Årets spiloplevelse 2013

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Årets spiloplevelse 2013

Post by Frouvne »

Hvad blev årets spiloplevelse for jer i 2013?

Når jeg kigger tilbage på året der gik, udvalgte jeg undervejs følgende spil til månedens spil:

Januar - Agricola
Februar - Claustrophobia
Marts - Legends of Andor
April - Robinson Crusoe: Adventure on the Cursed Island
Maj - Terra Mystica
Juni - Summoner Wars
Juli - Agricola
August - Myrmes
September - FlowerFall
Oktober - Tribune: Primus Inter Pares
November - Nations
December - Freedom: The Underground Railroad

Robinson Crusoe: Adventure on the Cursed Island leverede nogle af årets bedste spiloplevelser for mit vedkommende og det lykkedes mig at få det spillet ti gange, hvilket er usædvanligt mange gange for mig at spille et spil, der tager så lang tid at spille som Robinson Crusoe: Adventure on the Cursed Island. Det eneste spil jeg syntes kan gøre det rangen stridigt til årets spiloplevelse er Agricola, der blev fundet frem igen. Vi spillede det 7 gange og da det samtidig kom i en fremragende iOS-version tog det en del opmærksomhed. I løbet af året fik vi endvidere taget hul på udvidelsen Agricola: Farmers of the Moor og da den formåede at gøre spillet endnu mere interessant uden at tilføje nævneværdig kompleksitet blev interessen for spillet kun forøget. Agricola blev dermed nok det spil, der har vundet mest anseelse hos mig i årets løb. Men skal jeg tage oplevelsesdelen af udtrykket "årets spiloplevelse" alvorligt vil jeg dog alligevel nok sige, at at Robinson Crusoe: Adventure on the Cursed Island vinder med et mulehår.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Årets spiloplevelse 2013

Post by Mik »

Et glimrende valg, Allan. Jeg satser selv på at få spillet på bordet i 2014- skal jo have indviet udvidelsen inden jeg køber den næste.

Min egen liste må naturligvis indeholde spil som Terra Mystica, Bora Bora og Summoner Wars. Og så har jeg problemet at en årsliste opgjort i januar altid bliver ødelagt af at mange af de vigtigste spil ikke har fået spilletid endnu (eller kun ganske lidt) siden Essen, hvilket de nævnte tre spil også vidner om - kun Bora Bora er en ægte 2013 nyhed. Så der er givetvis en del spil fra sidste del af 2013 som vil få signifikant spilletid i 2014. Men der er ingen tvivl i mit sind om at mit favoritspil pt. er

Pathfinder Adventure Card Game.

Ingen tvivl om at TM er et bedre spil, så det er hvad min hjerne siger mig at jeg burde vælge. Men hjertet siger altså PACG, og med yderligere 3 eventyr på vej inden den næste del udkommer til Gencon, så vil jeg føle rimelig godt underholdt i første halvdel af 2014. Forventer dog ikke at fortsætte serien.
Image
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Årets spiloplevelse 2013

Post by Robert »

Jeg har haft mange gode spiloplevelser i 2013.
Jeg har spillet en masse Combat Commander, og haft mange gode oplevelser med det.
Jeg har fået tilpasset et solo scenarie til Space Empires 4X, der virker for mig og som gør at jeg får spillet på bordet (det tager for lang tid "live").
Men Tzolk'in er nok det spil der skiller sig mest ud i 2013 for mig, så det må blive mit valg. Det har nogle interessante mekanismer jeg ikke har set før og en hel del variation med udvidelsen, som sikrer at jeg ikke bliver træt af det foreløbig.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Årets spiloplevelse 2013

Post by Gunness »

Jeg vil umiddelbart også pege på Robinson som den bedste og mest helstøbte spiloplevelse ... og lige snige Agents of SMERSH med som det spil, der ubetinget har underholdt mest :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Årets spiloplevelse 2013

Post by Jens_Hoppe »

Ser man på de spil jeg har spillet flest gange i 2013, er listen - udover den sædvanlige række mikrospil der kan spilles på 5-10 minutter - i den grad domineret af to spil:

Terra Mystica x31
Legends of Andor x22

Af de to tager Terra Mystica prisen. Kan jeg få klemt yderligere 30 spil af det ind i 2014, skal jeg ikke være utilfreds. :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
Post Reply