Er der kommet nogen gode nye terningspil?

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Er der kommet nogen gode nye terningspil?

Post by Frouvne »

Siden tråden blev oprettet har jeg prøvet to af spillene: Pandemic: The Cure og VivaJava: The Coffee Game: The Dice Game.

Pandemic: The Cure fik jeg kun prøvet en enkelt gang og selvom vi ikke spillede på det letteste niveau, var det alt for let. Fedt at man har bevaret rollerne, der er forskellige og at man afhængig af sin roller har unikke terninger. Min fornemmelse var dog også, at man har endnu mindre kontrol end i det oprindelige spil og at spilletiden måske ikke er nær så lang, men tilpas lang til at man kan spørge sig selv, om man i stedet skulle finde det oprindelige spil frem. Jeg har i hvert tilfælde ikke selv anskaffet mig spillet, men håber at komme til at spille det, når vi i foråret tager på ferie med dem, der introducerede det til mig.

VivaJava: The Coffee Game: The Dice Game tænkte jeg umiddelbart så meget abstrakt ud og næsten lignede en Yatzee-variant, hvor man som udgangspunkt ikke må slå om. Det tager jeg i mig igen. Jeg prøvede det for første gang i går og startede med tre solo-spil med den ene af de solo-varianter, der følger med grundspillet. Det var tilpas interessant til at jeg kommer til at spille det igen på den måde uden dog at være super-spændende. Senere på dagen fik jeg spillet tre to spillers spil. Og så begynder det at blive interessant. Vi spillede den simpleste udgave. Til morgen spillede vi igen først i den simple udgave og så med en af varianterne. Det var et helt andet spil. Og der er så mange variationsmuligheder, at man skulle tro det er løgn. Og da jeg allerede har anskaffet mig VivaJava: The Coffee Game: The Dice Game - Game of the Year Expansion er der meget, meget mere variation i udsigt. Af et spil at være, der kan spilles af to personer på 20 minutter tror jeg det er noget af det mest interessante jeg har set. Tempoet er højt og alligevel er der langt mere interessante valg end i et spil som Nations: The Dice Game, vi spillede en del omkring månedsskiftet november/december sidste år.
frouvne, administrator

Image
APK
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 335
Joined: Fri Feb 16, 2007 12:17 am
Location: Kbh Ø
Has thanked: 17 times
Been thanked: 4 times

Re: Er der kommet nogen gode nye terningspil?

Post by APK »

Lyder rigtig godt! VivaJava Dice er bestemt rykket op på min ønskeseddel.
Og hvis dit Nations. The Dice Game skal videre i fødekæden må du gerne sige til! :-)

mvh
APK
Frouvne wrote:VivaJava: The Coffee Game: The Dice Game tænkte jeg umiddelbart så meget abstrakt ud og næsten lignede en Yatzee-variant, hvor man som udgangspunkt ikke må slå om. Det tager jeg i mig igen. Jeg prøvede det for første gang i går og startede med tre solo-spil med den ene af de solo-varianter, der følger med grundspillet. Det var tilpas interessant til at jeg kommer til at spille det igen på den måde uden dog at være super-spændende. Senere på dagen fik jeg spillet tre to spillers spil. Og så begynder det at blive interessant. Vi spillede den simpleste udgave. Til morgen spillede vi igen først i den simple udgave og så med en af varianterne. Det var et helt andet spil. Og der er så mange variationsmuligheder, at man skulle tro det er løgn. Og da jeg allerede har anskaffet mig VivaJava: The Coffee Game: The Dice Game - Game of the Year Expansion er der meget, meget mere variation i udsigt. Af et spil at være, der kan spilles af to personer på 20 minutter tror jeg det er noget af det mest interessante jeg har set. Tempoet er højt og alligevel er der langt mere interessante valg end i et spil som Nations: The Dice Game, vi spillede en del omkring månedsskiftet november/december sidste år.
/APK
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Er der kommet nogen gode nye terningspil?

Post by Frouvne »

APK wrote:Lyder rigtig godt! VivaJava Dice er bestemt rykket op på min ønskeseddel.
Og hvis dit Nations. The Dice Game skal videre i fødekæden må du gerne sige til! :-)

mvh
APK
Der er andre i familien, der klamrer sig til det, så det får jeg slet ikke lov til at skille mig af med.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Er der kommet nogen gode nye terningspil?

Post by Mik »

Må vel hellere putte Roll for the Galaxy på listen.
Jeg må vel også hellere fortælle at jeg er krediteret som spiltester i reglerne, så jeg kan vel ikke påstå at være uden indflydelse på det endelige resultat.

Fans af kortspillet Race for the Galaxy vil formentlig ikke finde interesse i terningversionen, men andre kan jeg sige at:

Spillet virker på de samme principper
Det tager ca. 45 minutter at spille
Hver brik har både en "Development"- og en "Planet"-side, så man må beslutte sig for hvad man vil have.
Alle ikoner er lette at tyde og teksten er begrænset og let at forstå (men på engelsk, forstås)
Terningerne har flere funktioner: dels har de en farve som kun har betydning ved "Trade"
dels har hver farve 6 symboler som bestemmer hvilken fase de aktiveres i
Der er dog handlinger som kan diktere at en terning skifter plads (fase), og det er terningens placering som afgør hvilken fase den bruges i (ikke symbolet).

Det er ikke noget "simpelt" terningspil, men en strategispil i den lettere genre.
Image
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: Er der kommet nogen gode nye terningspil?

Post by JoelP »

Mik wrote:
Fans af kortspillet Race for the Galaxy vil formentlig ikke finde interesse i terningversionen.
I omvendtland? Er det ikke nærmere hovedmålgruppen?
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Er der kommet nogen gode nye terningspil?

Post by Mik »

JoelP wrote:
Mik wrote:
Fans af kortspillet Race for the Galaxy vil formentlig ikke finde interesse i terningversionen.
I omvendtland? Er det ikke nærmere hovedmålgruppen?
Det er jo muligt. Selv gider jeg ikke at bruge tid på kortspillet, og da jeg kender mange som kan spille det på kortere tid en terningspillet, så er det min forventning at de vil foretrække de mere interessante handlinger man kan have i kortversionen.
Image
Post Reply