Hvad har du spillet idag? - Oktober 2013

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Re: Hvad har du spillet idag? - Oktober 2013

Post by akwlinka »

Har netop spillet Gluck Auf (Coal Baron) af Kramer og Kiesling.

Et worker placement spil, hvor man skal grave efter kul, skaffe kontrakter, fylde kontrakterne og sende dem ud i verden.
Spillet er ok, men der er ikke rigtig noget nyt at komme efter. Det er forholdsvist let at forklare, og spil tiden ligge på ca en time.

Et spil i kategorien: det spiller jeg da gerne igen, men jeg behøver ikke eje det.
Prisen på messen komme til at ligge på ca. 32 euro.
Image
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: Hvad har du spillet idag? - Oktober 2013

Post by JoelP »

akwlinka wrote:Har netop spillet Gluck Auf (Coal Baron) af Kramer og Kiesling.

Et worker placement spil, hvor man skal grave efter kul, skaffe kontrakter, fylde kontrakterne og sende dem ud i verden.
Spillet er ok, men der er ikke rigtig noget nyt at komme efter. Det er forholdsvist let at forklare, og spil tiden ligge på ca en time.

Et spil i kategorien: det spiller jeg da gerne igen, men jeg behøver ikke eje det.
Prisen på messen komme til at ligge på ca. 32 euro.
Tak for en pre-Essen heads up. Jeg synes igså det lød lidt hen ad noget, man har prøvet før. Vil dog rigtig gerne prøve det, og mon ikke der er mulighed for det næste uge :)

Aprospos Essen-spil, så modtog jeg Canterbury i fredags og slæbte det med til nyligt overståede GeekCore, hvor et par venner og bekendte var med på at prøve det af.
Jeg har det lidt ambivalent med artworket. Jeg synes sagtens man kunne ha gjort spillepladen mere tematisk, så man fik en bedre fornemmelse af city building. Til gengæld er der lækre tiles og alting står meget klart. I det hele taget føltes det meget lidt kickstarter-agtigt, det virkede gennemtestet, klart og strømlinet.
Selve spillet er nærmest ren area control, som man opnår via køb af tiles. Den økonomiske del af det fungerede rigtig godt. Jo større byen blev, jo flere penge kunne man beskatte sig til, men hvis man skulle have råd til de største bygninger, skulle der prioriteres hårdt og spares op af et par omgange, hvor evt konkurrente kunne forpurre ens planer. Der var et rigtig godt flow, idet man kun tager en action pr tur, så selv om vi spillede 4 spillere (det maksimale antal), så var der næsten ingen downtime, og spillet accelererede godt fra første til sidste scoringsrunde. Faktisk snakkede vi om at det følte nærmest omvendt af hvad man plejer, idet at runderne blev kortere og kortere (der er 3 runder, det tog vel omkring 1 time efter regelforklaringen og setup). Jeg kunne rigtig godt lide det, men det er ikke den dybe tallerken version 2.0.
Det er tilgengæld utroligt nemt at forstå spillets gang, og jeg kunne godt li den 'renhed', der var i spillet, selvom jeg nok mere er til spil med nogen grad af skjult information. Interaktionen var god, uden at blive ond (man kan ikke fjerne andres indflydelse, når først de har den i et område, men hvis man planlægger godt kan man overhale dem).

Jeg vil helt klart anbefale at man prøver, før man køber, men jeg havde en rigtig positiv oplevelse.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet idag? - Oktober 2013

Post by Jens_Hoppe »

Godt at høre kommentarer om Canterbury, som jeg har lidt kig på her op til Essen. Det er rigtigt, det ser meget abstrakt og tørt ud.
JoelP wrote:I det hele taget føltes det meget lidt kickstarter-agtigt, det virkede gennemtestet, klart og strømlinet.
Hæ! :lol:
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? - Oktober 2013

Post by Mik »

Tak til Annemette,
nu skal jeg blot finde på en god undskyldning til Frank di Lorenzo for ikke at købe spillet.

Tak til JoelP for beskrivelsen af Canterbury. Det er næsten udsolgt i Essen, når jeg kommer ind torsdag morgen, så den er nu også slettet.
Kun 63 spil tilbage på min liste - det går fremad :lol:
Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3956
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 138 times
Been thanked: 130 times

Re: Hvad har du spillet idag? - Oktober 2013

Post by Andrea »

Hov! Jeg har da glemt at fortælle, at gemalen og jeg besøgte Gunness og Maibritt i sidste uge for at prøve Agents of Smurf... øhm Smersh, hvilket var en underholdende og hyggelig oplevelse (ikke mindst på grund af det gode selskab). Jeg kan godt lide spillets stil, der minder om et lovechild mellem Pandemic og Tales of the Arabian Nights, men jeg savnede at kunne nå at udvikle/opgradere min rolle i højere grad undervejs. Temaet er fedt og gennemført.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? - Oktober 2013

Post by Frouvne »

akwlinka wrote:Har netop spillet Gluck Auf (Coal Baron) af Kramer og Kiesling.

Et worker placement spil, hvor man skal grave efter kul, skaffe kontrakter, fylde kontrakterne og sende dem ud i verden.
Spillet er ok, men der er ikke rigtig noget nyt at komme efter. Det er forholdsvist let at forklare, og spil tiden ligge på ca en time.

Et spil i kategorien: det spiller jeg da gerne igen, men jeg behøver ikke eje det.
Prisen på messen komme til at ligge på ca. 32 euro.
Dejligt at høre lidt om det spil, da alene designer-duoen kunne få mig til at købe det ubeset. Med dine kommentarer i baghovedet vil jeg vente og se om jeg en dag får lejlighed til at prøve det inden jeg eventuelt anskaffer mig det.
frouvne, administrator

Image
APK
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 335
Joined: Fri Feb 16, 2007 12:17 am
Location: Kbh Ø
Has thanked: 16 times
Been thanked: 4 times

Re: Hvad har du spillet idag? - Oktober 2013

Post by APK »

Jonezy wrote:
Frouvne wrote:
Jonezy wrote:[...] Vinhos virkede dog som om, at det bedre gav een følelsen af rent faktisk at være vin producent. [...]
Hvis du "kommer til" at læse reglerne til Vinhos, skal du være velkommen til at komme og introducere mig for mit uåbnede eksemplar ved lejlighed. Jeg syntes det så voldsomt interessant ud, men har aldrig fået taget mig sammen til at kigge nærmere på det.
Det var da et dejligt tilbud. :) Kan være det bliver aktuelt en dag.
Jeg har ikke bare læst reglerne, men faktisk også spillet Vinhos en enkelt gang.
Det er langt fra så kompliceret som det ser ud ved første øjekast. De mange forskellige mekanismer hænger godt sammen og er tematisk ret logiske, så det fungerer rigtig godt. Jeg spillede med 3 der overhovedet ikke kendte spillet eller havde læst reglerne - og blev 3'er så vidt jeg husker...

Eivind
/APK
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? - Oktober 2013

Post by Mik »

Viticulture kom på bordet igen i går. Fint spil til 6 spillere.
Synd det ikke er tilgængeligt i Europa.
Endnu mere synd at jeg først har opdaget spillet efter at vennerne i Funagain Games rejste til Europa...
Image
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Re: Hvad har du spillet idag? - Oktober 2013

Post by akwlinka »

Så blev det til endnu et Essen spil. Rokoko eller på engelsk Rococo. Det første indtryk var, nå ja måske ikke så entusiastisk. Et spil om at være skrædder og sy kjoler til ballet.

Det er måske ikke et tema jeg sådan lige ville falde for, men prøves skulle det alligevel. Brættet ser lidt dystert og overfyldt ud, men reglerne var nu ret klare.
Spillet består af syv runder, hvor man ved hjælp af kort(arbejdere) skal skaffe råstoffer, kjolekontrakter, bygge dekorationer, og ellers være stærkt repræsenteret overalt på brættet.

I første runde begik jeg alle de fejl man kan, når man nu ikke har prøvet spillet før. Men det var den samme melding jeg fik fra mine modspillere. Vi kom dog hurtigt efter det og fik alle nogle fornuftige produktioner igang, og bortset fra en spiller så endte vi på 69-65-60-45.

Dette var et spil som er let af lære, men virkelig satte gang i de små grå, og det bliver et at de spil som jeg kommer til at bringe med hjem.
Det var totalt uforudset hvilken pragtfuld oplevelse Rokoko bragte os.
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet idag? - Oktober 2013

Post by Larsine »

Lørdag var mine forældre forbi til lidt ost, italiens skinke, vildsvinepølse, rødvin og andet godt fra italien.

Efter maden blev det til 3 spil Five Crowns, hvoraf jeg formåede at tabe et, vinde et og blive nummer 4 i det tredie.

I går kom Jens og Jakob, og vi startede med et af mine nyindkøb Labyrinth: Das Kartenspiel. Fin lille filler, men skide irriterende når de andre forbinder de symboler som man lige havde regnet med at forbinde. Første spil vandt jeg med 14 kort, mod Jens' 13 kort og Jakobs 8 kort. Andet spil endte Jens og jeg med 12 kort, medens Jakob havde 9 kort. Tredie spil gik helt galt for mig. I adskillige runder fik jeg ingen kort, medens Jens fik 2 kort i de samme runder, så jeg tabte selvfølgelig stort med kun 8 kort, mod Jakobs 12 og Jens' 14 kort.

Bagefter spillede vi et spil Innovation. Det startede langsomt for os alle, og det var meget småt med st score influence. Jakob var først til at dominere den første tidsalder, men så fik jeg endelig gang i min maskine. Jeg kunne recycle op til 3 kort og score en kort af samme værdi som antallet af kort, og efterfølgende trække et [1]. Da alle 1-3 kortene var trukket begyndte jeg at recycle et [4] kort, som gav mig lov til at score et [4] kort og trække et nyt [4] kort. Inden længe havde jeg 10 point og dominerede [2], og begyndte at gøre det samme med [5] og efterfølgende [6]. Jeg nåede at dominere [3], [4] og [5] inden de andre fik stoppet mig. Jens stjal en masse af mine influence, og inden jeg kom i sving igen var alle dominations forsvundet. Jeg havde 4 domnations, medens Jakob og Jens hver havde 3. Jakob havde alt for mange influence, så han gik efter at få trukket et [11]. I medens fik Jens et Domain, da jag trak alle hans influence på hånden, hvorefter han scorede dem igen. Jeg havde mulighed for at få fingrene i Science domainet, og derved vinde. Men i min iver på at udføre det, endte det med at Jakob fik den. Til sidst fik Jakob trukke det sidste [10], og forsøgte at trække endnu et, så spillet stoppede, og han vandt på højest Influence.

Eik var dukket op, og vi tog hul på endnu et nyindkøbt spil: Love Letter. Jeg havde kun spillet det som 2-spiller en gang før, og havde hørt at det var bedre med flere spillere. Det fungerede perfekt, og det var tydelige at der gik mere og mere deduktion i det, og en lille smule tag-den, efterhånden som vi fik affaction tokens. Det endte med at vi alle havde 3 affektion tokens, men Jakob formåede at få fat i den sidste.

Vi sluttede aftenen med et spil The City, hvor jeg på trods af en god start, og masser af indkøbsvogne, kun kunne få en 2. plads. Jakob vandt endnu et spil.
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Re: Hvad har du spillet idag? - Oktober 2013

Post by akwlinka »

Første dag på messen er forbi.

Vi startede med et spil Amerigo af Stefan Feld, nede på Queen standen.
Vi kunne ikke vente på regelforklaring og gik derfor selv igang med at læse regler. Det gik godt, og efter lidt tid kom vi igang med selve spillet, som i sig selv ikke er svært. Hovedmekanismen består af at smide kuber i et tårn. Udfaldet bogstavelig talt bestemmer så hvad man kan gøre og for hvor mange point.
Man skal sejle, planlægge bygninger, bygge bygninger, købe kanoner, købe produktionsbygninger, udviklingsbrikket og rygge frem på spillerrækkefølge tracket. Så der er rigtig mange ting man gerne vil, og helst på en gang, så man må lære at vælge.
Et meget positivt bekendtskab.

Så gik turen rundt for at købe og indsamle preorders, og derefter var benene trætte og vi gik tilbage til hotellet. Der fik vi så stavet os igennem the witches, og her havde vi nok forventet mere en et simpelt børnespil. Vil dog lige læse reglerne igennem igen for at sikre mig at der ikke er et eller andet spil,vi har overset.

Så var tiden kommet til a study in emerald. Jeg havde to gange stavet mig gennem reglerne, og stakkels Erik måtte nu gennem et langt forløb inden jeg havde forklaret hvad der skulle ske.
Vi fik spillet et spil, men bagefter føler vi os begge meget usikre på om vi har spillet korrekt. Og det spil skal jeg så demo'e i morgen. Nu må vi se. Jeg tror jeg bliver klogere.

Tre spil - et rigtig gode - et mellem - og et kedeligt. En so so dag.
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? - Oktober 2013

Post by Frouvne »

I aftes havde vi besøg af Andrea og hendes gemal, hvilket udover hyggeligt samvær også betød, at der kom et par spil på bordet. Først var det Tribune: Primus Inter Pares, der kom på bordet. Selvom starten gik lidt tungt, da det var lang tid siden, det havde været i brug og der er en del sejrsbetingelser og ikke mindst forskellige veje til at at opnå dem. Men udover det er spillet som sådan ikke kompliceret og er virkelig solidt. Herefter kom Spyrium på bordet ... og det lugter da lidt af Spiel, som vi også i år går glip af. Et super-godt spil ... meget mere er der vist ikke at sige om det. Men jeg har det også med at forelske mig i de små spil, der formår at byde på store oplevelser. Og det gør Spyrium.

Idag hev Helle og jeg Tribune: Primus Inter Pares frem igen, nu vi har det friskt i erindringen. Og det gik meget mere glidende og ikke mindst blev vort spil meget mere målrettet.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3956
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 138 times
Been thanked: 130 times

Re: Hvad har du spillet idag? - Oktober 2013

Post by Andrea »

Frouvne wrote:I aftes havde vi besøg af Andrea og hendes gemal, hvilket udover hyggeligt samvær også betød, at der kom et par spil på bordet. Først var det Tribune: Primus Inter Pares, der kom på bordet. Selvom starten gik lidt tungt, da det var lang tid siden, det havde været i brug og der er en del sejrsbetingelser og ikke mindst forskellige veje til at at opnå dem. Men udover det er spillet som sådan ikke kompliceret og er virkelig solidt. Herefter kom Spyrium på bordet ... og det lugter da lidt af Spiel, som vi også i år går glip af. Et super-godt spil ... meget mere er der vist ikke at sige om det. Men jeg har det også med at forelske mig i de små spil, der formår at byde på store oplevelser. Og det gør Spyrium.
Jeps, det var rigtig hyggeligt! Tribune var endnu en gang en god oplevelse. Som ventet kunne gemalen også lide det, men det vil nok ikke passe så godt til de mennesker, vi oftest spiller med, da regelforklaringen er ret tung første gang, man skal spille det (og her har vi allerede en del spil på lager, der kan opfylde det behov). Spyrium kendte jeg ikke, men efter lidt begynder-forvirring blev det ret spændende.

I dag har jeg haft et par tøser på besøg, og jeg introducerede dem til Dungeon Fighter, som vi spillede tre gange. De to første gange var vi pinligt dårlige til det, men i tredje spil havde vi fundet formen og endte med at vinde spillet. Det giver blod på tanden, så de har allerede bestemt, at vi skal spille det igen i løbet af den næste måneds tid.

Som afslutning introducerede jeg dem til Agricola - dog i familieudgaven. Jeg plejer altid at spille med kort, så det var ret uvant ikke at have disse ekstra muligheder, men vanen tro var det en hyggelige oplevelse at spille bondemandsspillet.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? - Oktober 2013

Post by Frouvne »

... Tribune var så fin en oplevelse, at vi lige nåede endnu et spil efter aftensmaden.
frouvne, administrator

Image
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? - Oktober 2013

Post by BlueSwan »

Spillede de Nordiske mesterskaber i Android: Netrunner i Malmø igår. Efter 5 runder Swiss lå jeg klart nummer 1 med 18 point (9 sejre og 1 nederlag). Blev derfor seedet nr.1 til top 8 playoffs. Her gik det dog helt galt. Med mit Runner-deck, der ellers havde vundet alle tidligere opgør, begik jeg flere elementære fejl og tabte 7-6. Det burde ikke være så slemt, da jeg så "blot" skulle vinde med mit corp deck, men desværre havde første spil taget så lang tid at tiden løb ud og så var den kvartfinale tabt.

Lidt bittert efter en ellers super dag hvor mit spil virkelig kørte. Førstepræmien var en tur til verdensmesterskabet i USA med både fly og hotel betalt af FFG, så det havde ikke været dårligt. Efter Swiss runderne var jeg nok begyndt at sætte næsen lidt op efter den præmie.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
Post Reply