Hvad har du spillet i dag - December 2013

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag - December 2013

Post by BlueSwan »

Herhjemme spiller jeg i disse dage en del med min ældste datter Athene på 8 år og efterhånden er Silke på 6 år også begyndt at være med til nogle ting. William på 3 år vil også frygtelig gerne være med, hvilket godt kan skabe nogle problemer. Så der bliver spillet en hulens masse Ubongo, Ticket To Ride, Lost Cities og den slags.

I den forbindelse synes jeg at jeg vil slå et slag for Rat Hot. Et spil jeg fik gratis med i købet af Rune da jeg købte noget Dominion af ham for et stykke tid siden. Her for nogle dage siden tænkte jeg at det lige skulle prøves og jeg havde absolut INGEN forventninger.

Men det er et super spil og det ENESTE spil jeg spiller med Athene hvor jeg ikke kan føle mig sikker på at vinde selvom jeg gør mig umage. Det er et tile laying game (tænk Carcassonne), men fungerer virkelig overraskende godt. Kan varmt anbefales til dem der har børn og det kan sagtens nydes af voksne også. Klart Athenes yndlingsspil for tiden.

Image
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: Hvad har du spillet i dag - December 2013

Post by Andrea »

Gemalen, jeg og en af vores venner har netop spillet Eldritch Horror, som jeg fik i julegave. Det er blandt andet blevet omtalt som en lidt simplere og kortere form for Arkham Horror, men der er nu stadig en del ting at holde styr på. Førstehåndsindtrykket var positivt, men vi skulle også vænne os til, at man skal (eller... bør) fokusere lidt anderledes i forhold til spillestilen i Arkham Horror. Jeg glæder mig til at lære spillet bedre at kende :)
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag - December 2013

Post by Frouvne »

Helle og jeg spillede to spil Hanabi i eftermiddags. Det ene forløb stort set som man kunne håbe og vi fik 23 point. Det andet kørte helt af sporet fra spillets start og vi var meget låst stort set hele spillet igennem. Vi endte dog med 19 point og det var langt mere end jeg undervejs turde håbe på.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1476
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 311 times
Been thanked: 185 times

Re: Hvad har du spillet i dag - December 2013

Post by Jonezy »

Havde spildag med nogle af gutterne igår.

Vi startede med en 4-mands omgang Level 7 [Escape], som er et samarbejdsspil, hvor det handler om at få stukket af fra et eller andet grumt sted, hvor vagter og kloner jagter dig rundt. Vi var kun to, som nåede ud i live... Sjovt spil, som trænger til gentagelse, da vi fik spillet nogle regler lidt forkert.

Inden vores femte mand dukkede tog vi et spil King of Tokyo med Power Up udvidelsen. Ham som var Kraken slog gyldne terninger og fik alle sine evolutions i spil, hvilket han udnyttede til stille og roligt at hive en point sejr hjem. Gigasaur overlevede ikke spillet...

Da vores femte mand dukkede op nappede vi en omgang mere, hvor min Mecha Dragon tog fusen på alle med fantastisk overlevelses instinkt og en snæver point sejr. Killer Bunny og Gigasaur pryglede ellers løs på mig mod slutningen, men det var ikke nok... Alienoid og Pandakai nåede begge at blive slået ud.

Så var det tid til det, som jeg havde glædet mig mest til: Sentinels of the Multiverse. Gutterne er alle tegneserie nørder, som holder meget af superhelte, hvilket hjælper gevaldigt på spil oplevelsen, når man spiller Sentinels. Der er både lydeffekter og løbende fortællinger af superhelte anekdoter. :)

Vi fik lavet et, viste det sig, velfungerende team med god synergi. Vi var: Legacy, Tempest, Visionary, Haka og Tachyon. Haka og Tachyon gav regelmæssige øretæver, Tempest var allrounderen, Legacy gjorde alle andre stærkere og Visionary, som jeg spillede, kunne manipulere med skurkens og miljøets decks. Det var ret effektivt, måske også fordi spillet nok er noget nemmere, når man er 5 helte.

Vi startede med at prygle Citizen Dawn i Pike Industries miljøet, hvorefter Gloomweaver fik bøllebank i Realm of Discord miljøet. Ingen af skurkene nåede nogensinde at flippe... Sentinels of the Multiverse er meget fiddly og der er meget bookkeeping, men spillet med den rigtige gruppe er det en fantastisk oplevelse, og nogle af de komboer vi satte op igår betød high fives hele vejen rundt... Herligt. :D

Vi sluttede en hyggelig dag af med endnu en omgang King of Tokyo. Her vandt Mecha Dragon igen, imens min Alienoid måtte lide døden, som den tredje sidste. Kraken var hurtigt ude fulgt kort efter af Gigasaur, imens The King måtte lade livet, som den sidste. King of Tokyo er altså en fornøjelig filler og evolution kortene gør lige, at ens monster lige bliver lidt mere personlig.
Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: Hvad har du spillet i dag - December 2013

Post by Andrea »

I går havde vi to vennepar på besøg til en omgang brætspil og god mad. Vi startede med en omgang Eldritch Horror, som blev noget sværere, da en af kortbunkerne ved et uheld blev sammensat forkert og indeholdt for mange af de svære kort. Oh well. Men der var stadig rigeligt at lave i spillet, selvom vi var seks personer.

Efter aftensmaden tog vi først en hurtig omgang Ca$h 'n' Gun$, der blev efterfulgt af en omgang Saboteur. Aftenen sluttede af med det hyggelige spil GiftTRAP, og da vi som sagt var 6 personer, blev der også uddelt en del 'fornærmende' gaver (ikke altid med vilje ;)).
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet i dag - December 2013

Post by Gunness »

I løbet af juledagene er det blevet til div. småtterier, inkl. et spil Yinsh og tre gange Hive. I går fik vi desuden spillet et tomands The Agents, som jeg ser frem til at prøve med lidt flere spillere. Endelig har vi spillet to gange Euphoria, hvor jeg vandt stort første gang og tabte snævert anden gang. Jeg synes det virker som et rigtig godt og solidt terninge/wp-spil, med mange måder at vinde på, og jeg er stadig helt solgt på de lækre komponenter :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 434
Joined: Tue Apr 08, 2008 1:49 pm
Location: Nørrebro
Been thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag - December 2013

Post by jondifool »

For 3½ år siden købte jeg Battlestar galactica af Stony. I går blev det prøvet, og det var da ventetiden værd!

Efter det blev det til et fornøjeligt gensyn med Clash of Cultures , nu med Nye gule units, (replacement fra Zman eftersom de gamle leaker et eller andet ildelugtende!)
Et spil hvor jeg godt nok tidligt blev sat meget tilbage, og måtte lære en modspiller den lektie at ingen af kunne vinde i det standoff.
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag - December 2013

Post by Larsine »

Juledag havde vi hele familien (og et par venner) over til engelsk julemiddag, og bagefter ville mine forældre som sædvanlig spille Five Crowns. Men nu er det svært at være 13 til det spil, så Larna, Michael og jeg fortrak til køkkenet, hvor vi spillede Giganten der Lüfte, et spil som vi havde givet Michael i juelgave, og derfor var nødt til at introducere ham til. Desværre blev vi nødt til at slutte inden vi var færdige, da jeg skulle køre vennerne til toget, men han fik da lært spillet. Larna og Michael nåede at spille et spil, som Larna vandt, inden Michael gik hjem. Da jeg var tilbage fra togturen, spillede Larna og jeg endnu et spil, som jeg vandt.

Anden juledag spillede Lisa, Lilli, Larna og jeg Ticket to Ride: Nederland. Jeg fik nogle OK billetter som forholdsvis nemt kom til at hænge sammen, og de fleste af mine banestrækninger var på billige strækninger. Så da jeg sluttede spillet, lå jeg forrest. Men det viste sig at selvom jeg havde sparet på min bropenge, var det slet ikke godt nok. Jeg havde færrest bropenge og fik derfor 0 point på den konto, medens Lilli scorede 55 point, Lisa 35 point og Larna 20 point. Jeg lå nu bagerst, men havde flest billetter, og da jeg vidste at de alle var gennemført troede jeg at jeg måske kunne indhente det forsømte. Men det viste sig at Lisa havde 3 billetter der hver gav over 30 point, og Larna havde også en del stor billetter, så mine billetter der alle gav under 20 point forslog kun til en tredje plads. Larna nåede at overhale Lisa med 3 point og vandt spillet. Det ser ud som om man skal satse på stor billetter for at have en chance i dette spil.
User avatar
Myde
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 429
Joined: Mon Jan 28, 2013 4:25 pm
Location: Slangerup

Re: Hvad har du spillet i dag - December 2013

Post by Myde »

Jeg var hjemme og spille hos min faste 2p makker Jesper igår. Vi lagde ud med Thurn and Taxis, som jeg ikke har prøvet før, og Jesper vist kun en enkelt gang flere år tilbage. Jeg havde læst op på spillet hjemmefra så vi kunne gå direkte på, og spillet som sådan var interessant nok, men af en eller anden grund synes jeg ikke helt så godt om det som jeg havde forventet jeg ville. Jeg ved ikke om det er fordi jeg er vant til spil med mere direkte player interactions måske...Uanset så blev det til 3 gennemspilninger, 2 sejre til Jesper og en enkelt til mig, hvor det lykkedes mig at lukke spil før Jesper forventede det med en 7 rute der samtidig scorede mig nogle bonusbrikker der lige var nok til at hive sejren hjem på en tie-breaker.

Derefter blev det til et spil Bora Bora. Vi har før spillet det som 2p, men det kørte ikke helt så godt denne gang. Pga de kombinerede actions i 2p udgaven blokerer man meget nemt hinanden rigtig meget på mænd/kvinder og på at bevæge sig over land/vand. Jeg må nok erkende at det er væsentligt bedre med fuld besætning, omend det fungerer ok som 2p.

Vi sluttede af med en hurtig runde Tsuro of the seas. Fint lille spil, men igen et spil der var lidt tyndt med 2 spillere. Så hellere Knizia's Indigo.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag - December 2013

Post by Larsine »

IMO fungere Turn & Taxis bedst med flere end 2 spillere.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag - December 2013

Post by Frouvne »

I forgårs støvede jeg Friday af og jeg syntes stadig det holder som et lille hyggeligt kabale-agtigt solospil. Desværre vendte spillet sig imod mig og jeg nåede ikke engang frem til at kæmpe imod de to skibe...

I går var jeg på besøg hos min svoger og da han havde et uprøvet eksemplar af Freedom: The Underground Railroad stående måtte det jo pakkes ud. Omkring midtvejs i spillet begyndte kontrollen at løbe os af hænde - men sådan tror jeg nu at spillet er konstrueret - og den sidste halvdel blev en kamp mod overmagten. Spillet endte da også før tiden og der var ikke nogen glorværdig sejr til os denne gang.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag - December 2013

Post by Goblen »

Spillede Drum Roll i går Første gang jeg prøvede at spille det med fire personer, og det gjorde spillet endnu bedre end det er i forvejen. Var egentlig lidt bagud hele spillet, men min strategi virkede og i sidste omgang fik jeg det der gjorde jeg vandt.

Det spil har for mig været en af 2013's fede oplevelser :)

/Brian
Mikker1448
25+ indlæg
25+ indlæg
Posts: 47
Joined: Sun Mar 24, 2013 6:02 pm
Location: Sjælland

Re: Hvad har du spillet i dag - December 2013

Post by Mikker1448 »

Jeg havde besøg af en kollega og en kammerat til lidt spil her i lørdags. Vi skulle ha været et par stykker mere men de var desværre sygdomsramte.

Vi lagde ud med et par omgange Quarriors, jeg vandt den 1. omgang og min kollega snuppede sejren i 2. omgang.
Derefter gik vi igang med Descent 1st edition, altid rart med en gang dungeon crawl.
Efter maden spillede vi et par omgange Munchkin, det er lige sjovt hver gang.

Alt i alt en hyggelig dag/aften.
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1476
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 311 times
Been thanked: 185 times

Re: Hvad har du spillet i dag - December 2013

Post by Jonezy »

Havde besøg af min kammerat Lars her til formiddag og aftalen var at spille noget Runebound, og det gjorde vi.

Vi spillede Mists of Zanaga udvidelsen, som har lidt et jungle tema med ånder, guder og ritualer blandet ind i. Jeg var en løve-ligende kriger, som var stærk i melee og som kunne give skade, når jeg forsvarede mig. Lars var en troldkvinde, som naturligvis var stærk i magi og endda kunne give ekstra skade, når hun brugte netop magi.

I Mist of Zanaga er der mulighed for 10 forskellige 'end bosser', som man skal besejre for at vinde. Det er noget med at landet har dårligt karma og det lokale Mahkim folk er ved at vække en af de oldgamle Primal Gods op for at få ryddet op. Man er så 'helten', som skal befri landet fra denne gud, som går fuldstændig amok, når den vågner. Denne gud er altså så forskellig fra spil til spil. Vores Primal God endte med at blive en stor grum jaguar, som hed Jararr the Hunter.

Vi fulgtes fint ad, men Lars fik et forspring i levels, da han fik en heldig reward. Tilgengæld fik jeg fingrene i en talisman, som gjorde at jeg måtte angribe 2 gange i træk, hvilket viste sig ret stærkt. Jeg troede at Lars var foran, men det er altså svært at være magiker i Runebound, så da vi endelig havde bygget os op til at tæve Jararr var Lars ikke helt stærk nok, men var presset til at prøve, da jeg var klar. Lars fik næsten krammet på Jararr, men blev alligevel knockoutet og i turen efter overmandede min løve-kriger med besvær primal guden og kunne kalde sig 'Zanaga's befrier'.

Udemærket udvidelse med stærkt tema og med 10 forskellige 'end bosser' er der en stor replayability. Det var dog noget fiddly med nogle ritualer og nogle ritual tokens, man skulle holde styr på. Jeg fiksede også market kortene, så udvidelses kortene kom først og de var nok lidt dyre, da vi aldrig nåede at få særligt meget udstyr og ingen af os fik nogensinde en ally, men det kan fikses og hang nok også sammen med at vi var nogle tøsedrengene, som blev for længe på de nemme grønne challenges.

Alt ialt herligt med et lille formiddags eventyr i Runebound universet.
Image
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Hvad har du spillet i dag - December 2013

Post by Sir William »

Havde i går aftes Robert og Kasper (BlueSwan) forbi til noget spil.

Ideen var, at vi skulle prøve mit nye Russian Railroads. Havde først lige fået åbnet det dagen før, men syntes reglerne virkede gode og gav et indtryk af et spil som var nemt at lære.

Robert kom lidt tidligere, så vi besluttede at tage et 2 personers spil mens vi ventede. Jeg forsøgte mange ting idet jeg byggede lidt på alle 3 spor plus arbejdede på industrien, kunne se at min Kiev linie og industrien gav mest mens de andre spor gav nogle bonusser som gav point på en anden måde. Robert udviklede sinnindustri og den transsibiriske jernbane og sidste ende, gav det Robert en sikker sejr.

Det tog ca. 40 min og der var stadig ca 40 min før Kasper ville dukke op, så vi gik straks i gang med et spil mere. Denne gang fokuserede jeg primært på Kiev linien og industrien, mens jeg kun brugte Skt Petersborg til at få en ekstra worker og den transsibiriske bane til at ændre lvl på sporene. Denne gang var det en større succes, scorede næsten 80 point i de sidste par runder. Robert kom tættere på til sidst, men mit forspring var for stort til at jeg kunne indhentes.

I mellemtiden var Kasper kommet, så vi gik i gang med et 3 personers spil, holdt mig til den samme strategi som i de foregående (Kiev + industri) kombineret med at jeg fik fat i 4 ingeniører. Kasper gik efter at udvile den transsibiriske bane, men fik ikke fat de rigtige lokomotiver og udviklede ikke andet, så selv om han scorede ca 130 point i sidste runde, var det ikke nok. Robert satsede på dobbelt industri og bonuskort kvilet gav en pæn scoring, men igen havde min strategi vist sig at være mest givende og jeg vandt.

Umiddelbart virker Kiev med sort - grå spor (op til 48 point per runde) og industri som en stærk kombination, som med et 9er lokomotiv fra bonuskort er nem og hurtig at få bygget, hvilket kan give et tidligt stort forspring.

Vi sluttede af med en gang Puerto Rico, her deltog Pernille så vi var 4. Det var kun Robert der havde prøvet det før. Havde kun selv prøvet San Juan. Jeg fik delvist monopol på kaffe og da jeg lidt senere i spillet fik mit eget skib og var lidt heldig omkring hvem der valgte kaptajns kortet især i sidste omgang, hvor Kasper blev holdt helt uden for levering, fik jeg en snæver sejr med 68 point mod Kaspers 65, Roberts 58 og Pernilles 50. Det var først i sidste runde, at jeg trode på en sejr, da de andre virkede til at havde en fornuftig strategi hele vejen igennem.

Så på årets næstsidste dag fik jeg 3 sejre ud af 4, det var lidt uvant men glædeligt. Tror dog, at jeg udforske andre muligheder i RR, det må kunne lade sig gøre. Ærgerligt hvis Kiev + industri er for dominerende.
Post Reply