Puerto Rico - regelspørgsmål

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 891
Joined: Tue Apr 17, 2007 3:51 pm
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Location: Græsted
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Puerto Rico - regelspørgsmål

Post by Mikkel »

Hej

Jeg har for nogle år siden sidst spillet Puerto Rico, og i morgen aften skal det så på bordet igen - og med mig som regel-"eksperten". Men der er lige et par ting som jeg skal have skåret ud i pap:

Quarry:
Hvis jeg har en quarry-brik med en arbejder på - så kan jeg få 1 i rabat når jeg køber fra række nr.1.
Hvis jeg har to quarrys der er besat af arbejdere, så kan jeg trække 2 fra prisen i række 2.
Hvis jeg har tre quarrys der er besat af arbejdere, så kan jeg trække 3 fra prisen i række 3.
Hvis jeg har fire quarrys der er besat af arbejdere, så kan jeg trække 4 fra prisen i række 4.

Men selvom jeg evt. har fire besatte, så kan jeg sagtens vælge at købe en tile fra række 1 og få 1 i rabat.

Er det bare sådan det skal forstås (eller misforstås)?

Craftsman:

Når man skal til at producere goooooooods via Craftman, så tager man goods i forhold til det man har på buildings og på sin mark.

Der hvor jeg bliver forvirret over, er hvor man producere i forhold til hvor mange arbejdere man har de forskellige steder. Jeg prøver at sætte to scenarier op:

- Jeg har en sugar mill-building med plads til en arbejder. I min plantation har jeg en en sugar-tile der også er besat. Den producerer 1 good (sugar). Korrekt?

- Jeg har en sugar mill-building med plads til 3 arbejdere, 2 af dem er besat.. Derudover har jeg en besat sugar-tile på min mark. Den producerer 2 goods (sugar).

Og hvis jeg havde alle tre pladser fyldt op med arbejdere, så ville jeg få 3 sugar-goods?

Har jeg igen - misforstået det korrekt?

På forhånd tak :)
Image
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: Puerto Rico - regelspørgsmål

Post by JoelP »

Quarry: Ja, hvis du har 4 kolonister i quarries får du 1 rabat på første række - altså maximumrabatten for den pågældende række bygninger

Produktion: Hvis du skal producere 2 sukker skal du både ha 2 besatte sukkermarker og 2 arbejdere i en (eller flere) sukkermøller. 3 marker + 2 i sukkermølle = 2 sukker. 2 marker + 3 i sukkermølle = 2 sukker osv
User avatar
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 891
Joined: Tue Apr 17, 2007 3:51 pm
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Location: Græsted
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Re: Puerto Rico - regelspørgsmål

Post by Mikkel »

JoelP wrote:Quarry: Ja, hvis du har 4 kolonister i quarries får du 1 rabat på første række - altså maximumrabatten for den pågældende række bygninger

Produktion: Hvis du skal producere 2 sukker skal du både ha 2 besatte sukkermarker og 2 arbejdere i en (eller flere) sukkermøller. 3 marker + 2 i sukkermølle = 2 sukker. 2 marker + 3 i sukkermølle = 2 sukker osv
Hej Joel og tak for svar!

Quarry: Men hvis jeg så ønsker at købe noget fra række 4 og har 4 besatte quarrys, så kan jeg vel godt opnå yderligere rabat ved at bruge en building som giver rabat ved køb? Plus Builder også giver 1 i rabat. Så med den rette combo, så kan jeg nemt få mere i rabat end de 4? Dog ikke mere end 4 fra Quarrys.

Produktion: Du må undskylde min blank-hed, men pappet skal vist skæres yderligere ud.

Så selvom jeg kun har en mand på marken og tre i en bygningen, så producerer jeg stadig kun en? Det kræver også tre af f.eks. indigo-tiles på marken(med mænd på) for at få fuldt udbytte af bygningen med 3 cirkler i når denne også er fuldt besat?

Så fordelen ved at have en buildning med tre cirkler i forhold til en med en, er at man sparer plads i sin by?
Er jeg ved at være på rette spor?
Image
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: Puerto Rico - regelspørgsmål

Post by JoelP »

Quarry: øhhhh...er ikke lige klar over det konkrete eksempel du leder efter?

Marker: Jeps. Du sparer plads i byen og endnu vigtigere: Du sparer actions. En bygning med plads til 3 koster kun 1 byggehandling at bygge, så har du 2 byggehandlinger til at købe andre lækre bygninger (nøj hvor er dansk et grimt brætspilssprog)
User avatar
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 891
Joined: Tue Apr 17, 2007 3:51 pm
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Location: Græsted
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Re: Puerto Rico - regelspørgsmål

Post by Mikkel »

JoelP wrote:Quarry: øhhhh...er ikke lige klar over det konkrete eksempel du leder efter?

Marker: Jeps. Du sparer plads i byen og endnu vigtigere: Du sparer actions. En bygning med plads til 3 koster kun 1 byggehandling at bygge, så har du 2 byggehandlinger til at købe andre lækre bygninger (nøj hvor er dansk et grimt brætspilssprog)
:lol: - ja kønt er det ikke altid, men det er forståeligt!

Quarry:
Jeg kan få 4 i rabat i række 4 ved at have 4 besatte quarrys. Så en bygning til 10, koster så kun 6.
Hvis jeg så vælger rollen Builder, så får jeg en i rabat når jeg bygger. Så er vi nede på at den koster 5.
Og det var mig der så ikke lige havde styr på bygningerne :D Men med ovenstående, så vil jeg kunne få den til 5?
Image
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: Puerto Rico - regelspørgsmål

Post by JoelP »

Mikkel wrote:
JoelP wrote:Quarry: øhhhh...er ikke lige klar over det konkrete eksempel du leder efter?

Marker: Jeps. Du sparer plads i byen og endnu vigtigere: Du sparer actions. En bygning med plads til 3 koster kun 1 byggehandling at bygge, så har du 2 byggehandlinger til at købe andre lækre bygninger (nøj hvor er dansk et grimt brætspilssprog)
:lol: - ja kønt er det ikke altid, men det er forståeligt!

Quarry:
Jeg kan få 4 i rabat i række 4 ved at have 4 besatte quarrys. Så en bygning til 10, koster så kun 6.
Hvis jeg så vælger rollen Builder, så får jeg en i rabat når jeg bygger. Så er vi nede på at den koster 5.
Og det var mig der så ikke lige havde styr på bygningerne :D Men med ovenstående, så vil jeg kunne få den til 5?

ahhh, så er jeg med. Ja, så koster den 5
User avatar
glorn
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 330
Joined: Sat Sep 18, 2010 1:32 am
Favoritspil: Glenn Drovers: The Age of Discovery er nok mit favoritspil.

men genre jeg holder meget af går lige fra Action placements til dungeon crawls. Fælles for de spil jeg holder af er nok at jeg nyder en hvis længde på spillene. Alt denne fokus på at man skal være hurtigt overstået for at komme igang med et nyt er bull-shit i mine øjne. Det tager noget tid at få noget stemning ind i et spil og når stemningen er der, begynder spillet at fortælle sin historie.
Location: donaugade 2, 4tv. 2300 kbh s

Re: Puerto Rico - regelspørgsmål

Post by glorn »

ikke for at forvirre, men for at sikre der ikke sker endnu en misforståelse.

du kan benytte OP TIL 4 quarries i række 4. dvs hvis du kun har 3 kan du stadig få 3 rabat i række fire. og ja, det stacker med bonusen fra builder.
David.
User avatar
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 891
Joined: Tue Apr 17, 2007 3:51 pm
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Location: Græsted
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Re: Puerto Rico - regelspørgsmål

Post by Mikkel »

glorn wrote:ikke for at forvirre, men for at sikre der ikke sker endnu en misforståelse.

du kan benytte OP TIL 4 quarries i række 4. dvs hvis du kun har 3 kan du stadig få 3 rabat i række fire. og ja, det stacker med bonusen fra builder.
Aha - så hvis man bare har en besat quarry, så kan man stadig få rabat i alle rækker. Det giver bestemt mening, David.
Tak :)
Image
Post Reply