Hvad har du spillet i dag - Februar 2014

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Hvad har du spillet i dag - Februar 2014

Post by Sir William »

Robert wrote:
Sir William wrote:Havde Robert forbi i går, skulle lige prøve Pathfinder - Rise of the Runelords.

Vi måtte dog et par gange lige slå op i FAQ eller nærlæse regler, da der var nogle uklarheder.
Første gang bar præg af at vi var nybegyndere. Vi vandt med ganske få kort tilbage.
Anden gang havde vi begge brugt ca halvdelen af kortene og desuden tømt alle fire lokationer.

Hvad regler angår, så er der eet udestående.
Vi gjorde det samme som angivet i din linkede tråd, da vi jo brugte en 1d4 da vi benyttede os af en egenskab vi ikke havde for at kunne trække en 1d8 ind i spillet.

Men reglerne kunne godt have været mere klare ingen tvivl om det :D
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag - Februar 2014

Post by Mik »

Sir William wrote:Men reglerne kunne godt have været mere klare ingen tvivl om det :D
Lige præcis i dette tilfælde er reglerne ganske klare:
side 11, 1. kolonne nederst: wrote:Even if your character
doesn’t have any of the skills listed for a check, you can still
attempt the check (unless you’re trying to recharge a card; see
Recharge on page 16), but your die is a d4.
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag - Februar 2014

Post by Mik »

Mandag var folk blevet trætte af Eldritch Horror, så vi delte os op i to hold hvoraf jeg endte op med Torben Polack og Eivind til Borgene i Bourgogne. Jeg foretrækker absolut spillet med fuld besætning (4), da man så ikke bliver udsat for tilfældighederne lotteri mht. hvilke brikker der er med. Og jeg blev naturligvis fældet af min egen uforsigtighed ved at forsøge at bygge en 8er-by. Og naturligvis kom kulturbrikken som giver lov til at bygge bygninger af samme slags i samme by ikke i spil - og jeg kan kun takke min egen stupiditet for at jeg ikke huskede at tage en kirke medens tid var. Så jeg måtte nøjes med en andenplads :evil:
Stadig en dejligt spil, selvom det er bedst med fire. 9/10
Image
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1476
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 310 times
Been thanked: 185 times

Re: Hvad har du spillet i dag - Februar 2014

Post by Jonezy »

Sir William wrote: Rigtig sjovt spil, hvor man kan forme sin person efter behov og også have flere eventyr kørende ad gangen (Så du siger bare til Jon).
Til! :) Jeg har fri resten af ugen, hvis det er....

Imens Claus og Robert var på eventyr i Pathfinder universet, var jeg selv på en tur tilbage til middelalderen og den franske by Troyes sammen med Merete og Jesper.

Vi satstede alle på at få mange penge (så kan man nemmere købe hinandens terninger), hvilket var lidt skidt, da jeg havde familie overhovedet, som gav bonus til dem med mange penge sidst i spillet, hvilket betød at alle fik maksimal bonus ud af ham. Der kom ikke nogen super VP kombo op på kortene, så vi kæmpede alle med hiv og slæb på at hive VP hjem på at klare events, bygge lidt på Katedralen og et par kort, som gav VP. Det blev et ekstremt tæt spil, hvor Jesper vandt med et enkelt point til Merete og tre point til mig. Det var virkelig de helt små detaljer som afgjorde det spil og jeg kunne have delt sejren, hvis det ikke lige var fordi jeg lavede en dum fejl i sidste runde. Det lærer man af. :)

Troyes er et fedt spil, som jeg glæder mig til at udforske mere. Hver runde er en puzzle, hvor man skal prøve at få så meget ud af terningerne så muligt samtidigt med, at man skal hæmme sine modstanderes muligheder også. Derudover skal man tænke lidt frem og holde øje med hvilke end game bonusser der kan være i spil, så der er både strategisk og taktisk spil i gang hele tiden.

Inden vi sluttede aftenen tog vi en omgang Survive: Escape from Atlantis!, hvor jeg tabte stort, da min 4'er og 5'er mand hurtigt blev spist hajer (Merete er dum...;)). Altid sjovt at sende hajer, hvaler og sømonstre efter hinandens stakkels små meeples.
Image
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag - Februar 2014

Post by BlueSwan »

Nappede "lige" et spil solo Mage Knight (det tager immervæk ca. 3½ time plus setup) med den nye helt Wolfhawk fra Lost Legions udvidelsen. Umiddelbart virkede hun lidt svagede end de andre helte, jeg skulle i hvert fald anstrenge mig ganske gevaldigt for lige nøjagtigt at nedlægge den sidste City inden spillet sluttede.

Stadigvæk et genialt spil, som jeg bliver nødt til at opgradere til en 9.5 score på BGG.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Hvad har du spillet i dag - Februar 2014

Post by Robert »

Mik wrote:
Sir William wrote:Men reglerne kunne godt have været mere klare ingen tvivl om det :D
Lige præcis i dette tilfælde er reglerne ganske klare:
side 11, 1. kolonne nederst: wrote:Even if your character
doesn’t have any of the skills listed for a check, you can still
attempt the check (unless you’re trying to recharge a card; see
Recharge on page 16), but your die is a d4.
Ja, det så vi godt, men det var ikke den situation vi var i. Den karakter havde faktisk nogle af de mulige skills. Vi ønskede bare at bruge en anden som karakteren ikke havde..
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag - Februar 2014

Post by Jens_Hoppe »

I KBK startede vi med et firepersoners Concordia. Jeg kom skidt i gang (uden at jeg helt kan sætte finger på hvorfor), og følte hele tiden at jeg var lidt bagefter. Det var jeg også - en fin fjerdeplads blev det til. Det var mit første forsøg med Italien-kortet, og det fungerede fint. 7.5/10

Dernæst var der stemning for at prøve Ki*hosthost*arter spillet Euphoria: Build a Better Dystopia. Sjovt tema (som dog ikke afspejles mekanisk i særlig høj grad), og med totalt forvirrende og uoverskueligt artwork. Rent spilmæssigt synes jeg at det fungerede sådan OK, uden dog at være noget jeg rigtigt blev bidt af. Som forventet (men det er måske bare fordi jeg er opmærksom på det i et Ki*hosthost*arter spil fra et lille firma) føltes spillet lidt ufærdigt, som om det ville have haft godt af en professionel udvikler der kunne have slebet nogle af de skarpe hjørner af.

Euphoria var absolut spilbart, og jeg vil ikke udelukke at det kan vinde ved yderligere fordybelse. På den anden side virkede det ret uoriginalt, med masser af worker placement (dog stort set uden mulighed for at blokere hinanden!) og med ressourceindsamling og -konvertering som den primære aktivitet. Jeg forventer egentlig at det er et af de spil hvor jeg om et år eller to ser på min liste over spillede spil og tænker "har jeg virkelig spillet noget som hedder det"? 6.5/10

Til sidst var det tid til en fjollet filler, zombie-kortspillet-som-spilles-med-hovedet-under-armen Card of the Dead. Træk og spil et kort, og får du for mange zombier ned foran dig, er du død. Der var ikke meget at tænke over, men der blev grinet en del. :) 5.5/10 (jeg bruger tilsyneladende kun "halve" tal nu! ;-))
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: Hvad har du spillet i dag - Februar 2014

Post by JoelP »

Fik BattleLore 2nd ed i forbindelse med Boardgamer.dk fødselsdagstilbuddet og har fået spillet det nogen gange her i løbet af ugen - og hold da kæft det er godt.

Måske lidt dumt at skrive, når jeg nu planlægger salg af min 1st ed, men den nye version lokker BattleLore 1st edition ud af sit bur med en håndfuld rugbrød, skyder det clean igennem hjernen og parterer det foran verdenspresse og måbende skolebørn, før det bliver serveret for løverne.

Det er blevet så kraftigt opdateret, at jeg nærmest vil sammenligne de to versioner med Eldritch Horror i forhold til Arkham Horror. Basalt set har de taget ’farverne’ ud og erstattet dem med mere unikke units, som nu har infanteri-, kavaleri- elite- eller legendestatus, men i modsætning til den første udgave (og alle andre versioner af systemet), handler det nu ikke om hvor svære de forskellige units er at ramme, det påvirker kun aktivering via nogen få Command og Lorecards. Alle melee units rammer på dobbeltsværdsymbol (1/6) og ikke-svækkede units rammer på enkeltsværdssymboler (1/6). Ranged units rammer på range symbol (1/6). Det gir et noget andet feel til spillet, idet man ikke længere har kanonføde versus tunge rustninger, så alting dør (næsten) lige hurtigt. Til gengæld for det, er fokus nu skiftet til at handle om victory points via forskillige objectives, som varierer fra scenarie til scenarie, som regel via area control, så nu handler det sjældent om at man kun går efter at nakke flest muligt svage units for at opnå sejrspoint.

Det fungerer i praksis virkeligt godt og gir et helt andet feel. Noget andet, der også har ændret sig er, at de forskellige units nu har meget mere destinkte abilities, blandt andet ved hjælp af evner, som bliver udløst via et symbol på terningen (1/6). Samtidig har man nu hvert sit Loredeck, som er bundet af fraktionen. Her har de også arbejdet på at give hver fraktion sit unikke feel. Har aldrig spillet Runewars, men dog en del Rune Age, og mange af detaljerne kan jeg genkende derfra. Kaos fraktionen spiller på destruktion, både af egne og andres units, hvor ’menneskene’ har større fokus på forsvar, skadesmitigation og så videre.

Glæder mig allerede til expansion med helt nye fraktioner (elvere? Orker? UNDEADS!!!!).
Det er lidt pepret, men til gengæld får man også en del kort og plastik i pakken. Den er i hvert fald, på trods af dens lidet beskedne størrelse, tætpakket, selv efter at jeg har pappet og udpakket alt.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag - Februar 2014

Post by Mik »

Jens_Hoppe wrote:Til sidst var det tid til en fjollet filler, zombie-kortspillet-som-spilles-med-hovedet-under-armen Card of the Dead. Træk og spil et kort, og får du for mange zombier ned foran dig, er du død. Der var ikke meget at tænke over, men der blev grinet en del. :) 5.5/10 (jeg bruger tilsyneladende kun "halve" tal nu! ;-))
Jeg gav det "4" i 2012. Men måske er den amerikanske udgave bedre end originalen? :mrgreen:
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag - Februar 2014

Post by Jens_Hoppe »

Mik wrote:
Jens_Hoppe wrote:Til sidst var det tid til en fjollet filler, zombie-kortspillet-som-spilles-med-hovedet-under-armen Card of the Dead. Træk og spil et kort, og får du for mange zombier ned foran dig, er du død. Der var ikke meget at tænke over, men der blev grinet en del. :) 5.5/10 (jeg bruger tilsyneladende kun "halve" tal nu! ;-))
Jeg gav det "4" i 2012. Men måske er den amerikanske udgave bedre end originalen? :mrgreen:
Det lyder ikke som om vi er helt uenige. :D Artworket er blevet fjollet og tegneserieagtigt, hvilket sikkert passer spillet meget godt.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
AndersC
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 196
Joined: Fri Jan 25, 2013 12:09 pm
Location: Birkerød
Has thanked: 65 times
Been thanked: 3 times

Re: Hvad har du spillet i dag - Februar 2014

Post by AndersC »

Euphoria er det mest populære spil i min gruppe for tiden.. Ville nok give det 8-9... Men sådan er folk jo heldigvis så forskellige :D
Sidst spillet:
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag - Februar 2014

Post by Mik »

Tirsdag ville Jesper gerne prøve at spille Overlord i Descend: Journeys into the Dark, så vi tog Encounter 1+2 af The Fat Goblin. Det var en meget kedelig og ubehagelig oplevelse. Jesper gjorde det godt nok, men han havde overtaget på os i den grad at Eivind og jeg brugte den sidste halvdel af spillet på at besvime og rejse os op igen. Ikke den idelle måde at tilbringe et par timer på!

Eivind havde mere travlt med at bekæmpe Gobliner end på at redde høsten i det første scenarie, så Jesper nåede at få snuppet 3 af de 4 afgrøder. Ikke at det gjorde noget, for de seks ekstra liv Splig fik i scenarie 2 betød intet, for vi nåede alligevel aldrig frem til ham!

Eivind og blev slået bevidstløse, og hver gang vi rejste os op blev vi hurtigt bekæmpet igen. Og da man kun får gendannet 2 røde terninger værdi af skader kunne vi intet i resten af spillet - for vi blev straks slået ned igen.

Jeg finder det utrolig træls at Heltene forsætter Encounter II med den skade de fik i forrige encounter, og det betød at vi ikke havde en chance i den sidste del af spillet. Fordi vi starter uden Fatigue kunne vi lige bruge vores kræfter på at slå den første gruppe monstre ihjel inden de igen slog os til plukfisk. Z-Z-Z-Z-Z-Z-Z-z
1/10
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag - Februar 2014

Post by Frouvne »

Mik wrote:Tirsdag ville Jesper gerne prøve at spille Overlord i Descend: Journeys into the Dark [...] 1/10
Ouch! Det var en voldsom vurdering i.f.t.:
Mik wrote:Torsdag skulle Jesper og Eivind introduceres til Descent: Journeys in the Dark. [...] 9/10 [...]
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag - Februar 2014

Post by Frouvne »

Til aften blev det til et hurtigt spil Descent: Journeys in the Dark (Second Edition). Lykken vender hurtigt i det spil! Vi var alle overbevist om, at jeg som Overlord måtte se mig slået i et rekord-hastigt spil ... og så lykkedes det mig alligevel at stoppe og udradere de fremstormende helte takket være et Tripwire-kort spillet på et heldigt tidspunkt! :twisted:
frouvne, administrator

Image
Carlei
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 463
Joined: Mon Mar 04, 2013 3:27 pm
Location: Taastrup
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag - Februar 2014

Post by Carlei »

Besøgte Bastard Cafe i lørdags til 12 timers brætspil. Jeg havde taget en ven med som godt kan lide brætspil, men kun får spillet når vi ses. Det blev en rigtig hyggelig dag, hvor jeg fik prøvet fire nye spil og genspillet to gamle jeg selv har i samlingen.

Der var ikke så mange da vi ankom, så jeg begyndte med at vise ham Jaipur. Et hyggeligt lille spil som jeg efterhånden har fået introduceret til en håndfuld med god succes.

Efter tre spil, satte vi os med to andre gutter for at spille Trains. Ingen af os havde prøvet det før, så vi fik en hjælper til at sætte spillet op.
En af de andre havde spillet en del Dominion og havde derfor lidt erfaring med deck-building, men jeg kunne forstå på ham at Dominion spilles lidt anderledes, så hans fordel var minimal. Vi spillede på den side hvor der er to storbyer i hver side af kortet, og nogle mellemstore byer midt på kortet. Jeg valgte at placere mig i denne midte, da der så ud til at være mange point at hente. Det samme gjorde ham med lidt Dominion erfaring.
Det blev hurtigt tydeligt at det ville blive ham eller mig der ville vinde, da de andre ikke spillede særlig optimalt. De forsøgte nærmest at holde sig for sig selv i hver sin side, i stedet for at få del i vores 4 point byer.
I slutningen af spillet fik jeg udvidet mod vest og fik del i den ene storby på 8 point, hvilket gav mig sejren.

Det var første gang jeg stiftede bekendtskab med deck-building, så jeg har ikke noget at sammenligne med, men jeg var meget positivt overrasket. Jeg syntes spillet var underholdende, turene gik hurtigt, og kombinationen mellem at prøve at få nogle gode kort i decket, samtidig med at man prøvede at få bygget ind i de gode byer gjorde spillet interessant. De mange variation cards, hvor af kun otte bruges i et spil, gør også at hvert spil er lidt anderledes end det tidligere. Det skal helt sikkert spilles igen!

Efter dette spillede vi to runder King of Tokyo med fem spillere, da en ven til de to andre var dukket op. Jeg var den eneste der havde prøvet det før, så jeg fik hurtigt forklaret reglerne. Alle så ud til at hygge sig godt, hvilket ikke overraskede mig :)

Inden aftensmaden blev det foreslået at vi lige skulle prøve Munchkin (pirat udgaven). Vi var fem spillere og ingen kendte det, så det blev et langt spil på næsten to timer.....puha.
Spillet var egentlig okay sjovt i begyndelsen men til sidst blev det temmelig kedeligt. Måske fordi jeg var så "uheldig" ret hurtigt at nå til Level 8 (den første til 10 vinder), mens de andre kun var på 3 og 4, så ingen var interesseret I at få hjælp af mig til at besejre deres monstre, og da jeg selv ikke trak et eneste monster fra jeg nåede level 8 og til spillet sluttede, ja så kom jeg ikke videre. Det var lidt for meget tilfældighed for min smag, når spillet tog så lang tid!
Måske det er sjovere når man er 3 eller 4 og alle er lidt inde i reglerne?

Efter maden prøvede vi Libertalia. Et piratspil der handlede om at tiltuske sig det mest værdifulde bytte og ødelægge det for de andre når muligheden bød sig. Det var egentlig ganske sjovt og jeg kunne godt lide den strategi der lå i at skulle planlægge hvilke kort der skulle spilles hvilken dag for at opnå bedst mulig synergi imellem dem, samtidig med at man skulle være opmærksom på hvilket bytte der kunne vindes de enkelte dage.
Når det er sagt så synes jeg stadig bedre om et spil som "For Sale" der bruger nogle af de samme mekanismer, men er mere simpelt og spilles hurtigere. Jeg tror ikke jeg ville kunne få Libertalia til at fange i mine spillegrupper!

Vi sluttede aftenen af med et spil de andre havde talt om hele dagen. The Resistance: Avalon
Vi spillede to spil med fem spillere hvor jeg og min ven fik lidt kendskab til spillet. Jeg prøvede både at spille de gode og de onde, og vandt begge spil. Det var en positiv oplevelse og jeg hyggede mig gevaldigt i begge spil.

Bagefter stødte der tre mere til, og vi prøvede et enkelt spil med otte deltagere. Ingen havde prøvet med så mange spillere før, og det fik betydning for afviklingen, for de onde havde alt for let spil og vandt hurtigt de tre første runder. Det blev så besluttet at de gode kunne sejre hvis de tog de to sidste quest. Den fjerde gik rent igennem med fem successer, men så blev det kompliceret da den næste person med kongebrikken ikke havde været med på fjerde quest, men stadig foreslog at de samme fem skulle afsted igen på den femte. Den blev stemt ned og herefter blev de næste mange forslag stemt ned, indtil jeg fik kongebrikken (jeg var en af de gode) og skulle vælge den afgørende quest som de gode ikke kunne stemme ned uden at tabe. Der var gået meget debat forud om hvem der snød hvem, men jeg valgte at stole på mit instinkt og gav opgaven til de fem der havde klaret fjerde quest og det viste sig at holde stik.

Det var meget interessant med otte spillere og debatten gik livligt på tværs af bordet, men jeg tænker at vi nok skulle have haft flere specielle karakterer med (vi brugte kun Merlin og The Assassin) for at gøre det lidt mere balanceret. Er der nogle der har erfaring med spillet og kan give lidt input?
Jeg kunne egentlig også godt tænke mig at vide hvordan spillet er i forhold til original udgaven?

Vi endte med at tage derfra lidt over et efter en fantastisk dag med gode spiloplevelser, og jeg skal helt sikkert deltage igen en anden gang. Der er stadig mange spil jeg skal have prøvet :)
Post Reply