Hvad har du spillet i dag - December 2013

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag - December 2013

Post by Mik »

Enig med Larsine. Spillet er faktisk designet til at blive spillet med med mange spillere, og der tager stadig kun en halv time. Faktisk har jeg prøvet 7 Wonders med 3 spillere som har taget væsentligt længere tid.

Så skytset må rettes imod spillerne, og ikke spillet.
Image
User avatar
thomassvan
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 226
Joined: Tue May 08, 2012 11:29 am
Favoritspil: Tunge tunge uforskammede Euros
Location: Præstø

Re: Hvad har du spillet i dag - December 2013

Post by thomassvan »

Mik wrote:Enig med Larsine. Spillet er faktisk designet til at blive spillet med med mange spillere, og der tager stadig kun en halv time. Faktisk har jeg prøvet 7 Wonders med 3 spillere som har taget væsentligt længere tid.

Så skytset må rettes imod spillerne, og ikke spillet.
Ok, ja så kan det jo ikke være anderledes.
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1476
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 311 times
Been thanked: 185 times

Re: Hvad har du spillet i dag - December 2013

Post by Jonezy »

Havde en hyggelig spilaften med Merete og Jesper igår.

Vi startede med Castles of Burgundy. Vi spillede med nogle udvidelses player boards, og jeg valgte en, som gav mig mulighed for at lukke nogle små områder tidligt i spillet. Det gav mig et lille forspring, som det lykkedes for mig at holde igennem hele spillet. Det hjalp dog at jeg fik lukket 4 farver først og dermed fik 4 bonusbrikker (24 point i et 3-spiller spil). Jeg kan virkelig godt lide CoB og er især tiltrukket af 'puzzle-elementet' med at udfylde dit player board.

Derefter ledte vi efter noget mere simpelt og ukompliceret at spille, og det endte med, at vi tog en omgang Infinite City, som er et taktisk tile laying spil. Selvom det lykkedes mig at vinde, virkede det meget random og tilfældigt. Dog var der en solid 'screw you' faktor, hvor man virkelig kunne drille sine modspillere, hvilket egentligt tiltalte mig.

Vi tog videre til Rom og tog en hurtig omgang Ave Caesar, hvor jeg i den grad røg i 6'er fælden og efter at have ligget i front næsten hele løbet måtte se de andre suse forbi, da jeg ikke måtte spille mine 6'ere. Herlig filler som sædvanlig.

Så hev Jesper Tsuro of the Seas frem. Nu har jeg aldrig spillet almindelig Tsuro, men denne udgave indeholdt nogle daikaiju drage monstre, som man absolut skal holde sig fra. Spillet er et tile laying spil, hvor man man lægger en tile ned i hver runde, som bestemmer ruten for ens skib. Det handler sig så om, meget simpelt, at være det sidste skib på brættet. Vi spillede først to spil forkert, da vi havde misforstået reglerne om, hvordan monstrene skulle bevæge sig, hvilket gjorde spillet virkelig langsommeligt og bøvlet (vi slog terninger for hvert monster på brættet, hvor man i stedet bare slår en terning for dem alle sammen samtidigt). Efter at have rettet fejlet blev det straks et markant sjovere og hurtigere spil med gode grin til følge, når man enten røg ind i en daikaiju eller ud af brættet. Med lækre komponenter og artwork oven i fik Tsuro of the Seas lige en 4'er på min BGG wishlist. Tror vi endte med at spille 5 spil alt ialt, hvor vi skiftedes til at vinde og til at blive spist af kæmpe monster drager.
Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: Hvad har du spillet i dag - December 2013

Post by Andrea »

I går var vi til julefrokost. Her var mandelgaven et børnespil, Disney's Planes, der straks kom på bordet. Et meget simpelt (og ikke særlig godt spil), som dog passede fint som underholdning til en julefrokost :)
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag - December 2013

Post by Larsine »

I dag fik Larna og jeg hver et spil I adventsgave, og inden Larna tog hjem nåede vi lige at spille hendes spil, som var Balloon Cup. Jeg havde godt nok spillet det fire gange tilbage i 2009, men det hjalp åbenbart ikke for, for Larna fik fat i de første to pokaler, og selvom jeg nåede at få de to næste, så var der igen tvivl om at hun vandt den sidste pokal stort.
User avatar
pytman
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Sun Nov 08, 2009 1:47 pm
Location: Næstved

Re: Hvad har du spillet i dag - December 2013

Post by pytman »

I går blev der spillet en omgang 3 personers Arkham Horror med Dunwich udv. Jeg spillede med 2 investegators, og vi fik røv :P.. The evil one var Abhot (tror jeg det staves) og hans børn er onde :P..

Derefter kom Tzolk'in: The Mayan Calendar på bordet, og var et hit :P. Til at starte med virker det ikke som den store udfodring :D.. Men man skal alligevel holde øje med mange ting, og tager ikke for lang tid efter min mening..
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag - December 2013

Post by Mik »

Mandag blev det til to spil Gear & Piston med 6 spillere. Spillet er dejlig kort 30-45 minutter, men næsten for kort med fuld besætning. Der er simpelthen for få brikker. Der er nogle ekstra brikker som kun er med i spil med 4-6 deltagere, men betyder blot at 4 deltagere er det ideelle. Dog let og underholdene nok til at nyde et spil eller to en gang imellem. 7/10
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag - December 2013

Post by Jens_Hoppe »

I KBK var vi fire personer som fik spillet to spil Russian Railroads. Jeg endte på andenpladsen begge gange (en klar forbedring i forhold til den sikre sidsteplads jeg plejer at ende på ;) ), mens samme spiller vandt begge spil. Grrr....!

I første spil forsøgte jeg mig med en industri-strategi, og fik da også begge mine industrimarkører maxxet ud (30 hhv. 25 points) allerede i næstsidste tur. Desværre fik jeg kun ret få points derudover, så det var slet ikke nok til at følge med vinderen, som da også vandt stort over os andre.

I andet spil gik jeg så tilbage til min gamle "one trick pony" strategi, en Kiev-bane-med-Kiev-medalje strategi, hjulpet på vej af det 9'er tog man kan få fra det rette "?" kort. Det gik fint: Jeg kom langt, langt foran alle andre, og havde endda også tid til at udvikle min Vladivostok-bane lidt, så min pointindkomst ikke skulle stagnere (med sort spor på 8 og gråt spor på 5, og med medaljen og et stort tog giver Kiev 45 points - fint tidligt og midt i spillet, men slet ikke nok til slut). I sidste runde kunne jeg derfor supplere mine 45 Kiev-points med 30-40 points på Vladivostok-banen.

Så sent som sidste tur inden scoringen førte jeg komfortabelt, men den endelige vinder lavede over 130 points i scoringsfasen, og havde desuden pointkort til 20 og andenpladsen i flest ingeniører (også 20) - og det kunne jeg ikke hamle op med: Han endte med omkring 10 points mere end mig.

Russian Railroads er bare et fint spil. :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag - December 2013

Post by Larsine »

Mandag kom Larna forbi, og hun havde taget sit Balloon Cup med, så vi fik spillet det to gange.

Første spil startede jeg rimeligt godt, og fik fat i de første to pokaler. Desværre var det den grå og den gule, så de overskydende kuber kunen jeg ikke bruge til meget, og det betød da også at Larna fik fat i de resterende tre pokaler.

I andet spil startede Larna bedst, men jeg holdt stand, og vi nåede op på 2-2, inden jeg endelig fik fat i den sidste pokal :-)
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: Hvad har du spillet i dag - December 2013

Post by Andrea »

I går havde vi venner på besøg, deriblandt qute som medbragte Imperial. Det er efterhånden et par år siden, jeg sidst havde spillet det, og de fleste havde ikke prøvet det før, så vi havde en lidt famlende start. Jeg kan ikke huske, om vi spillede en variant, dengang jeg prøvede det første gang, men jeg var i hvert fald overrasket over, at landene ikke skiftede ejerskab i større grad i går. De fleste sad med næsten de samme lande, da vi sluttede spillet, og flere af spillerne efterspurgte flere valgmuligheder undervejs, da de ikke følte, at der var så mange forskellige ting at gøre.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag - December 2013

Post by Mik »

Tirsdag spillede Jesper, Eivind og jeg et halvt spil Sissi!: Die Bohnenkaiserin, som er den seneste Bohnanza-variant. "Sissi" er kælenavnet på kejser Franz-Josephs gemalinde som tilsyneladende havde et udsvævende liv. 50 af de 120 kort er hendes bønnetype, som derved er den største i serien. de øvrige 6-7 bønnetyper er gammelkendte bønnetyper, som nu er iklædt husar-uniformer fra det østrig-ungarnske kavalleri. I spillet skal man helst plante bønner efter de sædvanlige regler, dog med den undtagelse at hvert andet kort i rækken skal være et Sissi-kort, således at der ligger en husar imellem hvert Sissi-kort. Ikke helt sikker på at dette er et familie spil!

Det er tilladt at plante kort af samme type lige efter hinanden, men så skal man høste marken inden turen er omme.
Spillet tager længere tid pga. de flere strategiske overvejelser og de mere langvarige forhandlinger man kan rende ind i.
Det var meget underholdene og anderledes, men nok ikke revolutionerende nok til at anskaffe sig, medmindre man er meget forlibt i Bohnanza. Vi nåede ikke at spille færdig før Martin dukkede op, men valgte at afbryde for at komme i gang med aftenens hovedspil, 7/10
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag - December 2013

Post by Larsine »

I går aftes kom Laban, Jens og Jakob på besøg til den ugentlige spilleaften.

Vi lagde ud med to spil Findes der fluer? aka Finstere Flure aka Fearsome Floors. Jens havde prøvet det for en del år siden, medens Jakob og Laban aldrig havde spillet det før. Jeg fik først to mænd ud, meden de andre stadig var et pænt stykke fra udgangen, men det gode ved spillet, er jo netop at jo mere man komme foran, jo mindre styrer man spillet, da de andre spillere har flere brikker at rykke med, og derfor altid rykker efter dig. Det betød at jeg måtte starte forfra med begge mine resterende brikker, medens Jakob formåede ved at ofre en brik, at få tre brikker tæt på udgangen, og få dem alle tre ud i samme omgang.

Andet spil blev anderledes, hvor Jens og jeg skiftedes til at få brikker ud, men da vi hver havde 2 brikker ude, belv det meget svært at spille op mod Laban og Jakob. Først mistede Jens sin 3. brik, så mistede jeg min 3. brik, så mistede Jakob 2 brikker og Laban misted 1 brik. Jeg mente at jeg var nødt til at rykke et felt baglæns for ikke at blive spist af monsteret, Jens mistede sin sidste brik, Laban mistede 2 brikker og Jakob mistede en brik. Hvis jeg fik min sisdte brik ud ville jeg vinde, eller ville Jens vinde for at være først ude med 2 brikker. Men det viste sig at jeg ikek skulle have rykket baglæns, for jeg endte lige foran udgangen da solen gik ned.

Bagefter tog vi et spil 7 Wonders, som Laban og Jakob heller ikke havde prøvet før, så vi spillede uden nogen former for udvidelser. Det viste sig dog at der var kommet nogle at guildkortene fra Leaders og Cities med, men da de ikke henviste til noget som ikke var med i spillet gjorde det ikke det store. Jeg forsøgte mig igen med en blå startegi, hvilket gik meget godt. Jens og Jakob sloges om de grønne kort, så det gik ikke så godt for nogen af dem. Laban startede med krig, og fortsatte derefter med lidt af hvert, undtagen grøn. Slutresultstet blev at Laban havde 54 point, medens jeg måtte nøjes med 53 point. Jens og Jakob lå begge ned i 30'erne.

Vi sluttede aftenen med et spil San Juan inkl. udvidelser, hvor jeg byggede lilla bygninger, og sluttede af med en City Hall som den 11. bygning og lukkede med Free Build og en Bank. Endelig et spil hvor alt lykkedes, og jeg fik en sejr hjem på 30 point mod de andres 24, 23 og 20 point.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag - December 2013

Post by Frouvne »

I den forgangne uge fik vi spillet Sekigahara: The Unification of Japan i den ugentlige spilgruppe. Spillet var overraskende lettilgængeligt og mit førstehåndsindtryk var ganske positivt. Som det så ofte sker første gang man spiller et spil, var der et par regler, der var blevet misset, men jeg tror ikke de havde den store betydning for spiloplevelsen.

Lørdag eftermiddag og aften var vi i familiært selskab og det gav mulighed for at få spillet: Timeline: Diversity, Timeline: Historical Events, Timeline: Discoveries, Timeline: Inventions, Love Letter og endelig to spil Bezzerwizzer. Godt at det ikke kun går op i mad, druk og snak til julearrangementerne.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag - December 2013

Post by Mik »

Florenza - the Card Game er naturligvis kortspilsversionen af brætspillet, som jeg kun spillede en enkelt gang da det udkom i 2010. Det var et udmærket worker-placementspil som blot havde det problem at det var unødigt detaljeret og kompliceret.

Kortspillet er næsten gået i den anden grøft. Det er ukompliceret, hvilket er godt. Men de havde nu ikke behøvet at simplicifere det så helt så meget, så forhåbentlig kommer der en udvidelse.

Hver spiller har 4 "workers" og kan anskaffe sig ydeligere 4 hvis han er heldig, og det er her min største anke kommer ind i billedet. Disse ekstra handlinger fåes i form af lilla bygninger, men antallet af bygninger er begrænset, så det er tilfældigt om de kommer ens næse forbi eller ikke. Nu viser spiltesterne at man sagtens kan vinde alligevel, for så har man jo fået så mange desto flere produktionsbygninger eller pointbygninger. Så egentlig har jeg ikke noget at klage over. Det var underholdende at spille, og vi nåede to spil á 60 minutter. 8/10
Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: Hvad har du spillet i dag - December 2013

Post by Andrea »

I går var jeg til fødselsdagshyggekomsammen (jojo, det er skam et ord), hvor vi fik spillet 3 omgange The Walking Dead (6 Nimmt!-udgaven) og 2 gange Black Stories.
Post Reply