Hvad har du spillet i dag - December 2013

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag - December 2013

Post by Larsine »

Larna og jeg fik i eftermiddags spillet min adventsgave fra forrige søndag, Odins Ravens, som er et af de mange 2-personers spil fra Kosmos.

Jeg lagde ud med at vinde første kapløb med 4 felter og derved 4 point. I næste løb vandt jeg med 4 felter igen, men havde også fået et kort på den magiske vej og scorede derfor 7 point. Da man spiller til 12 point så det sort ud for Larna. Men hun vandt tredje løb med 3 felter. Jeg indså at jeg skulle satse på den magiske vej, for bare at få 3 point, selvom Larna ville vinde løbet, for med mindre hun vandt med 9 felter ville jeg vinde kampen. Men Larna forsøgte at stoppe mig, og medens hun gjorde dette, vandt jeg det almindelige løb og sluttede med 4 point igen.

Endnu et fint lille 2-personers spil fra Kosmos.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag - December 2013

Post by Mik »

Mandag var der et større rykind hos Torben Ussing, så vi delte os i to hold á 4 mand. Det ene hold spillede FFG's Civilization, som de selvfølgelig ikke nåede at blive færdig med da vi andre trak os tilbage ved midnatstide.

Martin, Torben Polack, jeg og Eivind spillede Die Burgen von Burgund på pladen fra de tyske mesterskaber. Og slutscoringen blev i ovennævnte rækkefølge. Det specielle ved bemeldte plade er at de fire slotte ligger langs yderkanterne, og det er derfor vigtigt at vælge udgangspunkt i henhold til hvad der ligger på brættet i første runde. Som sidste spiller vidste jeg at det ville være farligt at vælge samme borg som to af mine medspillere - for da det blv min tur var der naturligvis ikke længere noget jeg umiddelbart kunne udnytte. Til gengæld klarede jeg lidt bedre end Eivind som slet ikke kunne få fat på noget. BvB er et spil jeg aldrig bliver træt af! 9/10

Vi sluttede aftenen af med 2x The City, og endnu engang kunne vi kun undre os over at spillet ikke har fundet en engelsksproget udgiver. 8/10
Image
User avatar
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 891
Joined: Tue Apr 17, 2007 3:51 pm
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Location: Græsted
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Re: Hvad har du spillet i dag - December 2013

Post by Mikkel »

Så kom Puerto Rico på bordet efter flere års venten. Og det blev modtaget på fornemmeste vis; vi spillede ikke mindre end 3 gange! Og vi kunne sagtens have spillet en runde mere hvis ikke det havde været fordi klokken nærmede sig midnat.
Men sikke et dejligt spil - ærger mig over det ikke er blevet hevet frem før.

Har også udvidelsen, så må vi se om det gør yderligere godt ved spillet.
Image
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag - December 2013

Post by BlueSwan »

Jeg havde en absolut godkendt dag igår.

Kl.8.30 mødtes jeg med Rune på min arbejdsplads til en lille tomands spilledag. Det er jo herligt at vi begge har fleksible jobs, hvor den slags kan lade sig gøre (selvom det selvfølgelig hævner sig ved at man så må lave arbejdet på et andet tidspunkt).

Første spil på bordet var Stefan Felds Bruges/Brügge. Jeg er stor fan af Feld, så jeg ser altid frem til at prøve nye spil fra hans side. Indtil videre er det blevet til fire og indtil videre synes jeg de alle er vindere. Brügge er i den lettere ende af hans spil, men det er bestemt ikke negativt ment. Simple mekanismer med mange valg - herligt! I modsætning til andre af hans spil foregik VP tildelingen næsten udelukkende ved end scoring og ikke undervejs, hvilket betød at jeg havde svært ved at gennemskue hvem der egentlig førte. Jeg sad dog med en god fornemmelse hen imod slutningen og vandt en snæver sejr. Spillet kunne for min skyld godt have været et par runder længere - jeg var faktisk overrasket over hvor hurtigt det sluttede.

Næste spil var det hotte Essen spil Russian Railroads og det levede op til forventningerne. Et super sjovt worker placement spil med nogle vilde pioint mekanismer. Intet mindre end 413 point fik jeg scoret, primært på at fokusere på den øverste rute. Jeg kan se en mulig ulempe i at det kan være yderst svært at fange den spiller der hurtigt kommer foran grundet det faktum at pointene akkumulerer for hver runde, men sjovt var det. Rune lå et stykke bagude, men vi havde også mistolket en regel der gjorde at han slet ikke fik de points han skulle have haft fra det ene spor han byggede.

Til sidst skulle vi lige runde af med fire hurtige spil Android: Netrunner. Det er jo altid godt. Vi sluttede ved omkring kl.14 tiden.

Om aftenen tog jeg ud til Sir William hvor Twilight Struggle kom på bordet. Det skulle være tredje spil for mit vedkommende, efter at vi havde spillet to gange i sommer. Jeg var overrasket over hvor rusten jeg følte mig. Jeg fik mildest talt bøllebank, da Claus allerede i fjerde runde nåede de 20 VP. Jeg dummede mig lidt, da jeg kunne have udskudt nederlaget i mindst én runde ved at spille mit Southeast Asia scoring card, men der blev jeg grådig. Uanset hvad skulle der mirakler til for at redde stillingen for mig på det tidspunkt. Det betyder at jeg stadigvæk aldrig har spillet et spil Twilight Struggle til ende - faktisk er vi endnu ikke nået forbi femte runde. Det spil må snart på bordet igen - og så skal 1989 som jeg fik af Secret Santa på BGG da også prøves om ikke så længe.

Grundet det hurtige spil TS kunne vi også nå at få en omgang Castles Of Burgundy. For første gang spillede vi med nogle af de plader der ikke er begynder-pladen. Vi trak tilfældigt, hvor jeg fik plade #2 og Claus fik plade #4. Min plade er kendetegnet ved at have et område med plads til hele 8 bygninger. Kan man udfylde den ser det godt ud. Kan man ikke er det ikke godt. Heldigvis fik jeg den bonus-tile der giver mulighed for at man gerne må bygge to ens bygninger i en by, så det gjorde at jeg uden problemer kunne udfylde området, så det medvirkede til en ret stor sejr, hvor jeg også tror at jeg scorede det højeste pointtal jeg har haft indtil videre i spillet. Desværre kan jeg ikke huske præcis hvor mange points der var tale om, men det var vist mellem 210 og 215.

Alt ialt en af den slags dage man burde have mange flere af! :D
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Hvad har du spillet i dag - December 2013

Post by Robert »

Spillede Steel Driver hos Bugge i går. Det var forbavsende underholdende. Spillet har 6 jernbaner som bygger ud i USA. Der er 5 ture, og i hver tur byder man først ind på kontrol af jernbanerne og derefter bygger man spor for den/de bane(r) man har kontrol over. Kontrol giver også en af de 5 aktier i selskabet. Man tjener penge på at bygge forbindelser med et selskab man har kontrol over og på de aktier men har til sidst (hvor de største selskaber med det mest spredte net tenderer til at være mest værd). Der er ingen udgifter, og den der har flest penge til sidst vinder. Der er en del interaktion i budrunderne, og nogle beslutninger i hver tur hvor man skal afveje kortsigtet profit mod jernbanens vækstpotentiale.

Skal helt klart spilles igen.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag - December 2013

Post by Jens_Hoppe »

I tirsdags i KBK var der ny-klassiske eurogames på programmet (på vores bord i hvert fald): Først et gensyn med Terra Mystica, som det jo nærmest er måneder siden jeg har spillet! Klubbens ukronede konge var også med i spillet, men han var heldigvis blevet lidt rusten (og så spillede han selvfølgelig fakirerne) - så mine darklings kunne hive en stor sejr hjem.

Russian Railroads var næste spil. Jeg var lidt svævende i mit valg af strategi (en anelse Kiev-bane, en anelse St. Petersborg, men mest Vladivostok. Og endda lidt industri til sidst). Med førstepladsen i ingeniørerne rakte det til en andenplads. Det mest interessante var at vinderen (som også vandt de to sidste gange vi spillede...) denne gang hev sejren hjem med en blandet strategi: Industri *og* Kiev-bane, med lidt af de andre elementer også. Supergodt spil!
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag - December 2013

Post by Mik »

Tirsdag spillede Jesper, Eivind og jeg et tremandsspil af Gear & Piston og med kun 3 mand blev det temmelig meget lettere at få bygget en god bil. Så vi havde alle bygget gode bilmodeller som bestod af 12 dele eller mere, hvilket ellers er svært med 4-6 spillere. 8/10

Da Martin kom kom New Haven på bordet for første gang. Da jeg prøvede prototypen for 5-6 år siden, huskede jeg det som et abstrakt civ-agtigt briklægningsspil, som var rimelig underholdene. Men i den færdige udgave, som i mellemtiden har fået en ekstra designer indover, er det mere abstrakt og simplificeret. Men med megen grublen. 5/10

Endelig sluttede vi aftenen af med Florenza: The Card Game, som er et rigtig interessant worker placement spil forvandlet til et simpelt kortspil med flere veje til sejr. Underholdende og interessant spil som kun tager en times tid. 9/10
Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag - December 2013

Post by Andrea »

I dag havde vi venner på besøg, og vi lagde blødt ud med en gammel kending, nemlig Alien Frontiers. Det er et meget hyggeligt spil, men jeg synes ofte, at jeg ender med at gøre nøjagtig det samme i spillet.

Næste spil på bordet blev Blood Bowl: Team Manager - the Card Game. Absolut et af mine yndlingskortspil, selvom jeg har en tendens til altid at få hold, der snyder (hvilket ret ofte giver bagslag i mit tilfælde...!). Efter et grundspil fandt vi udvidelsen Sudden Death frem og spillede med de tre nye hold samt et af holdene fra grundspillet. Jeg var godt tilfreds med mit eget hold (Undead, som har ret effektive Ghouls), men generelt gav udvidelsen et positivt førstehåndsindtryk.
User avatar
Myde
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 429
Joined: Mon Jan 28, 2013 4:25 pm
Location: Slangerup

Re: Hvad har du spillet i dag - December 2013

Post by Myde »

Jeg havde besøg igår af Jesper og Jon (Jonezy) til at spille. Vi lagde først ud med Egizia, som jeg desværre fik tæv I, selvom jeg som den eneste havde spillet det et par gange før. Det er et rigtig udmærket spil med interessante beslutninger, men det er også lidt fiddly - alt det der med at sidde og regne på mad og sten og crews og få det hele til at gå op. Der er også nogle af spfinx-kortene som virker urimeligt stærke.

Derefter gik vi videre med Castles of Burgundy. Det var et rigtig godt spil - det lykkes mig at lukke 5 forskellige områder som den første - og troede til sidst jeg havde vundet med mine 246 pts over Jesper på 236. Så gik det dog op for Jesper at han havde glemt at score sine bonus-brikker - det var desværre nok til at han lige overhalede mig og vandt med 2 pt. Æv bæv.

Derefter blev det til et hurtigt spil "Indigo", før kødgryderne kaldte. Det er et rigtig fint og nemt lille Knizia spil, hvor man rigtig kan drille hinanden. Det gælder om at få styret diverse gems af forskellige værdier hen i ens egen "port" så man kan score dem, ved at lægge "spor" der går på kryds og tværs af den sekskantede plade. Og ikke mindst går det ud på at genere hinanden :twisted:

Efter vi havde fortæret min hjemmelavede bolognese så kastede vi os over dagens højdepunkt; Francis Drake. Her vandt Jesper (igen), men han har også spillet det et par gange før, hvor det var første gang for både Jon og mig. Umiddelbart virker det som et rigtig godt spil - og det skal helt sikkert på bordet igen. Af en forventet spilletid på 2 timer så virkede det faktisk ikke så langt - men vi var jo så heller ikke fuld besætning. Nogen har sammenlignet det med Egizia, men vi var alle ret enige om at det eneste lighedspunkt er måden man bevæger sig af Nilen, og op af Plymouth street.

Da det var ved at blive sent, for den af os der skulle op på arbejde i dag, så rundede vi lige af med 2 runder Ave Cæsar, og her lykkedes det Jon og mig at vinde et spil hver, så vi kunne genvinde bare en smule af vores stolthed...
User avatar
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 891
Joined: Tue Apr 17, 2007 3:51 pm
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Location: Græsted
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Re: Hvad har du spillet i dag - December 2013

Post by Mikkel »

Jeg fik bestemt stillet min sult her i går.

Vi var tre mand som alle har fri mandag, så vi blev enige om at vi kørte på til den sidste mand faldt om. Det blev så 8 timers brætspil uden spise pause!

Så det blev til
3 x For Sale
2 x Puerto Rico
2 x Saint Petersburg
1 x Agricola

Så da klokken blev 02:00 så måtte vi hellere stoppe. Da jeg kørte hjem tænkte jeg "der går nok lidt tid før jeg gider spille igen". Da jeg vågnede tænkte jeg "hvor ville jeg dog gerne spille i dag!!".

Er man så afhængig?
God jul!
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag - December 2013

Post by Mik »

Martin Bernth Johanneson og jeg måtte nøjes med hinandens selskab i torsdags, så der endelig lejlighed til at spille 2-spiller scenarierne fra Steam #3-udvidelsen.

Vi ladge ud med Hokkaido, hvor hurtigt blev stoppet af en fejl i reglerne. Da fejlen ikke er officielt rettet på BGG måtte vi lave vor egen fortolkning. Hvilket sådan set ikke er noget problem, men irriterende er det nu alligevel at Mayfair ikke kan tage sig sammen til at læse korrektur på deres ting. Martin vandt naturligvis begge spil. I

Interessant mikrokort, men ikke så sjovt som andre to-spiller kort.6/10

Singapore-kortet var endnu værre. Det spiller jeg nok aldrig igen. Og her var der også problemer med reglerne.
Hvis der er andre som har spillet disse varianter hører jeg gerne om jeres erfaringer. 4/10
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 629 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag - December 2013

Post by Frouvne »

Søndag aften gav jeg mig tid til mit første solo-spil Freedom: The Underground Railroad. Jeg følte, jeg kom fint fra start, men godt og vel halvvejs begyndte jeg at få en god fornemmelse for, hvorfor mange har talt om, at spillet er ganske svært at klare. Det endte da også trist, men jeg fik en god fornemmelse for spillets flow, så det tog jeg med oprejst pande. Da vi i dag havde besøg blev der lejlighed til at finde spillet frem igen og det var en rigtig fin oplevelse. Spillets intensitet øges i et jævnt tempo og der var rigtig meget snak henover bordet. Vores fornemmelse før de sidste runder var klart, at vi var ganske godt med, men at vi ikke havde marginalerne med os. Der tog vi dog fart. I løbet af næstsidste runde havde vi tilpas meget held i sprøjten og overblik til at vi bragte os i en overbevisende position før spillets sidste runde, hvor vi da også sikkert kørte sejren hjem.
frouvne, administrator

Image
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Hvad har du spillet i dag - December 2013

Post by digter »

Mikkel wrote:Jeg fik bestemt stillet min sult her i går.

Vi var tre mand som alle har fri mandag, så vi blev enige om at vi kørte på til den sidste mand faldt om. Det blev så 8 timers brætspil uden spise pause!

Så det blev til
3 x For Sale
2 x Puerto Rico
2 x Saint Petersburg
1 x Agricola

Så da klokken blev 02:00 så måtte vi hellere stoppe. Da jeg kørte hjem tænkte jeg "der går nok lidt tid før jeg gider spille igen". Da jeg vågnede tænkte jeg "hvor ville jeg dog gerne spille i dag!!".

Er man så afhængig?
God jul!
Haha... Jeg kender godt følelsen. Jeg har også altid en eller anden forventning om at jeg på et tidspunkt når et punkt, hvor jeg har brug for en pause, men det er ikke sket endnu :)
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag - December 2013

Post by Larsine »

Det er lige et par dag siden jeg sidst har fået skrevet i denne tråd, men det betyder heldigvis ikke at jeg ikke har fået spillet.

Onsdag d. 18. tog hele min familie til konceret, så Eik og jeg fik spillet lidt inden Jens stødet til.

Vi startede med et spil Odins Ravens, hvor Eik lagde sig stærke i spidsen med 7 point. Men jeg fik langsomt indhentet ham, og til sidst stod det 9-9 inden jeg tog de sidste point hjem og vandt med 15-9.

Bagefter spillede vi Balloon Cup, hvor jeg startede god, men slet ikke fik en chance når det kom til at få pokaler. Jeg trak hele tiden de forkerte kort, og måtte flere gang hjælpe Eik med at afslutte et løb, så han kunne indkræve pokalen. Han endte da også med at vinde 3-0.

Da Jens kom spillede vi to spil Kingdom Builder, hvoraf det ene var med Capitol udvidelsen. Eik vandt det første spil, med ca. 40 point medens jeg endte på 25 og Jens på 24. I andet spil fik jeg en rigtig godt start, og hvis man først får mange bonusbrikker, er det nemmere at holde sit forspring. Jeg endte da også med 7 bonusbrikker, og vandt med ca. 80 point, medens Jens og Eik lå omkring 30 point.

Vi sluttede af med to spil San Juan inkl. udvidelser. Første spil gik rimeligt dårligt, men andet spil vandt jeg.

Søndag d. 21. afprøvede Larna og jeg Shoot-Out, som Lilli havde vundet på Viking-Con da hun også vandt Going Cardboard. Jeg vandt begge spil, men det er nok ikke et spil der kommer på banen igen.

Bagefter spillede vi to spil Balloon Cup. Først spil havde Larna ikke en chance, og jeg tror hun oplevede det samme som jeg oplevede mod Eik. Andet spil gik bedre for Larna, men jeg vandt dog med 3 pokaler mod Larnas 2 pokaler.

I går var vi på julebesøg, og da vi skulle til at gå, skulle Lisa lige snakke færdig. I medens spillede pigerne og jeg Kryds og Bolle, da de havde et nydeligt sæt stående i stuen. Jeg vandt over Lilli, Lea vandt over Lilli, Lilli vandt over Larna, og så var Lisa endelig parat til at gå.
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag - December 2013

Post by Goblen »

Fik spillet to spil:

Super Fantasy: Ugly Snout Assault

Mega fedt Dungeon Crawl. Tilpas svært og kræver samarbejde. Absolut noget der kommer på bordet igen.
Post Reply