Hjælp til valg af spil til børnehaven

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
a62213
10+ indlæg
10+ indlæg
Posts: 22
Joined: Fri Sep 18, 2009 8:48 pm

Hjælp til valg af spil til børnehaven

Post by a62213 »

Hejsa alle,

Jeg er med i bestyrelsen i min datters børnehave, og der er lidt overskud på budgettet. Der har jeg foreslået at der bliver købt nye brætspil ind, for dem der er i forvejen er ikke i den bedste stand. Og jeg synes selv, det er bedre at der bliver spillet brætspil end spil på de 2 Ipads de også har i børnehaven.

Jeg har så selv taget teten med at komme op med ideer til hvad der skal købes ind. Jeg kunne rigtigt godt tænke mig nogle forskellige forslag til spil i de 3 aldersgrupper de nu har;

3-4 år
4-5 år
5-6 år

Håber der er nogle venlige sjæle som vil give deres besyv med

/Henrik
DraX
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 184
Joined: Fri Feb 22, 2013 10:46 pm
Favoritspil: Seasons
Dominant Species
Descent
Mage Knight
Bang!
Location: Thorsager

Re: Hjælp til valg af spil til børnehaven

Post by DraX »

Må indrømme jeg ikke har spillet så mange spil på det alderstrin.
Men måske disse titler har en god ide?
http://www.kidgameratings.com/index.aspx

Har faktisk prøvet Hey! That's My Fish!, som jeg tror vil falde i god jord.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5124
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 500 times
Been thanked: 548 times

Re: Hjælp til valg af spil til børnehaven

Post by Gunness »

Har du kigget i indlæggene i Børnespil?
Der er mange gode erfaringer.

Personligt har vi haft megen glæde af Obstgärtchen til de små, og sådan noget som Fluch Der Mumie til de større.
Jeg spillede Forbidden Island med min 5-årige den anden dag, og det gik overraskende godt. Spillet er billigt, komponenterne er lækre og temaet er lige i skabet (og så er det samarbejde, så man undgår alt for mange sure miner).
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hjælp til valg af spil til børnehaven

Post by Helle »

Forbidden Island dur næppe til de fleste 5 årlige ...
Men ellers meget enig i Gunness valg.

Schatz der Drachen er en super variation over memory.

Der er mange forskellige kategorier af børnespil ud over alder ... Ligesom for voksenspil. Jeg er kommet lidt væk fra, hvad der rører sig på området. Men er meget begejstret for komponenter fra Haba-spil ... De har flere gode ting, og vi har selv en del stående, så hvis du har konkrete spørgsmål til nogle spil, så svarer jeg gerne. På Habas hjemmeside, kan reglerne også hentes ned, så man kan se, hvad spillet går ud på og dermed også vurdere kvaliteten lidt bedre end bare en forside.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5124
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 500 times
Been thanked: 548 times

Re: Hjælp til valg af spil til børnehaven

Post by Gunness »

Helle wrote:Forbidden Island dur næppe til de fleste 5 årlige ...
Men ellers meget enig i Gunness valg.
Nja... Den sidste kategori hed 5-6 år, og så længe man samarbejder, vil jeg da tro, at i alt fald de ældste i gruppen vil kunne fange idéen. Hvis det er for indviklet, kan man jo droppe rollerne. Så er der ikke så mange regler tilbage. Men det er selvfølgelig bare et gæt.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Hjælp til valg af spil til børnehaven

Post by Frouvne »

Der er faktisk rigtig mange gode spil til børn i den aldersgruppe. Voksenstyring er dog helt central i hvert tilfælde for at få gang i det ellers bliver spillene blot spredt omkring. Så det er super-vigtigt at pædagogerne er taget i ed og at de kan blive grebet af spillene. Ellers er de ikke sjove at spille med.

Vi har skrevet om nogle spil:

http://www.germangames.dk/tag/børnespil/
frouvne, administrator

Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hjælp til valg af spil til børnehaven

Post by Larsine »

User avatar
Foppwin
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 677
Joined: Sun Aug 09, 2009 2:59 pm
Favoritspil: Pandemic, Throu the ages, Agricola, Dominion, Twillight struggle og mange flere
Location: Ølstykke
Contact:

Re: Hjælp til valg af spil til børnehaven

Post by Foppwin »

Klickado,
Woolfy,
Spøgelsestrappen,
Buuuh!,
Halli Galli,
Quips.

Jeg spiller selv en del Forbidden Island, og vil ikke anbefale det til børnehave børn. Det kræver for meget voksenstyring, og de kan ikke gennemskue konsekvensen af deres beslutninger. Så der er stor fare for, at det bare bliver pædagogen der styrer en flok unger.
Danny

Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hjælp til valg af spil til børnehaven

Post by Helle »

Foppwin wrote:Klickado,
Woolfy,
Spøgelsestrappen,
Buuuh!,
Halli Galli,
Quips.

Jeg spiller selv en del Forbidden Island, og vil ikke anbefale det til børnehave børn. Det kræver for meget voksenstyring, og de kan ikke gennemskue konsekvensen af deres beslutninger. Så der er stor fare for, at det bare bliver pædagogen der styrer en flok unger.
Hønsefræs ... er heller ikke dårligt.
Findes i en engelsk eller tysk udgave - selvom den danske ikke fås længere.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hjælp til valg af spil til børnehaven

Post by Larsine »

Helle wrote:Hønsefræs ... er heller ikke dårligt.
Findes i en engelsk eller tysk udgave - selvom den danske ikke fås længere.
Selvom den ikke er svært at finde i genbrugsbutikker eller på loppemarkeder.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Hjælp til valg af spil til børnehaven

Post by Frouvne »

Hønsefræs, Gulo Gulo, Schatz der Drachen, Zocken Socken, Tier auf Tier er eksempler på rigtigt sjove børnespil, som man også som voksen kan holde ud at deltage i. Og det skal ikke undervurderes! Det kunne også være, at Spilgalleriet kunne have nogle input?
frouvne, administrator

Image
Spilgalleriet
10+ indlæg
10+ indlæg
Posts: 18
Joined: Thu Sep 01, 2011 10:44 am

Re: Hjælp til valg af spil til børnehaven

Post by Spilgalleriet »

Jeg har også skrevet en PM til ham, men skriver også lige på tråden hvis nogen skulle falde over den i fremtiden.

Ghost tower som var en af Guldbrikkens normineret børnespil 2013, er en god variant af Memory-serien, og er en del nemmere at få fat på end de tyske spil. Spillets regler er samtidig på dansk, hvilket er en fordel når en pædagog skal sætte sig ind i reglerne.

Normeringerne i institutionerne 2013 er så lave, så en pædagog har mange børn, at skulle holde øje med. Det er derfor vigtigt, at børnene hurtigt bliver i stand til at spille det uden for meget voksen hjælp.

De små drageriddere er også interessant og minder på mange områder om tier auf tier. Igen et spil som ikke kræver for meget voksentid.

Jeg vil tillade mig, at linke til Spilgalleriets børnehaveafsnit, men udvalget er lille. Det er ikke dem jeg går mest efter.
Last edited by Spilgalleriet on Mon Dec 02, 2013 9:07 am, edited 1 time in total.
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hjælp til valg af spil til børnehaven

Post by Helle »

Spilgalleriet wrote:Jeg har også skrevet en PM til ham, men skriver også lige på tråden hvis nogen skulle falde over den i fremtiden.

Ghost tower som var en af Guldbrikkens normineret børnespil 2013, er en god variant af Memory-serien, og er en del nemmere at få fat på end de tyske spil. Spillets regler er samtidig på dansk, hvilket er en fordel når en pædagog skal sætte sig ind i reglerne.

Normeringerne i institutionerne 2013 er så lave, så en pædagog har mange børn, at skulle holde øje med. Det er derfor vigtigt, at børnene hurtigt bliver i stand til at spille det uden for meget voksen hjælp.

De små drageriddere er også interessant og minder på mange områder om tier auf tier. Igen et spil som ikke kræver for meget voksentid.

Jeg vil tillade mig, at linke til [url?http://www.spilgalleriet.dk/index.php/bornehave.html]Spilgalleriets børnehaveafsnit[/url], men udvalget er lille. Det er ikke dem jeg går mest efter.
Alle Haba spillene kan købes i Danmark og der er danske regler i flere af dem. De kan købes i flere ikke-kæde legetøjsbutikker eller butikker, der sælger til institutioner. Ellers på engelsk ... Og reglerne til børnespil er enkle, så de fleste pædagoger vil kunne læse dem.
Det er rigtigt at schatz der Drachen skal købes i Tyskland... Men de engelske udgaver af flere spil kan findes i Fantask ... Men jeg tænker, at det vil være investering at skaffe de rigtige spil, som man tror på med det samme, frem for hvad der er nemt tilgængeligt. Det kan være tema eller lignende, som kan være afgørende for om et spil bliver spillet.
Post Reply