eller 12 - hvor en båd kommer forbi og kan se dit bål, hvis det ikke er stort nok, sejler det videre og du strander på øen"..

Det lyder nemt, og det var også den tilgang vi begge gik med på at det kunne vi NEMT, vi fik oven i købet hjælp at både "Friday" og "Dog"... men det skulle vise sig at det var sindssygt svært - så svært som et Co-Op spil skal være.

I første spil var det meget forsigtigt, vi sikrede os mad, og fik opfundet lidt forskellige ting som skulle sikre os... men så kom stormen, og smadrede vores hytte, vi tog nogle chancer for at bygge den op igen, og så gik det hele galt... vi døde til mangle på mad efter en specielt dårlig nat med hæftig sne.

Andet spil tænkte vi, ahah, vi beskytter os bedre imod vind og vejr denne gang, og endte i stedet med at vilde dyr åd vores mad, og efterlod os blødende og sultne på bunden af vores flotte hytter...

Tredje spil tænkte vi ... nåh ffs... så spiller vi et andet scenario... det her var ganske enkelt (Scenario: Family Robinson).. "flyt ind på øen, og byg op så man kan blive boende, overlev i op til 12 runder, og sørg for at opfinde 9 ting..."

Ja da... det kan vi da nemt, - hvis ikke det var fordi at man åbenbart i en jungle skal passe på kravl og farlige bær... så først lykkedes det os at spise alt mad i området, og så viste det sig at nogle af de bær vi havde spist tidligere... - var giftige, og vi havde ikke lige fået opfundet "the cure" endnu (nej ikke bandet) .. så der døde vi igen...

----
Alt i alt, fedt spil - men hold da op en ordenligt gang røvfuld vi fik os hele vejen igennem, aldrig er jeg blevet gennempryglet af et Co-Op spil så meget som det her, det er de sjoveste ting (på en syg måde) som tager røven på en, og pludselig så tror man "#ha jeg har taget en masse chancer, men det er da gået godt indtil videre" .. og så er man bare begravet i lort, giftige kryb, møg vejr og mangle på mad... man bliver meget revet med af spillets tema, og føler sig presset ud i nogle svære valg, - også selv om mange af situationerne minder om hinanden så er der altid lige en lille twist og man kan aldrig føle sig sikker... - præcis som jeg kunne forstille mig det var på en øde ø uden alle de goder vi er vandt til :D

Tema: 9 ud af 10
Sværhedsgrad: 9 ud af 10
Sjov: 8 ud af 10 (det er ikke så sjovt at a tabe heeele tiden, men det er bestemt spændende nok :D

//Tallens'out
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? - September 2013

Post by Larsine »

Fredag aften skulle der gang i "Første fredag i måneden" gruppen. Fredagen var blevet flyttet så flest mulig kunne, og alligevel blev der meldt afbud i sidste øjeblik, så vi endte med kun at være Rune, Martin og mig.

Vi startede med to spil Lords of Waterdeep, som Martin aldrig havde prøvet før (han har været over et år i New Zealand, og uden for spilmæssig rækkevidde). Alligevel gik det udemærket for ham, for han fik da en pæn andenplads med ca. 150 point. Jeg selv fik ca. 175 point og Rune lå på ca. 140 point.

Det krævede naturligvis en revance, for nu vidste Martin hvad han skulle gøre, og han havde en plan. Da vi nærmede os afslutningen, stod det meget lige, og jeg havde en agent tilbage. Martin havde også en agent, samt en agent i havnen. Der var stadig en ledig plads i havnen, men jeg havde ingen Intrigekort på hånden. Martin kunne altså få op til 3 aktions. Han havde netop bygget Heroe's Garden, som ville lade ham tage en Quest, og udføre den med det samme for 4 ekstra point. Jeg så at der var en Quest til 19 point, som Martin med det rigtige kort på hånden, og han havde 4, kunne udføre, så den snuppede jeg, selvom jeg ikke havde en chance for at udføre den. Det viste sig at være den rigtige beslutning, for da vi talte point op, endte jeg 1 point foran Martin, med Rune ca. 20 point bagefter. Hvis Martin havde haft en mønt ekstra, havde han fået et point mere, og ville så have vundet på tiebreak om flest penge, men sådan gik det heldigvis ikke.

Da det jeg var fredag d. 13. skulle vi naturligvis spille lidt Betrayal at House on the Hill. Rune havde købt 2nd Edition, så det blev den vi spillede med. I første spil viste det sig at Martin var en slemmer karl, der var udødelig, og var ud på at slå os andre ihjel, og bruge vores kroppe i et ritual der åbnede en port til helvede. Den eneste måde vi kunne stoppe ham på, var ved at animere en statue, som kunne påvirke ham. For at gøre det skulle vi bruge en af fire forskellige objekter, som vi skulle placere i statuens hånd, hvorefter den ville kunne aktiveres og påvirke Martin. Problemet var at vi ikke havde nogle af disse fire objekter, så vi skulle ud og lede efter dem, medens Martin halsede efter os. Det tog desværre lidt for lang tid, og Martin fik Rune ned med nakken inden jeg fik fundet en af genstandene. Så det endte med at blive tæt løb mellem mig og Martin, og på trods af at jeg hele tiden kunne styre statuen hen til Martin, var det for sent, og han endte med at le sin maniske latter medens han ofrede os i ritualet.

Vi snuppede endnu et spil Betrayal at House on the Hill. Denne gang viste det sig at Rune havde hidkaldt en flok ildflagermus, som ville brændes os og til sidst sætte hele huset i brand. For at stoppe ham skulle vi lave 3 forskellige bortmaninger, enten med bestemte genstande, eller i bestemte steder. Heldigvis havde vi fundet et af stederne i huset, og Rune havde en af genstandene. Jeg angreb Rune, stjal genstanden fra ham, og fik udført bortmaningen. Desværre betød det at han pudsede alle sine ildflagermus på mig, og selv med helbredelsessalve, kunne jeg kun holde kortvarigt til det. I mellemtiden var Martin nået frem til rummet hvor han udførte den anden bortmaning. Så nu var det op til Martin at finde endnu en ganstand, eller et rum, hvor han kunne udføre den sidste bortmaning. Men pludselig gik han lommelygte ud, og han kunne nu kun bevæge sig et rum af gangen. Heldigvis kom han i tanke om at han jo kortvarigt forinden var kommet gennem laboratoriet, et af de lokaler hvor bortmaningen kunne udføres. Så det blev en kamp om Maryin i mørket kunne nå at komme tilbage til laboratoriet, eller om han ville blive indhentet og brændt af ildflagermusene. Heldigvis for os var flagermusene lidt desorienterede, og nåede ikke frem får det var for sent. Så med den sidste bortmaning udføret, blev Rune og hans ildflagermus sendt bort til den dimension de kom fra.

Lørdag havde Larna fødselsdag, og efter en lang dag, bl.a. med tur til Ikea hvor Larna købte ny sovesofa, og fik bord og stole i gaver fra dele af familien, og udbringning til hendes nye lejlighed, skulle vi hygge os med god mad og efterfølgende spil. Larna valgte at vi skulle spille 7 Wonders, med alle udvidelser. Igen fik jeg en leader der gav rabat på alle blå bygninger, så det blev min primære strategi, og den gik udemærket idet jeg fik 34 point på de blå kort. Lisa mente at det afgjorde spillet, men så viste det sig at hun fik 37 point på de grønne kort, som jeg slet ikke havde nogle af. Slutresultatet blev at Larna havde 65 point, Lisa og Lilli havde 66 point, men jeg endte på 69 point.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - September 2013

Post by Mik »

Mandag havde jeg Pathfinder-kortspillet med til herr Ussing, i anledning af at jeg netop havde fået fat i Character-Add-On-udvidelsen, således at det var muligt at spille med 5-6 spillere uden at bøje reglerne.

Vi spillede scenario 2, hvor vi skulle fange narkotihandleren, og det gik forrygene. Der er færre monstre i dette scenario end i start-scenariet, og derfor kan det klares på den halve tid uden problemer. Eivind, Martin og jeg valgte nogle andre personer end vi spiller normalt, og det var en dejlig adspredelse at få lov til at prøve noget andet. Jeg spillede dyretæmmeren Lini, som fik god hjælp af sin Krage, og lidt mindre hjælp fra sine to hunde, da jeg ikke havde brug for at foretage et eneste perception-check. Martin spillede munken Sajan, medens Eivind tog sig af paladinen Seelah. De to Torbener valgte Harsk og Lem, som begge var gode til at hjælpe andre, så vi fik fanget skurken i løbet af nogle få omgange.

Det er det mest underholdene kooperative spil jeg har prøvet siden Sentinels of the Multiverse. 9/10
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - September 2013

Post by Jens_Hoppe »

Mik wrote:Vi spillede scenario 2, hvor vi skulle fange narkotihandleren, og det gik forrygene.
En ting jeg undrer mig over, efter at have læst anmeldelser, dine rapporter, osv., er i hvor høj grad de enkelte scenarier adskiller sig fra hinanden - hvordan de formår at virke forskellige og fortælle hver deres egen historie, med andre ord.

De første par adventure packs er f.eks. beskrevet således på Paizo's hjemmeside:
Burnt Offerings(1 of 6): Goblins and the shadowy specter of a murderous past descend to plague the sleepy coastal town of Sandpoint. Also includes a detailed gazetteer of Sandpoint, a history of the corrupt empire of Thassilon, and a stage-setting overview of the Pathfinder Society adventuring guild.

The Skinsaw Murders(2 of 6): An investigation of the Lost Coast's most notorious haunted mansion sets the heroes on the trail of a cult of serial murderers called the Skinsaw Men—a trail which leads all the way to the bustling city of Magnimar. Also includes details on Magnimar, the City of Monuments; an overview of the church of Desna, goddess of dreams; and the first installment in the Eando Kline Pathfinder's Journal.
Og det lægger jo ligesom op til at de enkelte scenarier fortæller en historie. Men i hvor høj grad er det virkelig tilfældet? Når man skimmer reglerne og ser på det rent mekaniske, virker det jo som om alle scenarier er varianter over "besøg-lokationer-find-tilfældige-ting-og-lokalisér-skurken".

I min verden er historiedelen vigtig for at et spil som dette fænger rent tematisk. Og jeg er lidt bange for at scenarierne i f.eks. adventure pack 2 viser sig at minde om de foregående, nu blot med flere kultister som villains og henchmen...

Hvad er det spillet kan, som får det til at virke tematisk, og ikke blot som et "vend et kort og se hvad der sker" spil?
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - September 2013

Post by Mik »

Jens_Hoppe wrote:I min verden er historiedelen vigtig for at et spil som dette fænger rent tematisk. Og jeg er lidt bange for at scenarierne i f.eks. adventure pack 2 viser sig at minde om de foregående, nu blot med flere kultister som villains og henchmen...

Hvad er det spillet kan, som får det til at virke tematisk, og ikke blot som et "vend et kort og se hvad der sker" spil?
Spillet er præcis som du frygter. Det er kun spillernes fantasi som redder spillet!

I går måtte vi lide den tort at vores ranger har ladt os i stikken, så præsten, barden og troldmanden måtte begive sig uden for byen for at opsøge dragen uden en våbenfør helt i gruppen. Heldigvis viste vores frygt sig ubegrundet. Godt nok stødte vi på flere stærke monstre end nogensinde før - takket være Character-Add-On-udvidelsen, som viste sig fra sin onde side, og sendte de fleste af sine største monstre imod os, selvom vi statistisk set stadig burde møde flest kort fra basisspillet.

Heldigvis viste dragen sig være af den flinke slags. Den tager nogle af vores dyr af og til, men den gør ikke landsbyboerne noget. De er dog stadig oprørte - lidt ligesom nordjyderne og ulvene. Desværre vil de ikke acceptere kompensation for de tabte dyr, så vi var nød til at putte dragen i zoologisk have. det foregik stille og roligt, og vi havde god til at fuldføre scenariet indenfor tidsgrænsen. Som belønning for at have færdiggjort vores første fulde eventyr fik vi lov til at forbedre en af vores færdigheder. Hurra!

Nu starter det RIGTIGE eventyr med den første fulde Adventure Path- det bliver spændende.
Vi samles på kroen igen imorgen. 9/10
Image
Post Reply