Hvad har du spillet i dag - Januar 2014

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag - Januar 2014

Post by Larsine »

Spillede lige et spil Guildhall med Lilli. Lilli fik hurtigt 6 point via Farmers, men havde svært ved at få afsluttet nogle chapters. Jeg fik først lukket et chapter, men der var ingen interessant pointkort, så jeg beholdte det. Lidt senere fik jeg så også 6 point via Farmers, og havde fået lukket 3 chapters, men valgte igen at beholde dem da point kortene ikke var særlig interessante. Lilli fik også lukket 3 chapters, og I min tur købte jeg få et enkelt pointkort til 4 point, og lod turen gå over til Lilli, som storsmilende bekendtgjorde at for 3 chapters kunnen man jo købe et 9 pointkort, og et 5 pointkort, og derved få de 14 point man manglede I at nå de 20 point så man vandt... Nå men I det mindste lærte jeg noget af dagens spil.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag - Januar 2014

Post by Frouvne »

Jeg er efterhånden kommet et par uger bagud med at skrive, hvad jeg har fået spillet. Det er nu heller ikke fordi jeg får spillet så meget for tiden, men noget bliver det heldigvis til.

Til den forrige spilaften med min vanlige gruppe blev der som hovedspil spillet Euphoria: Build a Better Dystopia. Spillet imponerede mig ikke, men jeg kom måske også lidt skævt ind på det og så kræver det nok også sit at få mig engageret i et terningspil der gør brug af en workerplacement-mekanik. Det blev også til et par spil Kingdom Builder med dele af udvidelserne Kingdom Builder: Crossroads og Kingdom Builder: Nomads. Kingdom Builder er et meget ordinært spil; det kan ikke rigtig ophidse mig - hverken positivt eller negativt. Jeg spillede det en overgang lidt på iPad og jeg syntes nok, det passer bedre til det medie.

Ugen efter blev der hevet lidt tungere skyts frem, da vi spillede Terra Mystica. Det har min dybeste respekt - selvom jeg ikke syntes, jeg klarer mig særlig godt i det. Aftenen blev afsluttet med China, der som Stony allerede har bemærket, virker en smule plaget af dets alder. Men det er da ganske tilforladeligt og jeg kunne sagtens overtales til at prøve det en anden gang.

Fredag aften havde jeg besøg af en gammel ven og vi havde egentlig talt om at få The Guns of Gettysburg på bordet, men den idé forkastede vi hurtigt, da vi ikke havde fået forberedt os grundigt nok. Vi skyndte os at plotte en anden dato ind i kalenderen, der gav bedre mulighed for forberedelse og fandt i stedet Terra Mystica frem, som han ikke havde prøvet før. Det holdt ham dog ikke tilbage fra at ydmyge mine Giants, som jeg fik alt for langsomt fra start.

Til formiddag måtte vi forbi et vaskeri, da fjorten dage uden vaskemaskine efterhånden har gjort indhug i tøj-depoterne. Det var en kærkommen lejlighed til et spil Blokus Duo, som jeg egentlig godt kan lide for den aggressivitet der er nødvendig fra man placerer første brik og lige indtil spillet slutter.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: Hvad har du spillet i dag - Januar 2014

Post by Andrea »

Vi spillede 'Death in Venice' - et Murder Mystery-spil - hjemme hos et vennepar i går. Jens og jeg var uenige om kvaliteten af spillet. Jeg syntes, at det var et af de mest interessante MM-spil, jeg har spillet, da der var fokus på folks motiver (hvilket gav en del underholdende diskussioner), mens Jens kritiserede, at visse omstændigheder ved dødsfaldet aldrig blev afsløret, ligesom morderens motiv var lidt vagt. Men en ganske sjov og hyggelig aften med masser af drama!
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag - Januar 2014

Post by Frouvne »

Frouvne wrote:[...] Til formiddag måtte vi forbi et vaskeri, da fjorten dage uden vaskemaskine efterhånden har gjort indhug i tøj-depoterne. Det var en kærkommen lejlighed til et spil Blokus Duo, som jeg egentlig godt kan lide for den aggressivitet der er nødvendig fra man placerer første brik og lige indtil spillet slutter.

... og eftermiddagen bød på et spil Ave Caesar.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag - Januar 2014

Post by Larsine »

I går aftes havde vi venner på besøg, og det blev til to spil Ave Caesar, som begger var sjove, selvom jeg blev beskyldt for at spille unfair, når jeg spærrede for de andre, eller trykkede dem ud på omveje. På trods af alt dette lykkedes det mig dog kun at blver nr. 5 og nummer 3 i de to spil.
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Hvad har du spillet i dag - Januar 2014

Post by netsapiens »

Weeee.. jeg fik spillet i går!! yay me!

Pathfinder, tre styks scenarier, lige netop nok til at nå at slå vores kriger ihjel, så vi starter forfra næste gang, så han kan nå at få scenariebonusserne med.
Det spil fortæller altså skide sjove historier hvis man lige tager sig tid til at more sig.
Fighteren eksempelvis drog ud i skoven, hvor han mødte "shop keepers daughter" og han var ligesom ikke istand til at modstå hendes store... overbevisende.. taaaa.... legaver var det vel.. .så han måtte lige springe sin tur over bag en busk :)

Og så fik vi spillet King & Assassins, som jeg stadig synes er genialt balanceret og hyggeligt. Og så er det rart at fire tre spil og en regelforklaring af på 45 minutter.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag - Januar 2014

Post by Mik »

Larsine: Personer som kommer med beskyldninger om at spille unfair i Ave Caesar burde kastes for løverne! Jeg kunne forstå hvis du havde pisket dem i Cirkus Maximus :lol:

Mandag forsøgte vi fem mand at klare Cthulhu i Eldritch Horror med 50% lette kort og ingen svære. Alligevel blev vi alle udraderede efter 4 timers spil da horder af monstre strømmede indover alle byer på jorden. Vi troede ellers at vi klarede os meget godt efter de 3 første timer, men pludselig gik alt galt. 9/10
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag - Januar 2014

Post by Larsine »

Mik wrote:Larsine: Personer som kommer med beskyldninger om at spille unfair i Ave Caesar burde kastes for løverne! Jeg kunne forstå hvis du havde pisket dem i Cirkus Maximus :lol:
Det sagde jeg også, og jeg havde endda forklaret at det er et blokeringsspil.
Men selvom Cirkus Maximus var et godt spil, så synes jeg nu altså at det tager for lang tid... Måske skulle det lige støves af og afprøves endnu en gang?
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Hvad har du spillet i dag - Januar 2014

Post by Sir William »

Fik besøg af Robert (Robo) og Kasper (BlueSwan) i går aftes, snakken havde gået lidt på enten at spille Le Havre eller Nations. Da jeg Robert kom før Kasper, besluttede vi, at det skulle være Nations. Dermed var spillet også klart til, at han kom.

Sidst vi spillede, havde jeg fået en lille sejr i mit bare 2. spil. Så jeg mente, at jeg havde en ide om, hvad der skulle til.

Trak så første tur, dermed skulle jeg vælge civilisation sidst og dermed måtte jeg forsøge mig med Kina. Kan godt lide Wonders, så jeg valgte selvfølgelig B siden. Den har jo den fordel, at man kan bygge et wonder mere end alle andre og har en ekstra worker fra start. Desværre har man ikke tilsvarende mængde ore, hvilket jeg ikke var opmærksom på. Dermed startede jeg efter at jeg havde valgte ekstra mad, 5 ore og 6 workers.

Da de første kort blev lagt ud, kunne jeg se, at der ikke var nogen wonders, kun 2 nye bygninger og 2 militære enheder. Valgte så, at gå efter den ene bygning, der ville give mig Stability og ore. Havde håbet en af de andre ville gå efter den anden bygning, desværre valgte de begge militære enheder. Herefter startede de et våben kapløb, hvor jeg kun kunne halte bagefter.

I næste runde kom der et wonder, som desværre havde den sideeffekt at man mistede det, hvis man havde den mindste militærmagt. Så det var også en no-go.

Fik ikke rigtig nogen bogproduktion i gang, fik kun en koloni (Spanien) og først i sidste runde fik jeg fat i en advisor. Generelt kom kortene lidt æv, så jeg var aldrig nogen militær trussel, hvilket jeg så måtte imødegå ved at erklære krig hver gang for at forhindre andre i de og dermed presse mig til noget der ville være dyrere.

Fik bygget wonders og kunne i teorien nok også havde bygget det 6., der var bare ikke noget at tage.

Da spillet sluttede blev scoren gjort op og jeg havde tabt ganske flot med 35 point mod 43 point til Kasper (tror jeg det var) og Robert et sted i mellem.

Det er et spil jeg kan blive ved med at spille, da ingen af spillene har været ens på noget tidspunkt. Selve den overordnet strategi om, at man skal forsøge at have en balance på alle område og man ikke må se bort fra det ene frem for det andet, gør selvfølgelig at man skal være forsigtig med hvilken teknologier man køber. Men ens spil er også meget betonet af, hvilken civilisation man vælger. Om nogle civilisationer er bedre end andre, det kommer meget an på hvordan man griber det an og egentlig også hvilken kort der bliver vendt.

Antallet af kort i spillet, giver mulighed for mange set-ups. Som vi dog snakkede om i går, så kunne det være en ide at ordne kortene så man ikke kom ud for at der kun blev trukket "war" korts og ingen bygninger. Giver ikke meget mening, når der bliver vendt 5-6 krigskort i en runde. Giver en vis form for begrænsning.

Helt sikkert et spil der skal udforskes mere og ser frem til at prøve det med både 4 og 5 spillere.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag - Januar 2014

Post by Jens_Hoppe »

I KBK i går fik jeg spillet *to* af mine top 10 spil, og så bliver det jo ikke meget bedre.

Først Terra Mystica (fem spillere) hvor mine Giants ryddede al modstand af banen og kunne vinde komfortabelt. Spillet var temmelig aggressivt, og der blev blokeret til højre og venstre. Heldigvis gik jeg sådan nogenlunde fri (jeg var vist mest en af dem som blokerede!).

Dernæst tog vi et fire-personers Amun-Re, og sørme om det ikke også lykkedes mig at hive en sejr hjem dér.


Mine to yndlings-euros - på en aften. :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag - Januar 2014

Post by BlueSwan »

Sir William wrote:Fik besøg af Robert (Robo) og Kasper (BlueSwan) i går aftes, snakken havde gået lidt på enten at spille Le Havre eller Nations. Da jeg Robert kom før Kasper, besluttede vi, at det skulle være Nations. Dermed var spillet også klart til, at han kom.

Sidst vi spillede, havde jeg fået en lille sejr i mit bare 2. spil. Så jeg mente, at jeg havde en ide om, hvad der skulle til.

Trak så første tur, dermed skulle jeg vælge civilisation sidst og dermed måtte jeg forsøge mig med Kina. Kan godt lide Wonders, så jeg valgte selvfølgelig B siden. Den har jo den fordel, at man kan bygge et wonder mere end alle andre og har en ekstra worker fra start. Desværre har man ikke tilsvarende mængde ore, hvilket jeg ikke var opmærksom på. Dermed startede jeg efter at jeg havde valgte ekstra mad, 5 ore og 6 workers.

Da de første kort blev lagt ud, kunne jeg se, at der ikke var nogen wonders, kun 2 nye bygninger og 2 militære enheder. Valgte så, at gå efter den ene bygning, der ville give mig Stability og ore. Havde håbet en af de andre ville gå efter den anden bygning, desværre valgte de begge militære enheder. Herefter startede de et våben kapløb, hvor jeg kun kunne halte bagefter.

I næste runde kom der et wonder, som desværre havde den sideeffekt at man mistede det, hvis man havde den mindste militærmagt. Så det var også en no-go.

Fik ikke rigtig nogen bogproduktion i gang, fik kun en koloni (Spanien) og først i sidste runde fik jeg fat i en advisor. Generelt kom kortene lidt æv, så jeg var aldrig nogen militær trussel, hvilket jeg så måtte imødegå ved at erklære krig hver gang for at forhindre andre i de og dermed presse mig til noget der ville være dyrere.

Fik bygget wonders og kunne i teorien nok også havde bygget det 6., der var bare ikke noget at tage.

Da spillet sluttede blev scoren gjort op og jeg havde tabt ganske flot med 35 point mod 43 point til Kasper (tror jeg det var) og Robert et sted i mellem.

Det er et spil jeg kan blive ved med at spille, da ingen af spillene har været ens på noget tidspunkt. Selve den overordnet strategi om, at man skal forsøge at have en balance på alle område og man ikke må se bort fra det ene frem for det andet, gør selvfølgelig at man skal være forsigtig med hvilken teknologier man køber. Men ens spil er også meget betonet af, hvilken civilisation man vælger. Om nogle civilisationer er bedre end andre, det kommer meget an på hvordan man griber det an og egentlig også hvilken kort der bliver vendt.

Antallet af kort i spillet, giver mulighed for mange set-ups. Som vi dog snakkede om i går, så kunne det være en ide at ordne kortene så man ikke kom ud for at der kun blev trukket "war" korts og ingen bygninger. Giver ikke meget mening, når der bliver vendt 5-6 krigskort i en runde. Giver en vis form for begrænsning.

Helt sikkert et spil der skal udforskes mere og ser frem til at prøve det med både 4 og 5 spillere.
Jeg må sige at jeg også er svært begejstret for Nations. Hele resource management puslespillet er meget fascinerende og lige noget for mig. Så det skal absolut spilles mange flere gange, selvom vi selvfølgelig også skal prøve andre ting hist og her. :wink:

Jeg tror dog at det med 5 personer vil give for meget down time. Ifølge BGG skulle 3-4 personer være optimalt.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag - Januar 2014

Post by Mik »

Tirsdag prøvede vi FREEDOM - The Underground Railroad et kooperativt spil for 1-4 spillere om de brave mænd og kvinder som hjalp 100.000 slaver til at flygte fra plantagerne i sydstaterne til Canada i perioden 1800 til 1865 hvor borgerkrigens ophør endelig fik officielt bragt slaveriet til ophør i sydstaterne.

Det var et interessant at få prøvet et historisk strategispil efter alle de mange fantasyspil genren byder på. Vi spillede vort første spil på det lette niveau, og havde egentlig ikke de store problemer med at vinde. Vi skulle befri 16 slaver ud af 90 inden dusørjægerne fik ram på 30 flygtninge. Spillet er opdelt i 3 perioder, med historiske begivenheder som enten gør flugten lettere eller sværere.

Ikke helt så underholdene som fantasyspillene, men en udmærket forandring. 7/10
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag - Januar 2014

Post by Mik »

Torsdag begyndte Martin og spille den første kampagne i Descent 2nd Ed.: Journey into the Dark. Nu havde vi jo allerede spillet introduktionsscenariet for et par uger siden, så vi tog blot belønningerne fra disse to spil med os sammen med det vi fik denne gang.
Det er vores tanke at skiftes til at spille Overlord. Martin styrede de to helte medens jeg tog monstrene. Jeg skulle stjæle 3 ud af 4 afgrøder, men det lykkedes kun at nappe en enkelt - men det det betød da at min leder startede med to ekstra liv i den sidste del af kampen, hvor jeg hurtigt fandt den fange jeg skulle befri, og også lykkedes med at få ham helskindet ud af fængslet.
Underholdende aften. 7/10
Image
Post Reply