Hvad har du spillet i dag - Februar 2014

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14612
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 650 times
Contact:

Hvad har du spillet i dag - Februar 2014

Post by Frouvne »

Hvad har du spillet i dag? :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag - Februar 2014

Post by Mik »

Intet - desværre :cry:
Image
User avatar
Nissi
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 215
Joined: Mon Apr 08, 2013 9:15 pm
Favoritspil: Terra Mystica og Sid Meier's Civilization
Location: Bogense

Re: Hvad har du spillet i dag - Februar 2014

Post by Nissi »

I går var vi samlet 6 personer. Det blev til et spil Caverna, og det fungerede fint med 6. Dog lidt ventetid, men ikke så slemt. Det er nu et rigtig godt spil!
Bagefter blev det til et spil Dominant Species. Det fungerer også fint med 6, dog synes jeg stadig, at man scorer for mange point for tundra, og at det er en ret stor fordel at starte med 3 vandelementer.
Da de 3 af dem var kørt hjem, tog vi et 3-personers Hanabi, og det blev til ny rekord for os. Vi endte på 24/25 point, ville have fået 25 point, hvis de to sidste kort havde byttet plads.
Alt i alt en rigtig god dag :)
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Hvad har du spillet i dag - Februar 2014

Post by Robert »

Fik prøvet Nations med 4 på Consim i dag. De andre tre havde ikke spillet det før, så de startede på Prince sværhedsgraden. Jeg valgte King da jeg har en del øvelse med spillet. Det viste sig at være en fejl. Der er meget stor forskel på at få 2 ressourcer i stedet for 3 i Growth fasen, og jeg lavede nok også enkelte småfejl. Jeg endte sidst med en score på 29, og de andre tre havde 40 - 43. Men det var underholdende som altid.

Derefter blev det til Snowdonia, som jeg så til gengæld vandt :mrgreen:
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
Affenberg
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 92
Joined: Tue Jan 10, 2012 1:36 am
Location: 2400 København NV

Re: Hvad har du spillet i dag - Februar 2014

Post by Affenberg »

Robert wrote:Fik prøvet Nations med 4 på Consim i dag. De andre tre havde ikke spillet det før, så de startede på Prince sværhedsgraden. Jeg valgte King da jeg har en del øvelse med spillet. Det viste sig at være en fejl. Der er meget stor forskel på at få 2 ressourcer i stedet for 3 i Growth fasen, og jeg lavede nok også enkelte småfejl. Jeg endte sidst med en score på 29, og de andre tre havde 40 - 43. Men det var underholdende som altid.
Kan du huske hvilket land du valgte? Og hvilke lande dine modspillere valgte?
Hvor mange workers endte du med at have til at arbejde for dig? Og hvad med dine modspillere?

Selvom jeg endnu ikke har vundet et spil Nations endnu (som om det nogensinde sker :lol: ), så glæder jeg mig til at prøve at skrue sværhedsgraden op. For det virker ikke på mig, at det har så meget at sige.
Det glæder jeg mig til at finde ud af! Ved at få tæsk, som du gjorde Robert. ;)

Nissi wrote:I går var vi samlet 6 personer. Det blev til et spil Caverna, og det fungerede fint med 6. Dog lidt ventetid, men ikke så slemt. Det er nu et rigtig godt spil!
Kan du huske hvor lang tid I ca. brugte i alt?
Kan du huske hvordan slutscoren ca. var?
Hvor meget havde I 6 spillere prøvet Caverna før?

Grunden til mine spørgsmål er, at jeg selv glæder mig til at prøve Caverna med 6! :D


Jeg var også selv til Consim i dag og fik spillet Viticulture med Patrick, Klaus og Morten.
Jeg skal nok ikke give mig i kast med at være vinbonde, for jeg endte på en sikker sidsteplads.
Jeg var den eneste som ikke havde alle sine workers i spil til sidst. Og jeg er bange for, at det er derfor jeg endte med sidstepladsen.
Jeg håber, at det kan lade sig gøre at vinde spillet uden at skulle have alle workers i sving. Det virkede også helt forkert, at når man først havde skaffet en ekstra worker, så skal de ikke fodres eller betales... Men ok, de østeuropæere som plukker jordbær på de danske marker om sommeren, bliver da heller ikke ligefrem rige af det job. :wink:

Vi fire fik også spillet Smash Up. med den obligatoriske Cthulhu Exp. og Awesome 9000 udvidelsen.
Det var sjovt at få prøvet spillet med fire spillere og de to udvidelser, men jeg vil ikke ligefrem påstå, at jeg synes at spillet er specielt Awesome...

Derefter blev det til en kort omgang syvmands-Tsuro. Det var sjovt at få prøvet en hurtig omgang i rutchebanen/kloakledningen. Jeg kan ikke huske om der overhovedet var noget sammenstød mellem to personer, eller om det lykkedes for os selv at køre os ud i afgrunden, så Last Man Børge Standing kunne vinde en (komfortabel) sejr.

Til sidst fik jeg spillet Würfel Bohnanza med Patrick og Klaus, fordi Patrick ikke havde prøvet dette mesterværk af Uwe drengen...
Det blev så hektisk og nervepirrende, at Klaus undervejs var nødt til at råbe TIMEOUT og løbe ud på toilettet for at afkøle sit svedtænkende hoved og be' til de højere tyske bønnemagter.
... Eller også skulle han bare tisse?...
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14612
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 650 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag - Februar 2014

Post by Frouvne »

Vi har haft en dejlig lang week-end, hvor vi langt om længe fik taget os sammen til at prøve Descent: Journeys in the Dark (Second Edition). Og det blev da en stor succes! Min søn var glad for Doom: The Boardgame, da han var ganske lille, så jeg havde et håb om, der kunne være et spil, der kunne interessere ham her. De seneste år har han dog været svær at motivere for andet end computerspil, så forventningerne var ikke skruet for højt op fra min side. Vi startede med et introduktionsscenarie fredag. Lørdag var han ikke afvisende overfor at prøve igen, hvilket er stort. Søndag spillede vi vores første Quest og kort tid efter vi var færdige spurgte knægten ind til, om vi ikke skulle spille en mere. Så nu krydser jeg fingre for at jeg langt om længe har fundet noget, der trykker på de rigtige knapper. Min glæde er selvfølgelig stor, da det er et spil, hvor jeg også føler mig godt underholdt. Selvom spillet er blevet strømlinet i.f.t. 1st ed. syntes jeg ikke det var den letteste regelbog at komme igennem ... jeg syntes ikke alt er lige logisk placeret. Jeg tror dog så småt vi er ved at have nogenlunde styr på det meste og syntes undervejs der har været et rimeligt flow i spillet.
frouvne, administrator

Image
User avatar
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 434
Joined: Tue Apr 08, 2008 1:49 pm
Location: Nørrebro
Been thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag - Februar 2014

Post by jondifool »

Startede februar med en afholde en minicon hjemme

Lørdag var vi 12 og der blev spillet Lewis and clark, trains, , Nortwest passage, roll through the ages, nations, concordia, smash up, pandemic, la resistance Avalon og en masse andet jeg ikke nåede at følge med i.

Søndag med 8 spillere bød på - Merchant of Venus, Lewis and Clark, Euphoria , trains, mush mush og innovation . Et ret pænt resultat.
Image
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Hvad har du spillet i dag - Februar 2014

Post by Robert »

Affenberg wrote:
Robert wrote:Fik prøvet Nations med 4 på Consim i dag. De andre tre havde ikke spillet det før, så de startede på Prince sværhedsgraden. Jeg valgte King da jeg har en del øvelse med spillet. Det viste sig at være en fejl. Der er meget stor forskel på at få 2 ressourcer i stedet for 3 i Growth fasen, og jeg lavede nok også enkelte småfejl. Jeg endte sidst med en score på 29, og de andre tre havde 40 - 43. Men det var underholdende som altid.
Kan du huske hvilket land du valgte? Og hvilke lande dine modspillere valgte?
Hvor mange workers endte du med at have til at arbejde for dig? Og hvad med dine modspillere?

Selvom jeg endnu ikke har vundet et spil Nations endnu (som om det nogensinde sker :lol: ), så glæder jeg mig til at prøve at skrue sværhedsgraden op. For det virker ikke på mig, at det har så meget at sige.
Det glæder jeg mig til at finde ud af! Ved at få tæsk, som du gjorde Robert. ;)
Jeg har jo ingen klare data, men jeg oplevede det som en klar begrænsende faktor at få 2 ressourcer i stedet for 3.
Vi brugte A siden alle 4 og alle kort. Det er min erfaring at nye spillere absolut bør bruge A siden, men det er ikke så farligt at bruge alle kort selv om reglerne foreslår noget andet. Jeg valgte A for at være på linie med de andre og fordi jeg spillede på King første gang.
Vi havde alle svært ved at få workers ud, og havde to events der returnerede 1 fra hver af os hver gang. Jeg havde 2 ekstra workers i spil. Jeg emener at to af de andre havde 2 ude og den sidste kun 1.
Tingene gik generelt skævt for mig - og det hele kan ikke skyldes på sværhedsgraden. Jeg fik "bog"-bygninger i starten og havde tænkt mig at satse på bøger, men fik en alvorlig madmangel ret hurtigt og blev sat tilbage. Det kom jeg mig aldrig fra og gav op på bogræset (det ville have været for dyrt at nå op til lederne). Jeg sluttede med 4 eller 6 bøger.
Prøv at tage et solo spil på King og se hvad der sker. Det fungerer rigtig godt og tager under en time.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag - Februar 2014

Post by Goblen »

I går var ungerne og jeg på Consim. Mik var så venlig at lære os Eldritch Horror - ikke at vi var gode til det, men vi hyggede os alle :)

Dagen før stod på et par spil.

Startede med Munchkin. Jeg kan rigtig godt lide spillet og humoren i spillet.
Spillede et spil Cutthroat Caverns hvor vi altid morer os over at stikke hinanden i ryggen. Det blev det eneste spil hvor jeg sejrede den dag.
Så blev det til et par Ave Caesar.
Et spil Sentinel of the multiverse, hvor vores valg af helte gjorde at skurken blev hamret i bund hurtigt. Det er altid morsom at game Sentinels. Klart et af de fedeste spil hvis man kan lide superhelte :)
Sluttede af med et spil Prophecy fordi min yngste søn synes det er sjovt, og der var to med der ikke har prøvet det før. Det er ikke mit ynglingsspil, men som altid er det hyggeligt at spille brætspil i hyggeligt selskab.

/Brian
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag - Februar 2014

Post by Mik »

Goblen wrote:I går var ungerne og jeg på Consim. Mik var så venlig at lære os Eldritch Horror - ikke at vi var gode til det, men vi hyggede os alle :)
Ja, det var i hvert fald meget dramatisk. Farmand var rigtig god til at kaste lavt på terningerne, hvilket var lidt uheldigt i et spil hvor man helst skal kaste højt. :wink:

Og Joakim (sp?) led den formsmædelige skæbne at blive Cursed og Detained på samme tid - og det er ikke nemt kun at få et enkelt slag til at få sig fri på en "6'er" tur efter tur. Og hans familie i hvert fald ikke havde tænkt sig at hjælpe ham, måtte jeg sejle den halve jord rundt for at få ham befriet. Men da var desværre for sent til at vi kunne nå at redde jorden. 7/10
Image
User avatar
Bostrup
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 197
Joined: Tue Mar 24, 2009 4:16 pm

Re: Hvad har du spillet i dag - Februar 2014

Post by Bostrup »

Robert wrote:Jeg har jo ingen klare data, men jeg oplevede det som en klar begrænsende faktor at få 2 ressourcer i stedet for 3.
Jeg har ikke prøvet at ændre sværhedsgraden, men jeg har lidt svært ved at følge at det skulle gøre så stor forskel. Jeg vil vel "normalt" forsøge at tage ekstra worker i seks ud af otte growth faser. Så er det to ressourcer jeg ville miste over et helt spil. Ganske vist i starten hvor de betyder mest, men jeg har svært ved at se at man kan argumentere for at en ressource i starten generelt skulle være mere end et point værd stykket.
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag - Februar 2014

Post by Goblen »

Mik wrote:
Goblen wrote:I går var ungerne og jeg på Consim. Mik var så venlig at lære os Eldritch Horror - ikke at vi var gode til det, men vi hyggede os alle :)
Ja, det var i hvert fald meget dramatisk. Farmand var rigtig god til at kaste lavt på terningerne, hvilket var lidt uheldigt i et spil hvor man helst skal kaste højt. :wink:
Du har ret Mik. Jeg fik slået så mange 1'ere og 2'ere at jeg kun kunne grine af det, men det er jo kaos-elementet når det er spil med terninger :) Det forhindrer mig ikke i at prøve det igen. Syntes godt om spillet.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag - Februar 2014

Post by Mik »

Spillet (Eldritch Horror) kom på bordet igen i går aftes hos Torben Ussing, og da blev vi enige om at vi skulle vinde. Så ikke for mange svinkeærinder, og fokusering på at lukke Gates. Vi valgte det samme violette monster som vi brugte i søndags, men undgik det Mystery-kort vi havde.

3 timer senere nåede Doom-tracket nulpunktet, men da vi samtidig løste det tredie Mysterium vandt vi på tie-breaker! Hurraa!!!
Vi kunne have vundet runden før hvis ikke mit Observation-slag havde fejlet. 8/10
Image
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Hvad har du spillet i dag - Februar 2014

Post by Sir William »

Havde besøg af Kasper og Robert i går aftes, og vi valgte så at arbejde lidt med Kaspers 2014 liste over spil, han skal have spillet.

Derfor satte vi op til en gang "Le Havre", et spil jeg tror jeg prøvede for ca. 2 år siden og egentlig ikke havde spillet siden. Kasper og Robert var inde i reglerne, så jeg fik hurtig lige en introduktion til spillets vigtigste elementer uden dog lige, at fange hvad der skulle være godt at fokusere på.

Dette gjorde så, at der gik laaang tid før jeg fik bygget mig et skib, hvilket så også blev et Steel ship, men på det tidspunkt havde de 2 andre en mindre flåde af skibe. Havde derimod valgt, at fokusere på at bygge bygninger som ville være mange point værd i sidste ende. Det virkede som en god ide i starten og kombineret med, at jeg ikke havde behov for at tage lån tidligt i spillet, syntes jeg det gik ok i starten.

Det stod dog snart klart for mig, at jeg havde valgt den forkerte strategi idet Kasper pludselig havde råd til at bygge mange bygninger og skibe, og egentlig ikke var besværet af hans mange mange mange lån. Robert virkede også om en der vidste hvad han gjorde.

Så da spillet sluttede havde jeg for 100 point i bygninger og 8 penge, hvilket gav en score på 108 point. Robert havde lidt over 140 point og Kasper lidt over 260 point. Så jo, min strategi havde været helt forkert, men kunne også mærke at jeg var lidt efter hvad der var godt at gå efter og hvad der ikke var godt plus jeg syntes det var svært, at få et overblik over de andre bygninger (hvilket jo dog var ens for alle).

Er da et spil der skal prøves igen og nok ikke først om 2 år.
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Hvad har du spillet i dag - Februar 2014

Post by Robert »

Sir William wrote:Så da spillet sluttede havde jeg for 100 point i bygninger og 8 penge, hvilket gav en score på 108 point. Robert havde lidt over 140 point og Kasper lidt over 260 point. Så jo, min strategi havde været helt forkert, men kunne også mærke at jeg var lidt efter hvad der var godt at gå efter og hvad der ikke var godt plus jeg syntes det var svært, at få et overblik over de andre bygninger (hvilket jo dog var ens for alle).
Jeg satsede for ensidigt på mad fra starten, og havde for få byggematerialer. Jeg burde have vidst bedre.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
Post Reply