Hvad har du spillet idag? - November 2013

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 434
Joined: Tue Apr 08, 2008 1:49 pm
Location: Nørrebro
Been thanked: 1 time

Hvad har du spillet idag? - November 2013

Post by jondifool »

Origin - prøvet som 2 personers spil. Igen et "lækkert" spil fra matagot

Menneskets oprindelse med udgangspunkt i et verdens kort. Og med sorte, hvide og brune brikker. Det lyder som noget der kunne gå hen og have et problem med Politisk korrekthed.
Men da det basalt set er det Risk lavet om til at rigtigt Euro game, så sker det ikke. Der er ingen stamme brikker, der slår andre ihjel for at erobre nyt land - istedet bytter de bare plads ! Og det er hamrende ligegyldigt hvad farve en brik har efter den er sat.
Der er masser af måder at score point på, nogle minder om risks missioner, (dog lettere at fuldføre og uden at slutte spillet), point for at jage og eje stræder, point for tiles, kort osv. Der er masser af tage sig til i en tur, og start spillet er skarpt balanceret mellem at gerne vil have de stærkest brikker versus at få jagtet de nemmeste point mens de stadig er til at få.

Spillet virker dog som om at det godt ku' have brugt lidt balancering til 2 personer, da det er som om der var for meget plads at boltre sig på. Vi endte 78-78 i point. Men jeg ser stort potentiale i det med 3 og 4 spillere. Jeg spiller det gerne snart igen.
Image
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Hvad har du spillet i dag November 2013 ?

Post by Sir William »

Havde lørdag Robert og Merete firbi til noget spil. Planen var Arkham horror, men da jeg fået A Study in Emerald bkev vi enige om at udskyde AH. Så nu skal planlægges en ny AH aften.

Startede med at forklare reglerne til A Study in Emerald, var ikke lige så nemt som da jeg læste dem - det er det aldrig - og i første spil måtte vi også slå op i reglerne et par gange uden dog at få svar hver gang. Så brugte vi bare lidt logik efter lidt drøftelser :lol:

Første spil var vi 3, Robert fik Bismarck kortet og kunne derfor inden for et runder lukke Berlin for andre. Men første spil blev kendetegnet ved, at fik fat i en masse kort og forsøgte, at overbevise de andre hvem vi ikke var. Men da vi jo tømte alke bunkerne hurtigt, steg war tracket også tilsvarende hurtigt. Måske vi lavede en fejl, da vi måske rykkede war tracket før permanent effekt kortet var trukket. Kan dog ikke lige huske om vi gjorde det før eller efter :oops:

Men spillet sluttede da war tracket var i max, og da revolutionstracket car i 0 og både Merete og jeg var revolutionære, vandt Robert. Min ide undervejs med at spille en dobbelt agent for tage en andens agent faldt lidt til jorden, da hun efterfølgende blev snigmyrdet.

Næste spil var vi 4 spillere, spillet sluttede på samme måde, men for mit vedkommende nåede jeg at skifte side i sidste øjeblik. Bare ikke nok til sejren.

Stiftede desværre ikke bekendtskab med zombier og vampyrer, men med kun 1 kort af hver plus rigtig mange kort som ikke kommer i spil, så er det ikke sikkert det sker så ofte. Men de mange kort gør også, at spillene vil være forskellige fra gang til gang. Loyalisterne vandt begge spil og med 12 sikre vp på war tracket, var der ikke fare for at de skulle tabe med den sirlige regel der er til sidst. Tror dog man som revolutionær skal spille anderledes.

Helt sikkert en positiv oplevelse og skal klart prøves noget mere.

Mens maden blev lavet, tog vi en gang Love Letter, som Merete vandt overlegent.

Efter maden tog vi en gang Tzollkin, vi var alle sikre på at Robert ville vinde så overraskelsen var stor da jeg vandt med et point til Merete, hvilket hun manglede takket være Robert.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? - November 2013

Post by Frouvne »

Til Consims After Essen-arrangement var jeg så heldig at blive introduceret til Russian Railroads. Det er et af de bedste spil, jeg har prøvet i lang tid og det på trods af, at jeg ikke er helt fjollet med Worker Placement. Men her fungerer det og så er det jo en fornøjelse.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet idag? - November 2013

Post by Stony »

Jeg fik også spillet på After Essen idag, og blev først introduceret for Russian Railroads, og efterfølgende fik prøvet Concordia. Det afgjort var to gode spil, og jeg vil nok godt være tilbøjelig til at købe dem hjem.

Baseret på det førstehåndsindtryk det er, når man kun har prøvet spillet en enkelt gang, synes jeg at Concordia vinder med et mulehår. Mest fordi jeg her havde bedst føling med hvilken vej man kunne/burde gå, hvor jeg følte det knapt så intuitivt i Russian Railroads. Ikke at spillet som sådan var uintuitivt. absolut ikke. men jeg synes det var sværere at lure en god strategi. Men det vil flere gennemspilninger muligvis kunne lave om på.

Begge spil skal helt afgjort spilles igen.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Hvad har du spillet idag? - November 2013

Post by Robert »

Jeg spillede de samme spil som Stony i dag, omend Russian Railroads var ved et andet bord. I min verden er Russian Railroads langt mere interessant end Concordia.

RR er klassisk worker placement, hvor man skal bygge på tre jernbaner i Rusland, og kan vælge forskellige veje til at score point. Der er mange point. Man scorer efter hver af de 7 runder samt til slut. I mit spil vandt Chr88 med godt 400 point og Bugge scorede over 100 efter 7. runde excl. slutscoringen (det var dog ikke nok, jeg blev nummer 2). RR har et gedigent design som indbyder til at prøve en ny taktik næste gang.

Concordia handler om at bygge et handelsimperium op i Romerriget og score point på forskellige måder (fokus på een vare, være til stede i mange provinser osv.) Det er OK, men lidt tørt for mig. Det har en interesant mekanisme for at udføre handlinger: Man starter med 7 kort og spiller et kort for at udføre en handling. Eet af kortene har som handling at tage alle kort tilbage på hånden. og man kan købe flere kort som giver flere mulige handlinger. Man skal tænke over rækkefølgen af de kort man spiller. Det er (næsten) spild af en tur at tage kortene tilbage på hånden, men hvis man mangler et kort der allerede er spillet ...
Jeg oplevede at det var svært at få tingene til at falde i hak - ganske ofte blev den handling jeg havde planlagt væltet af een af de andre spillere.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Hvad har du spillet idag? - November 2013

Post by digter »

Robert wrote: Jeg oplevede at det var svært at få tingene til at falde i hak - ganske ofte blev den handling jeg havde planlagt væltet af een af de andre spillere.
Det hedder spillerinteraktion og det er mega fedt! :D
Image
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Hvad har du spillet idag? - November 2013

Post by Robert »

digter wrote:
Robert wrote: Jeg oplevede at det var svært at få tingene til at falde i hak - ganske ofte blev den handling jeg havde planlagt væltet af een af de andre spillere.
Det hedder spillerinteraktion og det er mega fedt! :D
Ja, natruligvis. Udfordringen i Concordia er at det ofte tager tid at blive klar til en given handling som man gerne vil gøre (typisk skaffe ressourcer og/eller penge først). Og når man endelig er klar så er det nogle gange for sent.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Hvad har du spillet idag? - November 2013

Post by digter »

Fair nok

Hvad er det i øvrigt at RR gør så godt i forhold til andre WP spil?
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet idag? - November 2013

Post by Larsine »

Robert wrote:(det var dog ikke nok, jeg blev nummer 2).
Også kendt som førstetaber pladsen :twisted:
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Hvad har du spillet idag? - November 2013

Post by Robert »

digter wrote:Fair nok

Hvad er det i øvrigt at RR gør så godt i forhold til andre WP spil?
Tja, det fangede mig. Det er helstøbt. Jeg oplevede at jeg havde en mulighed for at gennemføre mine planer det meste af tiden, med passende justeringer for de andres valg (der er ingen tilfældighed i det når det først er sat op og startrækkefølgen er valgt). Der er flere veje til målet, og en del variation i opsætningen. Det er svært at være mere specifik efter et enkelt spil, men jeg vil mene at det er tæt på at være i klasse med Puerto Rico (som heller ikke har nogen tilfældighed når først det går i gang).
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: Hvad har du spillet idag? - November 2013

Post by Andrea »

Vi havde gæster i dag, der - selvfølgelig - blev udsat for brætspil. Først tog vi tre omgange King of Tokyo inkl. Power Up-udvidelsen. Det var første gang, vi prøvede udvidelsen, men umiddelbart virkede den ganske lovende, så den glæder jeg mig til at få spillet noget mere med.

Inden aftensmaden blev det til en omgang Mansions of Madness. Det var et overraskende fredeligt scenarie, hvilket desværre også gjorde det lidt kedeligt.

Dagens sidste spil blev 7 Wonders inkl. alle udvidelser (dvs. Leaders, Cities og Wonderpack). Sidstnævnte havde vi ikke spillet med før, så alle tog en af de nye spilplader. Det var nok ikke et klogt valg - jeg var i hvert fald ikke videre imponeret over flere af dem, for de fungerede ikke specielt godt, når de ikke var i spil på én gang. Det blev en lidt mærkelig omgang.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet idag? - November 2013

Post by Jens_Hoppe »

Lørdag havde jeg besøg af et par venner, og vi fik først spillet Russian Railroads. Det er et fabelagtigt worker placement spil, og jeg tror nu jeg har fundet min nye favorit fra Essen.

Vi prøvede også Nations, og ikke var overraskende var det ikke lige noget for mig - det er trods alt ret Through the Ages-agtigt, et spil som jeg mildest talt ikke er vild med. Når det er sagt synes jeg at Nations fungerer langt bedre: Det er både simplere, hurtigere og mere strømlinet end TtA. Meeen, et Jens-spil bliver det altså ikke.


Søndag til After-Essen introducerede jeg så til Russian Railroads ved det ene bord, og den forklaring lykkedes tilsyneladende godt, for jeg blev grundigt udraderet af mine modstandere og endte på en suveræn sidsteplads. :) Så er det jo godt at Russian Railroads er så godt som det er, for et tab her giver jo bare blod på tanden til næste gang!

Dernæst spillede vi Concordia, og mens jeg synes at jeg efterhånden har godt styr på designerens foregående spil (Navegador), er jeg helt clueless i Concordia! En halvskidt placering midt i feltet, langt efter vinderen kunne det lige blive til.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Myde
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 429
Joined: Mon Jan 28, 2013 4:25 pm
Location: Slangerup

Re: Hvad har du spillet i dag November 2013 ?

Post by Myde »

Sir William wrote:
Næste spil var vi 4 spillere, spillet sluttede på samme måde, men for mit vedkommende nåede jeg at skifte side i sidste øjeblik. Bare ikke nok til sejren.
Jeg er ikke helt enig i at det sluttede på samme måde - idet i dette spil nuppede jeg sejren 8)
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet idag? - November 2013

Post by Larsine »

Fredag aften spillede Larna og jeg to spil Tokaido. Med kun to spillere har man en ekstra dummy-spiller, som den forreste spiller altid styrer, og det fungere faktisk ret godt. Dummy-spilleren kan ikke score point, men kan/skal bruges til at forhindre den anden spiller i at få point. En god udnyttelse af denne dummy-spiller ender med at være det der afgør spillet. I første spil endte vi ret tæt, men jeg vandt dog en kneben sejr foran Larna. Andet spil vandt jeg med en stor sejr. Meget anderledes end med 3-5 spillere, men rigtig godt, og meget mere taktisk.

Lørdag formiddag tog Larna og jeg ud til Jesper. Her blev det til 3 spil The Resistance, hvor spionerne desværre vandt alle tre spil. Vi afaluttede med et spil 7 Wonders (inkl. Cities) for 8 spillere. Som sædvanlig havde jeg en stor krise under 2. tidsalder, og jeg var så ufokuseret, at jeg to gange forsøgte at bygge noget som jeg ikke havde ressourcer til, og derfor måtte smide kortet ud for 3 penge i stedet for. Alligevel endte jeg med en del grønne kort, og et valgfrit grønt symbol for mit wonder, og endte på 50 point. Det var dog kun nok til en 2. plads, for Larna vandt med 64 point, og alle de andre spillere havde point i 40'erne.

Lørdag aften var vi på besøg hos nogle venner. Første blev det til et spil Love Letter, hvor jeg igeng kun fik et enkelt brev op til prinsessen, medens Larna fik smuglet 5 breve op til hende, og derfor blev inviteret til te mv.

Senere blev der spillet The Resistance. 4 spil blev det til. 3 med 7 spillere og det sidste med 8 spillere.

I det tredie spil, var vi ret sikre på at vi vidste hvilke tre spillere der var gode, og mindst en spion var også kendt. Spionen havde afsløret sigh selv i en afstemning, og de gode havde vist kort til hinanden og stemt missioner igennem som de ellers burde havde spoleret. Vi var derfor flere spillere der pegede på den samme sammensætning til den fjerde mission med 4 spillere. Men hvis vi var så mange som syntes at den sammensætning var god, måtte der jo være 5 spillere der var gode, og det kunen der ikke være. Nogen snød altså, og det viste sig at være 2 af de tre "gode" spillere, og den kendte spion var slet ikke spion. Hold op var var vi mange der blev taget med bukserne nede.

Det sidste spil, med 8 spillere, var det dog endelig de gode der vandt, selvom vi var ude i at vi skulle udpege 5 loyale, men det lykkedes.
Last edited by Larsine on Mon Nov 11, 2013 11:04 am, edited 1 time in total.
chr88
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 524
Joined: Sat Jun 18, 2011 7:36 am
Favoritspil: Agricola og Terra Mystica er mine to klare favoritspil! Andre favoritter er eurogames som Samurai, Ra, Hansa Teutonica, Caylus, Le Havre, El Grande, Puerto Rico, Goa, Ghost Stories, Taluva, Reef Encounter osv. - men også et partygame som Telestrations er genialt!
Tjek hellere end gerne min profil på BGG: http://boardgamegeek.com/user/ChrB
Location: 2100 Kbh Ø
Been thanked: 4 times

Re: Hvad har du spillet idag? - November 2013

Post by chr88 »

I november har jeg allerede fået spillet Caverna, Russian Railroads og Concordia, og i morgen i KBK satser jeg stærkt på at få prøvet mindst ét nyt Essen-spil, så november måned lader til at blive en måned med få, men super gode spil! :D

Jeg er imponeret over Caverna og RR, mens Concordia til gengæld ikke er synderligt interessant, samtidig med at det er alt for langt med 5 spillere! Jeg vil meget gerne prøve Concordia igen med 3 for at sammenligne, men Caverna og Russian Railroads er altså langt bedre spil in my humble opinion. Jeg skriver (som altid) mine tanker omkring spillene inde på BGG, når måneden er ovre. :)

Nå ja, og så var det fedt at se flere end de normale ~10 personer til et Consim-møde; det kunne være super, hvis der kom lige så mange næste gang! :D
Post Reply