Hvad har du spillet i dag - December 2013

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5123
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 499 times
Been thanked: 548 times

Re: Hvad har du spillet i dag - December 2013

Post by Gunness »

Søndag var det endeligt lykkedes Kanzler (Jeppe) og mig at koordinere et spil War of the Ring - det har vi prøvet at få op og stå i 1½ år :P Det blev et langt intenst spil. Som Sauron brugte jeg nok for meget krudt på at indtage Helm's Deep i starten. Efterhånden som The Free People var belejret i forskellige Strongholds, kunne Frodo og co. snige sig mod Mount Doom, hvor det også lykkedes dem at dumpe ringen ned til sidst. Damn! :D

I går blev det først til to gange Jaipur med min datter, hvorefter Maibritt og jeg slæbte en større bunke spil med til et vennepar. Vi endte med at spille Euphoria, og det faldt i rigtig god jord selv om de to andre ikke er voldsomt spilvante og var lidt overvældet over valgmulighederne i spillet.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14612
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 650 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag - December 2013

Post by Frouvne »

Gunness wrote:Søndag var det endeligt lykkedes Kanzler (Jeppe) og mig at koordinere et spil War of the Ring - det har vi prøvet at få op og stå i 1½ år :P Det blev et langt intenst spil. Som Sauron brugte jeg nok for meget krudt på at indtage Helm's Deep i starten. Efterhånden som The Free People var belejret i forskellige Strongholds, kunne Frodo og co. snige sig mod Mount Doom, hvor det også lykkedes dem at dumpe ringen ned til sidst. Damn! :D [...]
Så kan det jo være, at jeg kan være så heldig at en af de herrer vil gen-introducere mig for spillet en gang i løbet af de kommende vinter-måneder!? :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag - December 2013

Post by Jens_Hoppe »

Sir William wrote:Tror dog, at jeg udforske andre muligheder i RR, det må kunne lade sig gøre. Ærgerligt hvis Kiev + industri er for dominerende.
Det er den ikke, men det er ikke overraskende at det er en strategi man falder over tidligt, fordi det er oplagt at man hurtigt kan score ret mange points. Problemet med Kiev-banen er at pointene fra den stagnerer ret hurtigt: Som du skriver får man kun max. nogle-og-40 points fra den, selv hvis man satser rigtigt hårdt på den (OG får 9'er toget fra "?"-kortet - og hvem siger man gør det? - eller ligger pointene det meste af spillet højst et sted i 30'erne). Så de nogle-og-40 points skal man op og score rigtigt tidligt i spillet, hvis man ikke skal blive overhalet af en Vladivostok spiller, som alene på den bane nemt kan score 120+ points pr. runde i de sidste par runder.

Jeg har stort set set alle former for degenererede strategier vinde: Vladivostok uden andet, Kiev + lidt andet, industri uden andet, osv. Normalt ser jeg St. Petersborg banen som en måde at få "?" brikker på snarere end som en pointkilde, men jeg har også set en sejr hvor en spiller satsede hårdt på den og vandt.

Så fortvivl ikke. :) Hvis der er enighed i spilgruppen om at Kiev er en stærk strategi, vil det automatisk blive mere attraktivt at satse på noget andet (fordi der så er en række actions der ikke er så efterspurgte). Hvis I synes at 9'er toget fra "?" kortet er en essentiel del af strategien, vil der blive tilsvarende mere kamp om at få det.

Jeg er selv ofte lidt af en one-trick-pony i spil som dette, og mens jeg har haft succes med Kiev, er det mere normalt at jeg ser mit fine Kiev-projekt blive overhalet af en Vladivostok-spiller til sidst: Som sagt kan man score vanvittigt mange points deroppe, ikke mindst hvis man har de spor-specifikke actions meget for sig selv.

Den eneste fællesnævner jeg synes at kunne se blandt de forskellige strategier er ingeniører, og det virker svært at vinde uden i det mindste at have nogle af dem. Hvis man skal tro forummet på BGG, er det især et problem hvis man lader en spiller få mange af dem, OG giver ham mulighed for at tage de returnerede 1'er tog som industrier, da man kan score sygt mange points på den konto. Såå, pas på ingeniørerne og pas på hvem der får 1'er industrierne! :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5123
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 499 times
Been thanked: 548 times

Re: Hvad har du spillet i dag - December 2013

Post by Gunness »

Frouvne wrote:
Gunness wrote:Søndag var det endeligt lykkedes Kanzler (Jeppe) og mig at koordinere et spil War of the Ring - det har vi prøvet at få op og stå i 1½ år :P Det blev et langt intenst spil. Som Sauron brugte jeg nok for meget krudt på at indtage Helm's Deep i starten. Efterhånden som The Free People var belejret i forskellige Strongholds, kunne Frodo og co. snige sig mod Mount Doom, hvor det også lykkedes dem at dumpe ringen ned til sidst. Damn! :D [...]
Så kan det jo være, at jeg kan være så heldig at en af de herrer vil gen-introducere mig for spillet en gang i løbet af de kommende vinter-måneder!? :)
Det kan vi helt sikkert godt finde ud af :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag - December 2013

Post by BlueSwan »

Jens_Hoppe wrote:Den eneste fællesnævner jeg synes at kunne se blandt de forskellige strategier er ingeniører, og det virker svært at vinde uden i det mindste at have nogle af dem.
Jeps. Jeg tabte igår og jeg tror mit primære problem (af flere) var at jeg ignorerede ingeniørerne.

Udover det var jeg MEGET positivt overrasket over Puerto Rico. Jeg havde ikke forventet det store. Da jeg prøvede Ipad udgaven i sommer for at lære spillets regler synes jeg det var kedeligt. Men der skal jeg bare erkende at Ipad spil bare ikke er mig. De kan bruges til at lære regler på en lidt sjovere måde end at læse et regelhæfte, men ellers siger det mig ikke det store. Men tilbage til Puerto Rico. Virkelig godt spil. Det må spilles igen.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14612
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 650 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag - December 2013

Post by Frouvne »

Nytårsaften spillede vi et uafsluttet spil Bet Your Brain imens maden var i ovnen. Spillet virkede dog også temmelig ufærdigt og appellerede ikke til mig.
frouvne, administrator

Image
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag - December 2013

Post by BlueSwan »

Spillede Ticket To Ride: India og to omgange Dominion nytårsaften. Sidste spil Dominion sluttede to minutter inden midnat. En god måde at afslutte 2013 på! :D

Kan se på BGG at jeg nåede 392 spil i 2013. Godt nok er rigtig mange af dem fillers, hurtige spil som Netrunner og børnevenlige spil, men det er stadig langt langt mere end jeg i min vildeste fantasi havde forestillet mig da jeg startede med denne hobby i starten af året.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5123
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 499 times
Been thanked: 548 times

Re: Hvad har du spillet i dag - December 2013

Post by Gunness »

Frouvne wrote:Nytårsaften spillede vi et uafsluttet spil Bet Your Brain imens maden var i ovnen. Spillet virkede dog også temmelig ufærdigt og appellerede ikke til mig.
Ah! Det er jo det spil, hvor designeren udtaler, at hun havde spillet samtlige brætspil på markedet (!) og efterfølgende ville lave noget bedre. Jo, deeeet....
Men er det ikke bare endnu et quiz-med-et-twist-spil?
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14612
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 650 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag - December 2013

Post by Frouvne »

Man må jo tage hatten af for en designer, der starter med at gennemspille alle spil. Det er lidt af en bedrift! Ja, din beskrivelse (quiz-spil-med-et-twist) passer meget fint. Der er forskellige opgave-typer i stil med: hvem kan gætte tættest på det korrekte svar?, hvad tror I at første-spilleren vil svare på dette dilemma? etc. Jeg har ikke en generel aversion imod quizspil, men dette tiltalte mig bestemt ikke.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag - December 2013

Post by Larsine »

Mandag d. 30 var vi på besøg hos Larna, og da jeg var færdig med at samle hendes julegave, spillede Larna og jeg et spil Guildhall. Jeg lagde stærkest ud, og var hurtigt oppe på 13 point, men Larna fik snaget sig op på 11 point, og inden jeg rigtig fik færdiggjort nogle chapters, fik hun scores 9 point mere, og vandt derved. Glæder mig til at prøve det med flere spillere.
Post Reply