Største skuffelse og største oplevelse ved Essen?

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Største skuffelse og største oplevelse ved Essen?

Post by Sir William »

Nu var jeg ikke af sted, men synes det lod til, at der var rigtig mange spændende spil fremme i år.

Nogle af jer var jo af sted og I har derfor jo nok også prøvet en del af de nye spil dernede.

Derfor ville jeg høre om der var nogen spil som skuffede i forhold til forventningerne og er der nogle spil der har overrasket, ved at overstige forventningerne samt er der nogle spil der levede op til forventningerne.

Og fandt i dette års "Terra Mystica"? Og hvis ja, hvilken et snakker vi om?
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Største skuffelse og største oplevelse ved Essen?

Post by Mik »

Årets TM må have været Russian RailRoads
Image
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Største skuffelse og største oplevelse ved Essen?

Post by Sir William »

Har kun kigget på billeder fra Russian Railroads og læst folks kommentarer. Enig i, at det virker spændende men hvordan skiller det sig ud fra andre worker placement spil eller skrevet på anden måde, hvad bringer spillet af nye ting som ikke er set før?

Nogen der prøvede (og evt. købte)

Lewis & Clark
Pathistory
Nations
Bruxelles 1893
Twin Tin Boats
Francis Drake

Og hvordan var de i forhold til forventningerne? Det er jo nogle af de spil, som jeg synes har fået en del opmærksomhed op til Essen. Der var vel også store forventninger til Nations grundet hvem der stod bag det.

Ellers jeg skal måske vente til efter næste søndag med at høre dommen om ovenstående spil?

Og er der slet ikke nogen spil, som ved præsentationen bare sagde "Vauw..., det spil havde jeg ikke lige tænkt over, men det er jo flot og gennemført mht til mekanik så det må jeg bare eje"?
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: Største skuffelse og største oplevelse ved Essen?

Post by JoelP »

Sir William wrote: Og er der slet ikke nogen spil, som ved præsentationen bare sagde "Vauw..., det spil havde jeg ikke lige tænkt over, men det er jo flot og gennemført mht til mekanik så det må jeg bare eje"?
Jo, Expedition: Northwest Passage. Virkeligt smukt tile laying/racing/exploration game.

Russian Railroads blev langt fra udsolgt, det blev faldbudt til ca 30 ecu om søndagen. Jeg tror årets TM er Patchistory. Stor blanding af mekanismer og hurtigt udsolgt

Har købt og læst regler til Nations, det virker umiddelbart spændende. Vil prøve i morgen aften forhåbentlig.

Jeg vil fremhæve Händler der Karibik. Et lille kortspil til 5 ecu, som gemmer på et smukt lille push your luck/enginebuilding spil, hvor alle har mulighed for at drafte i hver spillers runde (hvis der er kort nok). Burde blive et hit på linie med The City og Love Letter, selvom det er en smule længere
User avatar
Mads321
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 125
Joined: Tue Jul 17, 2012 12:11 pm
Location: Aarhus

Re: Største skuffelse og største oplevelse ved Essen?

Post by Mads321 »

De spil jeg umiddelbart har set spillet flest gange, på hotellet hvor vi boede med over 50 andre danskere, var hhv. CV i den lettere ende, samt Legacy i den tungere ende. Trains, som vidstnok blev udsolgt, var der også en del der spillede.

Selv fik jeg ikke spillet ret meget - men har en del spil med hjem, hvoraf Rockwell er det jeg umiddelbart glæder mig mest til.
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Største skuffelse og største oplevelse ved Essen?

Post by digter »

JoelP wrote: Jeg tror årets TM er Patchistory. Stor blanding af mekanismer og hurtigt udsolgt
Men der var vist heller ikke voldsomt mange eksemplarer?
Image
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Største skuffelse og største oplevelse ved Essen?

Post by netsapiens »

+1 på Northwest passage. Komponenter i verdensklasse, mekanismer dybt integreret i temaet, og et godt og ufordrende spil som jeg nok aldrig bliver god nok til at vinde.

Ellers holdt jeg mig langt fra alfarvej og ledte efter de små mystiske ting. Og her fandt jeg blandt andet Wooolf, som jeg er blevet stormende forelsket i. Delvist fordi det er verdens mindste og nemmeste (og alligevel udfordrende) deduktions-party game, og delvist fordi artworket er intet mindre end fantastisk.
Image
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Største skuffelse og største oplevelse ved Essen?

Post by Larsine »

Tak Claus, der røg Wooolf!! lige på min ønskeliste.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14612
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 650 times
Contact:

Re: Største skuffelse og største oplevelse ved Essen?

Post by Frouvne »

Larsine wrote:Tak Claus, der røg Wooolf!! lige på min ønskeliste.
Ja, nu venter vi bare på, at de ekstra ting, du tog med hjem, kommer på salgslisterne, Claus. :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Største skuffelse og største oplevelse ved Essen?

Post by digter »

Mik wrote:Årets TM må have været Russian RailRoads
Et togspil med worker-placement? De har godt være innovative i år hva? :lol:
Image
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Største skuffelse og største oplevelse ved Essen?

Post by Sir William »

Frouvne wrote:
Larsine wrote:Tak Claus, der røg Wooolf!! lige på min ønskeliste.
Ja, nu venter vi bare på, at de ekstra ting, du tog med hjem, kommer på salgslisterne, Claus. :)
Allan, de ting der blev forudbestilt er da allerede tilgængelig på hans side. Godt nok forbeholdt dem som havde forudbestilt.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14612
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 650 times
Contact:

Re: Største skuffelse og største oplevelse ved Essen?

Post by Frouvne »

Sir William wrote:
Frouvne wrote:
Larsine wrote:Tak Claus, der røg Wooolf!! lige på min ønskeliste.
Ja, nu venter vi bare på, at de ekstra ting, du tog med hjem, kommer på salgslisterne, Claus. :)
Allan, de ting der blev forudbestilt er da allerede tilgængelig på hans side. Godt nok forbeholdt dem som havde forudbestilt.
Jo, men Claus har talt om, at han fik endnu flere ting med hjem, og det er dem, jeg er nysgerrig på at høre mere om.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Største skuffelse og største oplevelse ved Essen?

Post by Sir William »

Har spurgt ham om Russian Railroads og det har han ikke med hjem :?
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Største skuffelse og største oplevelse ved Essen?

Post by Mik »

digter wrote:
Mik wrote:Årets TM må have været Russian RailRoads
Et togspil med worker-placement? De har godt være innovative i år hva? :lol:
- og hvilken mekanik er det lige der var innovativ ved TM?
Image
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Største skuffelse og største oplevelse ved Essen?

Post by digter »

Mik wrote:
digter wrote:
Mik wrote:Årets TM må have været Russian RailRoads
Et togspil med worker-placement? De har godt være innovative i år hva? :lol:
- og hvilken mekanik er det lige der var innovativ ved TM?
Aner det ikke :) TM virker dog umiddelbart langt mere interessant, men har ikke prøvet Russian Railroads, så jeg overhovedet ikke sikker på noget.

Det var egentlig mest ment som en joke. Men jeg skal da være ærlig at sige, at jeg synes en kombination af tog og worker-placement lyder som det med dødkedelig spil lææææænge. Jeg falder næsten i søvn bare at skrive om det! Jeg er nok i mindretal herinde, så jeg skal nok holde min mund nu ;)
Image
Post Reply