Hvad har du spillet i dag? - September 2013

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - September 2013

Post by Mik »

Eons er endnu et af de efterhånden mange Kickstarterspil. Dette er designet af en kvinde, som jeg formoder er fysiker. I hvert fald er reglerne fyldt med videnskabelige udtryk som "entropi", som jeg var nødt til at slå op. Jeg følte lidt hensat til Phil Eklunds spil, men heldigvis er dette kortspil betydeligt lettere at spille og ganske underholdende. Som universets arkitekter bygger vi planeter og solsystemer ved at samle 5 af grundstofferne: brint, kul, ilt, jern og uran. Det sidste bruges dog ikke til at bygge med, men til at ødelægge. Efterhånden som universet udvider sig bliver det sværere og sværere at få samlet de nødvendige resurcer, og til er det slut. Et simpelt og rimelig underholdene kortspil, med pæne sorte kort af himmellegemerne, som minder om kortene i Race for the Galaxy, uden dog ellers at minde om spillet. Krash vandt over Martin, Eivind og undertegnede, og vi har begge givet det 7/10. Ikke helt oppe at ringe, men mest fordi det måske nok er lidt tørt. Men spillet fungerer fint og det skal da snart prøves igen.

Bagefter kunne aftenen afsluttes med Arctic Scavengers med alle udvidelsesreglerne, inklusive Tribal Leaders, som viste sig at være et enkelt specialkort som hver spil udvælger, som giver en særlig fordel for den enkelte spiller. Det betyder af hvert spil vil være lidt anderledes hver gang. Vi følte os stadig godt underholdt! 8/10
Image
User avatar
Nissi
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 215
Joined: Mon Apr 08, 2013 9:15 pm
Favoritspil: Terra Mystica og Sid Meier's Civilization
Location: Bogense

Re: Hvad har du spillet i dag? - September 2013

Post by Nissi »

MortenS wrote:Kun af omtale. On The Brink har jeg hørt godt om, virker som en udvidelse der holder fast i hvad der var godt, og tilføjer lidt mere kød, samt en valgfri mulighed for at spille som skurken. Jeg kan også godt lide idéen i at hvert epidemic-kort har en individuelle ekstra-effekt. Lader som om det generelt gør spillet en del sværere, og om ikke andet giver det muligheder for at variere spiloplevelserne en del.
Se evt. Dice Tower's anmeldelse: http://www.youtube.com/watch?v=Jc2vsXuBwLI
In The Lab virker, for mig, lidt som om det går imod grundidéen i spillet, og tilføjer en ekstra kompleksistet der ikke helt er nødvendig, men det virker som om at folk kan lide det, og ligesom i On The Brink er det valgfrivilligt hvad man spiller med, så det kan tilføje endnu mere variation til spillet.

Rent personligt synes jeg at det geniale ved Pandemic er simpeltheden i det hele, og hvordan alting styres af den samme samling af byer opdelt i farver, så jeg tror aldrig jeg får brug for nogen expansions, men måske hvis jeg ender med at spille det rigtig meget... :)
Gunness wrote:On the Brink er i mine øjne en rigtig god udvidelse. Grundspillet kan efter en del spil godt virke temmelig "mekanisk", og OtB tilføjer en række muligheder, som man kan vælge til og fra, uden at det øger kompleksiteten nævneværdigt.
digter wrote:In the Lab er en dårlig undskyld for at lave et nyt Pandemic, så z-man games kan malke koen noget mere...
Tak for alle svarene. Jeg vil da lige overveje om jeg måske skal investere i "On the Brink".
faa87
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 63
Joined: Tue Mar 19, 2013 5:06 pm
Location: Aarhus

Re: Hvad har du spillet i dag? - September 2013

Post by faa87 »

Jeg har On The Brink og i min bog er den udvidelse uundværlig. Jeg kan ikke se mig spille Pandemic igen uden On The Brink - måske lige med undtagelse af hvis jeg skal lære nogle spillet. Klar anbefaling.
User avatar
Tallens
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 82
Joined: Tue Apr 09, 2013 7:46 pm
Favoritspil: (Boardgames): Terra Mystica, Elder Sign, Battlestar Galactica, Pueto Rico, Pandemic, Gloom, Twilight Imperium 3.
(RPG): Call of Cthulhu, Ars Magica, World of Darkness (old).
(TCG): Vampire the Eternal Struggle, Magic the Gathering (+Online)
Location: Aarhus

Re: Hvad har du spillet i dag? - September 2013

Post by Tallens »

Det blev til lidt forskellige spil.

Netrunner, Game of Thrones - Boardgame (2nd), og Spartacus.

@Android: Netrunner (LCG): (oplevelse: 8/10, sjov: 9/10)
Var for mit vedkommende som Corp (prøvede som runner sidste gang) en fed oplevelse, jeg synes det var betydeligt sjovere at spille Corp end det var at spille runner, det blev til 2 spil, først som Jinteki, og bagefter som NBN, jeg nød at spille Jinteki de var aggressive og onde, og det var helt klart mest min stil at spille så aggressivt.
Jeg vandt begge spil, imod en Shaper runner, som i første spil tabte på at blive flatlined, og i andet spil fordi han ikke kuinne komme igennem NBN's "wall of deaaaaath" (aka. ikke nok resourcer til at hacke sig igennem til mine Agendas... )

@Game of Thrones - Boardgame (5 spiller) (oplevelse: 8/10, sjov: 8/10)
Det blev til et rigtig sjovt spil, godt nok var det med 4 nye spillere, som aldrig havde sat deres øjne på GoT (og 2 spillere kendte ikke til GoT overhovedet) men alle havde det sjovt, det var selvklart et meget forsigtigt spil hvor folk var lidt usikker på deres handlinger , men jeg trær næste gang bliver folk en tand mere politiske og en tand mere paranoide. - rigtig sjovt. jeg blev selv nummer 2 (første taber) da en nybegynder fik lidt held på sin side med at ingen kunne true ham.

@Spartacus - Boardgame (5 spiller) (oplevelse: 6/10, sjov: 9/10)
Det var blevet sent på natten da spillet sluttede, men det var brutalt til sidste blod dråbe, det var klart at fordi det var mit spil og jeg som kendte spillet at jeg ikke skulle ha et ben til jorden, og selv om jeg kæmpede en brav kamp, fik jeg alt alt for mange klø til at komme oven på, og sluttede på 4 influence (samme som vi startede på) men det gjorde ikke spillet kedeligt, vinderen vandt på meget dramatisk vis, ved at snyde alle i den sidste arena kamp, det tog fusen på os alle.

//Tallens'out
Image
User avatar
pytman
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Sun Nov 08, 2009 1:47 pm
Location: Næstved

Re: Hvad har du spillet i dag? - September 2013

Post by pytman »

Heldige lørdag 7/9-13 stod i brætspillets tegn, og selvom jeg ikke er særligt overtroisk må der alligevel have skindet en del held ned over mig i aftens spil :P

Vi lagde ud med BIOS Megafauna med 3 spillere.. Ingen af os havde prøvet det før, så der blev gang på gang slået op i den ikke altid fantastiske regelbog :P.. Tror ikke vi spillede det heeeelt korrekt, men det skal dog helt sikkert prøves igen. Skal bare lige have set om der er en gennemgang af den ene eller anden slags på BBG eller YT.. Jeg tabte STORT til nr. 1 men var kun et enkelt eller 3 bag nr. 2.

Derefter tog vi en omgang P.I. et dejligt deduktion spil af Martin Wallace, med lækre komponenter og anderledes tag på genren (har ik prøvet så forfærdenligt mange af slagsen dog). Helt klart et familien skal introduceres for da Cluedo ligger dem nær. Kan rigtig godt lide vi alle jagter hver vores "Sag". Gør det lidt mere interessant om man skal tage et Evidence kort der helt sikker hjælper mig med at afklare om det er den rigtige Suspect jeg har i tankerne men samtidig vil det også hjælpe min modspille med at finde en af hans kort i hans sag, eller tage det kort der hjælper ham der skal gætte mine kort med at afklare hans sag, og derved forpure hans tur næste gang..
Jeg vandt med 4 point til anden pladsen og lidt mere til 3.

Efter madpause og hyggesnak fortsatte vi med The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring Deck-Building Game, efter hvad de andre sagde minder det om en blanding af Ascension og Dominion. Har dog aldrig prøvet Ascension så kan ikke stå inde for denne kommentar. Dog fandt jeg spillet interessant, men ved dog ikke med replay-værdien i det, men mindre der kommer en r*vfuld udvidelse som giver nye "Adventures" eller lign. man skal kæmpe imod. Dog et dejlig let deckbuilder uden alt for meget komplekst tekst, og kan ikke helt se hvorfor alders grænsen er 15+ udover LotR temaet skulle være for vildt og voldsomt i billede form :P
Stod lige for første pladsen med 52 point og nr. 2 fik 51.

Til slut tog vi et spil Galaxy trucker. Et helt igennem tosset spil, men skide skægt. Elsker ALT det randomness der er i flying fasen af spillet, og frustrationen over at bare se til mens ens skib bliver mere og mere smadret :P. Se sine fejl ved at bygge ud af en streng istedet for at samlet det flere steder så en meteor eller laser kan smadre halvdelen af skibet :P..
Kom på 1. plads med 1 point mere end nr. 2 og kun fordi jeg var super heldig med min sidste omgang med cargo :P. nr. 3 var håbløst bagud pga hans skib både i første og sidste omgang mistede samtlige besætnings medlemmer, og kan godt se det giver ikke den føromtalte "gode" frustration, tværtimod og han syntes dog heller ikke særlig godt om spillet, hvilket er forståeligt :P


Alt i alt en skøn aften KUN med nye spil, og ikke nogle skuffelser i mellem, selvom BIOS til tider var lidt frustrerende at spille :D.
Image
User avatar
AndersC
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 196
Joined: Fri Jan 25, 2013 12:09 pm
Location: Birkerød
Has thanked: 64 times
Been thanked: 3 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - September 2013

Post by AndersC »

pytman wrote:
Vi lagde ud med BIOS Megafauna med 3 spillere.. Ingen af os havde prøvet det før, så der blev gang på gang slået op i den ikke altid fantastiske regelbog :P.. Tror ikke vi spillede det heeeelt korrekt, men det skal dog helt sikkert prøves igen. Skal bare lige have set om der er en gennemgang af den ene eller anden slags på BBG eller YT..
Spillede I med Living Rules? Ellers vil jeg stærkt anbefale det..

http://www.sierra-madre-games.com/confl ... /downloads
Sidst spillet:
Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - September 2013

Post by Andrea »

I dag havde jeg gæster på besøg, der blev udsat for lidt forskellige spil. Først kom Thunderstone på bordet, og her nåede vi to spil. Det sidste blev dog lidt langtrukkent, da vi havde en lidt træls kombination (for få ting, der gav lys, og for få magiske ting), og folk var tilbageholdne med at angribe monstrene for at få et ordentligt flow i monsterbunken.

Jeg overvejer så småt at købe en udvidelse til Thunderstone - sig til, hvis du kan anbefale en af dem.

Efter aftensmaden nåede vi også to omgange King of Tokyo.
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Hvad har du spillet i dag? - September 2013

Post by netsapiens »

Andrea wrote: Jeg overvejer så småt at købe en udvidelse til Thunderstone - sig til, hvis du kan anbefale en af dem.
Der er en ny på trapperne.. Numenera eller noget i den dur.
Ikke at jeg ved at den bliver bedre eller værre end de øvrige, men så kan du da tage den med i betragtning :)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - September 2013

Post by Andrea »

netsapiens wrote: Der er en ny på trapperne.. Numenera eller noget i den dur.
Ikke at jeg ved at den bliver bedre eller værre end de øvrige, men så kan du da tage den med i betragtning :)
Det havde jeg ikke set - tak for info :)
User avatar
pytman
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Sun Nov 08, 2009 1:47 pm
Location: Næstved

Re: Hvad har du spillet i dag? - September 2013

Post by pytman »

AndersC wrote:
pytman wrote:
Vi lagde ud med BIOS Megafauna med 3 spillere.. Ingen af os havde prøvet det før, så der blev gang på gang slået op i den ikke altid fantastiske regelbog :P.. Tror ikke vi spillede det heeeelt korrekt, men det skal dog helt sikkert prøves igen. Skal bare lige have set om der er en gennemgang af den ene eller anden slags på BBG eller YT..
Spillede I med Living Rules? Ellers vil jeg stærkt anbefale det..

http://www.sierra-madre-games.com/confl ... /downloads
Nej vi brugte bare den der fulgte med spillet.. Men kunne da være man sku få den skrevet ud og læst :P Mange takker..
Image
eilertsen
Posts: 6
Joined: Tue Jun 11, 2013 10:00 am

Re: Hvad har du spillet i dag? - September 2013

Post by eilertsen »

Denne måneds "Brætspil Weekend" på Børnenes Jord i Århus C, blev både lørdag og søndag succesfulde med 3 borde og samlet ca 10 spil gennemført.

Jeg så spillere slås med gode titler som:
Robinson Crusoe
Lords of the Waterdeep
Arkham Horror
Pandemic
...og flere andre.

Selv fik jeg afprøvet et par nye fra Ønskelisten.
Merchant and Marauders
Imperial
..og Keyflower.

Super fed weekend!
Hvis I er i Århus første weekend hver måned, må I endelig kigge forbi :-)
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? - September 2013

Post by Larsine »

Onsdag var vi fire spillere (Jakob, Eik, Laban og jeg), og jeg havde netop læst reglerne til Viva il Re! (aka King Me!), et af de spil vi fik med hjem fra RubiCon, og det skulle anturligvis spilles. Første spil gik rigtig godt, specielt da jeg formåede at få 31 point i første runde (man kan maksimalt få 33 point i en runde). De næste to spil gik knap så godt, så dem har jeg fortrængt. Et sødt lille bluff spil.

Bagefter spilleed vi to spil San Juan (inkl. udvidelser). Jakob vandt det første i stor stil. Andet spil var meget mere lige, men alligevel lykkedes det for Jakob at tage en sejr hjem med få point.

Lørdag var jeg på besøg hos Jesper, og fik spillet med i 4 forskellige spil.

Først blev det til et spil Formula D med 6 spillere. Vi spillede på en bane der stort set havde specialregler for alt. Der var bump på vejen, snigskytter der skød efter os, og strækninger hvor de gængse regler om overhaling og vognbaneskift var ændret. Sikkert meget sjovt hvis man har spillet alle de almindelige baner til dødelighed, men som førstgangsspiller synes jeg bare det tilførte alt for meget tilfældighed. Og så fik jeg lært at det gælder om at får så meget skade som muligt, uden at ødelægge sin bil, for de tre første kom alle igennem løbet med 1 skade tilbage. Og så var der alt for meget "tæller lige felterne en gang til før jeg bestemmer mig for hvad jeg vil gøre" og "tæller lige felterne en gang til efter jeg har slået min terning", hvilket betød lidt for meget downtime for min smag. Næh må jeg så bede om en god gang Das Motorsportspiel.

Derefter spillede Jesper, Kat og Jeg et spil Guillotine, et spil som jeg ikke har spillet i adskillige år. Desværre fik jeg en masse går nobels, og selvom jeg også fik det aktionkort der gjorde at de gav +1 i stedet for deres almindelige minuspoint, var det bare ikke godt nok. Jeg lå på 17 point, medens Jesper og Kat begge havde 22 point, hvorefter Kat fik et enkelt point, og spillede The Scarlet Pimpernell, som gjorde at spillet stoppede.

Så blev det til et 5 spiller Lords of Waterdeep, med begge udvidelser fra Scoundrels of Skullport. Det var meget sjovt, med masser af Intrigue-kort, som gjorde næsten alt for meget. Jeg synes måske nok at man skal nøjes med en udvidelse af gangen, da det virkede som om fokus forsvandt, og spillet pegede i 10 forskellige retningen.

Sidst blev det til et 8 personeres 7 Wonders, inkl. Leaders og Cities. Jeg fik Leaders der hjalp mig med at bygge blå kort, og gav mig point for blå kort, så det blev min strategi, og den virkede. Desværre kun godt nok til en 2. plads med 55 point, medens Eik vandt med en grøn strategi som gav ham 63 point.
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Hvad har du spillet i dag? - September 2013

Post by Sir William »

Havde i weekenden besøg af Myde og Jonezy for sammen med Pernille, at få spillet nogle spil.

Havde sat mig for, at nogle af mine uspillede spil skulle på bordet. Et af ønskerne fra min side var Britannia, men da jeg ikke nåede rigtig at få sat mig ind i reglerne, valgte jeg at smide Jerusalem på i stedet. Havde ikke prøvet det før og det virkede ligetil. En kombination af worker placement og area control, sjovt og egentlig også lidt anderledes end hvad jeg havde prøvet før. Havde ikke nogen generelt strategi til spillet, hvilket så også gav mig en pæn sidste plads. Derimod var der et prestige point der skilte 1 fra 2 og 2 fra 3, da de alle havde bygget lige meget.

Spillet har en god balance - synes jeg - den der får fordelene ved deres valgte karakter, skal lægge først og det virker ikke lige som en fordel.

Bagefter blev det til 3 spil Endeavor, hvor jeg i det første spil hurtigt fik høje lvl bygninger og dermed også først til en Cartografer. Dermed fik jeg også hurtigt åbnet op for kolonierne og tror jeg blev guvernør i 3 områder. Dette gav mig en sejr.

Næste spil blev lidt mere lige, hvor jeg denne gang forsøgte mig med en anden strategi. Dette gjorde, at jeg kun kunne få lvl 3 bygninger da spillet sluttede, men derimod havde jeg oprettet en hel baser, havde en god økonomi samt rimelig stabil hær og arbejdere. Kunne så enten vælge at angribe Pernille eller Merete i sidste runde, angreb Pernille da jeg så hende som den største trussel, dette gav så en delt sejr til Merete og mig, og Pernille de point efter som jeg stjal fra hende.

Efter middagen, tog vi så det 3. spil. Her forsøgte jeg min strategi fra første spil, steg hurtigt i bygningslevel på bekostning af andre ting. Igen fik jeg Cartografer meget tidligt men denne gang havde jeg ikke så mange folk at arbejde med. Så kunne ikke rigtig udnytte dette. Valgte så i sidste runde, at shippe en hel del og fik rigtig mange kort på hånden. Det gav mig så nogle mindre problemer efter jeg havde sagt pas, nemlig at justere ned på en effektiv måde. Da vi så gjorde scoren op, havde Pernille vunder en snæver sejr over Merete og mig.

Bagefter skulle vi prøve nogle lettere. Jon havde taget Qwirkle (tror jeg det hed), en anderledes form for Yatzy. Ganske sjovt spil, som er ganske let og ligetil. Nåede 2 spil, det første for at lære og det andet for at prøve det igen. Vandt det førte uden egentlig at vide hvad jeg gjorde godt andet end at jeg satsede på kun 2 farver. Dette spil var hurtigt overstået, det andet var noget længere og sluttede da Jon lukke række nummer 2 og tog sejren.

For at slutte aftenen af, tog vi en gang "Love letter", hvor Pernille slog os ihjel en efter en efter en efter en efter en efter en, og vandt aftenens sidste spil.

Alt i alt en rigtig hyggelig dag i hyggeligt selskab med en masse spil.

Har så stadig Britannia og Skyline 3000 samt en del andre spil, som ikke er blevet spillet endnu, til gode. :P
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - September 2013

Post by Jens_Hoppe »

Sir William wrote:Qwirkle (tror jeg det hed), en anderledes form for Yatzy.
"Qwixx"! Qwirkle er noget med at lægge træbrikker med forskelligt farvede symboler ud på bordet. :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - September 2013

Post by Mik »

Jens_Hoppe wrote:
Sir William wrote:Qwirkle (tror jeg det hed), en anderledes form for Yatzy.
"Qwixx"! Qwirkle er noget med at lægge træbrikker med forskelligt farvede symboler ud på bordet. :)
Ja, og det findes også med terninger.
Jeg spillede Qwirkle Cubes i april 2009 og gav det vurderingen 4/10 (1 ringere end moderspillet).
Image
Post Reply