Hvad har du spillet i dag? - Januar 2015

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - Januar 2015

Post by Mik »

Tirsdag fik jeg spillet 2x Roll for the Galaxy med Eivind og Jesper - første spil var meget tæt: Eivind vandt med 21 VP foran vores 20 VP, med Jesper på andenpladsen fordi han havde flere terninger klar end jeg havde. 9/10

Da martin kom gik vi i gang med Shadows of Brimstone. Jeg har begge basisspil, så vi valgte frit blandt de 8 figurer: Bandidos (Martin), Preacher (Eivind), US Marshall (Jesper) og Law Man (Mik). Jeg havde egentlig tænkt mig kun a spille et kort prøve-scenarie bestående af to lokaliteter og lidt korridorer, men Jesper instisterede at spille introduktionsscenariet, hvilket gjorde at vi først fandt det afsluttende rum på den anden side af midnat. Og med det efterfølgende besøg til westernbyen blev klokken hurtigt henad ettiden før vi pakkede sammen.

Det er lidt svært at sige, hvad jeg syntes om, jeg skal nok spille det en gang til. Men jeg vil helt sikker rydde lidt op i nogle af reglerne, og nok også forsøge at sikre at missionerne ikke bliver så lange. Det var i og for sig underholdene nok, men det var svært at finde svar på spørgsmål, når man ikke vidste hvad man skulle. Men jeg følte mig godt underholdt i den første halvdel af spillet!
Image
User avatar
Myde
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 429
Joined: Mon Jan 28, 2013 4:25 pm
Location: Slangerup

Re: Hvad har du spillet i dag? - Januar 2015

Post by Myde »

Jeg var som så tit i Valby i mandags til Spil m Jesper og Jon (Jonezy).

Vi havde aftalt at spille Bruges/Brügge, da vi er pænt glade for Feld, og Jon havde talt om at ville prøve det pænt længe.

Det var et rigtig interessant bekendtskab, vi nåede 2 spil. I begge spil lå alle vores scores pænt tæt, første spil var der vist max 5 pt ml vinder og taber (mig). Næste spil vendte bøtten lidt, og Jon vandt, med 2 pt foran mig, og 7 foran Jesper, som kørte en strategi med en hel masse huse og personer. Vores scorer lå slut-40 til start 50 som jeg husker det. I det sidste spil gik det dog op for mig efterfølgende at jeg havde spillet mit person "Well builder" forkert, og brugt en af mine "kort" aktioner på ham hver runde, hvor han faktisk gav mig en ekstra aktion, som så bare opbrugte mit 5. kort i den runde, så der snød jeg desværre mig selv for nogle aktioner (og måske sejren :roll: )

Det kræver så absolut et gensyn.

Vi nåede også et lille dværg/mine inspireret yatzy spil. Det var ok, men reglerne virkede lige en smule for komplicerede i forhold til hvad det var.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Januar 2015

Post by Jens_Hoppe »

Jeg introducerede forsigtigt ungerne for mit nye historiefortælling/korttegningsspil The Quiet Year i går aftes. Jeg var meget usikker på om de overhovedet ville synes, at sådan noget kreativt fortæl-en-historie-sammen var noget for dem, men de kastede sig over det med stor entusiasme!

Vores samfund holder til i en australsk skov (jungle) tæt ved havet. I skoven bor der pandaer (!), som folk både jager for kød og pels, men som også er en slags helligt dyr: "Religionen" i vores samfund er en pandakult, og kun pandapræsterne må bære pandaskind.

En generel mangel i samfundet er hukommelse: Folk ved simpelthen ikke særligt meget om hvad der kom før deres nuværende tilværelse. Legenderne fortæller dog, at pandaerne engang var intelligente, og at menneskerne blev holdt som slaver af dem. En kæmpemæssig, Mount Rushmore-lignende klippe i det fjerne, med fire store pandahoveder, underbygger dette.

Omkring byen (en samling lerklinede hytter i skoven) er dels en gammel, overgroet asfaltvej, og nede ved stranden ligger en gammel forlystelsespark. Udover pandaer lever der også "løver" i skoven, og børnene ved, at dem skal man passe på.


Vi nåede ikke igennem historien, så det er en rigtig cliffhanger! Folk har set en kano med to væsener, som lignede en blanding mellem mennesker og pandaer, men de forsvandt ind i forlystelsesparkens ruiner. Hvem eller hvad var det, som overfaldt og dræbte de folk der arbejdede i vores mark? Løverne? Og er det rigtigt, når en gammel mand i byen siger, at løverne er intelligente, og man kan tale med dem?

Mens man udbygger historien, tegner man flere detaljer på kortet, og vores kort er efterhånden temmelig komplekst.

The Quiet Year er en meget "freeform" form for rolle/historiespil, så det er helt op til spillerne at få historien til at blive interessant. Vi er ansvarlige for at føre historien videre, dels ved at samfundet opdager nye ting - gode såvel som dårlige, og dels ved at introducere konflikter, projekter samfundet skal løse, og den slags. At finde en balance mellem disse elementer er vigtigt, hvis man skal have en god historie ud af det.

Ungerne var klart bedst til det med at opdage nye, spændende ting, så jeg endte med at være den der primært introducerede problemer og projekter. Den balance skal vi dog nok få styr på, når vi allesammen bliver lidt bedre til det.

Men det vigtigste var, at vi alle synes det var sjovt! Ungerne i særdeleshed var helt oppe og køre over det, og jeg har måttet love, at vi spiller igen i aften!
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - Januar 2015

Post by Frouvne »

I aftes spillede vi for en gangs skyld præcis de samme spil, som vi spillede til den forrige spilaften: Belfort og Abyss. Og det med god grund! Det er to fine spil, der helt sikkert kan spilles nogle gange... og fornøjelse vil - i hvert tilfælde på lidt kortere sigt - kun blive større og større. Jeg tror dog også, at det er to spil, der har deres tid. Der er ikke tale om klassikere - men mindre kan også gøre, når de er så solide og rimelig let tilgængelige. :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? - Januar 2015

Post by Larsine »

I går meldte Laban og Jens at de blev en smule forsinket, så Eik og jeg startede med et spil Red Dragon Inn, hvor Eik spillede Zot the Wizard with his familiar Pooky og jeg spillede Fiona the Volatile. Jeg tabte næsten alle mine penge til Eik, dels ved at tabe i gambling, og dels ved at skulle betale for forskellige andre ting. Men jeg fik drukket ham under bordet lige inden jeg løb tør for penge.

Jens var ankommet, og vi tog endnu et spil. Hvor Jens spillede Gerki the Sneak, Eik spillede Dierdre the Priestess, og jeg spillede Zot the Wizard with his familiar Pooky. Igen tabte jeg mine penge, og selvom jeg næsten fik drukket Jens under bordet, løbe jeg tør for penge og blev smidt ud af kroen. Så drak Eik Jens under bordet, og kunne erklære sig som vinder.

Laban var ankommet, og så tog vi endnu et spil Red Dragon Inn. Jens spillede Dierdre the Priestess, Eik spillede Fiona the Volatile, Laban spillede Zot the Wizard and his familiar Pooky og jeg spillede Brother Bastian the Human Cleric (fra udvidelse af samme navn). Broder Bastian havde ikke noget problem med at holde sig frisk og ædruelig, men til gengæld havde han problemer med at holde på pengene, så igen var jeg den første til at blive smidt ud af kroen, da jeg løb tør for penge.

Vi sluttede aftenen af med to spil San Juan (inkl. udvidelser). Det første spil gik ret dårligt for os alle sammen. Laban endte på 15 point, jeg endte på 19 point, Eik endte på 22 point og Jens vandt med 25 point. Andet spil var langt mere interessant, og slutresultatet taler da også for at vi havde masser af bygninger der passede godt sammen. Laban tabte med 32 point, Jens og Eik fik en delt 2. plads med 33 point, og jeg vandt med 42 point.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? - Januar 2015

Post by Larsine »

Glemte helt at jeg i søndags, delvis under morgenmaden på Brætspilsfestival, deltog i prøvespilningen af et nyt spil. Spillet handlede om at udvikle computerspil, og til det skulle man bruge mennesker som kunne lave grafik, kode, musik og sælge spillet. Ud over mennesker, kunne man også trække spil, som kunne sælges, såfremt man fik lavet kode, grafik, musik og udgivet det. Der var også noget med at skulle trække bogstaver til at stave firmanavnene, og nogle penge som man startede med, men som designeren ikke vidste hvad de skulle bruges til, og så kunne man handle med hinanden, men det var ikke tydeligt hvad man skulle handle med. Det var tydeligt at designerne brændte for sin idé, og han havde en masse detaljer på plads, og han vidste en masse om computerspil (helt tilbage fra Pong), spildesignere og spilfirmaer. F.eks. fremgik det af kortene hvornår spillet var udgive, hvem der havde designet det, hvem der havde udgivet det, hvornår det var udgivet og en masse andre oplysninger. Men han manglede den stor overordnede sammenhæng. Vi fandt f.eks. aldrig ud af havde han havde tænkt sig at formålet skulle være, og da vi for 10. gang spurgte ham om det, var svaret "Hvad synes I det skal være?"

Heldigvis blev kl. 9.30 og jeg var nødt til at forlade spillet for at spille med i den officielle turnering i Love Lettet :P
Hatting
Posts: 8
Joined: Fri Jan 09, 2015 5:55 pm
Favoritspil: Star Wars: Imperial Assault, Game of Thrones: The Board Game, Blood Bowl, Descent 2nd. Men er frisk på at prøve alt
Location: Aalborg/Vanløse

Re: Hvad har du spillet i dag? - Januar 2015

Post by Hatting »

De var egentlig sidste søndag, men fik knappet Imperial Assault op og spillet tutorialen og 2 missioner. Er godt imponeret over det indtil videre. At man skifter mellem rebels og imperial til at aktiverer tropper fungerer rigtig godt og spillet kører utroligt flydende, er fan!

På søndag skal det spilles igen, men med et par udskfitninger i gruppen, så det bliver en ny campaign vi starter på.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? - Januar 2015

Post by Larsine »

Har netop lige spillet de første to spil Yardmaster Express med Larna. Spillet holder sin spiltid på ca. 10 minutter, og der er valg at træffe, men også tilfældigheder i hvilke kort man trækker. Tror det bliver mere interessant med flere spillere, eller med Cabose udvidelsen i spil. Larna vandt første spil med 39 point for togvogne og 5 bonus point for længste sammenhængende vogntype, medens jeg måtte nøjes med 38 point for togvogne. Andet spil vandt jeg med 41 point for togvogne, mod Larnas 34 point for togvogne og 4 bonuspoint for længste sammenhængende vogntype.
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3956
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 138 times
Been thanked: 130 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Januar 2015

Post by Andrea »

Vi fik spillet lidt forskellige brætspil i dag, da en af vennerne var på besøg. Det blev til en omgang Seasons (endelig den fulde udgave og ikke blot begynderudgaven, da vi spillede sammen med en, der havde prøvet spillet før) samt en omgang London. Efter aftensmaden fandt vi Agricola frem og spillede med I-decket. Det var mindre interaktivt, end jeg huskede det som - ved ikke, om det skyldes, at vi kun var 3 spillere, og at de mest 'aggressive' kort først kommer med, når man er min. 4 spillere (?).
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? - Januar 2015

Post by Larsine »

Var på besøg i Broager, og de er rigtig glade for at spille Sequence, så det gjorde vi.

Fredag aften spillede vi 4 spil, og jeg vandt et enkelt af dem. Lørdag aften spillede vi 17 spil. De første 8 vandt Lisa og Hans-Jørgen, så vi startede forfra med pointtællingen. Så vandt Lisbath og jeg endelig nogle spil, men endte alligevel på 4-4, men vandt dog det afgørende spil.

Meget hyggeligt, men mest på grund af al den vin og champagne vi fik drukket medens vi spillede.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - Januar 2015

Post by Mik »

Vi var kun 4 til Consimmødet, men så kunne vi vælge frit imellem de medbragte spil:

Vi lagde ud med to af Roberts spil:
Yardmaster Express, som jeg absolut ikke behøver at spille igen! 3/10
samt Yardmaster, som der var lidt mere kød på, men som jeg heller ikke bhøver at spille igen. 5/10. Jeg har allerede Freight Train samt et andet spil om at samle togvogne, hvis navn jeg ikke kan huske. Så mit behov er allerede fint dækket.

Så kom Viticulture på bordet med en del af Toscany-modulerne. De var allesammen udmærkede, og gjorde spillet mere interessant. 8/10

Endelig sluttede vi af med Roll for the Galaxy som jeg lykkedes at vinde sammen med Eivind. Vi havde begge lige mange point og lige mange terninger i raflebægeret. De to andre var heller ikke langt fra. 9/10
Image
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: Hvad har du spillet i dag? - Januar 2015

Post by JoelP »

Jeg fik også spillet mit spritnye Roll for the Galaxy i weekenden. Hvorfor det ikke skulle være for Race for the Galaxy fans fatter jeg ikke, det lugtede meget af storebror. Ikke helt så dybt i forhold til produce/consume delen, men til gengæld er det super fedt med de dobbeltsidede tiles. Med 2 spillere var det dog en temmelig fad og heldpræget oplevelse, den får 6/10 herfra. Med 3 og 4 spillere er det en helt anden sag 8.5-9/10. Sjovt spil

Spillede også Viticulture med Tuscany (og selvfølgelig i godt selskab med 4 andre samt ost og toscansk rødvin). 4 af os havde spillet det en gang før (altså grundspillet), så vi smed bare alt fra Tier 1 og 2 og osteudvidelsen i Tier 3 på bordet, det kan man sagtens, bare folk ikke kommer direkte fra Ludo-land. Grundspillet var godt, men det nye board og kort og muligheder ophøjer det spil til nye højder. Og et worker placement spil med en spilletid på 2 1/2 time for 5 spillere må siges at være overkommeligt med den dybde Tuscany tilføjer. Genialt, 10/10, kommer til at blive spillet mange år fremover
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - Januar 2015

Post by Mik »

JoelP wrote:Jeg fik også spillet mit spritnye Roll for the Galaxy i weekenden. Hvorfor det ikke skulle være for Race for the Galaxy fans fatter jeg ikke, det lugtede meget af storebror. Ikke helt så dybt i forhold til produce/consume delen, men til gengæld er det super fedt med de dobbeltsidede tiles. Med 2 spillere var det dog en temmelig fad og heldpræget oplevelse, den får 6/10 herfra.
DERFOR! :mrgreen:
Der er naturligvis mange der kan lide begge spil, man skal blot ikke tro at det er et bedre spil - selvom jeg synes det!
Image
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: Hvad har du spillet i dag? - Januar 2015

Post by JoelP »

Hvis man kigger på spillets side på BGG, så ser det ud til, at jeg ikke er alene om at synes at 2-spillervarianten er en flad fodbold i forhold til de 'rigtige' regler :)
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: Hvad har du spillet i dag? - Januar 2015

Post by JoelP »

Synes du ikke selv det er irriterende, at der ofte bliver rullet en fase, som ingen af spillerne har valgt?
Post Reply