Hvad har du spillet i dag - December 2013

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Hvad har du spillet i dag - December 2013

Post by Mik »

Consimmødet var velbesøgt - tror vi var 13, så vi havde 3 borde i gang.

Efter at have forklaret reglerne til MADEIRA, kunne jeg endelig selv få lov til at spille med i Glasstrasse sammen med Stony, Robert og Sanne. Husker ikke hvem der vandt (Sanne?), men jeg endte i hvert fald på sidstepladsen. 8/10

Bagefter tog Robert, Sanne og jeg en omgang Tzolk'in: Tribes & Prophecies, som Robert vandt stort - efter at have klaget hele spillet over hvor uheldig han var med sine startbrikker - det er altid nemt at genkende gamle consim'ere på deres klagesang :wink: 9/10
Last edited by Mik on Mon Dec 02, 2013 1:21 pm, edited 1 time in total.
Image
User avatar
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 434
Joined: Tue Apr 08, 2008 1:49 pm
Location: Nørrebro
Been thanked: 1 time

Re: Hvad har du spilet i dag - December 2013

Post by jondifool »

Mik wrote: Bagefter tog Robert, Sanne og jeg en omgang Tzolk'in: Tribes & Prophecies, som Robert vandt stort - efter at have klaget hele spillet over hvor uheldig han var med sine startbrikker - det er altid nemt at genkende gamle consim'ere på deres klagesang :wink: 9/10
En af de gode ting ved at have været til Bastard Cafe hele weekenden er at kunne have denne gode FINSKE REGEL i spil.

"anybody whines - Everbody drinks!!"
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9176
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spilet i dag - December 2013

Post by Stony »

jondifool wrote:En af de gode ting ved at have været til Bastard Cafe hele weekenden er at kunne have denne gode FINSKE REGEL i spil.

"anybody whines - Everbody drinks!!"
Er det ikke at tilskynde klynk?

Jeg var igår forbi Consim såvel som en smuttur til Bastard Cafe.

På consim blev jeg introduceret for Glass Road. Det minder om Ora & Labora, men jeg synes at Glass Road gav mig et bedre førstehåndsindtryk end tilfældet var med Ora & Labora. Det er stadig forholdsvis vanskeligt at kunne lægge en strategi, idet du slet ikke kan være sikker på at de fornødne delkomponenter kommer i spil, men det er ikke nær så udtalt her. Jeg ønsker heller ikke at spillet skal falde i den modsatte grøft, hvor man ensidigt kan spille på den samme strategi hver gang, men at man er nødt til at forholde sig til hvordan landet ligger i det enkelte spil. Og der kommer Glass Road efter min mening tættere på noget der balancerer, uden dog helt at ramme den balance jeg foretrækker.

Bagefter fangede jeg noget sen frokost på en café, og kørte derefter til Bastard Cafe. Der var pænt besøgt. Men da der allerede var gang i bordene, og de selskaber der blev færdige fortrinsvis tog et nyt spil med den samme gruppe mennesker, kunne man godt være lidt til overs. Heldigvis dukkede Marit op sammen med datter og en slyngveninde til denne. Vi fik spillet tre spil Hanabi.

Alt i alt en god dag. :)
Sidst spillet:
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag - December 2013

Post by Mik »

Tja - det er jo ikke god reklame for foreningen Consim når medlemmerne af bestyrelsen fortrækker til en cafe
- for at spille det samme spil de netop havde spillet i foreningslokalet...
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9176
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet i dag - December 2013

Post by Stony »

Hvis det er nogen trøst, så var det ikke ret meget mere end "Vi dropper ind til en kop varm kakao på vejen hjem, og HOV der sidder Steen jo... Skal vi tage et spil?"
Sidst spillet:
Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag - December 2013

Post by Helle »

Mik wrote:Tja - det er jo ikke god reklame for foreningen Consim når medlemmerne af bestyrelsen fortrækker til en cafe
- for at spille det samme spil de netop havde spillet i foreningslokalet...
Eller også er det netop en god reklame, fordi bestyrelsen løbende holder sig opdateret om, hvad der i øvrigt foregår i brætspilsverdenen og ikke lukker sig om sig selv ????
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Hvad har du spillet i dag - December 2013

Post by Robert »

Mik wrote:Bagefter tog Robert, Sanne og jeg en omgang Tzolk'in: Tribes & Prophecies, som Robert vandt stort - efter at have klaget hele spillet over hvor uheldig han var med sine startbrikker - det er altid nemt at genkende gamle consim'ere på deres klagesang :wink: 9/10
Nå nå, så meget beklagede jeg mig nu heller ikke.
Og det er måske et udtryk for at der er grænse for hvor stærke de stammefordele man får er.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag - December 2013

Post by Mik »

Robert wrote:Nå nå, så meget beklagede jeg mig nu heller ikke.
Og det er måske et udtryk for at der er grænse for hvor stærke de stammefordele man får er.
Blot lidt drilleri :)
Spillede i øvrigt 3 mand igen i går, og den stammefordel jeg havde var heller så stærk med kun 3 spillere: jeg kunne springe over en tom plads på et hjul. Det sparede mig for en majs eller to nogle gange. men var ikke nær så effektiv som jeg havde forventet...
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag - December 2013

Post by Jens_Hoppe »

I tirsdags i KBK fik vi A Study in Emerald på bordet. Med de tørre spilanmelderbriller på, ved jeg ikke helt hvad jeg skal synes om det: Det er groteskt komplekst (sig lige det tre gange hurtigt!) i forhold til det spilmæssigt indhold, reglerne er uklare, og jeg er ikke sikker på hvor meget reelt "spil" der er i det. Men i hvert fald, spillet benytter et indflydelseskube-system til at lade spillerne byde på kort, som man så får lov at tilføje til sit deck (så en anelse deck-building er der også i det). Man scorer primært points på at kontrollere byer - kontrollen kan dog overtages af en anden, hvorved man mister pointene igen - og på at myrde hhv. skjule (afhængigt af hvilken fraktion man tilhører) de forskellige Cthulhu-monstre som regerer i byerne. Og selvfølgelig er der et hav af andre kilder til points, mere eller mindre obskure.

Der er rig mulighed for slå-på-hinanden i spillet, om end man skal være en anelse forsigtig da man ikke vil slå for hårdt på dem som viser sig at tilhøre samme fraktion som en selv: Når man skal finde vinderen, elimineres nemlig alle spillere som tilhører samme fraktion som den spiller der har færrest points.

På overfladen er A Study in Emerald måske ikke det helt store spil, men jeg må sige at vi alle morede os glimrende. Det meste af spillet var ret famlende, da vi ikke havde det store begreb om hvad vi egentlig forventedes at foretage os for at vinde, men efterhånden begyndte det da at gå lidt op for os. Der blev i hvert fald grinet en del (til tider manisk)! Jeg var en af Restorationisterne (dvs. dem der ikke kan lide Cthulhu-monstrene), og det var desværre en fra vores side som havde færrest point, hvilket betød at en af Loyalisterne kunne vinde.


Bagefter blev det til et spil Concordia. Det er et dejligt spil, men jeg tror jeg er ved at være rede til at konkludere at jeg definitivt bedre kan lide designerens forrige spil, Navegador. Begge spil indeholder i princippet mulighed for at forfølge forskellige strategier, men mens de i Navegador reelt er virkeligt forskellige, ligger strategierne i Concordia ret tæt op ad hinanden.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9176
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet i dag - December 2013

Post by Stony »

Jeg fik afhentet mit eksemplar af Hanabi igår, og efter aftensmaden fik jeg lokket madammen til et par spil "storm-Hanabi".
Sidst spillet:
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag - December 2013

Post by Larsine »

Onsdag tyvstartede Eik og jeg med et spil The Hobbit Card Game, som Eik der spillede Smaug vandt. Da Jens ankom spillede vi tre spil The Hobbit Card Game mere, hvor Eik spillede Smaug i to af spillene, og jeg spillede Smaug i det sidste. I alle spillene vandt Smaug, og kun i et af spillene var det tæt på at det lykkedes for de gode at vinde. Jeg tror det er ekstremt svært for de gode at vinde i dette spil.

Bagefter spillede vi to spil Ticket to Ride: India. Jeg vandt det første spil med et enkelt point. Men i andet spil fik jeg to billetter som mislykkedes, på trods af at de lå lige ved siden af hinanden. Det resulterede i en 3. plads, men hvis det havde lykkedes var det blevet en suveræn førsteplads.

Derefter to spil The City. Jens vandt det første, og Eik vandt det andet.

Vi sluttede aftenen med San Juan inkl. udvidelser, hvor jeg foråede at vinde med en god gammeldags producer/trader strategi, afsluttende med en Guild Hall.
User avatar
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 891
Joined: Tue Apr 17, 2007 3:51 pm
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Location: Græsted
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Re: Hvad har du spillet i dag - December 2013

Post by Mikkel »

Hov - må hellere smide det ind under den rette måned!

Trods storm, flyvende hunde og biler, så lykkedes det os få spillet.

Vi var fem spillere og jeg introducerede In The Year of The Dragon. Jeg var ikke helt stolt af min måde at introducere det på (glemte lidt regler undervejs), men det lykkedes dem alligevel at få en ide om hvad det gik ud på i løbet af et par runder. Det blev en succes, så det endte med at de ville have et spil til efter det første. Det er sgu en rar fornemmelse at bringe noget nyt med som bliver modtaget rigtig positivt :)

Nu havde vi kæmpet imod hinanden, så jeg tænkte at vi hellere måtte prøve at kæmpe sammen, så jeg hev Pandemic frem (og her gik det meget bedre med regelforklaringen!), selvom vi var fem spillere. Jeg vidste godt at det måske ville blive lidt problematisk grundet antallet af spillere, men jeg har længe gerne ville spille det med dem, så vi sprang bare ud i det. Det endte også som jeg havde forventet; Players Drawpile løb hurtigt ud og vi nåede kun at finde to cures inden vi alle blev spist af den slemme epidemi.
Men det gav dem en ide om hvad spillet går ud på og snakken røg også frem om tilbage henover brættet som det plejer i dette glimrende spil og jeg tror bestemt de synes det var sjovt.
Image
User avatar
thomassvan
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 226
Joined: Tue May 08, 2012 11:29 am
Favoritspil: Tunge tunge uforskammede Euros
Location: Præstø

Re: Hvad har du spillet i dag - December 2013

Post by thomassvan »

Denne torsdag var der 7 fremmødte i Præstø på trods af flere stormafbud.

Vi har en ny spiller som hastigt løber igennem bagkataloget af introduktionsspil og vi fik krydset Small World og Ticket to Ride af listen mens den anden gruppe tog et spil Terra Mystica.

Afslutningsvis tog vi en omgang 7 wonders med 7 spillere. Så er det prøvet men der er ingen grund til at være så mange til det spil en anden gang.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag - December 2013

Post by Larsine »

thomassvan wrote:Afslutningsvis tog vi en omgang 7 wonders med 7 spillere. Så er det prøvet men der er ingen grund til at være så mange til det spil en anden gang.
Hvad er der galt med at være 7 til 7 Wonders? (Eller 8 med Cities udvidelsen).

Jeg har selv spillet det 7 (og 8) en del gange, og jeg synes faktisk at det fungere perfekt.
User avatar
thomassvan
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 226
Joined: Tue May 08, 2012 11:29 am
Favoritspil: Tunge tunge uforskammede Euros
Location: Præstø

Re: Hvad har du spillet i dag - December 2013

Post by thomassvan »

Larsine wrote:
thomassvan wrote:Afslutningsvis tog vi en omgang 7 wonders med 7 spillere. Så er det prøvet men der er ingen grund til at være så mange til det spil en anden gang.
Hvad er der galt med at være 7 til 7 Wonders? (Eller 8 med Cities udvidelsen).

Jeg har selv spillet det 7 (og 8) en del gange, og jeg synes faktisk at det fungere perfekt.
Jeg synes det bliver for uoverskueligt at interagere med og blokere folk uden for ens egen naboer. I et 4-spiller spil har alle én person de kan holde helt ude for spillet ved at hamstre eller discarde resourcer. Med 7 spillere har man pludselig 4 man kan genere og skal holde lidt øje med. Så enten kan man holde øje med alle hvilket forsinker spillet og gør det længere end det hurtige afslutningsspil jeg synes det bør være, udvælge sig en eller to at genere eller bare koncentrere sig om sit eget. Ingen af delene synes jeg er optimalt hvilket naturligvis er ud fra min egen præference for spillerinteraktion.

Men sådan er vi heldigvis så forskellige og jeg tror bestemt de andre morede sig. :)
Post Reply