Hvad har du spillet idag? - November 2013

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet idag? - November 2013

Post by Jens_Hoppe »

Kig i FAQ'en som kan findes her.

Der er nogle spørgsmål som går på de ekstra pawns:
There is a Starting Item (Hammer & Nails) that gives the players 1 brown pawn (twice just
like for all the other starting items). Does this mean that if I have it at the beginning of the
game I can just take 2 brown tokens immediately for the remainder of the game? Or are
these 2 tokens used only 2 times over the course of the game?
Starting Items are only for two individual uses in a game. ”Hammer and Nails”give you a brown
pawn twice a game, but each time such pawn is one use only.
Are the Additional pawns obtained from Hammer & Nails as a Starting Item permanent
once one gets them or is each one one use only?
You can use the Hammer twice, but each time you get a one-use only additional pawn and you
discard the pawn after use.
For one of the discovery tokens you get a one-time only additional building pawn. Are the
additional pawns from items also one-time only?
All discovery tokens can be used one-time only and have to be discarded after use, so you get a
building pawn for just one use. But if you get an additional pawn from Items that you build (i.e.
Map) then you keep such a pawn on the card and you can use it each round.
If I get a discovery token with a pawn icon on it, can I use the pawn only once or will it be
there till the end of the game?
You exchange the token for a pawn which is one use only, but you can choose when to use it.
The extra pawn, e.g. a brown pawn from a discovery tile. Do I get this pawn to use once,
then discard it, or is it available for the rest of the game?
If you get something from a discovery token – it's one use only, you can use it for just one Action.
Der er sjovt nok også nogle svar som går på at man kan "overloade" et actionfelt, f.eks. sætte 6 arbejdere på hunting for at slås med tre beasts, hvilket jeg ikke kan huske at jeg nogensinde har gjort... (omend det er så længe siden nu, at detaljerne ikke står helt klart) :oops:
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5124
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 500 times
Been thanked: 548 times

Re: Hvad har du spillet idag? - November 2013

Post by Gunness »

Ah super, tak! Det andet virkede også for godt til at være sandt :)
Det med starting items havde jeg gættet, for der er tydelige indikatorer for, at kortet kan bruges to gange.
Jeg havde fundet FAQ'en version to, som åbenbart kun indeholder nye spørgsmål i forhold til v1 - jeg fandt i alt fald ikke svaret.. Og så kiggede jeg på 43 siders regelspørgsmål på BGG og prøvede at søge efter "additional pawns". It ain't easy ;)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet idag? - November 2013

Post by Jens_Hoppe »

I går derhjemme spillede vi en 6-7 spil One Night Werewolf, og det var faktisk meget sjovt! For dem der ikke ved det er ONW en slags japansk mikroudgave af Werewolf (man kan næsten sige Werewolf-meets-Love-Letter): Alle får en rolle, man spiller en nat hvor en opråber sørger for at de specielle roller får lov til at gøre deres ting. Dernæst er det dag, hvor spillerne tilsammen skal finde ud af hvem der skal hænges. Ender man med at hænge en varulv, vinder menneskene, mens varulvene vinder hvis de overlever.

Til et spil med N spillere bruger man altid N+2 roller; 2 varulve, 1 troldmand, 1 fantomtyv (!), og N-2 almindelige landsbyboere. Alle spillere får en rolle, og de sidste to kort lægges på midten af bordet. Om natten må troldmanden først kigge på en anden spillers kort, eller på de to kort i midten af bordet. Dernæst må varulvene identificere hinanden. Til sidst må fantomtyven bytte sit kort med en anden spillers, og se på det kort han har modtaget.

ONW er selvfølgelig totalt obskurt og umuligt at skaffe, men Bezier Games udgiver snart One Night Ultimate Werewolf, som er stort set det samme spil, bare med mange flere roller.


Vores allerførste spil i går blev lidt kikset, da sønnike ikke vidste at man måtte lyve!

Mig: "Hva', er du varulv eller hvad?!"
Philip: "Øh... Ja."

Så vi hængte ham naturligvis, og derefter lavede han ikke den fejl længere. :)


Som med f.eks. Love Letter er der ikke supermeget "spil" i ONW, men som et lille mikrospil betragtet er det rigtigt godt.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? - November 2013

Post by Mik »

Mandag fik jeg min ilddåb, og jeg så må sige, i Flash Point. Det var absolut underholdende, men jeg følte mig nu mere hensat til min barndoms "legen med biler". 6/10

Så må jeg erkende at jeg hellere vil spille Hanabi, som vi tog bagefter. Det er djævelsk svært at komme op med det rigtig mix af hjælp, afsmidning og udspilning af kort. Det var godt det vandt årets spil. 6/10
Image
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Hvad har du spillet idag? - November 2013

Post by Robert »

Jeg må være håbløst bagud - jeg kan ikke genkende et eneste af de spil Mik har spillet for nylig.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Hvad har du spillet idag? - November 2013

Post by digter »

Kan man være bagud inden for brætspil?
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? - November 2013

Post by Frouvne »

JoelP wrote:Har stadig mit første spil Nations til gode (forhåbentlig denne uge). Hvad er dommen? Er det bedst at starte med begynderkortene (forstilller mig at det sikrer en bedre fordeling af kort-typerne), eller skal man bare gi den gas med de avancerede kort?
Jeg tror sagtens I kan starte med samtlige kort til gengæld ville jeg nok vente med B-siderne af spillebrædderne.

... og så fik vi da lige spillet Nations endnu en gang til aften. Jeg valgte Ægypten og undlod at købe militær i overensstemmelse med mit spillebræt, hvor der ikke er nogen militærenheder. I sidste runde brød jeg dog med dette princip, da via min leder fik mulighed for at anskaffe mig maskingeværsskytter med en rabat på to steen. Det gav gode point på militær-tracket, for de militære enheder og muligheden for at anskaffe mig et par kolonier. En effektiv slutspurt der konsoliderede min føring.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? - November 2013

Post by Mik »

digter wrote:Kan man være bagud inden for brætspil?
Det kan man vel godt. Årets spil i Tyskland (Hanabi) er jo ikke nyt, og brandredningsspillet Flash Point er jo heller ikke helt nyt (2011). Min undskyldning for ikke at have spillet den tidligere er at ingen af dem er indenfor min interessesfære - hvad Roberts undskyldning er, ved jeg ikke :D

Til gengæld spillede jeg to helt nye spil i går, som nok ikke mange har fået spillet endnu:

Det første var Ugo, som er et stikspil designet af en hollandsk bekendt. Det specielle ved spillet er at du har et lille kongerige med 5 felter: 1 til hver farve kort. Når du vinder et stik skal de vundne kort fordeles ud på dine landskaber efter farve, og kun det sidst vundne kort i hver farve tæller point. Det er let nok med kortet som vandt stikket; problemet er al rallet som du også skal tage med. jeg var rigtig god til at sikre mig mange stik, men uheldigvis var Eivind rigtig god til at sikre at jeg fik alle fem farver. Udover at vinde store kort (sidst lagte kort giver dets værdi i point), så skal du også sikre dig en masse bønder til at opdyrke landet, og de fåes fra de små kort. Og landet er kun noget værd hvis jorden dyrkes, ellers giver de -5 point for hver bonde som mangler. Underholdene stikspil, som er anderledes nok til more den halve times tid spillet varer. 7/10

Aftenens hovedspil var Legacy: the testament of Duke de Crecy. Et hunderholdene familiespil, hvor det gælder om at få sin slægt til at vokse, blive rig og indflydelsesrig. Det er et kæmpeudstyrsstykke, så man skal have god plads til sit store stamtræ med 4 generationer med 3-5 børn per slægsled - plus ægtefæller! Der er en række handlinger man kan lave i hver generation, men visse handlinger kan kun laves af en enkelt spiller per runde, så der er kamp om at komme først. Jeg klarerede mig rigtig godt, men hørte ikke efter, da de andre talte om en særlig vigtig opgave for samfundet jeg burde have udført. Jeg fandt det vigtigere at gifte mig igen, efter at min kone var død i barselsseng, til Jespers tilfredshed. han havde ikke selv råd til opgaven, men det havde Eivind, som betydelig færre point end os to. Så dermed fik Jesper nogle få point mere end mig. Hmfrph! 9/10
Et noget langt, men meget underholdene spil. Ikke sikker på om det holder interessen i længden, men foreløbig spillet jeg det meget gerne igen.
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet idag? - November 2013

Post by Jens_Hoppe »

I KBK var vi fire som spillede Russian Railroads, og igen præsterede jeg at blive sidst. :cry: RR er et meget strategisk spil med potentialet for enorm eskalation hen ad vejen. Mens det virker som om jeg typisk kommer hurtigt i gang med at score points, og derfor ligger godt placeret det meste af spillet, stagnerer min udvikling ofte til sidst, så jeg ender med at blive overhalet af alle andre. Denne gang forsøgte jeg mig med en industri-strategi, og endte da også med mine to industrimarkører på henholdsvis 30 og 25 points - men det var slet ikke nok, og det var spilleren som satsede hårdt på Vladivostok-banen som vandt (med 130-140 points alene i den almindelige runde 7 scoring). Nå ja, en anden strategikonklusion jeg tror på: Det er bare svært at vinde uden ingeniører.

Resultatet til trods var det rigtigt sjovt. :) 8.5/10

Dernæst prøvede vi Wooolf!!, et lille deduktionsspil med skjulte roller. Rimeligt sjovt og sødt, men måske alligevel ikke helt smooth og velfungerende. 6/10

Endelig spillede vi nogle spil One Night Werewolf, spillet som på den ene side egentlig ikke indeholder særligt meget reelt "spil" - ofte ender det med det rene gætværk (eller i hvert fald med beslutninger baseret på fornemmelser, kropssprog, evnen til at lyve, den slags) - men som jeg (og de fleste af dem jeg spillede med) syntes var ret sjovt alligevel. En formildende omstændighed er at et spil tager 5 minutter. Dog trænger spillet i den grad til flere roller, så jeg skal nok stå klar når One Night Ultimate Werewolf udkommer. :) 7/10
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
thomassvan
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 226
Joined: Tue May 08, 2012 11:29 am
Favoritspil: Tunge tunge uforskammede Euros
Location: Præstø

Re: Hvad har du spillet idag? - November 2013

Post by thomassvan »

Så er de nye udgaver af Terra Mystica kommet og jeg har heldigvis fået mig et eksemplar.

I går tog vi et spil med to spillere for at få styr på reglerne og jeg må sige at spillet er meget mere simpelt end jeg havde troet. Utrolig strategisk men regelmæssigt rigtigt simpelt. Stort plus.

Det er allerede planlagt at komme på bordet igen i morgen med 4 spillere med god erfaring i genren. Det ser jeg meget frem til.
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Hvad har du spillet idag? - November 2013

Post by netsapiens »

Jens_Hoppe wrote:I

Dernæst prøvede vi Wooolf!!, et lille deduktionsspil med skjulte roller. Rimeligt sjovt og sødt, men måske alligevel ikke helt smooth og velfungerende. 6/10
Nu er det jo min kæledægge du omtaler på den måde der, så jeg er lige nødt til at høre: Hvilke kort spillede i med?
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet idag? - November 2013

Post by Jens_Hoppe »

netsapiens wrote:
Jens_Hoppe wrote:I

Dernæst prøvede vi Wooolf!!, et lille deduktionsspil med skjulte roller. Rimeligt sjovt og sødt, men måske alligevel ikke helt smooth og velfungerende. 6/10
Nu er det jo min kæledægge du omtaler på den måde der, så jeg er lige nødt til at høre: Hvilke kort spillede i med?
Basiskortene (altså kun de roller der har sig selv eller et spørgsmålstegn som appearance).

Det var egentlig meget sjovt, men det var sådan lidt langsomt og omstændigt, og informationen blev totalt ujævnt fordelt mellem spillerne. I hver runde var der typisk et par spillere der tidligt kunne lave early suspicions, mens resten stadig var helt blanke.

Idéen i spillet er rigtig god - at ens rolle er defineret ved det højeste af de to kort man har, og at man har forskellige måder at blive klogere på de andres kort - men mit indtryk var at det var sådan lidt clunky.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Hvad har du spillet idag? - November 2013

Post by netsapiens »

Jens_Hoppe wrote:... I hver runde var der typisk et par spillere der tidligt kunne lave early suspicions, mens resten stadig var helt blanke.

Idéen i spillet er rigtig god - at ens rolle er defineret ved det højeste af de to kort man har, og at man har forskellige måder at blive klogere på de andres kort - men mit indtryk var at det var sådan lidt clunky.
Det var faktisk også mit indtryk da jeg fik demoen i Essen, og jeg kan også se det når jeg skal lære fra mig, at det er bare ikke lige til at fatte. Spillet er jo enkelt, men umuligt at forklare. Det skal opleves.

Til gengæld "fes den ind" hos mig da vi havde spillet fire runder, og skiftede til "advanced" kortene, for så kommer det rigtige deduktionsspil faktisk op til overfladen. Lige pludselig er "får" ikke bare får.. men en jæger i fåreklæder? eller?? Og det er som om at de flere muligheder udligner de skævheder der er.
Action cards hjælper også gevaldigt, både med at skjule ens egen rolle (hvis man er drengen eller rødhætte) men også til at afsløre ting på en anderledes måde.
Omend, det er helt klart at nogen runder, så er der nogen gange én spiller som bare ved alt indenfor en enkelt runde, fordi informationerne lige rammer.
Men ok, i Love Letter kan man jo også blive elimineret af en guard i første hug, så det synes jeg bare er en del af charmen :)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? - November 2013

Post by Mik »

Torsdag stod i udvidelsernes tegn. To spil fra Czech Games Editions, og begge spil som er blevet spiltestet på the Gathering i april (hvor jeg jo desværre ikke kunne være med):

Først spillede vi Last Will: Getting Sacked som inkluderer et nyt planlægningsbræt som giver mulighed for at at variere opsætningen fra spil til spil. Blandt andet kan nu få en tredie bydrengshandling i hver tur (udover de op til to ekstra bydrenge man kan få ved at spille at de to bonuskort som kom sidste år).

Men titeludvidelsen er at man nu starter med et job som giver en fast løn hver runde - så nu skal man først fyres inden man kan gå falit. Fin extra forhindring som er let at implementere og giver lidt mere at lave i hver runde. Man kan også blive gift nu - og det kan jo hurtigt løbe op, så alt i alt en underholdende udvidelse, som nu er en fast del af spillet. Jeg tror at det var Eivind som vandt, medens Martin også nåede at gå falit i samme runde. 9/10.

Tzolk'in: The Mayan Calendar: Tribes and Prophecies består også af flere moduler. Først og fremmest er der dele til en femte spiller, men vi var kun 3, så hvordan det virker skal jeg ikke kunne sige. Der er et nyt ekstra bræt ovre ved Startspiller pladsen hvor den lægges en bestemt serie Quick Actions. Den kan også bruges til færre spillere, men det tror jeg ikke at jeg gør mere. Det blev ikke brugt så meget, og vi har jo rigeligt at vælge imellem i forvejen.

Så er de nye personlige muligheder for den enkelte spiller mere spændende: man trækker to og vælger den som bedst passer til ens spillestil (og startbrikker). Jeg havde en fin stamme som lod mig bruge brikker på det grønne hjul på det grå og omvendt. Og røde på det gule eller omvendt. Martin fik rabat på sin mad.

Forudsigelserne er 3 spådomme til de 3 sidste kvartaler. Hver spådom er noget som gør tilsværelsen dyrere og mere besværlig i det pågældende kvartal. Da man (naturligvis) kender alle 3 forudsigelser på forhånd, gør man klogt i at planlægge sit spil efter dem, og det gav et interessant tvist til spillet. Absolut anbefalelsesværdige varianter til et spil, som er godt - men lidt tørt for min smag. Nu er min interesse steget fra 7 til 9/10
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? - November 2013

Post by Frouvne »

Idag var det så min søn, der skulle introduceres for Nations. Vi havde på forhånd aftalt at nøjes med at spille os igennem de to første tidsaldre (d.v.s. halvvejs) og det betyder jo, at man ikke når at mærke så mange konsekvenser af sine handlinger. Men godt at få ham introduceret ... nu må vi så håbe, at han har mod på endnu et spil snarligt.
frouvne, administrator

Image
Post Reply