Hvad har du spillet idag? - November 2013

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
glorn
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 330
Joined: Sat Sep 18, 2010 1:32 am
Favoritspil: Glenn Drovers: The Age of Discovery er nok mit favoritspil.

men genre jeg holder meget af går lige fra Action placements til dungeon crawls. Fælles for de spil jeg holder af er nok at jeg nyder en hvis længde på spillene. Alt denne fokus på at man skal være hurtigt overstået for at komme igang med et nyt er bull-shit i mine øjne. Det tager noget tid at få noget stemning ind i et spil og når stemningen er der, begynder spillet at fortælle sin historie.
Location: donaugade 2, 4tv. 2300 kbh s

Re: Hvad har du spillet idag? - November 2013

Post by glorn »

over de to sidste dage fik jeg prøvet eldritch horror og a study in emerald.

EH var en light version af arhham horror på en god måde. ikke helt så omstændelig og med et lysere bræt så gjorde det godt.
der var desuden en rigtig god mekanisme med nogle dobbeltsidede kort hvor man ikke vidste hvad der var på den anden side. (lyder banalt, hey! der er to sider på et kort). oh well... den del må i prøve spillet for at finde ud af, da det er lidt for svært at putte ord på. Vi var meget heldige i starten af spillet så det virkede meget let at vinde spillet. jeg er sikker på de 3 andre end-bosser og lidt mindre held vil ændre på dette.

A Study in Emerald blev spillet til bastard cafe i Huset. Det var måske ikke den helt rigtige stemning for et chthulhu (nok "h"'er?) spil... oh well... spillet havde en masse forsøg på nye eller lidt innovative mekanismer. blandt andet en hvor alle spillere blev delt ind i hold. hvilket hold man var på var hemmeligt (altså indtil man rent faktisk gjorde noget for at vinde...). Den spiller med færest VP til slut i spillet fik hele sit hold til at fejle. på det andet hold ville den med flest VP så vinde spillet. en lille beskrivelse af et problem i spillet: spiller A og spiller D var på hold sammen, spiller B og C var et hold. spiller A havde færest VP og Spiller D havde flest. i den situation er spiller A ikke interesseret i at få flere VP og dermed komme tilbage i spillet, for hvis han får flere VP så vil spiller D prøve at lukke spillet og dermed vinde for snuden af A. ideen er at det skulle skabe et sammenhold på holdet hvor alle prøver at komme frem, men samtidig skulle hver spiller forsøge at klare sig bedre end sin holdkammerat. Det virker bare ikke helt efter hensigten.

Jeg vil nok gerne prøve begge spil igen. Men det bliver nok med de kritiske briller på...
David.
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: Hvad har du spillet idag? - November 2013

Post by JoelP »

Sjovt at i fandt EH for let, har set en del session reports/first impressions på BGG som siger det modsatte. Glæder mig i hvert fald under alle omstændigheder til at prøve det selv
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? - November 2013

Post by Goblen »

Spillede Gear & Piston med ungerne i dag. Backede det på Kickstarter.

Ganske udemærket og hurtigt spil. Flyder rimelig nemt. Vi var "kun" tre. Tror faktisk det er endnu sjovere bare der kommer en person mere med så vi bliver fire.
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Hvad har du spillet idag? - November 2013

Post by Robert »

Havde besøg af Jonezy, BlueSwan og Sir William i dag. Det blev til 2x Tzolk'in med udvidelse, 1x Archipelaog samt TtR Asia i samarbejdsversionen.

Tzolk'in fungerere rigtig fint med udvidelsen, med undtagelse af de ekstra action tiles, der skifter hele tiden. De er, som Mik påpegede tidligere, mere besvær end de er værd. Men resten er rigtig godt.

Archipelago er en underlig rejse. Spillet kræver et helt andet mindset end jeg er vant til. Jeg var Separatist, men vandt ikke fordi BliueSwan triggede slutningen før jeg kom helt i sving med at hidse rebellerne op, og jeg havde ikke nok VP.

TtR i samarbejdsversionen var sådan set OK, men Sir William og jeg havde ruter i hver sin ende af brættet, mens BlueSwan og Jonezy kunne samarbejde om deres. Så udfaldet var (næsten) givet på forhånd.

En rigtig god dag.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? - November 2013

Post by BlueSwan »

Robert wrote:Havde besøg af Jonezy, BlueSwan og Sir William i dag. Det blev til 2x Tzolk'in med udvidelse, 1x Archipelaog samt TtR Asia i samarbejdsversionen.

Tzolk'in fungerere rigtig fint med udvidelsen, med undtagelse af de ekstra action tiles, der skifter hele tiden. De er, som Mik påpegede tidligere, mere besvær end de er værd. Men resten er rigtig godt.

Archipelago er en underlig rejse. Spillet kræver et helt andet mindset end jeg er vant til. Jeg var Separatist, men vandt ikke fordi BliueSwan triggede slutningen før jeg kom helt i sving med at hidse rebellerne op, og jeg havde ikke nok VP.

TtR i samarbejdsversionen var sådan set OK, men Sir William og jeg havde ruter i hver sin ende af brættet, mens BlueSwan og Jonezy kunne samarbejde om deres. Så udfaldet var (næsten) givet på forhånd.

En rigtig god dag.
Jeg kunne egentlig meget godt lide de ekstra action tiles i Tzolk'in. Ikke noget banebrydende, men konceptet med skiftende valgmuligheder kunne jeg grundlæggende godt lide. I det hele taget var udvidelsen en forbedring af et spil jeg i forvejen var glad for.

TTR Team var sjovt, men held-faktoren er måske lige høj nok. :D

Archipelago var interessant, selvom jeg ikke er helt overbevist omkring samarbejdskomponenten i spillet.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? - November 2013

Post by Mik »

Sammen med Larsine, Annemette, Marit og Eivind fik jeg spillet to spil søndag:

Først CV som Eivind godt nok vandt, men til gengæld fik at også vist at at simpelt terningspil kan blive for kedeligt hvis folk bruger alt for lang tid på at finde det perfekte træk. 8/10

Og bagefter fik vi spillet Hanabi. Jeg glemte desværre hvad jeg burde have husket, så vi endte med færre point end nødvendigt: 13vp, kun lige nok til et spredte klapsalver blandt publikum. 7/10
Last edited by Mik on Mon Nov 18, 2013 12:45 pm, edited 1 time in total.
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet idag? - November 2013

Post by Larsine »

I onsdags var vi fire spillere (Eik, Jens, Laban og mig selv), og derfor bleve MarraCash fundet frem. Jeg havde købt spillet brugt på et loppemarked i Berlin for nyligt for €5. Første spil faldt helt til jorden for mit vedkommende. Jeg fik ikke rigtig nogen kunder i mine butikker, og kunne heller ikke hjælpe andre med at få kunder i deres butikker (og derved få en andel af deres overskud). Det var tydeligt at Eik og Jens samarbejdede, og da jeg ikke kunne vinde brugte jeg de sidste ture på at hjælpe Laban. Det betød at Laban gik fra at ligge på en 3. plads, kun lidt foran mig, til at storme fremad, og indtage en flot 2. plads (eller førstetaber).

I andet spil fik jeg butikker der lå bedre, og fik besøg af langt flere handlende. Jens og Eik fik dog flere kunder i deres butikker, men de butikker havde været alt for dyre, så det endte med at jeg vandt, hvilket ingen af os havde forventet.

Da vi ryddede spillet sammen, opdagede vi at der manglede 1 gul og 2 røde kunder, man dat det under hele spillet er synligt hvilke kunder der er, og der alligevel ikke er lige mange af dem alle, gjorde det nok ikke den store forskel.

Nok ikke et spil der kommer på bordet lige med det samme, men til prisen var det ikke dårligt.

Bagefter tog vi et spil San Juan (inkl. udvidelser), som jeg vandt, og tre spil The City, hvor jeg vandt to af dem.

Jeg foretrækker San Juan frem for The City, da jeg synes at der er mere spil i SJ, og man har større mulighed for at tilpasse sit spil til de kort man får på hånden, hvor man i The City oftest er prisgivet hvis man får en uheldig hånd. Desværre har vi en spiller som synes at San Juan kræver for meget hjernekraft, og derfor vil han hellere spille The City.

Lørdag skulle jeg køre Lea og Lilli til Farum, hvor de skulle se gymnastik, og Larna og jeg tog til Bastard Cafe. Der fik vi spillet et spil Würfel Bohnanza med Stina og Rikkelara, som Rikke lara vandt alt for stort. Bagefter spillede vi alle fire et spil Drum Roll, som hverken Stina eller Rikkelara kendte. Det forhindrede dog ikke Rikkelara i at vinde, med samme antal point som mig, men med 2 penge i overskud.

Søndag var vi til Annemettes fødselsdag, hvor jeg spillede CV med Mik, Eivind og Marit. Det virkede som det var tydeligt at Mik og Eivind havde spillet det før. Jeg endte på en flot sidsteplads, Marit som nummer 3, Mik nummer 2 og Eivind langt foran.

Bagefter spillede vi et spil Hanabi. Det gik ikke så godt, og vi endte på kun 13 ud af de 25 point. Nu har rene samarbejdsspil aldrig været min kop te, og Hanabi fik ikke ændret min holdning til dette.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet idag? - November 2013

Post by Larsine »

Larsine wrote:Bagefter spillede vi et spil Hanabi. Det gik ikke så godt, og vi endte på kun 13 ud af de 25 point. Nu har rene samarbejdsspil aldrig været min kop te, og Hanabi fik ikke ændret min holdning til dette.
Jeg har lige læst reglerne til Hanabi, og opdaget at vi spillede lidt forkert:

Vi startede med 9 hint-tokens, men i følge reglerne skal man kun bruge 8. Det sidste token er bare en ekstra.

Vi spillede med 5 kort på hånden, men i følge reglerne skal man ved 4 spillere kun have 4 kort på hånden.

Ingen havde fortalt os at man fik et hint-token tilbage hvis man afsluttede en farve. hvilket nok kunne have ændret hvordan vi havde spillet.

Om det var blevet bedre eller værre for os med disse ændringer kan jeg dog ikke helt se.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? - November 2013

Post by Mik »

Larsine wrote:Ingen havde fortalt os at man fik et hint-token tilbage hvis man afsluttede en farve. hvilket nok kunne have ændret hvordan vi havde spillet.
Det sagde Eivind, men da havde du forladt bordet. Og iøvrigt var det kun mig der var i nærheden af at spille en 5'er.
Mht. antallet af kort gad jeg ikke slå det op. Vi havde jo travlt nok som det var
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet idag? - November 2013

Post by Larsine »

Mik wrote:Det sagde Eivind, men da havde du forladt bordet. Og iøvrigt var det kun mig der var i nærheden af at spille en 5'er.
Mht. antallet af kort gad jeg ikke slå det op. Vi havde jo travlt nok som det var
Hvad??? Var det fordi der stod en kone og stirrede ondt på mig medens vi spillede?

I øvrigt endt det jo med at være hende vi ventede på da vi skulle hjem, for hun var forsvundet sammen med Annemette ;-)
User avatar
glorn
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 330
Joined: Sat Sep 18, 2010 1:32 am
Favoritspil: Glenn Drovers: The Age of Discovery er nok mit favoritspil.

men genre jeg holder meget af går lige fra Action placements til dungeon crawls. Fælles for de spil jeg holder af er nok at jeg nyder en hvis længde på spillene. Alt denne fokus på at man skal være hurtigt overstået for at komme igang med et nyt er bull-shit i mine øjne. Det tager noget tid at få noget stemning ind i et spil og når stemningen er der, begynder spillet at fortælle sin historie.
Location: donaugade 2, 4tv. 2300 kbh s

Re: Hvad har du spillet idag? - November 2013

Post by glorn »

joel -> vi var heldige. men spillet er jo designet som et oplevelsesspil og med det i mente så vil en gruppe erfarne brætspillere naturligt knække koden hurtigere.
David.
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Hvad har du spillet idag? - November 2013

Post by netsapiens »

Jeg fik lige prøvet Thunderstone Numenera i går. Det er mere af det samme, dog med xp som nu fås i flere varianter, som kan byttes væk for særlige egenskaber. Lidt komplekst at skulle huske på seks forskellige farver i starten, men gør spillet lidt mere dynamisk og interessant.
Ellers mere af det samme, som egentlig er en god ting. Men er du GAL en komplet samling Thunderstone er tung :)

Og så lige tre spil King and Assassins. Dejligt med et bluff spil som kan spilles på et kvarter og faktisk giver fuld gas på spændings-meteret. Rigtig godt lille spil.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? - November 2013

Post by Mik »

Tirsdag aften begyndte med et spil Händler der Karibik, som er et fint lille kortspil som vandt årets designpris på den østrigske spilfestival 2013. man vender kort på Can't Stop-maner indtil man taber ved at to skibe af samme farve dukker op, eller at man har fundet sig et kort man gerne vil have. Skibe plyndrer man, personer hyrer man - og de kan så hjælpe på diverse måder i resten af spillet. Simpelt og underholdene. Ingen tekst på kortene, og reglerne findes på engelsk på nettet. 7/10

Da Martin kom prøvede at spille Conjurers, men vi opgav inden vi var færdige med regelgennemgangen, så hvis nogen tilbyder at købe det billigt mod afhentning, er de velkomne til at henvende sig.

I stedet spillede vi Glasstrasse som ikke gik særlig godt for mig. Men stadig gaske underholdene. 8/10
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet idag? - November 2013

Post by Jens_Hoppe »

I tirsdags i KBK startede vi med at prøve mit Origin, og det viste sig at være et charmerende lille ekspansions-spil, hvor spillerne genskaber udbredelsen af de første mennesker fra Afrika. Nye stammer kan introduceres baseret på de eksisterende, og de kan desuden morfes til at være hurtigere eller stærkere end deres ophav. Eksisterende stammer kan rykkes omkring på brættet, og både nye stammer og eksisterende stammer som rykker giver deres ejermand belønninger, i form af actionkort, permanente kort, pointkort, eller andre pointgivende brikker.

Komponenterne er supercool, med træklodser i forskellig højde og tykkelse til at repræsentere stammerne. Spillet selv var interessant og fungerede glimrende, og var tilmed relativt hurtigt (under en time). Jeg tror endda jeg vandt. :) 7.5/10

Bagefter stod den på American Rails, der i stil med sin forgænger Chicago Express er et hårdt og nådesløst - og uhyre spændende - økonomispil. Som CE er det nærmest et slags økonomisk sandkassespil, stort set uden noget forsøg på at scripte udviklingen i spillet. Det står f.eks. spillerne aldeles frit for at male sig selv ind i et hjørne de aldrig kan komme ud af igen, så der er ingen holden-i-hånden her!

Det er jo sådan noget jeg generelt godt kan lide i spil, og American Rails er ingen undtagelse: Der står meget på spil, og konsekvenserne af at gøre noget dumt er virkelig alvorlige (det er sådan et slags anti-Feld spil på den måde ;) ).

Et andet interessant aspekt ved AR (og CE for den sags skyld) er de hele tiden skiftende alliancer: Spillet er jo et aktiespil, og har mit selskab succes, vil de andre spillere naturligt ønske at købe sig ind i det. Og så er det jo ikke mere mit selskab...

Jeg klarede mig lidt halvskidt i spillet; en tredieplads mener jeg. Men det ændrer ikke på at American Rails er supergodt. :) 8/10


Til sidst tog vi lige et syvpersoners One Night Werewolf, til stor glæde for "snakkerne" og til noget mindre glæde for de mere analytisk mindede, som blev shanghaiet til at være med! Om ikke andet er spillet hurtigt, og selv med den helt overdrevne mængde diskussion vi lagde for dagen i vores ene spil, tog det ikke mere end ca. 10 minutter. Og det lykkedes os gode at nakke en af de onde varulve! 6.5/10

ONW trænger i den grad til flere roller, og da reglerne til det nye ONUW er tilgængelige, er det jo heldigvis nemt at gøre selv.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? - November 2013

Post by BlueSwan »

Hvad besøg af Claus (Sir William) idag. Vi spillede fra ca. 8.30 til 15.30, kun afbrudt af en hurtig frokost, så en god dag! :D

Vi startede med Caylus, som ingen af os havde prøvet før. For at få lært reglerne ordentligt havde jeg hentet spillet ned på min Ipad og spillet imod den nemmeste computermodstander en enkelt gang. Spillet imod Claus var super lige. Til sidst fik jeg afsluttet spillet ved et dobbeltmove med Bailiffen, da jeg så at jeg lige ville score nok point til sejren. Havde jeg ikke gjort dette ville Claus sandsynligvis have vundet i næste tur. Absolut et spil efter min smag.

Derefter tog vi to slag Seasons. Tilbage i sommers spillede vi to spil, hvor det ikke helt fangede mig. Måske fordi jeg fik bank begge gange :wink:. Men jeg havde lyst til at give det en chance til og det var godt. Det var MEGET sjovere idag, hvilket naturligvis ikke har noget at gøre med at jeg vandt begge spil. :D

Til sidst fik vi lige presset et spil Thunderstone Advance ind. Et spil hvor jeg mirakuløst hentede en sejr, da vi spillede det for første gang tidligere på måneden. Mirakuløst fordi Claus på nuværende tidspunkt er klart bedre end jeg til dette spil og også kørte en let sejr hjem idag. Jeg tror jeg skal til at nærstudere kortene lidt hvis jeg skal have en chance næste gang. :)

Alt ialt en god dag med gode spil og godt selskab!
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
Post Reply