Hvad har du spillet i dag? - Marts 2015

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Hvad har du spillet i dag? - Marts 2015

Post by Frouvne »

Ny måned der forhåbentlig vil bringe mange gode spiloplevelser... :D

Vi var i sommerhus og selvom søndag var rejsedag nåede vi da et par spil i morges. Severin og jeg havde endnu en gang Magic: The Gathering-kortene fremme og fik spillet fire spil inden familien forbarmede sig og prøvede Machi Koro med mig. Et sympatisk hygge-spil jeg godt kan forstå har fået så fin en modtagelse.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9176
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Marts 2015

Post by Stony »

Jeg fik aflagt et sjældent besøg i Consim, og havde fornøjelsen af at blive introduceret til Viticulture incl. nogle af udvidelserne fra Tuscany. Jeg klarede mig miserabelt, men indkasserede nogle lærepenge. Det er et spil der gav mig lyst til mere. 8/10.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - Marts 2015

Post by Mik »

Jeg nåede 2 spil efter Consims generalforsamling i går.
Ved et andet bord spillede de AquaSphere, hvilket jeg desværre ikke kunne være med til, men til gengæld ville Sanne gerne spille Viticulture, og jeg havde netop taget de bedste bidder af Toscany med, og det gik bedre end forventet - selvom jeg må erkende at spillet er bedst med 3-4 spillere. Vi var 5, og med mange nye udvidelser er det naturligt at det tager sin tid. Vi brugte dog kun et par timer, og det var aldeles underholdene!
Sanne vandt (naturligvis) med 30 VP foran Mik (23), Eivind (20), Stony (15) og Erik (14).
Det er absolut en 9/10 med de udvidelser jeg inkluderede. Dog har jeg allerede lavet min første ændring til spillet, da de løse marker er noget skod som kunne være løst meget mere elegant.

Bagefter var lige tid til King Ludwig's Castles som Eivind vandt med 125 foran Robert (122), Sanne (110) og Mik (100)8/10
Vi spillede desværre forkert, da jeg havde glemt at fjerne nogle brikker (!)
Image
User avatar
AndersC
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 196
Joined: Fri Jan 25, 2013 12:09 pm
Location: Birkerød
Has thanked: 64 times
Been thanked: 3 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Marts 2015

Post by AndersC »

Mik wrote: og jeg havde netop taget de bedste bidder af Toscany med
Jeg er lidt nysgerrig på hvilke dele du synes er bedst? :)

Indtil videre har jeg kun prøvet grundspillet, men regner med at inkludere én/flere udvidelser næste gang.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - Marts 2015

Post by Mik »

AndersC wrote:
Mik wrote: og jeg havde netop taget de bedste bidder af Toscany med
Jeg er lidt nysgerrig på hvilke dele du synes er bedst? :)

Indtil videre har jeg kun prøvet grundspillet, men regner med at inkludere én/flere udvidelser næste gang.
Det er såmænd ikke fordi jeg synes at de bedst, for jeg har ikke prøvet dem alle endnu!
Men jeg skal gerne skrive en liste over hvad jeg spiller, men må lige have Toscany-reglerne ved hånden, for at kunne huske det. :)
Men generelt kan jeg sige at frugttræer og osteproduktion ikke er med da jeg mener at det for langt væk fra temaet, og mafia og specialfigurer også pillet fra. Hvis jeg endelig skulle spille med en specialfigur eller to behøvede man ikke fremstille 8 forskellige - er sikker på at de forskellige evner sagtens kunne repræsenteres af to ekstra figurer. Det er lidt overkill at have 8 figurer, når man aldrig skal bruge mere end to. :roll:
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - Marts 2015

Post by Mik »

Tuscany-udvidelser jeg PT. spiller med:

Det udvidede Tuscany-bræt (side 2)
Mamas & Papas
Property-udvidelsen (jeg har dog at trykke priserne (5, 6, 7 Lira) direkte på playerboards, og have nogle mindre ("SOLD"-skilte).
New Visitors
Advanced Visitors
Structures (de orange kort)
Influence-kortet
Image
User avatar
AndersC
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 196
Joined: Fri Jan 25, 2013 12:09 pm
Location: Birkerød
Has thanked: 64 times
Been thanked: 3 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Marts 2015

Post by AndersC »

Mik wrote:Tuscany-udvidelser jeg PT. spiller med:

Det udvidede Tuscany-bræt (side 2)
Mamas & Papas
Property-udvidelsen (jeg har dog at trykke priserne (5, 6, 7 Lira) direkte på playerboards, og have nogle mindre ("SOLD"-skilte).
New Visitors
Advanced Visitors
Structures (de orange kort)
Influence-kortet
Tak :) Jeg tror vi tager et par udvidelser af gangen. Der er klart en risiko for at spillet ikke bliver bedre ved at tilføje "tier 3" udvidelserne - men det må jo komme an på en prøve...
Sidst spillet:
Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - Marts 2015

Post by Goblen »

I går spillede jeg mit nyindkøbte - The Hunters: German U-boats at war solitaire game.

God damn det er fedt hvor langt man kan nå med lidt fantasi, nogle terninger og tabeller. Virkelig fedt spil. Glæder mig til at U-032 skal på mission igen.

/Brian
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1474
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 306 times
Been thanked: 180 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Marts 2015

Post by Jonezy »

Havde spilaften med Merete (Myde) og Jesper (Valby2500) igår og det lykkedes mig helt '1.klasse elev-agtigt' at få kuppet mig til at vi skulle spille Hansa Teutonica efter jeg den anden dag trods store prygl virkelig forelskede mig i spillet.

Jeg synes stadig at det er et helt suverænt spil, men jeg er stadig pivringe til det... :lol: Vi nåede to spil, da Merete, som ikke havde prøvet det før, gerne ville prøve det igen med det samme, og i første spil vandt Jesper overlegent da han både fik forbundet de to røde byer, havde det største netværk og flest nøgler. Jeg prøvede desperat at lave nogle point på Colleen, men jeg blev stadig håbløst sidst.

I andet spil skete miraklet... Jeg blev ikke sidst! :D Men Jesper vandt stadig overlegent, da han fik for lang tid på 3 aktioner før vi andre kom med. Desuden udnyttede han også +3 og +4 ekstra aktions bonusbrikkerne uhyre effektivt. Grundkortet er noget mere tight end Britannia kortet, så der er lidt afveksling at hente i de to kort. Jeg skal ihvertfald have øvet mig på blokerings aspektet og at forudsige mine modspilleres intentioner bedre, så jeg kan få flere 'gratis' kuber på brættet, så jeg håber på snart at kunne øve mig igen. Virkelig et godt spil!
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - Marts 2015

Post by Mik »

Mandag blev det til 4x Roll for the Galaxy.
Det lykkedes mig at blive sidst hver eneste gang!
Jeg startede også med selvsamme dobbeltbrik alle fire gange, men jeg skal undlade at nævne hvilken, for jeg tror ikke at denne startbrik er ringere at starte med end de andre - det er nok snarere mig som ikke kan finde ud at spille ordentligt :cry:
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Marts 2015

Post by Jens_Hoppe »

Jeg fik spillet et par nye spil i KBK i går:

El Gaucho var en af nyhederne fra Essen. Det er noget worker placement/terningeagtigt spil, hvor man anskaffer og sælger køer på den Sydamerikanske pampas. Pæn grafik, mekanisk velfungerende, men også lidt tørt og kedeligt. Ikke dårligt, men heller ikke fantastisk. 6/10.

Harbour, som jeg modtog den anden dag, er et af mine sjældne Kickstarter-backede spil. Jeg må jo lære det på et tidspunkt, men som man næsten kunne forvente er Harbour et kedeligt, middelmådigt spil, som fra start til slut blot forløber som "få et par ressourcer, få et par ressourcer, få et par ressourcer, brug ressourcerne på en nyt kort, få et par ressourcer...". Gab, hvor elendigt. 4/10.

Aftenen blev sluttet af med et Incan Gold, der som altid medfører en del morskab. 8/10.
Last edited by Jens_Hoppe on Thu Mar 05, 2015 4:12 pm, edited 1 time in total.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - Marts 2015

Post by Mik »

Tirsdag spillede vi Viticulture/Toscany med alle de udvidelser vi også spillede med på Consimmødet, men med mine nye Property-brætter. Det fungerede optimalt, så vi behøver ikke længere at bakse med de iriterende løse markbrikker.

Martin vandt (naturligvis), men kun lidt foran Jesper, som aldrig nåede at prøve basisspillet. Eivind blev nummer tre, og jeg selv havde lagt godt fra start, men kom så ind i en krise, hvor jeg fik solgt nok vin til at lave de mange point. Om ikke andet fandt jeg ud af at det ikke er nok at bruge de nye strukturer. Selv om man få en del point den vej, er det ikke nok med 2-3 point per bygning i forhold til at sælge vin. 9/10
Image
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: Hvad har du spillet i dag? - Marts 2015

Post by JoelP »

Jens_Hoppe wrote:Jeg fik spillet et par nye spil i KBK i går:
Harbour, som jeg modtog den anden dag, er et af mine sjældne Kickstarter-backede spil. Jeg må jo lære det på et tidspunkt, men som man næsten kunne forvente er Harbour et kedeligt, middelmådigt spil, som fra start til slut blot forløber som "få et par ressourcer, få et par ressourcer, få et par ressourcer, brug ressourcerne på en nyt kort, få et par ressourcer...". Gab, hvor elendigt. 4/10.
Sig til hvis du vil af med det ;)
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Marts 2015

Post by Jens_Hoppe »

JoelP wrote:
Jens_Hoppe wrote:Jeg fik spillet et par nye spil i KBK i går:
Harbour, som jeg modtog den anden dag, er et af mine sjældne Kickstarter-backede spil. Jeg må jo lære det på et tidspunkt, men som man næsten kunne forvente er Harbour et kedeligt, middelmådigt spil, som fra start til slut blot forløber som "få et par ressourcer, få et par ressourcer, få et par ressourcer, brug ressourcerne på en nyt kort, få et par ressourcer...". Gab, hvor elendigt. 4/10.
Sig til hvis du vil af med det ;)
Til! :) Spillet ligger i KBK lige nu, men du er velkommen til at komme forbi på tirsdag og hente det. Jeg har næsten dårlig samvittighed ved at kræve penge for det, men mon ikke vi kan finde et symbolsk beløb af en slags...? :) Sender dig lige en pb.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1474
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 306 times
Been thanked: 180 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Marts 2015

Post by Jonezy »

Havde fredags spilaften med Steen og Jan (Stony og Uhre) igår og vi nåede kun et spil, men det var til gengæld også en af de mere tunge, især for tre spillere som ikke havde prøvet det før. Det var nemlig Kanban: Automotive Revolution.

Vi endte med at bruge omkring 4 timer alt i alt med over en times regelforklaring. Trods det havde vi alle svært ved at have et overblik, da der virkelig er gang i mange ting i det spil og det er en vaskeægte point salat, hvor man virkelig får point for alt. Jeg endte med at gå mest efter træning og at lave upgraded designs og fik ikke så mange testede biler i min garage. Det viste sig at være nok, da jeg endte med at liste af med sejren selvom jeg ærlig talt ikke er helt klar over hvad jeg lige nøjagtigt fik gjort bedre end mine modspillere.

Det kræver helt sikkert nogle spil før man bare har et nogenlunde overblik over hvordan de enkelte dele af spillet hænger sammen og man kan lægge nogle effektive strategier, som man rent faktisk kan udføre. Jeg er dog ikke sikker på, at jeg har mod på at give spillet de spil det egentlig fortjener for at vise spillets fulde potentiale, men jeg kan nok godt overtales til ihvertfald en tur mere på bilfabrikken.
Image
Post Reply