Hvad har du spillet i dag - Januar 2014

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag - Januar 2014

Post by Jens_Hoppe »

Race for the Galaxy vinder voldsomt ved at blive spillet meget, og det hele vil nødvendigvis være noget tilfældigt i starten.

Jeg synes faktisk selv at det er lidt langsomt og fiddly når man spiller det "rigtigt" med kort, men jeg har til gengæld spillet det hundredevis af gange mod AI'en på min PC, og det er en fabelagtig oplevelse.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag - Januar 2014

Post by Larsine »

San Juan bruger same mekaniske som RftG, men det er betydeligt simplere, og man skal ikke lære 100+ ikoner at kende, idet alt star med alm. tekst på kortene.

Jeg havde spillet 100+ San Juan, da jeg blev introduceret til RftG, og havde store forventninger til det, men de blev slet ikke indfriet, primært pga. den uoverskuelighed som jeg synes alle ikonerne bringer. At alle spillere så samtidig skal vælge roller, gør bare at det bliver for meget multi-player-solitaire, hvor det blot gælder om at komme hurtigere og bedre I mål end de andre.

Endnu et spil RftG, med den første udvidelse, fik mig overbevist... Jeg skal ikke spille RftG mere, men skal spille masser af San Juan (og The City).

Jeg elsker ellers spil hvor man må bruge det man får tildelt, og så arbejde med det, frem for altid at gå efter den samme strategi, som man jo sagtens kan gøre i mange spil.
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag - Januar 2014

Post by Goblen »

Fik prøvet mit Archon: Glory and Machination med drengene i dag. Virker egentlig rimelig godt, og er simpelt at lære reglerne til. Dog tager det lang tid at gøre spillet klart - masser af ting der skal på spillepladen som er STOR.

Vi skal spille det igen, og der tror jeg det bliver nemmere.

Derudover fik vi spillet et par spil Walk the Plank. Et sjovt lille spil :)

/Brian
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1476
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 310 times
Been thanked: 185 times

Re: Hvad har du spillet i dag - Januar 2014

Post by Jonezy »

Var i Havdrup på besøg hos Merete igår til en omgang 3-mands spil sammen med Jesper.

Det havde lykkedes Jesper og jeg at overtale Merete til at spille Troyes, som jeg har villet prøve i lang tid, så det startede vi med.

Troyes er et spil, hvor man skal bruge terninger til at lave sine aktioner, men man kan manipulere med dem og sågar købe de andres terninger. Jeg blev efterladt med et rigtig positivt første gangs indtryk, da jeg godt kunne lide de beslutninger man skulle tage hver tur og 'puzzle-elementet' med at få nogle af kortene til at spille sammen. Det hjalp nok også, at jeg vandt.

Jeg satsede på penge i starten og sidenhen influence, for at have så meget fleksibilitet som muligt. VPs fik jeg igennem et kort, hvor man kunne lave influence om til VPs, bygning af katedralen, et par events, slutscorings kortene og så igennem mine tradesmænd. Det blev dog tæt og ifølge Jesper ikke særligt højtscorende. Jeg vandt med 40 point mod Jespers 36 og Meretes 34. Håber på at spille Troyes snart igen, da min nysgerrighed er blevet pirret og jeg gerne vil udforske spillet noget mere.

Så blev det til et par fillers, da Merete lige skulle redde en veninde fra en telefonkrise. Jeg fik dem overtalt til en omgang King of Tokyo med Power Up udvidelse, da begge er lidt meh overfor det spil, som er en af mine yndlings fillers. Det fik jeg ikke lavet om på, og det hjalp nok ikke at min Mecha Dragon i den grad pryglede deres Pandakai og Cyber Bunny til ukendelighed ved hjælp af Claws of Steels evolutionen og en omgang Acid Attack.

Vi nåede også en hurtig omgang Love Letter (Kanai version med klovne og troldmænd) inden vi fik besøg. Her vandt jeg sørme igen, men det var klart mere held end forstand. Love Letter er sgu en meget hyggelig lille filler, men det 90 bedste brætspil nogensinde (ifølge BGG) er måske lige i overkanten.

Vi sluttede dagen af med et spil Francis Drake, som har et stort element af 'jeg ved, at du ved, at jeg ved...', når man skal planlægge sin rute og plyndringer i 2. fase af spillet. Her må Merete og jeg så bare erkende, at det er Jesper markant bedre til end os andre, for vi fik i den grad øretæver. Jesper fik plyndret et fort, en by og en galleon på hver tur, hvilket gav ham 10 bonus point hver gang og han vandt en overbevisende sejr. Herligt spil med konfrontation og bluff, som jeg godt gad at være bedre til, men jeg stiller gerne op til prygl igen for det er sjovt.

Alt i alt en god spilledag og jeg håber især på et gensyn med Troyes snarest.
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag - Januar 2014

Post by Frouvne »

I den forløbne uge har jeg deltage i to spilaftener. Den første, som Gunness for længst har beskrevet, blev der først og fremmest spillet Ursuppe. Det skuffede en smule ved genspilningen, men ikke mere end, at jeg vil være frisk på at få det prøvet snarest igen. Særligt glædedes jeg over spiltiden, der var mere rimelig end jeg huskede den. At der så var mindre kontrol end jeg huskede, trak i den anden retning. Tematisk er det dog ikke helt tosset ... og så vil jeg da ikke udelukke, at jeg også selv kunne handle fornuftigere næste gang det skal spilles og dermed opnå mere kontrol end i dette spil. Efterfølgende spillede vi to spil Mush! Mush! - Snow Tails 2 og som Gunness bemærkede er det faktisk en af de få gange, man godt kunne have ønsket sig, at der var flere deltagere med i et spil. Aftenen blev afsluttet med Fauna, som jeg syntes fungerer rigtig godt.

Ugens anden spilaften bød udelukkende på et spil Patchistory, der til gengæld også tog hele aftenen. Og det er for lang tid for hvad det er. Men når det så er sagt, så er jeg rigtig fint underholdt gennem et sådant spil... også selvom det trækker lidt for langt ud. Desværre var mine medspillere mindre godt underholdt og det kan jo ikke helt undgå at sætte lidt præg på spiloplevelsen.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag - Januar 2014

Post by Jens_Hoppe »

Frouvne wrote:Ugens anden spilaften bød udelukkende på et spil Patchistory, der til gengæld også tog hele aftenen. Og det er for lang tid for hvad det er. Men når det så er sagt, så er jeg rigtig fint underholdt gennem et sådant spil... også selvom det trækker lidt for langt ud. Desværre var mine medspillere mindre godt underholdt og det kan jo ikke helt undgå at sætte lidt præg på spiloplevelsen.
Ups, det var jo blandet andet mig, og jeg kan kun beklage whineriet. :shock: Til mit forsvar må jeg sige at Patchistory var en af mine værste spiloplevelser i en del år, i særdeleshed hvis man tager længden af spillet med i betragtning. Jeg gætter også forsigtigt på, at hvis vores roller i spillet havde været byttet om, ville du også have været mindre godt underholdt end du var, men jeg kan selvfølgelig sagtens tage fejl.

Jeg burde måske have researchet lidt selv, og set at spillet på mange måder er en Through the Ages-klon (og det er jo ikke lige Jens' yndlingsspil), men det var altså gået helt hen over hovedet på mig.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag - Januar 2014

Post by Jens_Hoppe »

I KBK i går fik jeg prøvet mit nye Canterbury, og det er faktisk et godt spil! Spillerne er saksiske herremænd, som sammen opbygger byen fra grunden; man starter med en stort set tom plade opdelt i distrikter, med den gamle romerske brønd i det midterste distrikt som eneste "bygning" fra start. Hvert distrikt har seks felter, hvorpå der kan bygges bygninger.

I en spillers tur kan han enten 1) tage penge, 2) bygge 1-2 bygninger, eller 3) tage 1/2 penge og bygge én bygning. Har man gjort 1) i en tur, skal man gøre 2) i den næste, men ellers er der frit valg hver tur. Bygninger koster penge at bygge, og giver points ("prosperity") til både spilleren som bygger den, og til byen selv.

Bygninger findes i tre størrelser: Små (fylder 1 felt), medium (2 felter) og store (4 felter). De bidrager alle med en af de services et distrikt kræver, i rækkefølge: Vand, mad, religion, forsvar, handel, og kultur. For at måtte bygge en bygning i et distrikt, skal alle foregående services være dækket i distriktet. Små bygninger giver kun servicen i deres eget distrikt, mens f.eks. medium bygninger giver servicen i både deres eget distrikt og alle tilstødende distrikter. Når en spiller placerer en bygning, placerer han også kuber i de distrikter der nu får servicen (hvis der ikke allerede er en kube for den service). Disse servicekuber indikerer dels at man nu kan bygge bygninger med mere avancerede services i distriktet, dels indgår de i en majoritetsscoring mellem spillerne, som udføres fire gange i løbet af spillet (når byens points/prosperity runder 100, 200 og 300, samt til sidst).

Udover points for at bygge bygninger, og for de periodiske majoritetsscoringer i distrikterne, gives der ekstrapoints for at være den første der bygger i et nyt distrikt, samt points hvis man erstatter en bygning i et distrikt med en større som giver samme service. Til slut laves desuden endnu en majoritetsscoring, hvor spillerne belønnes efter hvor mange servicekuber af hver type de har bidraget med totalt i spillet.

Canterbury er et rigtigt godt økonomi/bygge/majoritets-eurogame. Der er intet skjult eller tilfældigt, så det er lidt af en brainburner, og folk med tilbøjelighed til AP kan sikkert godt gå i selvsving over det. Personligt kan jeg godt lide den slags tænkespil, så det får en varm anbefaling herfra. Det lykkedes mig også at vinde! :)


Det blev også til et gensyn med mit Origin, hvor jeg stadig er helt solgt på det grafiske udtryk. Som spil er det også fint; et lille, hurtigt, abstrakt civ/ekspansions-spil, som dog måske er en anelse for komplekst til at være et rigtigt godt casual spil, og lidt for letbenet til garvede gamere. Jeg var i hvert fald godt underholdt, omend det vist kun blev til en andenplads...


Til sidst afholdt vi en mini-turnering i Caveman Curling, og som den store atlet jeg er, hev jeg en knusende sejr (eller sådan noget) hjem der. Sjovt!
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag - Januar 2014

Post by Mik »

Vi var fire som fik spillet Caverna: The Cave Farmers for første gang, og der var en positiv overraskelse. Selvom det blot er en variant af Agricola var det masser af interessante beslutninger der skulle træffes, og et noget mere simpelt design. Det tog dog noget tid for os at vænne os til de nye regler, og det var først halvejs i spillet at vi opdagede de rigtige strategier, og hvilke af de mange bygninger man skulle have været gået efter. Næste gang vil spillet glide betydeligt lettere. 8/10

Før Martin dukkede op nåede vi tre andre at spillet 4 spil The City med de nye Fabrikskort. De er umådeligt stærke, så at få et sådant kort i sin starthånd er nærmest en garanti på sejren. Jeg ved at Tom Lehman har ændret lidt på kortets egenskaber, så jeg må have fat i ham for at få justeret kortet. Det røg jo ud af produktionen inden spillet var færdigtestet pga. pladsmangel. Men spændende var kortet alligevel. 8/10
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag - Januar 2014

Post by Frouvne »

Jens_Hoppe wrote:[...] Ups, det var jo blandet andet mig, og jeg kan kun beklage whineriet. :shock: Til mit forsvar må jeg sige at Patchistory var en af mine værste spiloplevelser i en del år, i særdeleshed hvis man tager længden af spillet med i betragtning. Jeg gætter også forsigtigt på, at hvis vores roller i spillet havde været byttet om, ville du også have været mindre godt underholdt end du var, men jeg kan selvfølgelig sagtens tage fejl. [...]
:D Der lander vi jo alle en gang imellem!!! Heldigvis havde jeg en fin nok oplevelse! Hvis der rundt om bordet er markant forskel på hvor meget man nyder - eller måske føler man pines af - et spil, kommer der dog gerne et punkt, hvor det for alle drejer sig om at få spillet afsluttet. Og det kan nok ikke være anderledes ... særligt ikke når det er et spil, der som dette, strækker sig over så lang tid, som det gør. Jeg tror du har fuldkommen ret i, at min oplevelse sikkert havde været en anden, hvis jeg havde været i dine sko. Det er meget svært ikke at lade sin totaloplevelse af et spil blive præget af hvordan det går én i spillet - og det både når det går godt og skidt. Men det er vel også fair nok. Jeg tror dog også, at det er et af de spil, vi grundlæggende har forskellige præferencer i forhold til. For mig fungerer spillet godt. Men jeg skal da også indrømme, at jeg havde mine betænkeligheder, da det, som du skriver, er en Through the Ages-klon, som jeg heller ikke blev grebet af.
frouvne, administrator

Image
User avatar
weilmann
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 233
Joined: Tue May 08, 2007 4:08 pm
Favoritspil: Pathfinder ACG, Smash Up, Marvel Legendary
Location: Gladsaxe

Re: Hvad har du spillet i dag - Januar 2014

Post by weilmann »

Spillede Ghost Stories i aftes med sønnen. Desværre var det vor første gang, og vi brugte en del tid med reglerne ... vi var ikke sikre på, at spillet var noget for os :(
Mvh
Martin
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Hvad har du spillet i dag - Januar 2014

Post by netsapiens »

weilmann wrote:Spillede Ghost Stories i aftes med sønnen. Desværre var det vor første gang, og vi brugte en del tid med reglerne ... vi var ikke sikre på, at spillet var noget for os :(
Ghost Stories er faktisk mit favorit-coop tror jeg.
Men jeg er også en sucker for det artwork. Men jeg synes virkelig at spillet har den HELT rigtige sværhedsgrad for et coop, og der er aldrig én rigtig handling i en tur.
Prøv at give det en chance mere :)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
weilmann
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 233
Joined: Tue May 08, 2007 4:08 pm
Favoritspil: Pathfinder ACG, Smash Up, Marvel Legendary
Location: Gladsaxe

Re: Hvad har du spillet i dag - Januar 2014

Post by weilmann »

Åh, men jeg har skam tænkt mig at lokke ham igen - og der er til nu kun 1 spil han kategorisk nægter at spille med mig.

Så odds er gode :)
Mvh
Martin
Asger
Posts: 9
Joined: Mon Dec 23, 2013 12:13 pm
Favoritspil: Agricola, Ticket to Ride,
Location: Odense
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag - Januar 2014

Post by Asger »

weilmann wrote:- og der er til nu kun 1 spil han kategorisk nægter at spille med mig.
Det er sørme noget af en cliffhanger!
Senest spillede spil:
Image
Min BoardGameGeek-profil.
User avatar
weilmann
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 233
Joined: Tue May 08, 2007 4:08 pm
Favoritspil: Pathfinder ACG, Smash Up, Marvel Legendary
Location: Gladsaxe

Re: Hvad har du spillet i dag - Januar 2014

Post by weilmann »

Asger wrote:
weilmann wrote:- og der er til nu kun 1 spil han kategorisk nægter at spille med mig.
Det er sørme noget af en cliffhanger!
Ja, ikke sandt?
-Og jeg som er SÅ glad for Smash Up!
Mvh
Martin
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag - Januar 2014

Post by BlueSwan »

Spillede Nations igår med Claus og Robert. Første gang for mig og de havde begge prøvet det før. Det kunne mærkes for selv om jeg egentlig havde læst godt op på reglerne, var jeg alligevel meget usikker i starten og fik pænt store bøllebank. En OK afsluttende runde gjorde at jeg trods alt fik begrænset nederlaget i forhold til det forventede. Umiddelbart er det et spil der tiltaler mig rigtig meget. Jeg kan godt lide at man hele tiden skal tilpasse sig til de kort der kommer på bordet. Hele det ret pressede ressource management system er også lige mig. Ser absolut frem til at få det spillet igen. 3 personer virkede også som et passende antal til spillet. Jeg kunne godt forestille mig at spillet bliver for langt med flere - især hvis der er AP spillere til stede - og umiddelbart tænker jeg heller ikke at 2 spillere er optimalt, uden at have prøvet det. Jeg kunne forestille mig at militæret bliver for meget den ene banker den anden hvis man kun er 2, men who knows. En enkelt bekymring jeg kunne have omkring spillet er omkring hvorvidt man kan komme tilbage i spillet efter en svag start.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
Post Reply