Hvad har du spillet i dag - Februar 2014

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 434
Joined: Tue Apr 08, 2008 1:49 pm
Location: Nørrebro
Been thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag - Februar 2014

Post by jondifool »

Fik taget et spil "Lewis and Clark" som gidsel da jeg holdt con i weekenden, og har nu også fået misbrugt det på passende vis.
Lewis and Clark er et meget fint race game. Man bygger en engine ved at købe kort, og supplerer den med workers (indianere) som man enten kan bruge til at power ens kort med eller trade med. Det der gør det til et godt race spil er at man bevæger sig i 2 tempi, et hvor man rykker sin scout frem , og et hvor man rykker sin camp frem til sin scout minus de felter man får i minus for ikke at have brugt alle sin kort, have for mange resourcer med at slæbe på osv.

Fine små mekanikker i at recykle sit kort set og kollekte resourcer baseret på hvad andre allerede har spillet ned, gør det meget mere interaktivt og spændende en mange andre spil! Et spil hvor downtime ikke føles som man er udefor da der sker ting og sager der gør at der skal lægges nye planer!

Helt klart et af de bedre essen spil fra 2013.
Image
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Hvad har du spillet i dag - Februar 2014

Post by Sir William »

Var forbi Robert i går sammen med Pernille, hvor også Jon, Blueswan og Myde også kom.

Vi lagde ud med Railways of the World eastern US. Fik en forrygende start, vandt starten for 10.000, kunne så fokusere på Raleigh - Atlanta samt få den service bounty som gav 4 ekstra ved levering til Raleigh. Desværre sluttede spillet hurtigere end planlagt, da jeg havde sat mit forspring over styr. Robert fik en flot sejr med mig på en delt 2. plads.

Vi tog et spil mere, denne gang fik jeg igså Raleigh - Atlanta, byggede syd om bjergene og op til Buffalo. Havde fået sat et godt netværk op, da spillet sluttede. Desværre klarede jeg ikke min bonus om, at have flest penge, da der var "nogle" som var meget sparsommelige. Så tabte med 5 point til Jon, men endnu en hæderlig 2. plads.

Så blev det tid til Roborally. 6 personer, megen kaos og sjove situationer endte ned at give Jon en flot sejr.

Inden maden nåede vi et par spil For Sale, et sjovt lilke spil som kræver en vis opmærksomhed.

Efter mdaen var 5 tilbage som blev enige om, at prøve Railways of the World på det nye Canada kort. Tre af is fik missioner i og omkring Quebec, så vi endte med at ødelægge det for hinanden. Manglen på farvede byer og det vi var mange i et lille område på et lille kort, gav store problemer. Vi løb hurtigt tør for ressourcer alt i mebs Kasper og Jon havde en del at bevæge sig rundt om. Den centrale del af kortet viste sig, at være det bedste område hvilket gav Kasper en sikker sejr.

For mit vedkommende sad jeg den sidste time handlingslammet, da jeg ikke kunne gøre noget uden det kostede. Endte med 29 bonds og 18 point i sidste ende.

Personligt synes jeg ikke det er velegnet til 5 personer, dertil var der for begrænsninger omkring udvikling og adgang til ressourcer plus det tager lang tid før spillet slutter.

Vi sluttede dagen af ned en gang For Sale.

En rigtig hyggelig dag!
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag - Februar 2014

Post by Frouvne »

Igår havde min søn besøg af en kammerat. De var begge friske på et spil Descent: Journeys in the Dark (Second Edition) og rent faktisk virkede begejstringen som om den kunne konkurere med den de automatisk har, når de skal til computeren. De ønskede også begge at vi startede en kampagne op, så det gjorde vi. Til formiddag har vi også haft spillet i gang og har ligeledes startet en familie-kampagne op. Så for tiden er det uden sammenligning det mest populære spil her i Hellerup.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag - Februar 2014

Post by Mik »

Det må være rart for farmand at hans intelligens kan måle sig i popularitet med en spillemaskines :mrgreen:
Image
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1476
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 311 times
Been thanked: 185 times

Re: Hvad har du spillet i dag - Februar 2014

Post by Jonezy »

Som Claus (Sir William) skriver var vi samlet 6 mand og kvinder til brætspil hos Robert igår.

Vi spillede først to spil Railways of the World på Eastern US kortet. Første spil var Robert ret suveræn på trods af at Claus fik en superstart. Jeg prøvede at få noget netværk op at stå imellem Chicago og Pittsburgh og det blev aldrig rigtig godt, hvilket gav mig en plads midt i feltet.

Andet spil gik langt bedre. Her fik jeg bygget et loop omkring New Orleans, Charleston og Atlanta, som gav mig eneret på en masse varer. Meretes lilla jernbane selskab havde dog et enkelt link i mit netværk, så hun måtte få lidt royalties her og der. Da min mission samtidigt var at have ruter ud fra Mobile, som lå midt i netværket vandt jeg spillet med 5 point ned til den evige toer Claus. Railways er en klassiker i min bog og det var et velkomment gensyn.

Så blev Roborally hevet frem, hvilket vist kun Robert og jeg havde prøvet før. Da det for os begge var en evighed siden måtte vi prøve os lidt frem med reglerne, men det gik okey og vi fik et godt ræs igang. Min Trundle Bot blev der grinet af, da jeg havde overset en væg i starten og derfor tumlede noget rundt i startzonen i starten af spillet, men Trundle Bot er sej og lader sig ikke slå ud. At være lidt efter de andre gav plads til at komme frem, og da de andre løbende blev ramt af uheld listede Trundle Bot sig stille og roligt frem i feltet for til sidst at snyde Kaspers Hammer Bot for den store triumf og vinde dagens robot ræs. Herligt herligt kaos spil med gode grin.

Derefter blev Pernille kørt hjem og Robert lavede lækker kylling, så tiden blev brugt til For Sale. Et super filler spil, som trods tilfældigheder både er sjovt og fyldt med små beslutninger. Er lige røget godt op på min wishlist. Tror vi nåede en fire spil før maden og et til lige inden vi tog hjem.

Efter maden kastede vi os over nyeste udvidelse til Railways serien, nemlig Railways of North America, som spilles på et aflangt kort over Canada. Som Claus også skriver var det benhårdt, og 3 spillere røg i totterne på hinanden på østkysten, så Kasper og jeg fik fred henholdvis i midten af brættet og på vestkysten. Kasper udnyttede det så markant bedre end mig og hev en flot sejr hjem. Det var et svært kort at spille på og umiddelbart ikke blandt mine favoritter i serien, men interessant at prøve noget nyt omend fejl blev straffet endog meget hårdt.

Rigtig hyggelig dag i Slangerup.

Her til formiddag kom Lars så forbi og sammen med Mani prøvede vi Runebound udvidelsen Sands of Al-Kalim. Det endte med over 4 timers episk færden rundt i ørkenen inden min Tahlia the Thief triumferede over Lars' Eliam the Dervish i et hektisk ræs for at fuldføre sidste quest. Mani's Corbin the Axebearer var et stykke efter, da Mani åbenbart havde udset dagen idag til at være 'episk dårlig med terninger' - dag. Undervejs red min Tahlia rundt på kæmpe sandorme, Lars' Eliam fløj på flyvende tæpper og Mani's Corbin grinede fra toppen af en enorm marmor hest. Som sædvanlig blev det lige langt nok i spyttet trods diverse husregler for netop ikke at gøre det for langt, men det var stadig fornøjeligt at være på eventyr i Runebound universet og Sands er klart blandt de bedste udvidelser til serien.
Image
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag - Februar 2014

Post by BlueSwan »

Jeg vil tillade mig at være en smule uenig med Jon og Claus her. Nu er min erfaring med Railways godt nok begrænset. Før i lørdags havde jeg prøvet spillet én gang - det var på Western US kortet. Mine pointer nedenfor KAN derfor være farvet af at det nok først var ved det sidste spil med North America kortet at jeg synes jeg havde helt styr på spillet. De KAN også være farvet af at det jo altid er sjovt at vinde.

MEN

Der var flere ting jeg rigtig godt kunne lide ved North America kortet i forhold til standardkortet og i forhold til Western US kortet. For det første kunne jeg godt lide at spillet var langt mere stramt og "punishing". Jeg kan godt lide benhårde ressource management spil, hvor man ikke får tingene foræret og det gør man ikke på det kort. Jeg kan også godt lide at kortet er langt mindre og mere overskueligt end de to andre kort. Det betyder også at man stort set ikke kan få lov at være i fred på North America kortet. Selv jeg, der jo i starten havde midten af kortet for mig selv, blev sidenhen joinet af både Robert og Jon. Endvidere kunne jeg godt lide at kortet ikke i udgangspunktet havde et "sweet-spot" eller nogle standardstrategier som kendere af kortet kunne udnytte. Det er dog muligt at disse var der, men at spillerene blot ikke kendte dem.

Men en hyggelig dag og ser frem til i morgen, hvor Rune kommer på besøg og hvor planen nok er at vi skal have prøvet Caverna og Keyflower. To spil som jeg har ret høje forventninger til.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Hvad har du spillet i dag - Februar 2014

Post by Robert »

BlueSwan wrote:Der var flere ting jeg rigtig godt kunne lide ved North America kortet i forhold til standardkortet og i forhold til Western US kortet. For det første kunne jeg godt lide at spillet var langt mere stramt og "punishing". Jeg kan godt lide benhårde ressource management spil, hvor man ikke får tingene foræret og det gør man ikke på det kort. Jeg kan også godt lide at kortet er langt mindre og mere overskueligt end de to andre kort. Det betyder også at man stort set ikke kan få lov at være i fred på North America kortet. Selv jeg, der jo i starten havde midten af kortet for mig selv, blev sidenhen joinet af både Robert og Jon. Endvidere kunne jeg godt lide at kortet ikke i udgangspunktet havde et "sweet-spot" eller nogle standardstrategier som kendere af kortet kunne udnytte. Det er dog muligt at disse var der, men at spillerene blot ikke kendte dem.
jeg er enig, men Caus har ret i at det nok har lidt svært ved at bære 5 spillere. Man skal i hvert fald i så fald være ret øvet, være villig til at skifte hest undervejs for at komme i gang, og holde godt øje med om en anden er ved at få et forspring.
Det er helt klart et kort for øvede Railways spillere, som kræver en del omtanke at spille.

Men jeg nød også de to første Railways spil på Eastern US. Det første vandt jeg ved at køre en masse varer i det sydøstlige område og ved at få to gode hoteller ret tidligt. Det andet vandt jeg ikke, men jeg havde da fornøjelsen af at bygge en forbindelse fra New York til Chicago. Det sker ikke så ofte. Robo Rally var en frustrerende oplevelse ("jamen jeg troede at venstre var den anden retning :?:) hvor jeg ikke engang havde nået det første flag da Jon vandt, og For Sale var en meget underholdende filler som nu står højt på ønskesedlen.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Hvad har du spillet i dag - Februar 2014

Post by Sir William »

BlueSwan wrote: Der var flere ting jeg rigtig godt kunne lide ved North America kortet i forhold til standardkortet og i forhold til Western US kortet. For det første kunne jeg godt lide at spillet var langt mere stramt og "punishing". Jeg kan godt lide benhårde ressource management spil, hvor man ikke får tingene foræret og det gør man ikke på det kort. Jeg kan også godt lide at kortet er langt mindre og mere overskueligt end de to andre kort. Det betyder også at man stort set ikke kan få lov at være i fred på North America kortet. Selv jeg, der jo i starten havde midten af kortet for mig selv, blev sidenhen joinet af både Robert og Jon. Endvidere kunne jeg godt lide at kortet ikke i udgangspunktet havde et "sweet-spot" eller nogle standardstrategier som kendere af kortet kunne udnytte. Det er dog muligt at disse var der, men at spillerene blot ikke kendte dem.
Er nu heller ikke ude på, at forringe værdien af din sejr med mit indlæg :wink: Faktisk flot sejr på et så svært kort, især når du havde problemer på Eastern US kortet :). Sidstnævnte kort var vi andre nok også mere "erfarne" med hvad der var godt og hvad der var mindre godt at gøre.

Mine betragtning er formentlig også påvirket af, at jeg sad i en time uden nogen mulighed for at gøre noget, jo jeg kunne bygge en mine for 2 bonds - hvilket jeg gjorde en gang uden noget synderligt imponerende resultat. Men også det har sine begrænsninger, da det kun kunne gøres i grå byer en gang, som også hurtigt faldt i udbredelse da samtlige service bounties gik til grå byer som altså lige skulle have en farve først.

Jo, det kræver en rigtig god strategi for at vinde spillet, ingen tvivl om det. Men dertil vil jeg stadig pointere, at kortet er alt for småt til 5 personer. Modsat Eastern US kortet (med op til 4 hotspots - Chicago området, Charlestone området, New York området og Mobile området), så er der reelt kun 2 på Canada kortet, nemlig Vancouver og Ottawa/Quebec. Vancouver området er dyrt at bygge i, da man reelt skal bygge nord/syd gennem bjerge og mængden af ressourcer er sparsomme. Ottawa/Quebec har en del byer tæt på men også sparsomme med ressourcer og mærket af færgeruter. Midt imellem ligger en masse grå byer - fortrinsvis - med mange ressourcer, hvor byerne først skal udvikles gennem kort eller urbinisation før de er en mulighed.

Alt efter hvilken mission man vælger, så vælger man et af de sikre områder altså øst eller vest.

Er der 2 der vælger en af de 2 kyster, så bliver der kamp om at få bygget et netværk hurtigt der kan give økonomi. Men det vil blive dyrt og koste mange bonds i starten, hvilket ikke er nogen god ide, da ressourcerne hurtigt vil blive tømt da alle kæmper om de samme. Når der så pludselig er 3 med en mission i samme område, 3 som kæmper om det samme lille område, så bliver det meget besværligt. Samtidig er der flere af byerne som mangler ud-/indgange, hvilket også giver sine begrænsninger for at bevæge sig og som Jon skrev, så bliver fejl straffet prompte. Sidstnævnte er ikke umiddelbart dårligt, så kan man jo lære det.

Men ja, det er tilladt at skifte område og afvige fra ens strategi, men det er sjældent det man vinder på og det er sjældent billigt.

Så når 3 personer kæmper om det samme område, så bliver der jo logisk nok mere plads til de andre 2 i et 5 personers spil til at boltre sig indtil senere i spillet. Men på det tidspunkt er der 2 tabere fra det overfyldte område - da området gør det svært for bare 2 at overleve - som dermed er i risiko for bare at være statister. Og man bliver statist ganske længe, da det er svært at få tømt byerne, netop fordi der er så mange grå byer i starten med mange ressourcer, hvor det kan blive besværligt at få leveret dem alle. Trods alt 15 byer der skal tømmes.

Så nej, kortet er ikke velegnet til 5 spillere måske 4. Men så ville jeg hellere spille Europa eller Englands kortet. Synes kortet er for smalt og der mangler et eller andet. Om det så er flere farvede byer fra starten eller bare adgang til flere ressourcer ved jeg ikke.

Kan godt lide ideen med færgeruter og når man bygger for nordligt, at det så koster penge.

Men igen, det var altså en flot sejr du fik der!!
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag - Februar 2014

Post by BlueSwan »

Sir William wrote:Mine betragtning er formentlig også påvirket af, at jeg sad i en time uden nogen mulighed for at gøre noget
Det er jo klart når du tager så mange lån i starten at du har negativ indtægt hver runde. :wink:

Har lige haft besøg af Rune. Først fik vi spillet Caverna, der virker som en meget lovende Agricola-variant. Umiddelbart er det mindre punishing end Agricola og man kan nå at foretage sig væsentlig flere ting. Ekspeditionerne er også en fin feature. Rune og jeg scorede begge nøjagtig 57 point, så vi vandt begge. Til gengæld kan jeg forstå at 57 point er en ret elendig score, så vi har nok en del at lære. Bl.a. kunne vi slet ikke overskue de mange bygninger der kunne bygges - nok en god idé at starte med den "nemme" variant hvor der kun er halvt så mange bygninger. Helt sikkert et godt spil. Om det er bedre eller dårligere end Agricola synes jeg ikke jeg kan vurdere endnu. Jeg er lidt fristet af at købe det for det er bare LÆKKERT med alle de mange komponenter. Der er virkelig kræset for tingene. På den anden side er det ikke lang tid siden at jeg købte Agricola og Farmers Of The Moor expansionen, så jeg burde jo nok vente lidt. Hmmmm....hvis det går som det plejer kommer jeg nok til at bestille det en af dagene. Nu har boardgamer.dk jo også fødselsdagsudsalg.

Bagefter prøvede vi Keyflower, som er et fint spil med en god progression. Det lykkedes mig at hive en sejr hjem, men helt at gennemskue hvad der er klogt og ikke klogt nåede vi ikke helt at finde ud af. Det var egentlig meningen at vi ville tage et spil Keyflower mere, men Rune skulle også lige nå at prøve Castles Of Burgundy, så det blev det istedet, hvor jeg hev en forholdsvis snæver sejr hjem.

Tre gode spil, der alle bør spilles en hel del mere.

....og læg lige mærke til min liste nedenfor over de seneste 10 spillede spil. Er det ikke som om der er noget der mangler? Det må være første gang siden juni at Android: Netrunner ikke optræder på den liste.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Hvad har du spillet i dag - Februar 2014

Post by Sir William »

BlueSwan wrote:
Sir William wrote:Mine betragtning er formentlig også påvirket af, at jeg sad i en time uden nogen mulighed for at gøre noget
Det er jo klart når du tager så mange lån i starten at du har negativ indtægt hver runde. :wink:

....og læg lige mærke til min liste nedenfor over de seneste 10 spillede spil. Er det ikke som om der er noget der mangler? Det må være første gang siden juni at Android: Netrunner ikke optræder på den liste.
Kan faktisk ikke se billedet, men det lyder da utroligt :shock:

Ja ja, jeg tog nogle lån i starten og dermed også måske for mange bonds, i første omgang for at forsøge at dominere den østlige den og den næste gang, for at få et lvl 4 tog før alle andre, for dermed at score en bonus og så også levere noget der gav point. Det lykkedes mig jo en kort overgang at komme i nul.

Men ja, jeg satsede meget i starten af spillet og blev også straffet ved at jeg endte i en uendelig spiral uden mulighed for at rette op på det. 8)

Nok om det spil :P

Hvad er så din endelige dom om KeyFlower? ER det en investering værd?
chr88
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 524
Joined: Sat Jun 18, 2011 7:36 am
Favoritspil: Agricola og Terra Mystica er mine to klare favoritspil! Andre favoritter er eurogames som Samurai, Ra, Hansa Teutonica, Caylus, Le Havre, El Grande, Puerto Rico, Goa, Ghost Stories, Taluva, Reef Encounter osv. - men også et partygame som Telestrations er genialt!
Tjek hellere end gerne min profil på BGG: http://boardgamegeek.com/user/ChrB
Location: 2100 Kbh Ø
Been thanked: 4 times

Re: Hvad har du spillet i dag - Februar 2014

Post by chr88 »

BlueSwan wrote:Til gengæld kan jeg forstå at 57 point er en ret elendig score, så vi har nok en del at lære. Bl.a. kunne vi slet ikke overskue de mange bygninger der kunne bygges - nok en god idé at starte med den "nemme" variant hvor der kun er halvt så mange bygninger.
Ja, jeg synes også, at man bør starte med kun halvdelen af bygningerne, for det er meget uoverskueligt første gang! Det er faktisk pga. alle de mange bygninger, at min bedre halvdel ikke rigtig bryder sig om spillet.

57 point er ikke en fantastisk score, men heller ikke så skidt igen, som du måske tror. Det var jo første gang, du prøvede det, og derudover får man også bare markant lavere point med 2p ift. flere, da du mister en hel runde, idet runde 9 ikke er med (og det kort, 4'er-exploration, er et ret stærkt kort). Det gør en stor forskel.Derudover er de gule bygninger virkelig vigtige - i mit seneste spil fik jeg 40 point via 3 gule bygninger.

Jeg synes desuden, 2p og 3p er lidt for "loose"; det er er klart bedre med 4 og til dels 5, synes jeg. Har endnu ikke prøvet det med 6 og 7, men det skal jo næsten prøves en dag! :D

Caverna er sammen med Nations (og til dels Russian Railroads) klart de bedste spil fra Essen 2013 imho! Essen 2012 var også super med Terra Mystica - mon 2014 bliver lige så fantastisk?!
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag - Februar 2014

Post by BlueSwan »

Sir William wrote:Hvad er så din endelige dom om KeyFlower? ER det en investering værd?
Umiddelbart vil jeg sige JA. Vi burde nok have spillet det én gang til, men valgene var meget interessante og hvad der måske er ret vigtigt, så føltes det MEGET anderledes end alle andre worker placement spil jeg har prøvet. Absolut ikke bare mere af det samme, som vi kender fra andre spil. Det fungerede også godt som 2-mands spil og er ifølge BGG ret usædvanligt anbefalet til alt fra 2 til 6 spillere, hvilket jo er super (ifølge BGG er det dog optimalt med 4). Så mit første indtryk er absolut meget positivt!

Tjek Rahdo's walkthrough video af det, det giver egentlig et meget godt indtryk af hvordan spillet fungerer, synes jeg. Da jeg spillede med Rune idag havde jeg ikke læst reglerne, men blot set den video og der var egentlig ikke så meget jeg var i tvivl om derefter, selvom man bliver vildt overrasket over hvor hurtigt spillet bevæger sig til nye faser. Der er en ret voldsom progression i spillet. Det forløber over kun 4 årstider og den første årstid kan man ikke det store, så man bliver hurtigt stresset og tænker hvordan i alverden man skal kunne nå noget som helst, men specielt den sidste årstid kan man virkelig nå meget fordi man forhåbentlig har skaffet sig en hel hær af workers.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag - Februar 2014

Post by Goblen »

Var sammen med Digter og en del andre i går, og vi fik hygget med tonsvis af brætspil. Selv fik jeg spillet:

Sentinels of the Multiverse - et af mine klare favoritspil. Det blev close men vi vandt omgangen inden Baron Blade dræbte os.
Memoir '44. Mere bare for at prøve, men blev positivt overrasket. Det er nu på min wishlist.
Archipelago. Er ikke super god til denne slags spil, men vandt overraskende med et point ned til Digter. Sjovt og underholdende - er også på min wishlist nu.
Verräter - et sjovt deduktionsspil hvor du vælger forskellige roller og skal score flest point over to runder.
Love Letter. Har ikke prøvet det før, men det er nu bestilt hos Boardgamer.dk. Det skal spilles meget mere :)

/Brian
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Hvad har du spillet i dag - Februar 2014

Post by Sir William »

Havde Robert forbi i går, skulle lige prøve Pathfinder - Rise of the Runelords.

Så vi startede ud med "begynder" eventyret, som ikke er en del af den store kampagne. Robert havde valgt en Sorcerer og for mit eget vedkommende, valgte jeg en Paladin.

Vores første opgave virkede rimelig simpel, men vi erfarede hurtigt at vi var lidt for glade for at bruge vores kort og vores helbred faldt markant. Især var det et problem for mig, at jeg konstant mødte et ghost som ikke forsvandt fra decket selv om jeg vandt, hvis ikke jeg brugte magi og magi havde jeg bare ikke noget af. Mødte også en del andre Elite monstre, som kan virke ganske irriterende når ens udstyr fortsat kun er basis. De er dog ikke umulige så...

Vi mødte den onde Villian et par gange, men i sidste ende var han trængt op i en krog og hans Bandits var ikke til megen nytte for ham, så vi klarede ham. På det tidspunkt havde jeg kun 2 kort tilbage i mit deck. Selve gevinsterne vi havde fået samlet sammen i løbet af udfordringen var ikke imponerende, det bedste var et magic shield som Robert havde fået fat i og som han så gav til mig.

Vi gik så i gang med næste scenarie, denne gang en ond udseende herre med en masse poison traps men selve lokaliteterne så ganske harmløse ud. Der var ikke mange monstre eller barriers.

Vi tog hvert vores lokation, fik hurtigt ryddet stederne for Poison traps - ingen Villians - men valgte ikke at lukke, for nu skulle vi have noget sejt udstyr. Vi mødte dog fortsat Elite monstres og begyndte også at tage skade i kamp, men ikke mere end at vi kunne heales med items eller med min spell "cure".

Da vi endelig kunne gøre vores bytte op, efter et eventyr uden de store problemer, havde jeg fået en pæn stor samling våben herunder et magic is spyd med +1 damage og en masse andre seje Elite våben. Så var det mere et problem, at jeg ikke rigtig kunne beholde dem alle sammen og Robert ikke var så meget til våben.

Derimod havde Roberts Sorcerer fået fat en i masse allierede, flere end der var plads til. Han fik så en i overskud som jeg meget gerne ville have på mit hold.

Så næste gang skal vi jage efter Black Fang og så bliver fokus mod det store eventyr.

Rigtig sjovt spil, hvor man kan forme sin person efter behov og også have flere eventyr kørende ad gangen (Så du siger bare til Jon).

Vi måtte dog et par gange lige slå op i FAQ eller nærlæse regler, da der var nogle uklarheder.
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Hvad har du spillet i dag - Februar 2014

Post by Robert »

Sir William wrote:Havde Robert forbi i går, skulle lige prøve Pathfinder - Rise of the Runelords.

Vi måtte dog et par gange lige slå op i FAQ eller nærlæse regler, da der var nogle uklarheder.
Første gang bar præg af at vi var nybegyndere. Vi vandt med ganske få kort tilbage.
Anden gang havde vi begge brugt ca halvdelen af kortene og desuden tømt alle fire lokationer.

Hvad regler angår, så er der eet udestående.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
Post Reply