Største skuffelse og største oplevelse ved Essen?

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 434
Joined: Tue Apr 08, 2008 1:49 pm
Location: Nørrebro
Been thanked: 1 time

Re: Største skuffelse og største oplevelse ved Essen?

Post by jondifool »

Største oplevelse var at være der!

Som spil oplevelse var der 3 spil der skilte sig ud for mig, men som jeg ikke købte. Rampage fordi det er fjollet og sjovt. Space kadets the dice game, fordi det er real time roborally med teams! Serpents tongue fordi det bare var så lækkert og helt klart en box med value for money. Alle 3 spil representere dog genrer jeg ikke har travlt med at genoptage.

Største oplevelse med et spil jeg købte var helt klart Northwest passage. Lækkert produceret, fedt tema og meget velimplementeret. Eneste minus var vel at det er fra 2010 som print and play game og derfor ikke rigtigt helt nyt. Som race game har det måske en begrænset replayability, men hvad gør det når oplevelsen indtil da er den mindst abstrakte i et eurogame jeg har oplevet.
I det hele taget laver Matagot meget lækre spil , og jeg røg da også på deres bundle med Corto, Origiens, Cappacchino og Northwest-passage af samme grund.

Jeg fik prøvet Russsian Rails som var udsolgt, der hvor jeg prøvede det søndag eftermiddag. Godt spil- spændende mekanisme hvor du skal skabe plads til at kunne tage de gode aktions ved at forlænge dine rails på det rigtige tidspunkt. Sikkert ikke en ny mekanisme, men ikke en jeg havde set før på den måde. Lige nu eneste spil på min must have liste.

Amerigo fik jeg også prøvet, nød det, men er klart mere i tvivl om det er et spil der holder i længden. Tiles puzzle tror jeg altså ikke rigtigt på er mig!

Glass road blev et impuls indkøb- fordi at det var første gang jeg havde set et Rosenberg spil, der ikke ligenede en rodebunke men så elegant ud når det lå på bordet. Og så synes jeg at implementeringen med at vælge 5 kort ud af 15 og spille 3, med valg der foregår samtidig for alle spillere simpelthen er tidsbesparende på den rigtige måde. ( hans Caverns så jeg ingen grund til at bruge kræfter på at slæbe rundt på.)

Jeg fik et af de sidste Concordia efter at have fået det demoet meget kort. Så elegant og simpelt ud, og faldt igen for den mekanisme at din tur består i at spille et kort og ikke andet. tribune kortet gør det hele interessant ved at lade dig samle din bunke af kort op på hånden igen men spilde en aktion på det .

En ting jeg lagde mærke til at for de 5 overnævnte spil (northwest, concordia, glassroad, amarican rails og amerigo )er der stort set ikke brug for regelopslag fra spillet er gået igang, til det slutter. Så det må vist være den trend jeg ser, regler til eurogames, der gør at man kan spille færdigt første gang, uden at spilde en masse tid på tvivls spørgsmål.
Image
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: Største skuffelse og største oplevelse ved Essen?

Post by JoelP »

Det var desværre først efter det var udsolgt, at jeg opdagede at Origins ikke var et skak-agtigt abstract game, men mere et civ spil. Meld endelig tilbage når du har spillet det :)
Johannesson
10+ indlæg
10+ indlæg
Posts: 22
Joined: Wed Nov 19, 2008 11:27 pm
Location: Hvidovre

Re: Største skuffelse og største oplevelse ved Essen?

Post by Johannesson »

Jeg støtter at den største oplevelse var at være i Essen.
Indtil videre har jeg kun prøvet 5 spil fra Essen, og jeg har set/hørt på andre som spillede nogle få yderligere, så jeg har da nogle forventninger til flere spil.

Prøvet:
  • CV er et sjovt spil, som jeg ikke have i kikkerten, inden jeg kom til Essen, men som jeg er glad for at jeg købte. Der er reelle valg, men terningerne kan selvfølgelig være en imod.
    Hanabi er et anderledes samarbejdsspil, som ikke har skuffet.
    Twin Tin Bots var det eneste spil som jeg var helt sikker på at ville købe på Essen. Det er både sjovt og svært. Det får en til at tænke på RoboRally, men det er noget helt andet.
    Expedition: Northwest Passage er et ekspeditionsspil med flere kilder til point og mange reelle beslutninger, bestemt værd at spille (og genspille).
    The Sheep Race er et væddeløbsspil hvor 6 får løber om kap. Man skal satse på hvem der kommer først, men terninger bestemmer hvilke får der flyttes. Relativ lidt indflydelse på spillet, ikke min kop te.

Derudover så glæder jeg mig til at prøve følgende spil, da de så meget interessante ud:
  • Legacy: The Testament of Duke de Crecy
    Glass Road
    Nations
    12 Realms
Image
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Største skuffelse og største oplevelse ved Essen?

Post by netsapiens »

Bare lige lynhurtig, særlig service til Allan og andre der sidder og holder vejret. Her er listen over titler jeg fik med hjem, og som kommer op på siden så snart jeg tager mig sammen / har tid / kan få luft.
Der er flere af dem som jeg kun har én af, beklager hvis nogen ender med at gå forgæves.

Going, Going, Gone
Space Cadets Dice Duel
Space Sheep
Survive
Northwest Passage
Origin
C3K
Corto
Cappucino
Iron Sky
Inquisitio
Modern Society
Serpents tongue Magi's Chest
Serpents Tongue Archive Case
Coup
snowdonia exp Jungfraubahn
Flash point exp 2 stk
Assaultous
Venetia
Quantum
Rockwell
L'Aeropostale
Wooolf
King & Assassins

Larsine: Hvis du vil have en Wooolf, så vil jeg gerne holde en til dig, når nu du var først med en ønskeseddel. Jeg fik ikke særlig mange og flere er solgt alene baseret på et grynet foto på facebook
mail mig eller svar her hvis du vil have den, ellers ryger den på det åbne marked snarest :)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Største skuffelse og største oplevelse ved Essen?

Post by Frouvne »

netsapiens wrote:Bare lige lynhurtig, særlig service til Allan og andre der sidder og holder vejret. [...]
Tak for forløsningen! Der kan ikke have været meget plads til overs i bilen!
frouvne, administrator

Image
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Største skuffelse og største oplevelse ved Essen?

Post by netsapiens »

Frouvne wrote:
netsapiens wrote:Bare lige lynhurtig, særlig service til Allan og andre der sidder og holder vejret. [...]
Tak for forløsningen! Der kan ikke have været meget plads til overs i bilen!
Faktisk så lånte jeg min brors Audi Stationcar. Og jeg havde to passagerer med hjem, så en del af mine spil blev transporteret i en varevogn som jeg kørte konvoy med.
Da jeg så nåede helt hjem, samlede jeg alting sammen inde i stuen, lavede en statusoptælling og kørte samlet med det hele ud på lageret.
... og bilen var FYLDT. Der var simpelthen kun plads til en chauffør og intet andet :)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
Post Reply