Månedens spiloplevelse - Oktober 2013

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Nissi
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 215
Joined: Mon Apr 08, 2013 9:15 pm
Favoritspil: Terra Mystica og Sid Meier's Civilization
Location: Bogense

Månedens spiloplevelse - Oktober 2013

Post by Nissi »

Ave Caesar (10)
King of Tokyo (7)
Terra Mystica (5)
Race for the Galaxy (4)
The Resistance (4)
Ticket to Ride + USA 1910 (4)
Ticket to Ride Europa + Europa 1912 (4)
Android: Netrunner (2)
The City (2)
Dominant Species (2)
Family Business (2)
Hanabi (2)
Innovation (2)
P.I. (2)
Caverna: The Cave Farmers (1)
Tash-Kalar: Arena of Legends (1)
7 Wonders (1)
Agricola: All Creatures Big and Small + Even More Buildings Big and Small (1)
Black Stories (1)
Blood Bowl: Team Manager - The Card Game + Sudden Death (1)
The Settlers of Catan + Explorers & Pirates (1)
Caylus (1)
Duel of Ages II + Master Set (1)
Gloom (1)
Lords of Waterdeep (1)
Mage Knight Board Game + The Lost Legion (1)
Merchants & Marauders (1)
Stone Age + Style is the Goal (1)
Trivial Pursuit - Master Edition (1)

I alt 67 spil, godt hjulpet på vej af en weekend med Viking Con.

Månedens spil bliver: Caverna: The Cave Farmers
Det blev til en del nye spil og mange af dem var jeg meget positivt overrasket over. Her er et par af dem:
The Resistance hvilket jeg må have anskaffet mig. Det var ret skægt og der kom nogle sjove kommentarer og folk var meget suspekte over for hinanden :D.
Hanabi skal jeg også have anskaffet, ret nemt og hurtigt spil at gå til, men med et sjovt og anderledes tvist.
P.I. var også skægt, men der er dog temmelig meget tilfældighed indblandet.
Caylus var rigtig godt også, men behøver dog ikke have det selv.
Duel og Ages var meget kompliceret, og vi fik ikke spillet det helt rigtigt. Det er nok et spil man skal prøve nogle flere gange, hvor man så finder ud af noget nyt hver gang. Men et fint spil er det da.

Gloom behøver jeg heller ikke at prøve igen, men det var da ok sjovt at se mekanikken i det.
Mage Knight var rigtig godt synes jeg. Det er dog også lidt svært at lære det hele på et spil. Så næste gang burde jeg have en større forståelse for, hvad man skal gå efter.
Merchant & Marauders var et herligt spil, dog havde jeg ikke så godt styr på spillet da jeg skulle forklare det, så det bliver også klart bedre næste gang.
Caverna: The Cave Farmers var bestemt et godt spil, og det skal klart prøves igen. Det er faktisk Agricola 2, men uden kort. Det er fedt med så mange nye muligheder, synes jeg.
Tash-Kalar: Arena of Legends var lidt mærkeligt og forvirrende de første runder, men fandt dog ud af det. Jeg er dog lidt i tvivl om, om jeg kan lide det.
Family Business var forfærdeligt ringe synes jeg, så det skal jeg aldrig prøve igen.
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Månedens spiloplevelse - Oktober 2013

Post by Robert »

4x Ave Caesar
3x Combat Commander: Pacific
2x Combat Commander: Battle Pack #4 - New Guinea
2x The City
2x Commands & Colors: Napoleonics
2x Igel Ärgern
2x Kingdom Builder med Kingdom Builder: Nomads
2x Ticket to Ride: Nordic Countries
1x Eclipse
1x First Train to Nuremberg
1x Hamburgum
1x Runebound: The Island of Dread
1x Salmon Run med The Fisherman Board
1x Snowdonia
1x Space Empires: Close Encounters
1x Survive: Escape from Atlantis!
1x Tobago
1x Twilight Struggle

Temmelig meget forskelligt. Det var faktisk begrænset hvor mange spil jeg nåede på Viking-Con. Gensyn med Runebound var godt selv om jeg havde et elendigt held. Det mest interessante fra mit eget synspunkt var nok at jeg blev færdig med min solo variant til SE4x udvidelsen. Og så har jeg købt en masse i oktober - meget mere end jeg plejer. Har fundet plads til en reol - nu er det kun størrelsen der er under overvejelse.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
DraX
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 184
Joined: Fri Feb 22, 2013 10:46 pm
Favoritspil: Seasons
Dominant Species
Descent
Mage Knight
Bang!
Location: Thorsager

Re: Månedens spiloplevelse - Oktober 2013

Post by DraX »

16x Bang! + Dodge City and High Noon expansion
5x Ascension
4x Lords of Waterdeep: Scoundrels of Skullport
3x Cosmic Encounter
2x Dominant Species
2x Dungeon Lords
1x Citadels

Ikke så mange som alle andre kan jeg se :D Damn jeg er missundelig i har tid til så mange spil hehe.
Månedens spil må være Dominant Species. Ikke nået at spille det meget, men yderst fedt spil. Lidt ala Age of Empires 3 spillemekanisme, dog med MEGET MEGET mere interaktioner mod hinanden.
Ellers er der vel Bang! at nævne som værende månedens spil også. Et spil jeg synes er rigtig godt. Kan dog være nitte at dø hurtigt og så bare side og vente på de andre dør.
Lords of Waterdeep, er HELT klart blevet meget bedre med Scoundrels of Skullport udvidelsen. Super spil nu.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - Oktober 2013

Post by Frouvne »

En måned med få men gode spiloplevelser.

Tribune: Primus Inter Pares - 3
Spyrium - 2
Kemet - 1
Robinson Crusoe: Adventure on the Cursed Island - 1
Trains - 1

Trains er et lidt jævnt spil, men efter et par spil er det tydeligt, at tempoet er blevet øget, hvilket klæder spillet. Kemet var et overraskende sjovt actionfyldt spil. Robinson Crusoe: Adventure on the Cursed Island er blandt mine absolutte favoritter, så det var godt, det kom frem i den forgangne måned, så vi er klar til udvidelsen. Spyrium er et bundsolidt spil med en overkommelig spilletid, så det sniger sig ind i en af mine favorit-kategorier; "små Store spil" (hvor man bl.a. også kan finde Glen More og Mykerinos). Tribune: Primus Inter Pares vil jeg dog udnævne til månedens spiloplevelse. Vi spillet det tilpas mange gange til at flowet begyndte at falde på plads. Et super-godt spil. Så selvom det på papiret er skuffende med så få spil, var der i det mindste høj kvalitet blandt det, der blev spillet.
frouvne, administrator

Image
zutcorp
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 248
Joined: Sun Jan 06, 2013 3:43 pm
Favoritspil: http://boardgamegeek.com/collection/user/zutcorp
Location: Viby Sj.

Re: Månedens spiloplevelse - Oktober 2013

Post by zutcorp »

Ave Caesar 14
The City 5
Mental football 4
Mental NFL 2
Flamme Rouge 3
Bora Bora 2
Modern Art 1
Takenoko 2
Android: Netrunner 1
Carcassonne 1
Cards Against Humanity 1
Colossal Arena 1
Hansa Teutonica 1
Letters from Whitechapel 1
Twilight Struggle 2
Würfel Bohnanza 2

Månedens oplevelser må være Twilight Struggle som jeg endelig fik prøvet, og prompte købte. Andre god oplevelser fra Asgers spilprototyper som jeg prøvede på Viking Con, især Flamme Rouge, er på ønskesedlen.

Månedens: DAMN, that was close, award går til Ave Caesar, hvor jeg var en ½ runde fra at vinde turneringen på Viking Con. Men en jernhånd med 6'ere, førte til katastrofe, men dog en ærefuld andenplads i mit alleførste VC.
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Månedens spiloplevelse - Oktober 2013

Post by digter »

Ave Caesar 4
Race for the Galaxy 3
Space Alert 3
Hanabi 2
Innovation 2
Mice and Mystics 2
Star Wars: X-Wing Miniatures Game 2
Agricola: All Creatures Big and Small 1
The Castles of Burgundy 1
Discworld: Ankh-Morpork 1
Dungeon Petz 1
Galaxy Trucker 1
Lords of Vegas 1
Mission: Red Planet 1
Tsuro 1
Zombicide 1

27 spilsessioner fordelt på 16 spil, heraf 9 nye. Egentlig lidt svagt når man tænker på at jeg var med til VC, men min hustru er højgravid, så det kan forklare noget af den manglende spiltid (det gør desværre også, at jeg IKKE kommer med til After Essen i morgen :(). Desuden var der heller ikke helt så meget effektiv spiltid til VC, som jeg havde håbet. Jeg synes VC burde gøre mere for at få folk til at finde sammen om et spil, men jeg har skrevet til dem med nogle forslag, som jeg håber de vil gøre brug af til næste år.

Månedens spil må være Mice & Mystics. Egentlig er jeg ikke rigtig til dungeon crawlers (jeg synes de er tunge og uelegante og så er beslutningerne ret åbenlyse. Imo er de ikke kommet særlig meget længere siden HeroQuest) og Mice & Mystics kommer ikke til at ændre på mit synspunkt. Men den 9 årige elsker det og historien fanger ham. Et perfekt spil til familien med børn, men aldrig et spil jeg ville spille i andre sammenhænge.

Med Castles of Burgundy fik jeg prøvet mit første Feld og det var en god oplevelse. Egentlig burde jeg ikke kunne lide et spil der på mange områder er ret tørt og abstrakt, men det må have noget med terningerne gøre :)

Innovation er stadig et hit. 9/10 med pil opad

x-wing er ok, men ikke noget jeg kommer til at dyrke. Knægten var dog vild med det, så har købt en større samling fly som han kan få i julegave :). Race for the Galaxy var lige så solitaire og kedeligt som jeg regnede med, men samtidig har jeg lyst til at udforske spillets muligheder noget mere. Det slår i hvert fald San Juan pt. Space Alert var en god oplevelse, selvom det ikke er et spil jeg behøver at eje. Tror ikke det er et spil der holder i længden. Lords of Vegas glæder jeg mig til at prøve igen, selvom jeg er ret usikker på hvor det ender henne på rating-skalaen. Det skal i hvert fald spilles i godt selskab og med det rette mind-set ;) Zombicide var godt, men kort (vi døde alle sammen ret hurtigt) og jeg tror ikke spillet er særlig langdtidsholdbart.

Månedens nederen Euro: Dungeon Petz. Workerplacement er stadig ikke et hit hos mig. Mekanikken fungerer egentlig fint nok, men der skal også bare været andet end det at placere sine workers. Ja, Dungeon Petz indeholder også andet, men WP-delen udgør nu stadig størstedelen vil jeg mene.
Image
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - Oktober 2013

Post by BlueSwan »

41 x Android: Netrunner (I know... :lol:)
6 x Dominion
1 x Power Grid
1 x Ticket To Ride

Det var fedt endelig at få prøvet Power Grid og det var fedt at vinde Dominion turneringen på Viking Con, men månedens oplevelse må nok alligevel være de Nordiske mesterskaber i Android: Netrunner i Malmø, hvor jeg lå på en klar førsteplads efter 5 runder Swiss, men beklageligvis røg ud i kvartfinalen.

Og så morer jeg mig lidt over hvor mange lister gode gamle Ave Caesar topper i denne måned. :lol:
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Månedens spiloplevelse - Oktober 2013

Post by Robert »

BlueSwan wrote:Og så morer jeg mig lidt over hvor mange lister gode gamle Ave Caesar topper i denne måned. :lol:
Ave Caesar og Viking-Con er tæt forbundet :mrgreen:
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Månedens spiloplevelse - Oktober 2013

Post by Larsine »

66 spil i oktober, men det hænger jo nok sammen med Viking-Con og et par nye spil som ikke tager frygtelig lang tid.

Ave Caesar x14
The City x11
The Resistance x9
Five Crowns x4
Qwixx x4
Dominion (inkl. intrigue) x3
Labyrinth: The Card Game x3
Acquire x2
Love Letter x2
Das Motorsportspiel x2
Ticket to Ride Map Collection: Volume 3 - The Heart of Africa x2
7 Wonders (inkl. Cities) x1
Betrayal at House on the Hill x1
Chaos Marauders x1
Colosseum x1
Dominion: Seaside x1
Drum Roll (inkl. alle udvidelser) x1
Innovation x1
Lords of Waterdeep x1
Small World (inkl. Dames, Cursed, BNA og Royal Bonus) x1
San Juan (inkl. Treasure Chest udvidelser) x1

Mange gode spil, men månedens spil bliver The Resistance, som kun bliver bedre med Plot Cards, og mange spillere, og gerne flere spil efter hinanden.
chr88
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 524
Joined: Sat Jun 18, 2011 7:36 am
Favoritspil: Agricola og Terra Mystica er mine to klare favoritspil! Andre favoritter er eurogames som Samurai, Ra, Hansa Teutonica, Caylus, Le Havre, El Grande, Puerto Rico, Goa, Ghost Stories, Taluva, Reef Encounter osv. - men også et partygame som Telestrations er genialt!
Tjek hellere end gerne min profil på BGG: http://boardgamegeek.com/user/ChrB
Location: 2100 Kbh Ø
Been thanked: 4 times

Re: Månedens spiloplevelse - Oktober 2013

Post by chr88 »

Oktober bød på intet mindre end 104 spil, hvilket selvfølgelig bl.a. var takket være Viking-con, men også fordi jeg mødtes med flere af mine spillegrupper. Derudover fik jeg spillet en del fillers, som selvfølgelig trækker tallet op!

Factory Fun 9
Hanabi 8
Chairs 4
No Thanks! 4
Ticket to Ride Map Collection: Volume 3 - The Heart of Africa 4
Trains 4
Tzolk'in: The Mayan Calendar 4
Dungeon Petz 3
Mutant Meeples 3
Risk Legacy 3
SET 3
Shadows over Camelot 3
Space Alert 3
Ave Caesar 2
Colosseum 2
For Sale 2
Galaxy Trucker 2
Goa 2
Igel Ärgern 2
Nightfall 2
Shipyard 2
Sushi Go! 2
Telestrations 2
Ticket to Ride Map Collection: Volume 4 - Nederland 2
Agricola 1
Agricola: All Creatures Big and Small 1
Android: Netrunner 1
Blood Bowl: Team Manager - The Card Game 1
Bruges 1
The Bucket King 1
City of Iron 1
Clash of Cultures 1
Discworld: Ankh-Morpork 1
Eclipse 1
Eight-Minute Empire 1
Hamburgum 1
High Frontier 1
Lectio 1
Lords of Waterdeep 1
Mr. Jack in New York 1
Munchkin 1
P.I. 1
Planet Steam 1
Police Precinct 1
Quo Vadis? 1
Sid Meier's Civilization: The Board Game 1
Spyrium 1
Suburbia 1
Summoner Wars: Master Set 1
Ultimate Werewolf: Inquisition 1
Zombicide 1


Månedens spiloplevelse var helt klart Risk Legacy, som jeg fik spillet 3 spil af med tre gymnasiekammerater samt min lillebror - det var super sjovt med en masse venner, der trashtalkede! Jeg glæder mig meget til at åbne de nye pakker, men jeg er ret sikker på, at jeg ikke kommer til at spille det igen, når gruppen er færdig med de 15 spil; det er spændingen omkring de uåbnede pakker, der gør spillet sjovt, for dybest set er det bare (en hurtig) udgave af Risk... Fik også spillet Factory Fun 7 gange med konen, så det var også en god oplevelse, selvom hun vist kan lide det lidt mere, end jeg kan... :)
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - Oktober 2013

Post by Mik »

21 forskellige spil og 42 spil i alt, fordelt på:

14x Ave Caesar
9x The City
5x Pathfinder Adventure Card Game
2x King's Forge
2x Viticulture

20th Century
Artic Scavengers
Buccaneer Bones
Castles of Burgundy
CV
Fünf Gurken
Glass Road
Hanabi
HomeStretch
Last Will
Legends of Andor
Modern Art: the Card Game
Mount Everest
Renaissance Man
Templar: the Secret Treasures
Twin Tin Bots


Måneden var naturligvis præget at Viking-Con og af de Internationale Spieltage i Essen.
Min bedste spiloplevelse er delt imellem to vidt forskellige spil: Viticulture er det bedste vinspil jeg har prøvet, og CV var et overraskende sjovt terningspil.
Image
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: Månedens spiloplevelse - Oktober 2013

Post by Stunke »

Jeg fik en datter d. 6.
Jeg fik ogsaa
63 spil hex
og 44 spil Barca paa: http://playbarca.com/?page_id=250

Saa, ja. Barca overraskede mig en del. Hex kendte jeg ligesom.
Indpakningen og temaet til Barca er helt ude at skide, men spillet i sig selv er overraskende godt. Det passer lige med at man kan saette nogen beregninger over paa kontoret og saa lige tage et par traek mens man venter paa at tallene bliver droenet af sted.

Hvis ikke man har proevet hverken Hex eller Barca burde man tage at goere det. Det er fremragende abstracts.
It's about playing games, not owning games.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Månedens spiloplevelse - Oktober 2013

Post by Jens_Hoppe »

Oktober bød på

SOS Titanic x4
Love Letter x3
Castaways x2
Concordia x2
P.I. x2
Agricola: All Creatures Big and Small x1
American Rails x1
GIPF x1
High Frontier x1
Lewis & Clark x1
Mage Knight Board Game x1
Pathfinder Adventure Card Game: Rise of the Runelords - Base Set x1
S-Evolution x1
Uchronia x1
Yunnan x1

Castaways og Concordia skiller sig ud fra mængden. Begge er rigtigt gode spil, men på meget forskellig vis, så de må dele æren denne måned!
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
Johannesson
10+ indlæg
10+ indlæg
Posts: 22
Joined: Wed Nov 19, 2008 11:27 pm
Location: Hvidovre

Re: Månedens spiloplevelse - Oktober 2013

Post by Johannesson »

Jeg nåede 32 spil i oktober:

Hanabi x7
Pathfinder Adventure Card Game: Rise of the Runelords - Base Set x5
Twin Tin Bots x3
7 Wonders x2
Android: Netrunner x2
CV x2
Flash Point: Fire Rescue x2
The Castles of Burgundy x1
The City x1
Expedition: Northwest Passage x1
Kingdom Builder x1
Legends of Andor x1
Mage Wars x1
Renaissance Man x1
The Sheep Race x1
Viticulture x1

Min bedste spiloplevelse var Twin Tin Bots.
Image
Post Reply