Dungeon crawl til ungerne

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
ozimek
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 298
Joined: Wed Jul 25, 2007 11:28 pm
Favoritspil: Napoleon in Europe, Axis & Aliies, Struggle of Empires,
Location: Aalborg
Contact:

Dungeon crawl til ungerne

Post by ozimek »

Det er efterhånden blevet tid til, at jeg gerne vil introducere ungerne til noget dungeon crawl. Vi har spillet en del Lego Heroica, men vil gerne lidt videre.

Jeg har ikke så meget andet erfaring med genren udover lidt Heroquest for ~10 år siden. Jeg ved at der er kommet et hav af titler de senere år, man jeg har intet overblik over feltet. Jeg har tidligere selv spillet en masse "rigtig" rollespil, så det gør ikke noget, at spillet evt. kræver en "dungeon master".

Børnene er 5-7 år, men det gør ikke noget, hvis de skal have hjælp fra en voksen medspiller. Jeg er altså ikke umiddelbart efter et spil, som de nødvendigvis skal kunne spille selv.

Miniatures vil nok være et hit. Hvis spillet lægger op til samarbejde, ville det også være fint. Der må gerne være mere fokus på historiefortælling og mindre på mekanisk problemløsning, dog uden at det bliver decideret rollespil.

Anbefalinger modtages gerne.

Edit: Poster i Voksenspil, da det ikke nødvendigvis behøves at væreet decideret børnespil.
User avatar
zfire
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 124
Joined: Wed Jul 17, 2013 11:39 am
Location: Vejle
Has thanked: 43 times
Been thanked: 71 times

Re: Dungeon crawl til ungerne

Post by zfire »

Jeg har ikke selv spillet det, men Mice and Mystics lyder til at passe din beskrivelse
User avatar
ozimek
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 298
Joined: Wed Jul 25, 2007 11:28 pm
Favoritspil: Napoleon in Europe, Axis & Aliies, Struggle of Empires,
Location: Aalborg
Contact:

Re: Dungeon crawl til ungerne

Post by ozimek »

zfire wrote:Jeg har ikke selv spillet det, men Mice and Mystics lyder til at passe din beskrivelse
Tak for tippet, men der ser ud til at være ret meget tekst.

Jeg tror jeg hælder mere til noget der er tættere på Heroquest.
Zaphoddk
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 127
Joined: Sun May 25, 2008 3:18 pm
Location: Kjellerup
Has thanked: 1 time

Re: Dungeon crawl til ungerne

Post by Zaphoddk »

Hvad med Dungeonquest?
Jeg har spillet det med nevøer på 6-8 år uden problemer, men med "husregler" Det fungerede godt, og vi har da spillet to-tre gange.
User avatar
ozimek
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 298
Joined: Wed Jul 25, 2007 11:28 pm
Favoritspil: Napoleon in Europe, Axis & Aliies, Struggle of Empires,
Location: Aalborg
Contact:

Re: Dungeon crawl til ungerne

Post by ozimek »

Zaphoddk wrote:Hvad med Dungeonquest?
Jeg har spillet det med nevøer på 6-8 år uden problemer, men med "husregler" Det fungerede godt, og vi har da spillet to-tre gange.
Hmm. Har set et par reviews på geek'en, og det virker MEGET random. Jeg tror miniatures til critters ville være et hit. DQ har bare tiles og kort, ikke?
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Dungeon crawl til ungerne

Post by netsapiens »

Beklager, men hvis du vil have fokus på historiefortælling og mindre på mekanik, så kommer du ikke udenom Mice & Mystics, som har den bedste historie.. ja, der er meget tekst, men der er altså også meget historie i at finde en valnødderustning, og kæmpe sig forbi en kæmperotte.

Jeg tvivler stærkt på at der findes et dungeoncrawl med mere historiefortælling og eventyr.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: Dungeon crawl til ungerne

Post by Michael_Olsen »

Personligt synes jeg, og det er jo selvfølgelig forskelligt hvordan man ser det, at til 5-7 årige er Mice & Mystics noget mere velegnet end for eksempel Heroquest, ganske simpelt fordi så små børn ikke er parate til at forstå det der med at slå på væsener bare fordi de har en anden hudfarve end en selv (grøn, for eksempel : - )). Altså forstå at det "bare" er et spil, og vi selvfølgelig ikke opfører os sådan i virkeligheden). En 5-årig ville jeg ihvertfald ikke personligt udsætte for det.

Hvad jeg mener er at Mice & Mystics er et eventyr med mus og rotter, og lægger sig på den måde op af diverse tegnefilm, forstået på den måde at børnene er vant til at se dyr være helte, og skulle modstå diverse farer (inklusiv lidt kamp).
Jeg tænker for eksempel på Rejsen til Amerika, og så videre. Og selv de film er jo ofte også kategoriseret til 7 år og opefter.

Det giver mening for et mindre barn at når man er en lille mus, ja så skal man passe på kæmperotten, og katte, og så videre. Og jeg synes faktisk det er vidunderligt at hjælpe dem med at forstå hvordan det er at være en lille mus. Verden er farlig! I den sidste ende vil vi jo gerne lære børnene at passe på dem som er svagere end dem selv.

Derfor synes jeg, og det er igen bare min mening, at det er bedst at vente med de lidt mere "direkte" voldelige spil til de er en 9-10 år (eller 8 måske), som er en alder hvor (for drengene især) glæden ved voldsomme eksplosioner og orker sætter ind for alvor.

Så det jeg vist prøver at sige er at én ting er mekanik og tekst og så videre, men en anden er børnenes udvikling, og hvad de er parate til på et givet tidspunkt.
Og det været sagt så kender jeg selvfølgelig ikke dine børn, og jeg forsøger ikke at moralisere eller lignende. Jeg bringer det bare på bane fordi jeg bemærkede at det ikke var en del af diskussionen i forhold til hvilket spil man kunne vælge.

Derudover skal man huske at Mice & Mystics er cooperativt, så du kan selvfølgelig sagtens hjælpe dem med at læse kortene.

Bare mine 2 cents.
Image
User avatar
ozimek
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 298
Joined: Wed Jul 25, 2007 11:28 pm
Favoritspil: Napoleon in Europe, Axis & Aliies, Struggle of Empires,
Location: Aalborg
Contact:

Re: Dungeon crawl til ungerne

Post by ozimek »

Det er naturligvis yderst relevant at diskutere, hvad børnene er klar til. Som nævnt har vi spillet en del Lego Heroica, hvor det jo netop går ud på at "tæve critters med en anden hudfarve". Jeg har ikke oplevet det som specielt voldsomt, men nu er Legofigurerne også meget abstrakte sammenligned med "rigtige" minitatures.

Ift. film og computerspil er vi faktisk ret forsigtige, og ungerne er ikke vilde med "uhyggelige" scener, hvilket er fint nok. Min erfaring fra Heroica og en smule Magic (kun med "fredelige" grønne, hvide og røde kort) er, at de ikke oplever spil uhyggelige på samme måde som film. Det, at en voksen er aktivt med og kan påvirke stemningen, er altafgørende.
User avatar
ozimek
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 298
Joined: Wed Jul 25, 2007 11:28 pm
Favoritspil: Napoleon in Europe, Axis & Aliies, Struggle of Empires,
Location: Aalborg
Contact:

Re: Dungeon crawl til ungerne

Post by ozimek »

netsapiens wrote:Beklager, men hvis du vil have fokus på historiefortælling og mindre på mekanik, så kommer du ikke udenom Mice & Mystics, som har den bedste historie.. ja, der er meget tekst, men der er altså også meget historie i at finde en valnødderustning, og kæmpe sig forbi en kæmperotte.

Jeg tvivler stærkt på at der findes et dungeoncrawl med mere historiefortælling og eventyr.
Måske skal jeg overveje det igen. Mit umiddelbare indtryk var bare, at det var meget drevet af mechanics i dén forstand at man SKAL løse en mission. Min bekymring er, at der er for meget fokus på resurseoptimering (som fx Pandemic) og dermed ikke så meget frirum til bare "vade" omkring og udforske i en ejet tempo.
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: Dungeon crawl til ungerne

Post by Michael_Olsen »

ozimek wrote:
netsapiens wrote:Beklager, men hvis du vil have fokus på historiefortælling og mindre på mekanik, så kommer du ikke udenom Mice & Mystics, som har den bedste historie.. ja, der er meget tekst, men der er altså også meget historie i at finde en valnødderustning, og kæmpe sig forbi en kæmperotte.

Jeg tvivler stærkt på at der findes et dungeoncrawl med mere historiefortælling og eventyr.
Måske skal jeg overveje det igen. Mit umiddelbare indtryk var bare, at det var meget drevet af mechanics i dén forstand at man SKAL løse en mission. Min bekymring er, at der er for meget fokus på resurseoptimering (som fx Pandemic) og dermed ikke så meget frirum til bare "vade" omkring og udforske i en ejet tempo.
Det er faktisk en rigtig god pointe. Desværre tror jeg det er et "problem" med mange nyere spil.

Jeg kommer pludselig i tanke om at Wizards for et par år siden genudgav Dungeon!
http://boardgamegeek.com/boardgame/1339/dungeon
Det er ikke helt en crawler som for eksempel Heroquest , men det har nogle af elementerne, og så er det en tand mere "hyggeligt" (i modsætning til uhyggelig). Det er lidt held drevet, men det gør efter min mening ikke så meget i den alder. Jeg synes du skal overveje at kigge på det, især fordi det giver faktisk børnene plads til at tage beslutningerne selv om hvad de vil. Hvilket selvfølgelig så betyder at der ikke er så meget historie, men man kan jo ikke få det hele : - )
Image
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Dungeon crawl til ungerne

Post by netsapiens »

Ellers kunne nogen af de store Wizards of the Coast titler måske bruges? ren coop?

Wrath of Ashardalon, Castle Ravenloft.. de der store æsker
http://boardgamegeek.com/boardgame/6635 ... board-game
De er også til at skaffe uden problemer, og har så vidt jeg husker den charme at man kan kombinere dem hvis man har flere.

Og ja, Mice & Mystics er "scriptet" i stor stil, men min 9-årige herhjemme har spillet første scenarie 4 gange, har ikke vundet endnu, og har ikke så meget som indikeret at det er noget lort. Han er klar til at spille til han vinder, inden han får lov til at høre fortsættelsen på Colin's eventyr :)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Dungeon crawl til ungerne

Post by Jens_Hoppe »

Jeg var meget imponeret af det tematiske i Mice & Mystics, men desværre mindre imponeret af de mekaniske elementer. På trods af et imponerende historiefortællingsarbejde, inspirerende artwork, og et hav af forskellige scenarier, hver med deres egen baggrundshistorie, var scenarierne meget ens rent mekanisk: Gruppen rykker fra rum til rum i "dungeonen", i generel retning fra startrummet til finalerummet (ofte er der kun én vej mellem dem). I hvert rum spawner nye monstre, som man derefter skal nedkæmpe. Når det er gjort rykker man videre til næste rum. Kamp mellem en helt og et monster er en mekanisk tung og langvarig proces som involverer terningslag efter terningslag (mange af dem uden effekt, for at det ikke skal være løgn!), og det er en proces man skal igennem mange, mange gange i hvert scenarie.

Når man 30. gang i et scenarie skal sende en rotte eller en lille kakerlak til de evige jagtmarker, kan man altså godt blive lidt træt... "Historien om Colin" ved man desværre ret hurtigt hvad handler om: Massakre på endeløse horder af monstre.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: Dungeon crawl til ungerne

Post by Michael_Olsen »

netsapiens wrote:Ellers kunne nogen af de store Wizards of the Coast titler måske bruges? ren coop?

Wrath of Ashardalon, Castle Ravenloft.. de der store æsker
http://boardgamegeek.com/boardgame/6635 ... board-game
De er også til at skaffe uden problemer, og har så vidt jeg husker den charme at man kan kombinere dem hvis man har flere
Der vil jeg gerne have lov at påpege at der er en pæn mængde tekst, især på events kortene. Og helt nemt at forstå er det faktisk heller ikke.

Derudover er reglerne så hullede at det er utroligt de spil er blevet udgivet. Det kan faktisk ikke spilles uden en del husregler. Men det er så hvad det er.
Til mindre børn ville jeg faktisk grave Heroquest frem i stedet, til hver en tid.
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Dungeon crawl til ungerne

Post by Frouvne »

Mice and Mystics blev også underkendt af familien herhjemme. Til gengæld har vi så spillet Dungeon Run fra samme udgiver en del gange. Der er også noget tekst, men med unge børn vil man sikkert alligevel lave en eller form for samarbejdsvariant. Hvis I kun spiller to er Claustrophobia bestemt også værd at holde øje med. Begge spil foregår i et noget mere dystert miljø end Mice and Mystics og det må man jo overveje om ens børn er hårdføre nok til. Min egen holdning er, at man skal være meget restriktiv, når det gælder film og computerspil men at bræt- og kortspil er en noget anden historie. Børnene har jo tidligt erfaringer med grumme universer via historiefortællinger og de fleste børn leger også tidligt skydelege. Så længe den billedskabende del primært foregår i deres eget hoved tror jeg de fleste børn formår at beskytte sig selv. Men der findes naturligvis undtagelser. Den kontrol har de ikke, når det gælder film og computerspil og der tror jeg, der er grund til mere bekymring.
frouvne, administrator

Image
User avatar
ozimek
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 298
Joined: Wed Jul 25, 2007 11:28 pm
Favoritspil: Napoleon in Europe, Axis & Aliies, Struggle of Empires,
Location: Aalborg
Contact:

Re: Dungeon crawl til ungerne

Post by ozimek »

Claustrophobia er udelukket pga. 2-player.

Dungeon Run kunne måske være en mulighed. Jeg forestiller mig at vi bare kan køre det som coop, og slutte når end-of-level-monsteret er besejret. Jeg skal lige undersøge kompleksiteten i abilities og kamp lidt nærmere.

Jeg har også kigget på Super Dungeon Explore (SDE) http://boardgamegeek.com/boardgame/9219 ... on-explore.
Det er en spilmester ("konsollen") mod de andre, hvilket jeg tror vil virke godt. Kamp ser nogenlunde simpelt ud (rul et antal terninger af den rigtige farve og tæl antal stjerner). Der er dog liiiige den detaljer, at der er en del samlearbejde med figurerne. Det er udført i en meget cartoonish stil, som måske ikke er så uhyggelig.

Stadigvæk virker old trusty Heroquest måske som det bedste bud. Alternativt skal jeg bare selv flække noget basic D&D inspireret sammen, og bruge den gamle Chessex battlemat med nogle D&D figurer :) Jeg vil dog komme til at mangle en masse inventar som fx døre, fælder osv. Man kan vist købe nogle forskellige kits med tiles osv.
Post Reply