Hvad har du spillet idag? - November 2013

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? - November 2013

Post by Mik »

Tirsdag begyndte roligt, men muntert, med Friedemanns version af Agurk. Fünf Gurken er hverken sjovere eller bedre end standardreglerne, men man slipper for at notere point, da kortene har påtrykte agurker som man kun skal have fem af for at have tabt spillet. Sidste spiller med mindre end 5 agurker vinder. Et fjollet stikspil som ikke ikke tyske klassikere som Mit List und Tücke og Schnäppchen-Jagd. 6/10

Derefter kom Buccaneer Bones på bordet: et simpelt terningspil med piratskibe og nedgravede skatte. Da det er for op til 6 spillere og kun tager 15 minutter, er det en udmærket lille filler. Jesper lagde sig hurtigt i spidsen, og Eivind og jeg havde ingen mulighed for at hente ham. 6/b]/10

Aftenen store spil Bruxelles 1893 fra Pearl Games. Det Belgiske firma har denne gang slået på art nouveau-perioden, som begyndte i denne by, dette år. Det var en spændende worker placement-spil, hvor man bygger flotte bygninger, kreerer kunstværker, hente støtte hos byens rige mænd og indimellem ender i detentionen!

Spændende spil, som jeg glæder mig til at spille igen. Jesper var igen liiige ved at vinde, men Martin nåede lige akkurat at få et enkelt point mere - og en omtælling kunne ikke afhjælpe situationen :lol: 9/10

Bruxelles 1893 er indtil videre mit favoritspil fra Spiel '13 sammen med Glasstrasse - men jeg har jo heller ikke spillet så mange endnu...
Image
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Hvad har du spillet idag? - November 2013

Post by netsapiens »

Jeg fik spillet Wooolf med fire voksne og en knægt på ni. Konceptet er vist lidt henover hovedet på de yngste, men alle vi andre morede os gevaldigt.. mere af det tak :)

Og så fik vi tre mand høj spillet Space Sheep. Hold kæft et mærkeligt spil. Jeg glæder mig med en slags angstens frydefulde forventning til en dag jeg kan spille det fem spillere med en forrædder. Det må eddermame gå galt på den fede måde. Spillet minder i "feel" meget om Galaxy Trucker, selvom det mekanisk INTET har til fælles. Det er lidt et fjolle-puzzle spil, som man ikke skal spille for ofte eller blive for god til, for kaos elementet er en af de fede ting ved spillet, og den forsvinder efterhånden som man bliver bedre.

Og så lige for at slutte af, så snuppede vi en gang Alien Frontiers med factions, for tre personer. Kun anden gang jeg spillede det, men ih du godeste hvor kan jeg godt lide det spil.

Gode spil alle tre, og to af dem udgjorde 50% af mit Essen loot, så det var jo godt nok. :p
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet idag? - November 2013

Post by Jens_Hoppe »

I KBK blev der tærsket Essen-nyheder til den store guldmedalje på alle borde. Jeg var imidlertid alene opsat på at få Russian Railroads på bordet, efter at have spillet det et par gange i weekenden. Det fik jeg - og vi nåede endda to spil af det, begge med fire spillere.

I første spil gik alt som det skulle for mig: Jeg satsede hårdt på Kiev-banen, som ret nemt kan bringes til at score en del points tidligt i spillet. Det gik over al forventning, og da jeg samtidig også fik mit industri-track i mål, og til slut kunne vinde majoritetsscoringen med ingeniører, var jeg ikke til at røre: 432 points, mener jeg at jeg sluttede med.

I andet spil ville jeg så prøve noget andet. Jeg havde erfaret fra tidligere, at man kan få Vladivostok-banen til at score sygt mange points, men det kræver en stor og koncentreret indsats hvis det skal lykkes. Men hvad med den tredie bane - St. Petersborg banen? Den er der umiddelbart ikke så mange points i, men jeg kastede mig over den for at se hvad det kunne blive til. Desværre blev det ikke til så meget - jeg endte sidst, efter at have ligget på anden/tredie-pladsen indtil sidste runde. Vinderen havde ført hele spillet med en degenereret fabriksstrategi (havde to fabriktrack-markører i spil) og endte på omkring 400 points, mens den anden spiller som det meste af spillet havde ligget sidst overhalede mig i sidste runde ved at score næsten 200 points i runde+slutscoringen!

Russian Railroads er et fantastisk godt spil! Om det kan holde til lige så mange spil som Terra Mystica er nok tvivlsomt, men mindre kan også gøre det. :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? - November 2013

Post by Frouvne »

Jens_Hoppe wrote:I KBK blev der tærsket Essen-nyheder til den store guldmedalje på alle borde. Jeg var imidlertid alene opsat på at få Russian Railroads på bordet, efter at have spillet det et par gange i weekenden. Det fik jeg - og vi nåede endda to spil af det, begge med fire spillere. [...]
Jeg har ligeledes været meget opsat på at få Russian Railroads på bordet igen og idag forbarmede min søn sig og vi tog et to-mandsspil. Vi kørte begge med nogle meget ensidige strategier, der styrede de fleste af vores valg; han satsede på industrialiseringen og jeg på de hvide skinnelegemer. Han fik begge sine industrialiseringsmarkører i spil og fik dem også presset helt i bund, så han så ud til at ligge rigtig stærkt indtil mine hvide skinnelegemer kombineret med en række doublere fik mig til at trække fra på scoringstracket i de sidste to runder. Endnu en positiv oplevelse og i særdeleshed positivt at han også havde en god oplevelse, der forhåbentlig kan trække ham til bordet igen.

Til aften har jeg haft Nations sat op og solo-spillet mig igennem en runde for at få lidt bedre overblik over spillet. Glæder mig til det første spil.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? - November 2013

Post by Helle »

Vi har været i sommerhus med nogle nørder en hel weekend ... og der kom brætspil på bordet.

Fredag aften blev det til en noget ynkeligt gensyn med Robinson Crusoe, hvor vi ikke rigtigt klarede os dårligt i forhold til mad - men at holde målet i syne og få bygget et bål lykkedes overhovedet ikke. Mens vi ventede på det andet bord blev det til et par spil Lost Legacy ...
Herefter spillede alle 7 deltagere 3 spil Resistance og gik til køjs (eller kørte hjem for at sove!).

Lørdag morgen begyndte for mit vedkommende med et spil Nations, som jeg tabte knebent til Allan med scoren 30/33. Det var et fint spil - vi spillede kun med de to enkleste kortdæk - og havde et godt første spil. Spillet blev afbrudt af morgenmaden, og da vi endelig fik sluttet spillet af, fortsatte vi med et spil Spyrium. Det har jeg fået spillet et par gange efterhånden, og synes, at det er et fint spil i mellemklassen med flere forskellige veje til nogle gode point. Det går rimeligt hurtigt, der er ikke 'slå på hinanden' interaktion, men indtægter og begrænsede adgang til ressourcer gør, at det på ingen måde er ligegyldigt, hvad de øvrige spillere gør og i hvilken rækkefølge.

Eftermiddagen bød for størstedelen af selskabet på et stort spil fra Wallace - jeg hoppede på et to-mands Terra Mystica. Det var næsten fuldstændigt glemt, så jeg måtte lige genlære spillet - og fik ikke rigtigt optimeret i forhold til at bruge de særlige fordele i runderne. Jeg vil imidlertid gerne have prøvet spillet igen snart - og min mand har lovet at ofre sig.

Det næste spil blev for mit vedkommende Twin Tin Bots, som er et robotspil, hvor man skal programmere sine robotter til at hente krystaller på en hexagon-opbygget bane og aflevere dem på en base. Vi spillede stadig kun to, da resten af selskabet stadig sad og snakkede og bid, zombier, vampyrer og agenter. Hver spiller har to robotter med hver tre 'slots' til aktions-brikker. I hver tur kan spilleren lave 1 ændring på en af robotterne hvorefter begge robotter gør det, som de er programmeret til. Det var hyggeligt, men min modspiller var ikke rigtigt tilfreds - der blev efterlyst lidt mere kaos og interaktion. Med flere spillere tror jeg ikke, at kaos kan undgås.

Modern Art og endnu en gang Nations rundede dagen af ... og dermed også de spil, der kom på bordet i weekenden - i hvert fald i sommerhuset. Nations var denne gang med 3 spillere - jeg synes, at jeg havde lidt mere fornemmelse af, hvad jeg gerne ville og hvad der kunne være godt, men endte igen på 30 points. Allan, som også deltog denne gang, havde fået mere ud af det første spil end mig, han forbedrede sig og endte på 36.

Jeg synes, at det fungerer udmærket, men mangler lidt fornemmelsen af, hvordan det går de øvrige spillere - der er små ikoner for VP på kortene, som efter køb placeres på spillernes egne spilleplader - og da det er meget få points, som skiller, så ville et overblik være rart. Man kan se de tre forskellige 'tracks' som spillerne måles på i løbet af spillet, men da man meget nemt kan sætte og fjerne mænd, som influerer på de to af disse 'tracks', så giver de ikke nødvendigvis det bedste billede af, hvem der også har flest points. Man har pointbrikker til det man får gennemspillet, men der er en del ting, som først scores til sidst. Min ene medspiller manglede interaktion og muligheden for at gå efter den spiller, som så ud til at ligge bedst ... men mon ikke det kommer i de kort, som vi ikke har bragt på bordet endnu???? I hvert fald et spil, som jeg også gerne spiller igen.

En hyggelig tur med nogle nørdede mennesker, øl, mad og gode spil!
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? - November 2013

Post by Frouvne »

Det kan jo nok ikke være nogen stor overraskelse, at jeg også har været spærret inde i et sommerhus hele week-enden... og det skal jeg bestemt ikke klage over. Efter at være blevet ydmyget af Robinson Crusoe: Adventure on the Cursed Island fredag aften prøvede vi at komme til hægterne med fire spil Lost Legacy, der i mine øjne er en fin afløser for Love Letter, der ikke har været på bordet mange gange efter vi fik det andet spil. Aftenen blev sluttet af med tre spil The Resistance og med plot-kortene er det svært at finde et bedre spil at hive frem i en social sammenhæng. Plot-kortene hiver det i mine øjne flere niveauer op ... og det er ikke fordi, det var skidt i forvejen!

Lørdag morgen blev startet med et spil Nations. Det var godt at få det på bordet for under regellæsningen var min tiltro til spillet blevet noget mindre end den oprindelig var. Spillet viste sig at være langt mindre fnidret end jeg havde frygtet og ikonerne lettere at forstå end regelbogen umiddelbart havde fået mig til at frygte. Eftermiddagen bød på Spyrium og A Study in Emerald, hvor jeg ikke rigtig vidste, hvad jeg foretog mig. Men hyggeligt var det og vel hjemkommet fra sommerhuset tænker jeg, at jeg hellere selv må få læst reglerne og se om jeg kan danne mig et bedre overblik over spillet. Indtil aftensmaden stod den på klassikerne Modern Art og Blokus og efter maverne var vel fyldt vendte vi tilbage til Nations. Aftenen blev for mit vedkommende afsluttet med Tash-Kalar: Arena of Legends, der umiddelbart skuffede noget, men vi havde også bevæget os ud på så sene aftenstimer, at det nok skal have en chance til inden den endelige dom falder.

Det skulle man gøre noget oftere! :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? - November 2013

Post by Helle »

Hov ... Jeg glemte Blokus .... Det spillede jeg da også ... Steen gav os andre baghjul og kom af med de fleste brkker ...
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet idag? - November 2013

Post by Gunness »

Næh, hov, jeg har sørme også været i sommerhus :D
Fredag aften lagde vi ud med Takenoko, som var et hyggeligt lille spil med nogle vældig søde komponenter. Herefter stod den på Age of Empires, og det var en fornøjelse med et gensyn. Jeg underskylder mit uhyrligt dårlige resultat med, at det er for længe siden jeg har prøvet det ;) Aftenen sluttede med ovennævnte 3x Resistance, og ja, det var vildt underholdende.

Lørdag lagde vi ud med to omgange Alcatraz: The Scapegoat, som fik en noget bedre modtagelse end første gang jeg havde det på bordet. Det er lidt for simpelt, men temaet og den korte spilletid, kombineret med nogle udmærkede forhandlingsmuligheder, gjorde det til en sjov oplevelse.
Efter et spil Small World kom A Study in Emerald på bordet. Jeg havde læst reglerne flere gange + blevet skeløjet og fået begyndende hovedpine af at prøve at gennemskue de mange regelspørgsmål på BGG. Grundreglerne er i princippet ret enkle, men nu er det jo - blandt meget andet - et deckbuilding-spil med mange forskellige kort, og da det er et Martin Wallace-spil, skal der selvfølgelig være en hel del særregler og undtagelser. Efter min langstrakte regelgennemgang var alle blevet forvirret på et højere plan, og det blev et ret famlende spil. Jeg synes dog ret hurtigt, at vi fangede de basale mekanismer. Jeg blev ret grebet af temaet og stemningen, og selv om kombinationen af Sherlock Holmes, Cthulhu, vampyrer OG zombier nok er lidt rodet, er der også noget fedt over at sende Holmes til Paris for at sprænge monstre i stumper og stykker ;) Jeg glæder mig til et gensyn i nærmeste fremtid.
Så blev der lige tid til to spil Jaipur og en lækker middag, inden vi rundede af med Robinson Crusoe. Modsat de andres spil aftenen i forvejen lykkedes det os at komme helskindet gennem første scenarie, og jeg tror ikke engang, at vi spillede reglerne alt for forkert :) Det var overvældende, men også en meget engagerende omgang, og jeg glæder mig til at få taget hul på mit eget eksemplar.

I dag nåede vi lige et spil Condottiere inden afrejsen. Alt i alt en rigtig givtig weekend!
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? - November 2013

Post by Frouvne »

Gunness wrote:[...] kom A Study in Emerald på bordet. Jeg havde læst reglerne flere gange + blevet skeløjet og fået begyndende hovedpine af at prøve at gennemskue de mange regelspørgsmål på BGG. Grundreglerne er i princippet ret enkle, men nu er det jo - blandt meget andet - et deckbuilding-spil med mange forskellige kort, og da det er et Martin Wallace-spil, skal der selvfølgelig være en hel del særregler og undtagelser. Efter min langstrakte regelgennemgang var alle blevet forvirret på et højere plan, og det blev et ret famlende spil. Jeg synes dog ret hurtigt, at vi fangede de basale mekanismer. Jeg blev ret grebet af temaet og stemningen, og selv om kombinationen af Sherlock Holmes, Cthulhu, vampyrer OG zombier nok er lidt rodet, er der også noget fedt over at sende Holmes til Paris for at sprænge monstre i stumper og stykker ;) Jeg glæder mig til et gensyn i nærmeste fremtid. [...]
Jeg har da også skyndt mig at udprinte Neil Gaimans short story, så jeg kan komme bedre ind i universet og være klar til næste gang!

Vi har til aften hevet Nations frem og spillet endnu et spil denne gang med samtlige kort og varierede nationer.
frouvne, administrator

Image
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: Hvad har du spillet idag? - November 2013

Post by JoelP »

Har stadig mit første spil Nations til gode (forhåbentlig denne uge). Hvad er dommen? Er det bedst at starte med begynderkortene (forstilller mig at det sikrer en bedre fordeling af kort-typerne), eller skal man bare gi den gas med de avancerede kort?
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? - November 2013

Post by Helle »

JoelP wrote:Har stadig mit første spil Nations til gode (forhåbentlig denne uge). Hvad er dommen? Er det bedst at starte med begynderkortene (forstilller mig at det sikrer en bedre fordeling af kort-typerne), eller skal man bare gi den gas med de avancerede kort?
I hvert fald er det en god ide, at man spiller på A-siden, så alle har samme muligheder til at begynde med. Det gav mig store vanskeligheder, at Allan havde 2+ i militær til at begynde med! og samtidig havde en stærkere hær fortrykt på pladen ... I hvert fald i forbindelse med, at der ikke kom hære. Til gengæld var jeg overlegen på de to andre tracks. Det gav dog ikke nok til at opveje de point som jeg mistede, når jeg tabte krige (jeg havde nok stabilitet til ikke at miste ressourcer på krigene... Men alligevel). Denne gang sluttede vi i 23/28. Jeg havde seriøst mange bøger. Nåede at overhale Allan på track'et, som ellers går til 50... Havde 68, mens han havde 14.

En tilføjelse: i princippet ligger der 5 points i differencen mellem bøgerne, og dermed er det egentlig udlignet ... Bøgerne giver points 4 gange i spillet, så skal man have glæde af dem, så skal man have dem tidligt. Man får et point for hver spiller som ligger efter en selv.

Det svære blev ... At når militæret er afgørende for at få kolonier, så betød det, at på trods af, at min særlige evne var, at jeg kunne have mange kolonier, så kunne jeg faktisk ikke få fat i dem. Militæret virker stærkere end de øvrige ting, som man måles på, da det også bestemmer startrækkefølge. Så man kan ikke en gang begynde en Krig på eget niveau for at undgå at miste point, så man taber. Det er også alene på det track, at differencen mellem spillerne har betydning i løbet af spillet.

Det er muligvis fordi jeg ikke rigtigt lykkedes med at udnytte mine fordele at spillet blev så skævt og at man skal spille mere i stil med sin karakter ... Selvom jeg ikke helt ved, hvordan. Men det skal prøves igen.
User avatar
Myde
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 429
Joined: Mon Jan 28, 2013 4:25 pm
Location: Slangerup

Re: Hvad har du spillet idag? - November 2013

Post by Myde »

Jeg havde tiltusket mig en spille-aftale igår, kombineret med and - ala "min mor" ;)

Dagen var tilegnet Lyssan, som vi prøvede at give os i kast med 3 mand. Jeg havde læst godt op på det i forvejen, og omend jeg havde tænkt i forvejen at der var nogle interessante mekanikker, så overraskede det meget positivt. Jeg kan godt lide det taktiske idet, omend man lige skal ind i hvordan man bruger sine agenter, og hvordan de forskellige årstider fungerer. Det er ikke de mest klare regler spillet har. Jeg forstår dog godt dem der siger man skal være 4 og ikke 3, for i vores spil var der i høj grad en der "kom i klemme" mellem os to andre. Jeg fik lavet en snedig finte et par gange med at bruge en priest til en give en hel masse skam over flere ture, hvor min far burde have trukket sig tilbage fra det territorie, eller være kommet efter mig med en spion. I en af mine ture lykkedes det mig at hælde ikke mindre end 3 skam på ham ved at udnytte mine nobles...det knækkede ham til sidst :twisted:

Derefter blev det til et enkelt løb i Ave Cæsar, for at introducere det til mine forældre.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet idag? - November 2013

Post by Larsine »

Onsdag blev min spilleaften aflyst :( da jeg skulle med familien ind og se Crazy Christmas Cabaret :D

Fredag var det så "Først Fredag i måneden" og jeg mødtes med Rune, Martin og Morten, til lidt spil.

Først blev de introduceret til Love Letter, hvor jeg ikke fin et eneste brev smuglet op til prinsessen. Martin fik to breve afsted, Rune fik 3 breve afsted, medens Morten blev inviteret til te efter fire breve.

Derefter blev det et spil Betrayal at House on the Hill. Da haunten endelig blev afsløret, viste det sig at være den samme som sidste gang vi spillede, og vi valgt derfor at lade som om den ikke var gået i gang. Det betød at vi fik endnu flere rum i spil inden det gik galt. Pludselig viste det sig at Morten havde lavet en portal til helvede, og huset var nu ved at blive opslugt. Men vi kunne stoppe det var at udfør fire bortmaninger, enten i specifikke rum, eller med specifikke genstande. Der var heldigvis flere af disse rum, og nogle af disse genstande, så vi var fortrøstningsfulde. Men jeg blev fanget i kælderen, og fik kun udført en bortmaning. Men Martin fik stoppet den fremadskridende opslugning, ved at ofre det hellige symbol, som han heldigvis allerede havde brugt til endnu en bortmaning. Men det gav Rune tid til at få lavet de sidste to bortmaninger, den ene ved hjælp af en englefjer. Så på trods af at over halvdelen af huset, jeg og Martin var blevet opslugt, lykkedes det altså for Rune at få stoppet Morten, og helten kunne triumferende forlade huset.

Bagefter blev det til to spil Tokaido. Det første vandt Martin, medens jeg måtte nøjes med en førstetaberplads. Det andet spil spillede Mortens søn Paul med, og han vandt, med mig på endnu en førstetaber plads.

Vi sluttede aftenede af med to spil Qwixx, som jeg vandt begge to.

Lørdag spillede jeg også to spil Qwixx med Larna, som jeg igen vandt. Først spil blev lukket på at to farver blev lukket, men andet spil blev lukket på at Larna fik fire fejlslag, og så et det svært at vinde.
User avatar
glorn
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 330
Joined: Sat Sep 18, 2010 1:32 am
Favoritspil: Glenn Drovers: The Age of Discovery er nok mit favoritspil.

men genre jeg holder meget af går lige fra Action placements til dungeon crawls. Fælles for de spil jeg holder af er nok at jeg nyder en hvis længde på spillene. Alt denne fokus på at man skal være hurtigt overstået for at komme igang med et nyt er bull-shit i mine øjne. Det tager noget tid at få noget stemning ind i et spil og når stemningen er der, begynder spillet at fortælle sin historie.
Location: donaugade 2, 4tv. 2300 kbh s

Re: Hvad har du spillet idag? - November 2013

Post by glorn »

jeg har de sidste stykke tid fået spillet en del forskellige spil.

især Bruges har været et spil som har fået mig til at tænke. Det er et rigtig bundsolidt godt spil. Der er meget replayability og en masse veje til sejren. De valg man tager har en stor betydning både for en selv og for de andre spillere. og det til trods at der kun er få muligheder for direkte at påvirke en andens spil.

jeg vil helt klart anbefale det, men jeg vil samtidig anbefale at det ikke er et spil man nøjedes med et spil af på en aften. Kortenes indbyrdes værdi dukker først rigtig op når man har spillet minimum et spil.
David.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet idag? - November 2013

Post by Gunness »

I går fik vi spillet et tomands Robinson Crusoe, og det fungerede rigtig udmærket. Samarbejdet er dog sjovere ved flere spillere, men vi var nu godt underholdt.
I den sammenhæng skal jeg høre, hvordan man skal forholde sig til de ekstra arbejdere, man kan få i løbet af spillet. Bl.a. trak vi to af dem som Discovery tokens.
I weekenden fik vi at vide, at de kun kan bruges én gang, men jeg synes ikke, at det fremgår særligt klart af reglerne:
Additional Pawns
During the course of the game, players can gain additional pawns to use while planning Actions. For example, the effect of Building certain Items (like a Map or a Lantern), the effect of certain Mystery cards (like Candles) or certain Discovery tokens, can provide players with additional pawns. These additional pawns are used during the planning Action phase in the same
way that players’ pawns are with the following two execptions:
(a) they are always restricted to certain types of Actions that they can be assigned to (as described on the card/token) and
(b) they cannot be used to take any Action on their own - they are always just used to support a player and can only be assigned to an Action
if there’s a player’s pawn already assigned to that Action. For example, when taking the Exploration Action, you can’t assign only an additional pawn from the Compass card with an additional
pawn from the Map Item – at least one player’s pawn should be assigned.
Jeg kan ikke se, at der står noget om, at de kun må bruges én gang - det står der derimod om bl.a. den "minus én arbejder"-token, man ind imellem er nødt til at placere på fx. Building.

Jeg har kigget på BGG og fandt et enkelt indlæg, der spurgte om det samme. Svaret var lidt vævende, men gik umiddelbart også på, at de ekstra arbejdere var permanente.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
Post Reply