Hvad har du spillet i dag? - Oktober 2014

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1474
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 306 times
Been thanked: 180 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Oktober 2014

Post by Jonezy »

Har fået udnyttet efterårsferien til at få spillet en del spil.

I lørdags var jeg som tidligere nævnt i Espergærde og spille primært Zombicide med drengene.

Mandag kom Carsten (Carlei) så forbi og hyggede med Mani og jeg. Han blev udsat for de nyeste spil i samlingen og vi startede med en omgang Wok Star, hvor vi i fællesskab fik stresset rundt i familien Wangs familie restaurant og sørget for et overskud til den store åbningsdag. Stadig et sjovt realtime coop med fuld stress, hvor jeg dog tror, at jeg er ved at være klar til at gå fra easy til normal mode og give stressen et nøk, da vi havde lidt for godt styr på det, selvom jeg vist nok fik stresset Mani lige lovlig meget ved at råbe 'VI MANGLER ÆG!!!', da vi manglede æg, hvilket var en af hendes ingredienser.....

Så legede vi arkæologer af to omgange med først Thebes: The Tomb Raiders og så det normale Thebes. Kan stadig ikke finde ud af hvilken udgave, som jeg fortrækker, men tror at jeg hælder mere og mere mod original spillet, men kort udgaven har stadig sin charme. Thebes har et pænt stort held element, som nogen nok vil hade, men Mani udnytter det groft ved at finde de bedste skatte konstant, hvilket naturligvis også gav hende sejren i begge spil. Sjovt nok spørger Mani hele tiden om hvornår vi skal spille Thebes igen.... Stort plus til begge udgaver for at gøre Mani glad og give nogle hyggelige spil stunder, som ikke skal tages for seriøst.

Vi sluttede en hyggelig aften af med en af mine yndlings gateway'er, nemlig Rise of Augustus eller Romerbingo, som det efterhånden har fået sig som kælenavn. Jeg vandt begge spil ved at tage en masse nemme objectives og lukke tidligt, så vi fik Mani lidt ned på jorden igen. Altid en fornøjelse at romerbingoe....

Tirsdag kom min ven Lars så forbi og vi fik moret os med to spil King of Tokyo. Lars elsker Godzilla og monster film, så KoT er blandt hans yndlingsspil. Han tævede også min Mecha Dragon og Manis Alienoid med Boogie Woogie i første spil inden Mani tævede min Cyber Bunny og Lars' Pumpkin Jack med Pandakai i andet spil. Jeg havde en gang en solid win stat i dette spil, men det har jeg ikke mere... Men det er sgu stadig sjovt!

Vi sluttede af med en omgang Fauna, hvor jeg endte med at løbe med sejren, fordi jeg er en kryster og konstant gætter på hale længder istedet for at gætte på levesteder. Denne gang lærte vi at en grim dovendyr ligende skabning som hed en Potto bor i midt Afrika og at en sne ræv faktisk er ret lille. Fauna er sjovt og lærerigt og quizspil på den helt rigtige måde i mine øjne.

Igår var jeg så i Slangerup hos Robert for at spille Tomb: Cryptmaster sammen med Claus (SirWilliam). Gal en rutschetur!! I Tomb skal man samle et hold helte med udstyr, prayers og spells og så jagte skatte i en stor tomb. Når man så åbner en grav er det en af dine modstandere som spiller monstrene og det betyder seriøst 'in your face' konflikt action, hvilket så giver grobund for hån, hævngerninger og fortvivlede blikke... Sådan noget er Claus jo naturligvis rigtig god til og han lykkedes da også med at sikre sig flest XP og vinde spillet, men jeg var ikke langt efter trods 2 gange snigmord på mine uber helte...;) Sjov og ballade med god dril! :)

Spillet var virkelig underholdende, men det havde også nogle heftige flaws. Nedetiden kunne være brutal, hvis du ikke fik lov at styre monstrene mod de andre og der var virkelig meget tekst på kortene, som man konstant skulle sætte sig ind i. Det var også hårdt at se din velopbyggede helt pludselig blive snigmyrdet bare fordi Robert lige trak en heller anden åndsvag spell, så man fik ikke den tilfredsstillelse at se sine helte blive bedre og bedre som i for eksempel Runebound.

Sjov aften og god spil uge, når man nu ikke kan være i Essen.
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - Oktober 2014

Post by Mik »

Spillede Splendor på hotel Handelshof i Mülheim, 18 km fra Essen, med de pænere englændere. Stuart Dagger vandt.

Bagefter prøvede vi et nyt spil: Om Nom Nom. 6 kort skal spilles over 6 runder: Katte spiser Mus som spiser Ost. I de to øvrige kolonner spiser Ræve Harer som spiser Gulerødder, og Pindsvin spiser Frøer som spiser Fluer. Desuden bliver der udlagt terninger med føden vist, så ligger der mange gulerødder vil spillerne gerne spiller harer og dele gulerødderne. Men på anden side man passe på at ens hare ikke bliver spist af rævene, så måske er der bedre at spille ræven? Bortset fra at man ingen føde får, hvis der ikke er mindst en hare til hver ræv. Simpelt underholdene familiespil. Jeg vandt, så jeg kunne bedre lide det end de øvrige spillere. 7/10

Aftenens sidste spil blev [Colt Express, hvor vi lige først skulle samle det tredimensionale tog. Underholdene kortspil, hvor man som bandit forsøger at stjæle pengeposen fra toget, og fra hinanden.9/10. Nok ikke et spil jeg vil købe, men vil gerne spille det et par gange til.
Image
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Re: Hvad har du spillet i dag? - Oktober 2014

Post by akwlinka »

3.messe dag starter altid med at købe sko i essen, og da vi så endelig ankom til messen, så var der så fyldt, at vi efter en times håbløs vandring, besluttede at foretage lidt indkøb og gå tilbage til hotellet og spille der.
Her læste vi så regler til splendor, og spillede det to gange. Det var et spil vi rigtig godt kunne lide. Lette regler, mange beslutninger og et raskt flow.
Efter lidt let aftensmad, gik turen så tilbage til hotellet. Her blev carcassonne goldrush pakket ud og spillet. Ret anderledes spil men med gode mekanismer.
Til sidste fik vi spillet spexxx. Et terningspil, hvor man skal danne kombinationer og sætte kuber på et bræt. Når man har placeret tre kuber på stribe scorer man point, alt efter hvor på brættet der er placeret. Et godt spil hvor man både er afhængig af held og strategi.

Og så var den dag gået
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - Oktober 2014

Post by Mik »

Det blev kun til et enkelt spil lørdag aften: El Gaucho, som var et interessant worker-placement spil om at drive kvæg og sælge dem, stjæle dem fra andre spillere osv. Men jeg kan ikke påstå at jeg behøver endnu et WP-spil, så vil nok undlade at købe det. 8/10
Image
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1474
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 306 times
Been thanked: 180 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Oktober 2014

Post by Jonezy »

Mani udfordrede mig lige til en omgang Thebes og det gik som det plejer. Jon spiller efter det sikre og tager en masse Congress og Exhitbition kort imens Mani napper en masse bøger og graver som en gal, hvilket er en rimelig fornuftig idé, når man er så god til at trække tiles som hun er. Som ventet vandt Mani relativt sikkert 125-103.... Thebes er stadig Manis yndlingsspil....;)
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - Oktober 2014

Post by Frouvne »

Vi var nogle stykker der var samlet idag for at spille nogle af de spil, vi ville have kunnet siddet og spillet på et tysk værtshus i disse dage, hvis vi var taget afsted på den årlige pilgrimsfærd. Imens vi ventede på sidstemanden prøvede vi Equinox fra Asmadi Games, som jeg ikke har prøvet før. Hvis man er til en gang Innovation-kaos med brikker, der kan spilles på noget kortere tid, er det et spil, det er værd at undersøge. Jeg håber i hvert tilfælde, at det er et spil for Helle, så der er mulighed for at jeg kan få det på bordet med hende. Jeg vil tro, at det kan spilles på 20 minutter og da der altovervejende er tale om taktiske valg ud fra de tiles, der er tilgængelige, kunne det gå hen og blive et lokalt hit.

Herefter kom Greenland på bordet og selv om kompleksiteten ikke er helt på højde med nogle af Eklunds tidligere spil, er jeg ikke i tvivl om, at der var nogle småting (og sikkert også større), der blev spillet forkert. Men jeg har helt sikkert fået mod på mere.

Progress: Evolution of Technology var en langt mere strømlinet og på alle måder "tysk" oplevelse. Det var sådan set i orden, men det trak alt for meget ud. Et spil jeg gerne spiller igen, men jeg blev på ingen måde nysgerrig på det.

Tidligere på ugen blev der spillet Attika, der stadig er et fint spil, TZAAR hvor min fornemmelse var, at det først var i vores tredje spil, at vi rigtig fik fornemmelsen for nogle af de mulige strategier og endelig La Boca, der var et ganske fornøjeligt og fuldkomment uskadeligt familiespil.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Myde
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 429
Joined: Mon Jan 28, 2013 4:25 pm
Location: Slangerup

Re: Hvad har du spillet i dag? - Oktober 2014

Post by Myde »

Jeg havde besøg af Claus (Sir William) og hans hustru Pernille til spil og hygge lørdag.

Vi lagde ud med Francis Drake, hvor jeg fokuserede på i hver af de 3 runder at prøve at få 10pts bonussen for at erobre både by, fort og skib. Det lykkedes meget godt, og jeg fik skrabet en hel del juveler sammen også, og spillet endte med at jeg førte ca. 10 pt over Claus, der mere havde kørt en handelsstrategi. Både han og Pernille havde dog prøvet at køre handel, så det blev kun til et enkelt fuldt sæt varer han fik samlet sammen.

Efter lidt sen frokost fortsatte vi med et par runder Indigo, som er et simpelt lille knizia spil hvor det gælder om ved hjælp at lægge brikker at få styret diverse point-givende juveler ind i ens egen "port", frem for modstanderens.

Derefter fortsatte vi med et par omgange Splendor, hvor Claus tog revanche og gav mig og Pernille tørt på, selvom jeg nuppede et 5pts kort fra ham han var ved at spare sammen til :wink:

Derudover blev det til en omgang Qwirkle hvor det var Pernilles tur til at styre showet, og efter maden rundede vi af med en omgang skattejagt (Tobago), og så lige endnu lidt Indigo, før vi rundede af.

Hvis jeg har glemt noget må du lige rette mig Claus :D
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5124
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 500 times
Been thanked: 548 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Oktober 2014

Post by Gunness »

Hen over efterårsferien er det blevet til lidt forskellige spil - mest i småtingsafdelingen, men lidt har vel også ret ;)
Vores dreng fyldte seks forrige lørdag, og på dagen blev det til to omgange Dixit Odyssey, som hele familien tog pænt imod. Dagen efter spillede vi ti omgange af Sleeping Queens, som han lige havde fået - det kan det nok ikke helt holde til, men for hvad det var, var det nu helt ok.

I løbet af ugen mødtes jeg med nogle gymnasiekammerater for at spille Vinci, som vi ellers har spillet online. Det kan i alt fald ikke holde til at blive trukket ud til 3½ time (!), men med lidt øl og en god single malt til, gik det nu fint alligevel :)

I går mødtes jeg så med nogle gamle kollegievenner, hvor det blev til Elder Games med Unseen Forces-udvidelsen. Spillet er hyggeligt nok, men jeg er ikke overbevist om, at bunkerne af komponenter og småregler egentlig gør det til et bedre spil. Derudover spillede vi Fluxx, Eight Minute Empire: Legends og bygge monster-spillet Wanted! Igor, som vist er relativt nyt men også er alt for tilfældigt, selv for et så simpelt spil. Men det var en rigtig hyggelig dag.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Oktober 2014

Post by Jens_Hoppe »

Det blev til en blandet omgang spil, som jeg fik spillet nede i Essen. De fleste var desværre ikke særligt gode. :-( Men jeg har heldigvis stadig en masse af de store hits til gode*, så mon ikke der er nogle af dem som fungerer?

Love Letter x4
En klassiker til morgenkaffen i lufthavnen!

Terra Mystica: Fire & Ice (10/10)
Terra Mystica kan ikke gøre noget forkert! De nye racer er totalt mærkelige: Jeg valgte race som nr. 4, og måtte derfor nøjes med en af de gamle, nemlig halflings. Det betød selvfølgelig at mens de andre rodede rundt med deres nye racer og forsøgte at forhindre dem i helt at nedsmelte, kunne jeg køre en let sejr hjem med hobbitterne. Men nej, hvor er de nye racer anderledes sjove!

27th Passenger (6/10)
Superflot, stemningsfyldt lille deduktionsspil. Hvor mange spil det lige kan holde til, er ikke til at sige. Men sjovt var det, også selvom jeg blev nådesløst targeted af flere modspillere på én gang, og derfor røg først ud.

Dice Brewing (4/10)
Temaet er fantastisk, mekanisk var det (som jeg lidt havde frygtet) træls, træls, træls.

Dino Race (5.5/10)
Lille letvægts-racespil, hvis primære attraktion må være de uhyre søde små dinofigurer. Købt som en gave til ungerne. :)

Abraca...what? (7/10)
Et af de mere obskure spil på min Essen-huskeliste. Jeg købte ikke selv et eksemplar, men det burde jeg måske have gjort: Spillet var nemlig uhyre velfungerende og interessant, og komponenterne lækre. "Lidt ligesom Hanabi, bare sjovt". ;-)

Imperial Settlers (5/10)
Uinspirerende kort-tableaubyggespil, hvor man får ressourcer som lader en bygge flere bygninger, som så giver flere ressourcer og evner, som lader en bygge... osv. Usability er vanvittig dårlig: Al skrift på kortene står med font size 4 eller deromkring, og da man i sagens natur ser modstandernes kort på hovedet, betyder det at man overhovedet ikke kan se hvad de andre har gang i, og erfor ret hurtigt mister enhver interesse i hvad de andre laver i spillet. Kedeligt!

Historia (4/10)
Yikes. Verdenshstorien fra dag 1, nu som spreadsheet. Langt, langt, langt "fixed fun" civspil, som var direkte pinefuldt at spille. Indeholder den i dårlige civspil så populære mekanisme hvor alle har en "military rating", og er ens rating bare ét point højere end modstanderens, kan man nådesløst smadre ham igen og igen og igen. Nøj, hvor sjovt!

Villanex x2 (4/10)
Spillet som får Love Letter til at virke langt! Alle modtager seks kort, vælger fire af dem som man viser til de andre, vælger dernæst to af de fire, og afslører disse to. Alle tæller points, flest points vinder. Ikke synderligt interessant, men det tog da kun 5 minutter at afskrive det.

Empire Engine (3/10)
Det nyeste lille spil-i-en-pose fra AEG. Næsten håbløst simpelt, men i det mindste hurtigt.

Samurai Spirit (7/10)
Velfungerende og flot, klassisk coop-spil, som blev afprøvet i lufthavnen på vej hjem. Vores ynkelige forsøg på redde landsbyen mislykkedes allerede i 2. ud af spillets tre runder.


(*: Jeg ser især frem til spil som Deus, Greenland, Alchemists, Hyperborea, Mythotopia, Orleans, etc...)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Hvad har du spillet i dag? - Oktober 2014

Post by netsapiens »

Som Jens var jeg også mest skuffet over mine Essen spil i år
Skal jeg lige lave en hurtig liste også?

Lap Dance: meh.
Ideen er som forventet, det eneste "sjove" i spillet er at spillerne skal agere udfra en specifik regel hver runde. eks: klap når den aktive spiller ruller terninger, sig "javel chef" i hver sætning og den slags.
Et direkte uinspirerende spil.

Team Donkey. not too bad actually
En slags San Juanagtig kortting? Spillede lige en hurtig enkelt omgang, så det skal prøves igen, men det suttede ikke

Alchemists: Fedt!
Hold kæft jeg elsker CGE og deres evne til at svejse spilmekanismerne fast på temaet. Det er der bare INGEN der gør bedre. I Alchemists skal man lave trylledrikke, og de skal da klart testes på de stakkels studerende, og hvis man ikke lige ved heeeelt hvordan man laver en potion, så kan man da også lave en billig udgave til de forbirejsende helte og håbe på at det går.
Fint spil, som jeg skal have selv når folk engang holder op med at købe de kopier jeg havde med hjem.

The Peides Curse: Earth: Seriously??????
Det her spil var simpelthen the Cones of Dunshire... hold da KÆFT hvor var det ringe... enhver brætspiller med respekt for sig selv bør bruge et kvarter på reglerne for at forstå præcis hvor dårligt et spil man kan lave med gode intentioner.

League of Hackers: Overraskende godt, men kræver tre personer
Et spil hvor temaet hænger på som en post-it på ydersiden af et kahytsvindue. Men sjovt nok, og egentlig bare en victory-point maskine

The Ravens of Thri-Sahashiri: Det mest unikke spil .. nogensinde?
Hold kæft mand det spil var svært at forstå. Det er det meste japanske, semi-psykedeliske, tematisk forvrængede spil jeg nogensinde har prøvet. Fem gennemspilninger inden jeg fattede hvad det gik ud på, men SÅ blev det også godt.
Det har nogle helt enestående mekanismer, og er på trods af det minimalistiske design overraskende komplekst. Dejligt spil.

Urban Panic: Takenoko Level 2 (og det er en god ting)
Ligesom Takenoko ikke komplekst, ikke stort, ikke fuldt af strategier. Men lige netop lidt mere af det hele i et spil som faktisk fungerede fint. Jeg var positivt overrasket

Castles of Mad King Ludwig: hov, det var jo SJOVT?
Det havde jeg ikke regnet med, men det var bedre end jeg forventede.
Jeg havde håbet på at have nogle med hjem, men de blev sgu solgt inden jeg nåede så langt.

Jeg har sikkert glemt nogle flere, men dem der fik jeg ihvertfald spillet :)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - Oktober 2014

Post by BlueSwan »

Mik, jeg kan se at du har fået prøvet La Isla. Hvordan var det? Og har du haft lejlighed til at kigge på Aquasphere?
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1474
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 306 times
Been thanked: 180 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Oktober 2014

Post by Jonezy »

Jens_Hoppe wrote: Dino Race (5.5/10)
Lille letvægts-racespil, hvis primære attraktion må være de uhyre søde små dinofigurer. Købt som en gave til ungerne. :)
Du siger bare til, hvis ungerne ikke gider nuttede dinoer, så vil jeg godt overtage det... Har været på min radar i stykke tid, særligt pga. af de nuttede dinoer...:)
Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - Oktober 2014

Post by Helle »

Jens_Hoppe wrote:Det blev til en blandet omgang spil, som jeg fik spillet nede i Essen. De fleste var desværre ikke særligt gode. :-( Men jeg har heldigvis stadig en masse af de store hits til gode*, så mon ikke der er nogle af dem som fungerer?

Love Letter x4
En klassiker til morgenkaffen i lufthavnen!

Terra Mystica: Fire & Ice (10/10)
Terra Mystica kan ikke gøre noget forkert! De nye racer er totalt mærkelige: Jeg valgte race som nr. 4, og måtte derfor nøjes med en af de gamle, nemlig halflings. Det betød selvfølgelig at mens de andre rodede rundt med deres nye racer og forsøgte at forhindre dem i helt at nedsmelte, kunne jeg køre en let sejr hjem med hobbitterne. Men nej, hvor er de nye racer anderledes sjove!

27th Passenger (6/10)
Superflot, stemningsfyldt lille deduktionsspil. Hvor mange spil det lige kan holde til, er ikke til at sige. Men sjovt var det, også selvom jeg blev nådesløst targeted af flere modspillere på én gang, og derfor røg først ud.

Dice Brewing (4/10)
Temaet er fantastisk, mekanisk var det (som jeg lidt havde frygtet) træls, træls, træls.

Dino Race (5.5/10)
Lille letvægts-racespil, hvis primære attraktion må være de uhyre søde små dinofigurer. Købt som en gave til ungerne. :)

Abraca...what? (7/10)
Et af de mere obskure spil på min Essen-huskeliste. Jeg købte ikke selv et eksemplar, men det burde jeg måske have gjort: Spillet var nemlig uhyre velfungerende og interessant, og komponenterne lækre. "Lidt ligesom Hanabi, bare sjovt". ;-)

Imperial Settlers (5/10)
Uinspirerende kort-tableaubyggespil, hvor man får ressourcer som lader en bygge flere bygninger, som så giver flere ressourcer og evner, som lader en bygge... osv. Usability er vanvittig dårlig: Al skrift på kortene står med font size 4 eller deromkring, og da man i sagens natur ser modstandernes kort på hovedet, betyder det at man overhovedet ikke kan se hvad de andre har gang i, og erfor ret hurtigt mister enhver interesse i hvad de andre laver i spillet. Kedeligt!

Historia (4/10)
Yikes. Verdenshstorien fra dag 1, nu som spreadsheet. Langt, langt, langt "fixed fun" civspil, som var direkte pinefuldt at spille. Indeholder den i dårlige civspil så populære mekanisme hvor alle har en "military rating", og er ens rating bare ét point højere end modstanderens, kan man nådesløst smadre ham igen og igen og igen. Nøj, hvor sjovt!

Villanex x2 (4/10)
Spillet som får Love Letter til at virke langt! Alle modtager seks kort, vælger fire af dem som man viser til de andre, vælger dernæst to af de fire, og afslører disse to. Alle tæller points, flest points vinder. Ikke synderligt interessant, men det tog da kun 5 minutter at afskrive det.

Empire Engine (3/10)
Det nyeste lille spil-i-en-pose fra AEG. Næsten håbløst simpelt, men i det mindste hurtigt.

Samurai Spirit (7/10)
Velfungerende og flot, klassisk coop-spil, som blev afprøvet i lufthavnen på vej hjem. Vores ynkelige forsøg på redde landsbyen mislykkedes allerede i 2. ud af spillets tre runder.


(*: Jeg ser især frem til spil som Deus, Greenland, Alchemists, Hyperborea, Mythotopia, Orleans, etc...)
Der er da flere her, som jeg lige bliver lidt nysgerrig på ... Coop og deduktion ... Og ikke alt for lave karakterer fra dig ... Så kan det da kun være godt :wink:
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9176
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Oktober 2014

Post by Stony »

Helle wrote:Der er da flere her, som jeg lige bliver lidt nysgerrig på ... Coop og deduktion ... Og ikke alt for lave karakterer fra dig ... Så kan det da kun være godt :wink:
Så skal du tage et kig på noget af det Claus/netsapiens skriver:
netsapiens wrote:The Ravens of Thri-Sahashiri: Det mest unikke spil .. nogensinde?
Hold kæft mand det spil var svært at forstå. Det er det meste japanske, semi-psykedeliske, tematisk forvrængede spil jeg nogensinde har prøvet. Fem gennemspilninger inden jeg fattede hvad det gik ud på, men SÅ blev det også godt.
Det har nogle helt enestående mekanismer, og er på trods af det minimalistiske design overraskende komplekst. Dejligt spil.
Jeg blev nysgerrig og kiggede lidt nærmere. Det er et coop 2 spiller spil med et stænk deduktion. Det udkom sidste år på japansk, og udkommer i år på engelsk. Jeg har ikke haft held med at finde en forhandler endnu, men jeg tænker at det nok kommer.
Sidst spillet:
Image
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Hvad har du spillet i dag? - Oktober 2014

Post by netsapiens »

Stony wrote:
Helle wrote:Der er da flere her, som jeg lige bliver lidt nysgerrig på ... Coop og deduktion ... Og ikke alt for lave karakterer fra dig ... Så kan det da kun være godt :wink:
Så skal du tage et kig på noget af det Claus/netsapiens skriver:
netsapiens wrote:The Ravens of Thri-Sahashiri: Det mest unikke spil .. nogensinde?
Hold kæft mand det spil var svært at forstå. Det er det meste japanske, semi-psykedeliske, tematisk forvrængede spil jeg nogensinde har prøvet. Fem gennemspilninger inden jeg fattede hvad det gik ud på, men SÅ blev det også godt.
Det har nogle helt enestående mekanismer, og er på trods af det minimalistiske design overraskende komplekst. Dejligt spil.
Jeg blev nysgerrig og kiggede lidt nærmere. Det er et coop 2 spiller spil med et stænk deduktion. Det udkom sidste år på japansk, og udkommer i år på engelsk. Jeg har ikke haft held med at finde en forhandler endnu, men jeg tænker at det nok kommer.
Japon Brand sagde (vist nok) på messen at der ikke bliver trykt flere spil. Hvis der skal laves flere, skal de genoptrykkes af en publisher som samler dem op.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
Post Reply