Hvad har du spillet i dag - Marts 2014

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 503 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet i dag - Marts 2014

Post by Gunness »

I går spillede jeg først to gange Mr. Jack Pocket, og om aftenen tog vi ud til et vennepar for at spille. Her blev det til... 1x Fauna og 1x King of Tokyo.
Mand, hvor min spillekarriere er en ynk for tiden :P
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag - Marts 2014

Post by Jens_Hoppe »

Gunness wrote:Mand, hvor min spillekarriere er en ynk for tiden :P
Så er det godt, at der kun er en måneds tid til Djengis-Con! :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag - Marts 2014

Post by Frouvne »

Jens_Hoppe wrote:
Gunness wrote:Mand, hvor min spillekarriere er en ynk for tiden :P
Så er det godt, at der kun er en måneds tid til Djengis-Con! :)
Den redning er vi flere, der klamrer os til for tiden! :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 503 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet i dag - Marts 2014

Post by Gunness »

Ja, der er virkelig noget der skal indhentes ;)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag - Marts 2014

Post by Mik »

Michael Rienecks første store spil er stadig hans bedste: Jorden Rundt i 80 Dage, og så er det tilmed sjovt med fuld besætning på 6 mand. Vi var dog "kun" 5 mand i går.

Jeg lagde forsigtigt ud og kom hurtig bagud, da jeg ikke ville bruge for mange dage. Halvvejs i spillet var alle dog langt foran mig, og jeg kunne godt se at var i fare for aldrig at nå til London (eftersom at spillet slutter når næstsidste mand når i mål). Så jeg prøvede desperat at fiske et begivenhedskort op som kunne give mig en ekstratur. Det lykkedes dog ikke, og jeg lide den tort at "dø" ude på Atlanterhavet.

Vi tog dog endnu et spil, og denne gang gav den fuld gas. Så hurtig at jeg ovenikøbet havde et Begivenhedskort tilovers som ellers kunne have givet mig en ekstra tur, hvis det havde været nødvendigt. Vinderen fra første spil, Torben Ussing, lå til at gøre det på kortere tid, men en storm gjorde at han endte med bruge en dag mere end mig, så jeg kunne glæde mig over at have vundet mit andet forsøg :D
En skam at dette underholdene familiespil ikke længere er tilgængeligt på markedet! 9/10
Image
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Hvad har du spillet i dag - Marts 2014

Post by Sir William »

Fortsatte med vores Pathfinder eventyr i går aftes, desværre var terningerne generelt meget imod mig og det gjorde spillet lidt mere spændende end godt var.

Vi er kommer i gang med adventure pack 2, hvilket jo er dejligt nok.

Havde bare en aften, hvor jeg lidt for hyppigt slog ettere og toere, desværre var der så også lige en Villian som gjorde, at efter jeg havde lavet et check, skulle jeg slå med 1D6 og slog jeg en etter eller toer, skulle jeg gentage mit check men uden at måtte bruge de hjælpemidler jeg havde brugt tidligere.

Da jeg 4 gange i rap havde slået en 1-2, var jeg så uheldig at jeg slog lavt og efterfølgende slog en 6. Snak lige om timing.

Scenarie 2 blev afsluttet i allersidste tur, da vi vendte det sidste kort af blessings. Var måske lige snært nok.
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1476
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 310 times
Been thanked: 185 times

Re: Hvad har du spillet i dag - Marts 2014

Post by Jonezy »

Søndag fik jeg overbevist Mani om at spille Core Worlds med mig, da jeg gerne ville udforske spillet noget mere efter at have fået det på bordet lørdag. Mani er ikke nogen brætspil entusiast som jeg selv, så det var mere mig som spillede for to og Mani som bare udvalgte de sejeste rumskibe til sit deck. Det endte også med en knusende sejr til Mani og jeg fik prøvet Core Worlds noget mere, men det er hård hjerne gymnastik at spille for to.

Igår tog jeg så til Valby for at spille med Jesper og Merete. Det var blevet tid til, at Merete og jeg igen igen skulle have prygl i Troyes, og sørme om det ikke gik, som det plejer. Jesper vandt, men jeg var i det mindste kun nogle få point fra ham denne gang på en hæderlig anden plads. Jeg lavede også et par moves undervejs, hvor jeg med det samme tænkte, at det ikke var optimalt, så der er stadig plads til forbedring og et lille håb om at få skovlen under Jesper på et tidspunkt. Jeg havde større fokus på events denne gang og det gav en god start, som jeg altså ikke helt fik fulgt ordentligt op på.

Spillet er stadig suverænt og med meget variation fra spil til spil pga. forskellige activity og event kort (vi spiller med kortene fra udvidelsen blandet sammen med kortene fra grundspillet). Ser frem til flere prygl i middelalderens franske højborg.
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag - Marts 2014

Post by Larsine »

Lea fylder snart 18, og i den forbindelse har Larna og jeg lavet hemlige planer. Medens vi vetner på at de hemlige planer skal tørre, har vi fået spillet et par spil. Lørdag ude hos Larna blev det til et spil Five Crowns, hvor jeg tidligt scorede 6 point, medens Larna blev på 0 point. Sidst i spillet scorede jeg yderligere 6 point, medens Larna stadig blev på 0 point. I sidste runde skulle jeg så få 13 point mindre end Larna, men det lykkedes ikke for Larna scorede kun 6 point og vandt derfor med 6 point mod mine 12 point.

Søndag blev det til et spil Lords of Waterdeep, hvor vi kun byggede en eneste ny bygning. Det var simpelthen for kedelige bygninger der lå i Builder Hall. Til gengæld spillede vi sindsygt mange Intrigue kort hele spillet igennem. Det blev et meget lige spil, hvor vi stort set skiftedes til at føre med få point. Der var således kun 3 point mellem os da vi sluttede, før vi talte point op for adventurers, penge og lords. Efter den total optælling havde jeg vundet med 9 point over Larna.

Mandag blev det til endnu et spil Lords of Waterdeep. Jeg fik Larissa og byggede bygninger i 7 af de 8 runder. Derudiver var det nogle rigtig gode bygninger, så de var nok blevet bygget alligevel. I tillæg fik jeg nogle rigtig gode plot quests (ekstra tyve når jeg fik penge, ekstra penge når jeg fik en tyv, ekstra kriger når jeg fik en kriger, og 4 point hver gang jeg byggede en bygning), så allerede inden vi fik point for vores adventurers, penge og lord førte jeg stort over Larna. Jeg vandt med ca. 190 point mod Larnas ca. 140.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag - Marts 2014

Post by Larsine »

I går kom Jens og Eik, og vi skulle naturligvis prøve de spil som jeg netop havde modtaget.

Vi startede med at spille We Didn't Playtest This: Legacies, et spil hvor man kan ende med at skrive på kortene, tilføje ord, slette ord eller lignende. Det første spil startede Jens med at spille "Don't Play this card", som gjorde at han skulle opdele os efter længdegrad. Jens vurderede at det måtte være vores bosted der afgjorde dette, og satte ham selv og Eik i den ene gruppe, og mig i den anden. Den største gruppe (Jens og Eik) tabte spillet, med mindre kvadratroden af alderen af den ældste spiller i den anden gruppe (mig), var inden for 1 af antallet af den spillers søskende. Tallet var var 6,92 men jeg havde kun en søster og derfor tabte de alligevel ikke, men kortet var slet ikke slut, og da vi endelig var gennem kortet havde vi alle tre tabt.

Andet, tredie og fjerde spil blev længere, men ikke mindst lige så fjollede. Vi skulle starte alle sætninger med N, synge hver gang vi talte om eller til Eik, sætte ~ over alle N på et kort, tilføje -chu til title på et andet kort (som der for udviklede sig lige som en pokemon fra en Mummy til en Mummychu), blive siddene på stolen, stirre på kort, osv. Sjovt med ret svært at tage seriøst, og krop umuligt at lægge nogen som helst for for strategi. Jeg spillede et kort der fik Jens til at tabe, og Eik spillede et kort der fik mig til at tabe i slutningen af min næste tur, men jeg spillede derfor et kort der fik Eik til at tabe før min tur sluttede, og jeg vandt derfor andet spil. I tredie spil glemte Eik og jeg at bevæge vores hånd som en dukke medens vi talte, og derfor vandt Jens. Fjerde spil vandt jeg ved at sætte ~ over alle N på et kort, og ende med at se flere end 20 ~ sammenlagt. Jens er nu den stolte ejer af et kort i mit spil, og jeg er selv ejer af 2 kort.

Bagefter kom GOSU på bordet. Et spil som jeg på papiret syntes lød ret sjovt. Men jeg tror jeg havde valgt de forkerte at afprøve spillet med. Da det jo var første gang, forsøgte Jens og jeg bare at spille nogle kort for at se hvad der skete, medens Eik absolut skulle checke hvert eneste kort, og analyser hvordan de kom til at hænge sammen bedst. At Eik så spillede et kort der gav ham 5 nye kort gjorde det absolut ikke nemmere. Desværre røg Jens hurtig ud, og sad og ventede alt for lang tid, og var rent faktisk ved at tage hjem... Jeg fik dog overtalt ham til at blive og give spillet en chance mere (men jeg tror ikke det var spillet han havde noget imod, men mere den alt for lange ventetid.) I anden runde, hvor man bygger videre på det man allerede har, uden at få flere kort, røg både Jens og jeg hurtigt ud, og ventede på at Eik skulle afslutte. I tredie runde røg jeg ud, og Jens forsøgte at tage kampen op mod Eik, men det lykkedes heller ikke, og Eik vandt spillet med 3 point mod vores 0 point. Umiddelbart synes jeg det virker som et spil hvor vinderene af en runde, stort set er sikker på at vinde de næste runder. Det skal i hvert fald prøves igen.

Derefter spillede vi to spil The City, hvor jeg i begge spil forsøgte at vinde ved hjælp af Stadtvillas. Men da jeg begyndte på Stadtvillas, begyndte Jens også på det, og han var desværre foran med få point, men nok til at han vandt begge spil.

Vi sluttede med et spil San Juan Inkl. udvidelser, hvor Eik og jeg begge byggede Customs Office og Library, hvorefter jeg valgte Earthquake. Det satte Jens af kampen, og da jeg fik fat i en City Hall, uden at Eik fik nogen tilsvarende bygninger, vandt jeg med 29 point, mod Eiks 25 og Jens 18 point.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag - Marts 2014

Post by Mik »

Torsdag spillede martin og jeg Descent 2nd ed.
Sidst vi spillede blev vi enige om at prøve at spille en hel kampagne, og for at mere interessant for os selv skiftes vi til at spille Overlord og helte.

I aftenens afsnit "Castle Daerion" var jeg således de to helte, medens Martin tog sig af monstrene. Det lykkedes mig at få reddet 3 af landsbyboerne, hvilket dermed gav mig 3 bondesoldater til den efterfølgende kamp i Tronrummet. Men de var nu ikke til megen nytte, og jeg måtte se mig besejret af nogle gevaldige monstre. Så Overlorden gik endnu en gang sejrrigt ud af eventyret.

Fordi vi spiller begge sider, beslutter vi os sammen om hvad vi skal opgradere til. På den måde får mere ud af spillet uden at skulle spille scenarierne igen. Det er underholdene og giver noget at glæde sig til næste gang vi spiller. 8/10
Image
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag - Marts 2014

Post by BlueSwan »

I sidste måned fik jeg en slags "forfremmelse" på jobbet, idet jeg fremover skal stå for skemalægningen på mit gymnasium. Ulempen ved dette er at jeg ikke har fået spillet særligt meget. I de forløbne dage har jeg dog taget lidt revanche og har fået prøvet 3 af spillene fra min "14 games I must try in '14" geeklist (http://boardgamegeek.com/geeklist/16718 ... play-in-14) - en liste over spil jeg ejede ved nytårsskiftet, men stadigvæk ikke havde prøvet. Jeg har nu fået prøvet 8 af dem på 2½ måned - ikke dårligt. Til gengæld bliver flere af de resterende svære at få på bordet. Ligeledes har jeg samtidig fået anskaffet mig flere nye spil som jeg heller ikke har prøvet - det var jo ikke meningen, da jeg lavede den geeklist.

Anyway, I tirsdags var jeg forbi Sir William hvor vi tog to spil Macao. For mig at se er det endnu en vinder fra Stefan Feld. Det er det femte Feld spil jeg prøver og indtil videre har jeg været ret begejstret for alle fem. Spillet fungerede super med 2, men jeg kunne godt tænke mig at prøve det med 3. Jeg ejer stadig et Feld spil som jeg ikke har fået prøvet, nemlig In The Year Of The Dragon, som desværre ikke skulle være godt med 2, så der skal jeg helst have samlet en 4 mand på et tidspunkt. Jeg vandt begge spil.

I dag har vi så haft en spilledag på arbejdet. Her fik jeg langt om længe El Grande på bordet. Først med 4 spillere og dernæst med 5. Selvom spillet var bedst med 5 var det nu stadigvæk rigtig godt med 4. Generelt synes jeg virkelig godt om spillet. Masser af opportunisme og point maksimering kombineret med tonsvis af player interaction. Et super godt designet spil. Jeg vandt begge spil.

Dernæst tog vi to spil 7 Wonders, som efterhånden keder mig noget. Jeg vandt begge spil.

Endelig fik vi også afprøvet Airlines Europe. Jeg var noget konfus omkring hvilken strategi man skulle anlægge i det spil, men ellers et ganske udmærket lettilgængeligt spil. Spil i den kategori bliver sjældent personlige favoritter, men jeg ville da ikke sige nej til et spil til. Vi var kun 3 til spillet og jeg er ret sikker på at det ville have været bedre med 4 eller 5. Jeg vandt iøvrigt.

Det lykkedes mig ikke at få Tigris & Euphrates på bordet, som jeg ellers også havede satset på at få prøvet. Synes egentlig det er OK gået at jeg havde reglerne i hovedet til 3 spil som jeg aldrig havde prøvet - selvom det måske ikke er de mest komplicerede spil. :)

I sidste uge var jeg iøvrigt på skiferie, hvor vi dog lige fik prøvet et spil Love Letter, som jeg heller ikke havde prøvet før. En helt fin filler. Jeg tør næsten ikke skrive hvem der vandt.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Sveinmain
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 162
Joined: Sun Nov 21, 2010 11:11 pm
Location: Jørpeland, ikke langt fra Stavanger-Norway
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag - Marts 2014

Post by Sveinmain »

Var på MidWinter 7, en brettspillfestival i Haugesund med 126 deltagere. Fra fradag kl. 19 til søndag kl. 13 spilte jeg følgende spill:

King of Tokyo x 5. 7/10 uten barn, 10/10 med barn
Ab in die Tonne x 2. 8/10
No Thanks! x 2. 8/10
Pirate Versus Pirate x 2. 9/10
Qwixx x 2. 6/10
Trains x 2. 9/10
7 Wonders: Cities. 3/10 spilt sammen 7 Wonders: Leaders. Gjorde spillet langt og dårlig.
Coal Baron. 8/10
Eclipse. 2/10. Ble svart uten penger og handlinger. Eclipzzzzzzzz.......
Ghost Blitz. 7/10
London. 9/10
Love Letter. 8/10
Pickomino. 7/10
Snowdonia. 6/10
Trans Europa. 7/10
Vikings. 9/10
Wilderness. 7/10
Danacup 23-28 juli 2018 - Hvem blir med å spiller brætspill???
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag - Marts 2014

Post by Frouvne »

Har haft lejlighed til at spille fem spil AbluXXen idag med hhv to og fem spillere og begge dele fungerede udmærket. En absolut anbefalelsesværdig filler. Et enkelt spil Innovation blev der sandelig også lejlighed til.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag - Marts 2014

Post by Helle »

Frouvne wrote:Har haft lejlighed til at spille fem spil AbluXXen idag med hhv to og fem spillere og begge dele fungerede udmærket. En absolut anbefalelsesværdig filler. Et enkelt spil Innovation blev der sandelig også lejlighed til.
Og mens mændene i familien spillede innovation fortsatte kvinderne med AbluXXen ... Lidt overraskende, da min svigerinde er meget lidt glad for brætspil, men vi fik faktisk spillet 3 spil mere.
Så det var en stor succes ... :D .
Og som de andre sagde ... Der bliver spillet meget lidt for tiden.
Undtagelsen var sidste fredag, hvor jeg lige spurgte rundt i kontoret for at høre, om nogen var frisk på Pamdemic ... Hvorefter vi fik os et fyraftensspil. Super hyggeligt, det tog en time, og så var vi stadig hurtigt hjemme hos familierne!
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag - Marts 2014

Post by Mik »

Helle wrote:Og mens mændene i familien spillede innovation fortsatte kvinderne med AbluXXen ... Lidt overraskende, da min svigerinde er meget lidt glad for brætspil, men vi fik faktisk spillet 3 spil mere.
Måske ikke så overraskende - når nu det ikke er et brætspil, men et kortspil 8)

Og Ravensburger har lavet en international udgave kaldet Linko! - til folk som ikke er glade for tyske regler
Image
Post Reply