Hvad har du spillet idag? - November 2013

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5124
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 500 times
Been thanked: 548 times

Re: Hvad har du spillet idag? - November 2013

Post by Gunness »

Det blev til et enkelt spil Robinson Crusoe i går med kone og datter. Og vi fik i den grad massive klø. Carla på 9 år var vist mere frustreret end underholdt. Så jeg tror vi må lempe lidt på reglerne, hvis det skal kunne bruges som familieunderholdning en anden gang ;)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet idag? - November 2013

Post by Larsine »

Onsdag, efter aftensmade, men inden den officielle spilaften startede, spillede Lea, Eik og jeg et spil Love Letter. Desværre var det Lea der var bedst til at smugle sine brev op til prinsessen, og hun endte med at blive inviteret til te.

Bagefter spillede vi to spil Qwixx, som Lea styrede totalt, og naturligvis vandt hun dem begge.

Kl. 20 Jens og Laban. Jakob, som er lokalpolitiker for Socialdemokratiet var sikkert i gang med at evaluere gårsdagens resultat, som ikke var helt tilfredsstillende for dem.

Vi startede med et spil Lords of Waterdeep, hvor jeg fik Larissa som lord. Hun er forholdsvis nem at score point på, og det gode er at man ikke behøver at koncentrere sig om en bestemt type quests, men kan tage dem man synes er interessante. Desværre synes jeg også at det kan betyde at man mister fokus. At de andre så blev ved med at bygge bygninger, betød jo blot at jeg måtte koncentrere mig om andet. Jens lagde sig langt foran os andre, men som vi alle ved, betyder det bare at alle mandatory quests bliver spillet på den der fører. Alligevel lå han forrest da spillet sluttede, inden vi opgjorde points for eventyrere, penge og quests. Efter dette lå Jens og jeg på det samme antal point, men da jeg havde 5 penge, og Jens kun havde 3, endte jeg med at vinde. Eik blev tredje og Laban fjerde.

Bagefter blev det til to spil San Juan (inkl. udvidelser). I første spil sad Jens længe og påstod at jeg ville vinde, blot fordi jeg havde en Guild Hall. Men han endte selv med 36 point, mod mine 35, Eiks 34 og Labans 25. I andet spil påstod de igen at jeg lå til at vinde, men i de sidste tre runder byggede Eik en City Hall, Cathedral, og et Palace. Hvis ikke Eik havde bygget katedralen, ville jeg havde gjort det, men det ville Jens også, og han sad desværre før mig. Eik endte på 50 point, med mig på 34, Jens på 29 og Laban på 26.

I går aftes havde Larna inviteret mig og Lilli til te, kage og spil i sin nye lejlighed. Vi startede med et spil Love Letter. På trods af en dårlig start, hvor Lilli og Larna fik leveret 2 breve før jeg kom med i kampen, gik det udmærket, og flere gange vil jeg endda påstå at jeg vandt på grund af deduktion, og ikke bare held. Jeg fik først 5 breve op til prinsessen, og nød efterfølgende både min kop te og Daim-tærten.

Herefter blev det til to spil Ticket to Ride: Nordic Countries som jeg vandt, medens Lilli konsekvent lagde sig sidst.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? - November 2013

Post by Frouvne »

Til eftermiddag kom Innovation frem efter længere tids dvale ... og det var et kært gensyn, så vi kunne naturligvis ikke nøjes med et enkelt spil.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? - November 2013

Post by Frouvne »

I aftes spillede resten af familien Schatz der Drachen imens jeg bagte rugmelskager med anis. Da jeg var færdig med at overvåge ovnen fik jeg mulighed for at deltage i et enkelt spil og som vanligt var det en stor fornøjelse. Et godt eksempel på at Reiner Knizia med et lille twist kan gøre en kedelig klassiker (Memory) interessant. Men jeg savner nu alligevel hans store spil...
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? - November 2013

Post by Mik »

Frouvne wrote:Men jeg savner nu alligevel hans [Knizias] store spil...
Kan ikke påstå det samme. En lang række andre designere dækker dette behov for mig.
Der er en lang række af gode store spil (inkl. nogle af Knizias) som jeg aldrig har tid til at spille alligevel.
Image
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? - November 2013

Post by BlueSwan »

Har spillet to spil Agricola: All Creatures Big And Small med min 8-årige datter. Første spil var et rent læringsspil (også for mig), men hun fangede det faktisk overraskende hurtigt. :D
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
glorn
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 330
Joined: Sat Sep 18, 2010 1:32 am
Favoritspil: Glenn Drovers: The Age of Discovery er nok mit favoritspil.

men genre jeg holder meget af går lige fra Action placements til dungeon crawls. Fælles for de spil jeg holder af er nok at jeg nyder en hvis længde på spillene. Alt denne fokus på at man skal være hurtigt overstået for at komme igang med et nyt er bull-shit i mine øjne. Det tager noget tid at få noget stemning ind i et spil og når stemningen er der, begynder spillet at fortælle sin historie.
Location: donaugade 2, 4tv. 2300 kbh s

Re: Hvad har du spillet idag? - November 2013

Post by glorn »

jeg fik prøvet et par spil til denne lørdags bastard i kælderen i Huset.

ohm nom nom var aftenens overraskelse. utrolig simpelt spil med meget få mekanismer. kødet i spillet er at man skal gætte hvad andre gør og hvad andre tror du gør og hvad andre tror du gør fordi de tror du ved hvad de ville have gjort... osv osv. en bluff-filler mere rækken kan man sige, men der er et eller andet i spillet der fik mig med. (jeg har hørt anken at det næsten er ligeså effektivt at spille tilfældigt, som at spille bevidst. Det er noget der skal undersøges).

CV: the boardgame. let underholdene spil. der er et par forsøg på catch-up mekanismer, men jeg frygter det er et spil hvor man ofte let kan se hvem der står til at vinde ret tidligt.

Croa: (aka. elskovsfrøerne). et lille spil hvor man skal tage modstandernes dronning. blandet med en masse tilfældighed. jeg tror måske det er et at de spil som vinder meget efter spil nr. 20... altså når man begynder at spille meta-spillet. Men måske er tilfældigheden for overskyggende på sigt...

det var dem jeg kan huske bedst. jeg fik spillet andre spil, nogen jeg havde prøvet før og vistnok et par andre nye der bare ikke gjorde noget indtryk.
David.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet idag? - November 2013

Post by Jens_Hoppe »

I weekenden fik vi spillet et par spil SOS Titanic derhjemme, hele familien. Det blev godt modtaget: Coop er generelt populært, og spillets kabale-basis gjorde at det mekanske var til at forklare uden de store problemer. I lørdagens spil gik det os ikke så godt; vi fik 22 points, hvilket er ret skidt, men dog en anelse bedre end "historisk". I andet spil gik alt op i en højere enhed, og vi reddede alle passagerer (dvs. kabalen gik op). 75 points fik vi.

Jeg har tidligere kun spillet SOST som ren kabale, dvs. solitaire, men det fungerede faktisk også fint som coop med flere spillere. Min datter på 11 var så betaget af det, at hun satte sig til at spille et spil selv bagefter.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: Hvad har du spillet idag? - November 2013

Post by JoelP »

glorn wrote:
det var dem jeg kan huske bedst. jeg fik spillet andre spil, nogen jeg havde prøvet før og vistnok et par andre nye der bare ikke gjorde noget indtryk.
Jeg husker nu tydeligt Rampage, som jeg synes var ret sjovt :D Håber ikke vores larmende naboer ødelagde din oplevelse for meget :)

Jeg fik spillet Twin Tin Bots som 6 personers spil, og det fungerede virkelig godt. Masser af kaos med programmerede robotter, som gik i vejen for hinanden på kryds og tværs, hvor man desperat forsøgte at få en krystal eller to skrabet i hus. Virkelig godt, opfyldte til fulde det potentiale, jeg følte der var, men ikke kom til udtryk i det ene 2 personers spil, jeg havde prøvet.

Igår fik jeg endelig spillet Keyflower. Wow. Sådan skal et eurogame skrues sammen. En masse misk mask af mekanismer fra andre eurogames (carcassonne, Spyrium, Agricola, you name it), men summen var større end de dele, det var stykket sammen af. Interaktiviteten var der helt klart, selvom den selvfølgelig var indirekte, det føltes bestemt ikke som multiplayer solitaire. Fungerede super med kun 2 spillere, men kunne sagtens forestille mig det også var godt som 3 og 4 personers spil.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet idag? - November 2013

Post by Jens_Hoppe »

Her til aften fik vi spillet en håndfuld spil at mit hjemmelavede eksemplar af One Night Ultimate Werewolf. Store set ligesom One Night Werewolf, men nu med flere forskellige roller. :)

Spillet vinder afgjort ved introduktion af de ekstra roller, men det ændrer ikke på det faktum at det er en lile micro-filler. På de præmisser er det vældigt sjovt!
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? - November 2013

Post by Mik »

JoelP wrote:Igår fik jeg endelig spillet Keyflower. Wow. Sådan skal et eurogame skrues sammen. En masse misk mask af mekanismer fra andre eurogames (carcassonne, Spyrium, Agricola, you name it), men summen var større end de dele, det var stykket sammen af.
Da Keyflower blev udgivet et år før Spyrium, kan det ikke have lånt en mekanisme derfra.
Image
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? - November 2013

Post by BlueSwan »

Spillede fire spil Android: Netrunner mod Rune igår. Passerede dermed endelig de 100 spil IRL. Jeg spillede et bizart Chaos Theory Parasite Recursion deck imod Runes Jinteki to gange med en sejr til hver. Derefter spillede jeg et alternativt Weyland SanSan deck imod Runes Kit deck, hvor jeg vandt to usandsynligt lange spil.

På torsdag skal jeg i sommerhus med hele familien frem til søndag. Begge mine brødre er der bl.a. og jeg har planer om at introducere dem for nogle brætspil, er blot voldsomt i tvivl om hvilke det skal være. Jeg kan jo nok ikke have mere end en 2-4 stykker med i bilen med alt det andet baggage vi skal have.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: Hvad har du spillet idag? - November 2013

Post by JoelP »

Breeze snakkede i Essen om det LSD trip, de havde taget under designprocessen, hvori et fremtidssyn havde vist dem Spyrium og Loopin Louie 2nd edition, som de havde stjålet hovedmekanismerne fra.


(Jeg mente ikke de nødvendigvis havde lånt fra nogen af de spil, jeg nævnte, bare at jeg kunne genkende nogen af ideerne)
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? - November 2013

Post by Mik »

Mandag var vi fem mand, hvilket jo var perfekt til at prøve 5-mandsudgaven af Tzolk'in: The Mayan Calendar - Tribes and Prophecies. Min stamme kunne en gang per tur placere en arbejder for max. 3 majs, hvilket jeg troede ville være belejligt, med fem spillere på brættet. Men det viste sig at yderst sjældent at der ikke var huller der kostede 3 majs eller mindre, så det var rent spild. Der var heller ikke så megen gang i de nye Quick Actions, som jeg havde forestillet mig, når nu vi var så mange. Så den del af udvidelsen finder jeg også spildt med fuld besætning. Derimod er Stammerne og Forudsigelserne absolut udvidelsen værd, og jeg tror ikke at jeg kommer til spille spillet igen uden disse to.
Martin lagde sig hurtig i spidsen, og udvideded konstant sit forspring, medens de andre 3 deltagere kæmpede om sekundære placeringer. Selv lå jeg trygt og godt på sidstepladsen pga. diverse fejl. Ikke nogen stolt dag, men stadig en kanon-udvidelse som gjort spillet bedre for mig (mere interessant). 9/10
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? - November 2013

Post by Mik »

Tirsdag spillede vi et par spil Dominion: Guilds med forskellige kort. Det første spil gik hurtigt, så vi troede at vi let kunne nå et spil til. Det skulle dog vise sig at tage betydeligt længere tid. Dog stadig et af mine yndlingsspil. 10/10

Da Martin var kommet, tog vi fat på aftenens hovedspil: Madeira. Det er et traditionelt worker-placement-spil med masser at tænke over, så det er ikke for dem der foretrækker letbenet underholding. Der var masser beslutninger at tage, og som sædvanlig havde Martin og Jesper forstået systemet førend Eivind og jeg (og det blev scoringsrækkefølgen). Jeg er dog ikke helt afskrækket og håber på at få det spillet igen - på julemødet måske?
7/10
Image
Post Reply