Månedens spiloplevelse - December 2013

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Månedens spiloplevelse - December 2013

Post by Mik »

Kun 20 spil blev det til i julemåneden, men når jeg kigger på de seneste årsstatistikker er det forventeligt for de 3 vintermåneder.
6x Gear & Piston blev det mest spillede spil i en varieret opsætning med 3-6 spillere og flere varianter. Let at forklare og med en maksimal spilletid på en time, det ikke så underligt.

3x Steam+ Map Extension #3. Nærnere bestemt 2-spiller kortene. En hyggelig aften på trods af de to kort ikke lokker til gentagelse.
2x The City
2x Florenza: The Card Game. Månedens mest interessante nyhed. En letvægtsudgave af det fulde spil med en spilletid på en time. En udvidelse vil blive imødeset med forventning, men en sikker favorit som det er.

Castles of Burgundy
Glass Road
New Haven
Primate Fear
Sissi: Die Bohnenkaiserin
Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - December 2013

Post by Goblen »

Har fået spillet 6 forskellige spil i december:

1. Super Fantasy: Ugly Snout Assault. Helt klart en af de fedeste oplevelser. Et sjovt dungeon crawl spillet med ungerne. Det kommer på bordet i januar også.
2. Drum Roll. Den anden gode oplevelse. Synes bare det spil er sjovt. Spillet det nogle gange med folk der ikke spiller brætspil, og de synes også det er sjovt .)
3. Serpents Tongue. Ved ikke om jeg er hooked eller om jeg bare er imponeret over arbejdet lagt i spillet, og af komponenterne. Synes de har gjort reglerne alt for komplekse i forhold til konceptet.
4. Walk the Plank. Et spil jeg fik af min Secret Santa. Sjovt hurtigt spil.
5. Steam Park. Det er et super simpelt spil, og jeg hygger mig hver gang jeg spiller det.
6. Gear & Piston. Har spillet det et par gange nu, og jeg synes det er sjovt. Det er ikke det mest spændende spil i min samling.

Drum Roll og Ugly Snout Assault har været de to bedste spille-oplevelser for mig i december :)
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - December 2013

Post by Frouvne »

Det var en sløj måned for mit vedkommende:

Freedom: The Underground Railroad - 3
Bezzerwizzer - 2
Hanabi - 2
Bet Your Brain - 1
Friday - 1
Love Letter - 1
Sekigahara: The Unification of Japan - 1
Timeline: Discoveries - 1
Timeline: Diversity - 1
Timeline: Historical Events - 1
Timeline: Inventions - 1

Det var et gensyn med en række hyggelige små-spil: Hanabi, Friday, Love Letter og Timeline. Af de to quiz-spil var Bet Your Brain et nyt bekendskab ... og det har jeg såmænd ikke behov for at prøve igen.

Tilbage er kun Sekigahara: The Unification of Japan og Freedom: The Underground Railroad som nye oplevelser. Begge spil er ganske fine ... men der var ikke nogen af dem, der formåede at rive benene væk under mig. Freedom: The Underground Railroad vil jeg tro, jeg kommer til at spille en del gange. Jeg kan rigtig godt lide den historiske del af spillet og det er mest det, der sælger spillet til mig. Samarbejdsdelen er jeg i første omgang lidt mere splittet på. Positivt skal siges, at jeg tror, det er det samarbejdsspil, hvor der har været mest dialog henover spillet undervejs. Den negative del er, at jeg syntes en del af beslutningerne på trods af den megen slags er endt med at blive, at man prøver noget og så ser, hvad der sker. Men det siger måske mere om mig og dem jeg har spillet med ... spillet får i hvert tilfælde nogle flere chancer og så må vi se, om det kan stå distancen. Og det må da også blive spil, der løber med sejren i denne måned. Det skyldes måske mest af alt manglende konkurrence fra andre kvalificerede kandidater.
frouvne, administrator

Image
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - December 2013

Post by BlueSwan »

Satte personal rekord i december med 59 spil - dog mange fillers og børnevenlige spil, men alligevel en super god måned hvad brætspil angår:

13x Android: Netrunner
9x Rat Hot
7x Skak (alle lynpartier imod sagesløse elever, så de 7 spil var overstået på omkring en 30-40 minutter samlet)
5x Kalaha
3x Dominion
3x Ticket to Ride Map Collection: Volume 2 - India & Switzerland
3x Ubongo
2x Agricola: All Creatures Big and Small
2x Descent: Journeys in the Dark (Second Edition)
2x Russian Railroads
1x Bruges
1x Carcassonne
1x The Castles of Burgundy
1x Eclipse
1x Lost Cities
1x Puerto Rico
1x The Resistance: Avalon
1x Small World
1x Ticket to Ride
1x Twilight Struggle

Månedens spiloplevelse har jeg valgt til at være Puerto Rico. Et spil jeg ikke havde de store forventninger til, men som jeg virkelig var imponeret over. Skal absolut spilles igen. En "honorable mention" går til Rat Hot som virkelig er et godt børnevenligt 2 player spil - min 8 årige datters nye yndlingsspil. Andre nye spil for mig var Bruges, Russian Railroads og Descent. De to første er lige min stil, mens Descent bare ikke er min type spil.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Månedens spiloplevelse - December 2013

Post by Robert »

Decembers høst blev til:

4x Jaipur
4x Russian Railroads
2x Clash of Cultures
2x Memoir '44: Equipment Pack
1x Age of Industry Expansion: Great Lakes & South Africa
1x Combat Commander: Pacific
1x Glass Road
1x Le Havre: The Inland Port
1x Memoir '44: Winter Wars
1x Puerto Rico
1x Steel Driver
1x Ticket to Ride: Nordic Countries
1x Tzolk'in: The Mayan Calendar med Tribes & Prophecies

Russian Railroads er helstøbt og usædvanlig godt lavet, men den største overraskelse var Steel Driver. Det var meget mere underholdende end jeg havde forventet.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Månedens spiloplevelse - December 2013

Post by Larsine »

37 spil blev det til i december, hjulpet god på vej af en del 2-personers spil.

Spillene fordeler sig således:

Balloon Cup x6
The Hobbit Card Game x4
San Juan (inkl. Treasure Chest udvidelser) x4
The City x3
Lords of Waterdeep x3
Airships x2
Fearsome Floors x2
Odin's Ravens x2
Shoot Out x2
Ticket to Ride Map Collection: Volume 2 - India & Switzerland x2
Kingdom Builder x2
7 Wonders x1
Dixit x1
Guildhall x1
Tic-Tac-Toe x1
Ticket to Ride Map Collection: Volume 4 - Nederland x1

Dem med rødt er nyheder, og af dem må Guildhall være det som jeg ser mest frem til at prøve igen.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Månedens spiloplevelse - December 2013

Post by Jens_Hoppe »

Jeg spillede ikke meget i december, og det hjalp selvfølgelig ikke at juleaften og nytår lå på *&/! tirsdage! :)

Russian Railroads x3
Concordia x1
Descent: Journeys in the Dark x1
A Study in Emerald x1
Terra Mystica x1

Alle særdeles solide spil, som man kan se.

Descent var en nyhed, og det overraskede i den grad positivt. Månedens oplevelse for mig!
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Månedens spiloplevelse - December 2013

Post by Sir William »

Tror nok min oversigt endte som sådan

3 x Russian RailRoads
1 x Puerto Rico
1 x Castles of Burgundy
1 x Twillight Struggle

Havde forventet, at få spillet lidt Nytårsaften men det skete så ikke.

Russian Railroads og Puerto Rico var begge første gangs oplevelser, så umiddelbart ikke noget der var bedre end andet. Men Russian RailRoads er dog det jeg i længst tid har ville have spillet.

Men samtlige fire spil er nogle som jeg helt sikkert gerne vil spille igen.
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Månedens spiloplevelse - December 2013

Post by digter »

No Thanks! 6
King of Tokyo 3
Liar's Dice 3
Love Letter 3
The Castles of Burgundy 2
Magic: The Gathering 2
Summoner Wars 2
Alien Frontiers 1
Biblios 1
Innovation 1
Lords of Waterdeep 1
Lost Cities 1
Memoir '44 1
Mission: Red Planet 1
Piece o' Cake 1
Pochspiel 1
Star Wars: X-Wing Miniatures Game 1
Through the Ages: A Story of Civilization 1

32 spil, hvilket er ret godt i forhold andre måneder. Dog er der mange simple spil der blev nydt i selskab med non-gamer venner og familie. Through the Ages var månedens overraskelse. Regnede med at det var alt for tørt til min smag, men det var en meget positiv oplevelse. I den modsatte ende har vi Alien Frontiers, som ikke levede op til forventningerne. Jeg skal have prøvet det igen for jeg synes første omgang var en noget tam oplevelse, hvor de valg man stod over for i løbet af spillet virkede alt for åbenlyse. No thanks var en underlig størrelse. Havde regnet med at det ville virke rigtig godt med non-gamere, men der var altid nogen i gruppen der ikke fattede en bjælde af hvilke strategier der var valide. Det virker om om spillet er meget følsomt over for spillere der vil gøre alt for at ødelægge det for de andre, også selvom deres valg forhindrer dem selv i at vinde. Jeg er ikke sikker på at jeg bryder mig om det.
Image
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Månedens spiloplevelse - December 2013

Post by digter »

digter wrote:No Thanks! 6
King of Tokyo 3
Liar's Dice 3
Love Letter 3
The Castles of Burgundy 2
Magic: The Gathering 2
Summoner Wars 2
Alien Frontiers 1
Biblios 1
Innovation 1
Lords of Waterdeep 1
Lost Cities 1
Memoir '44 1
Mission: Red Planet 1
Piece o' Cake 1
Pochspiel 1
Star Wars: X-Wing Miniatures Game 1
Through the Ages: A Story of Civilization 1

32 spil, hvilket er ret godt i forhold andre måneder. Dog er der mange simple spil der blev nydt i selskab med non-gamer venner og familie. Through the Ages var månedens overraskelse. Regnede med at det var alt for tørt til min smag, men det var en meget positiv oplevelse. I den modsatte ende har vi Alien Frontiers, som ikke levede op til forventningerne. Jeg skal have prøvet det igen for jeg synes første omgang var en noget tam oplevelse, hvor de valg man stod over for i løbet af spillet virkede alt for åbenlyse. No thanks var en underlig størrelse. Havde regnet med at det ville virke rigtig godt med non-gamere, men der var altid nogen i gruppen der ikke fattede en bjælde af hvilke strategier der var valide. Det virker om om spillet er meget følsomt over for spillere der vil gøre alt for at ødelægge det for de andre, også selvom deres valg forhindrer dem selv i at vinde. Jeg er ikke sikker på at jeg bryder mig om det.
Og så tror jeg at Summoner Wars endegyldigt er blevet droppet. Det føles simpelthen for restriktivt. Jeg føler hele tiden at spillet holder mig tilbage. Alle mine spil er endt med at begge decks løber ud og at det er de sidste marginaler der så afgør spillet. Jeg har læst inde på BGG at man ikke fatter spillet, hvis kampene ender på den måde og jeg er sikker på at spillet indeholder mere strategisk og taktisk dybde end jeg har formået at hive ud af det, men gameplayet er simpelthen ikke godt nok til at jeg gider at udforske disse lag mere. Beholder det måske kun pga. sønnike. Måske.
Image
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1476
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 311 times
Been thanked: 185 times

Re: Månedens spiloplevelse - December 2013

Post by Jonezy »

digter wrote: Og så tror jeg at Summoner Wars endegyldigt er blevet droppet. Det føles simpelthen for restriktivt. Jeg føler hele tiden at spillet holder mig tilbage. Alle mine spil er endt med at begge decks løber ud og at det er de sidste marginaler der så afgør spillet. Jeg har læst inde på BGG at man ikke fatter spillet, hvis kampene ender på den måde og jeg er sikker på at spillet indeholder mere strategisk og taktisk dybde end jeg har formået at hive ud af det, men gameplayet er simpelthen ikke godt nok til at jeg gider at udforske disse lag mere. Beholder det måske kun pga. sønnike. Måske.
Det er ærgerligt at se, at du har det sådan med Summoner Wars, da det er et spil som jeg holder meget af. Jeg tænker at I måske kommer til at spamme common units og så ender det i terninge fest? En næsten altid holdbar strategi er, at prøve at få alle 3 champions ud, hvilket betyder at du må bygge mange af dine kort som magic. Det medfører at det taktiske bliver vigtigere end heldige terningeslag.

Factions som Jungle Elves, Sand Goblins og Shadow Elves er gode til at prøve såkaldte 'sniper' taktikker, hvor al fokus er på at snigmyrde modstanderens Summoner med forskellige komboer i form af event kort og special abilities. Jeg kan huske en god spil oplevelse fra sidste år, hvor vi var fire germangamers samlet hos Frouvne til en lille SW turnering og Bostrup spillede Jungle Elves. Efter to nederlag og en lille smule brok over sin faction, blev jeg totalt udslettet i vores kamp, da han pludselig så synergien i sit deck og sendte den ene grumme kombo efter den anden efter min Summoner, som blev slået til plukfisk i løbet af ingen tid. Det var fedt at se selvom det gik ud over min stakkels Grognack...
Image
User avatar
Nissi
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 215
Joined: Mon Apr 08, 2013 9:15 pm
Favoritspil: Terra Mystica og Sid Meier's Civilization
Location: Bogense

Re: Månedens spiloplevelse - December 2013

Post by Nissi »

Timeout - 8
Pamdemic - 2
Pandemic + On the Brink - 1
Ave Caesar - 2
7 Wonders - 1
Alien Frontiers - 1
Bezzerwizzer+ adult udgave - 1
The Castles of Burgundy - 1
Cuba Libre - 1
Neuroshima Hex! - 1
No Thanks! - 1
Russian Railroads - 1
Space Alert + The New Frontier - 1
Star Fluxx - 1
Terra Mystica - 1
Ticket to Ride + USA 1910 - 1
Ticket to Ride: Europe + Europa 1912 - 1

Månedens spiloplevelse: Timeout
Det er et rigtig sjovt quizspil på tid, som kan spilles meget hurtigt og man kan differentiere på mange måder.

Derudover synes jeg også at Cuba Libre var et spændende spil og havde et fedt tema. Det skal nok spilles igen, for det tog ret lang tid første gang.
User avatar
Sveinmain
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 162
Joined: Sun Nov 21, 2010 11:11 pm
Location: Jørpeland, ikke langt fra Stavanger-Norway
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - December 2013

Post by Sveinmain »

Kun 16 spill på meg denne måneden da jeg mistet 2 spilldager grunnet julen.
Chess x 2
GiftTRAP x 2
Automobile x 1
Boomtown 1
Crokinole 1
Domaine 1
Fifty Shades of Grey Party Game 1
Fresco 1
King of Tokyo 1
Love Letter 1
Myrmes
1
Qwirkle 1
Vabanque 1
Viticulture x1

Av de nye spill var King of Tokyo største overraskelse og best foran Love letter og Myrmes på kun en 3. Plass. I Myrmes måtte alle gjøre likt de 3 første rundene for ikke å tape terreng, likte ikke det...

Ellers var beste månedens spill Automobile! Mye sansynlighetsbwregning, men utrolig morsomt :D
Beste partyspill hvor begge kjønn er representert: Fifty shades of gray. Prøv det ut, gjerne med 8 spillere. Desto flere desto bedre!

På sisteplass: Viticulture - vent 4 runder og du får kanskje solgt vinen din...
Danacup 23-28 juli 2018 - Hvem blir med å spiller brætspill???
Post Reply