Das Motorsportspiel vs Formula D

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
Malica
10+ indlæg
10+ indlæg
Posts: 23
Joined: Mon Dec 23, 2013 8:07 pm

Das Motorsportspiel vs Formula D

Post by Malica »

Hej

Jeg har spillet Formula D meget, men har læst at Das Motorsportspiel på flere punkter skulle være bedre.
Nogen herinde der har erfaring med Das Motorsportspiel?

Mvh Stefan
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Das Motorsportspiel vs Formula D

Post by Goblen »

Malica wrote:Hej

Jeg har spillet Formula D meget, men har læst at Das Motorsportspiel på flere punkter skulle være bedre.
Nogen herinde der har erfaring med Das Motorsportspiel?

Mvh Stefan
Lars (Larsine) er Germangames 100 meter mester i das Motorsportspiel. Har spillet det en gang og det er mega sjovt. Har aldrig spillet Formula D.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Das Motorsportspiel vs Formula D

Post by Mik »

I modsætning til alle andre racerspil får man rent faktisk pulsen op ved at spille Motorsportsspillet, det hele foregår nemlig på tid - og her taler faktisk om ingen tid, nemlig nogle få sekunder!

Typisk får du 30 sekunder til at lave din tur (for begyndere) og de mere øvede nøjes med 25 sekunder. Senere i spillet sættes sværhedsgraden op ved at barbere sekunder af tiden, således at du måske ender med at skulle lave din tur på 18-20 sekunder.

Til gengæld er reglerne så lette at spillet ville være kedsommelig let, hvis ikke man spiller på tid.
Det sjove i spillet, og årsagen til at man får sved på panden, er at man er nødt til at spille stående for at kunne række over hele banen og kunne nå at samle terningerne op efter den forrige spiller.
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Das Motorsportspiel vs Formula D

Post by Larsine »

Jeg har spiller Das Motorsportspiel 65 gange i følge BGG, og de har alle været fantastiske oplevelser.

Et spil hvor du skal reagere hurtigt, skal køre så perfekt som muligt, og hvor du bliver straffet hårdt for alle de fejl du laver. Man spiller på tid, og står op under hele spillet, hvilket gør at du bliver fysisk udmattet. Reglerne er alt for simple, men spildynamikken er helt i top.

Jeg har selv kun spillet Formula D en enkelt gang, og blev dybt skuffet. Specielt fordi der var så mange der havde snakket positivt om FD, om at der var langt flere facetter i FD, og at man kunne køre meget taktisk.

Men mit møde med FD beskrev jeg efterfølgende således:
Først blev det til et spil Formula D med 6 spillere. Vi spillede på en bane der stort set havde specialregler for alt. Der var bump på vejen, snigskytter der skød efter os, og strækninger hvor de gængse regler om overhaling og vognbaneskift var ændret. Sikkert meget sjovt hvis man har spillet alle de almindelige baner til dødelighed, men som førstgangsspiller synes jeg bare det tilførte alt for meget tilfældighed. Og så fik jeg lært at det gælder om at får så meget skade som muligt, uden at ødelægge sin bil, for de tre første kom alle igennem løbet med 1 skade tilbage. Og så var der alt for meget "tæller lige felterne en gang til før jeg bestemmer mig for hvad jeg vil gøre" og "tæller lige felterne en gang til efter jeg har slået min terning", hvilket betød lidt for meget downtime for min smag. Næh må jeg så bede om en god gang Das Motorsportspiel.
Og således en måneds tid efter:
Formula D skuffede, et racerbilspil hvor det ikke gælder om at køre perfekt, men tværtimod gælder om at udnytte alle de fejl man kan komme til. Det gør det til et spil hvor man sidder og tæller, og tæller, og tæller en ekstra gang, for at finde den optimale bane. Ikke halvt så godt som Das Motorsportspiel.
Post Reply