Månedens spiloplevelse februar 2015

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Månedens spiloplevelse februar 2015

Post by Frouvne »

Månedens spiloplevelse februar 2015.

For mig har det været en ret aktiv spille-måned:

Crokinole - 32
Magic: The Gathering - 7
PitchCar med PitchCar Extension, PitchCar Extension 2 og PitchCar: Stunt Race - 5
Innovation - 3
The Resistance - 3
Cuba Libre - 2
Dixit - 2
Dixit Odyssey - 2
Schotten-Totten - 2
Witness - 2
The Guns of Gettysburg - 1
Istanbul - 1
Labyrinth: The War on Terror, 2001-? - 1
Lagoon: Land of Druids - 1
Love Letter - 1
[redacted] - 1
Roll for the Galaxy - 1
Terra Mystica med Terra Mystica: Fire & Ice - 1

Crokinole fyldte selvsagt rigtig meget ... det vil jeg dog lade ude af betragtning, da jeg tror, det kommer til at fylde meget i lang tid og det dels ikke er et traditionelt brætspil og da det dels vil være for kedeligt, hvis det skal vinde måned efter måned. Det glædede mig meget, at min søn fandt lidt af gnisten frem til at spille med mig. Han har syntes Crokinole var sjovt og foreslog selv at vi skulle finde PitchCar og siden Magic: The Gathering frem. Witness var en sjov oplevelse og det vil være et oplagt par-spil, hvis man har par-middag. Et egentligt spil har det nok også svært at kvalificere sig til. Endvidere blev der lejlighed til at prøve kræfter med både The Guns of Gettysburg og Labyrinth: The War on Terror, 2001-? men for dem begge gælder, at der stadig kun er tale om et overfladisk møde. Jeg glæder mig til at prøve dem igen og syntes bestemt de begge ser lovende ud. For mig blev månedens spiloplevelse dog Cuba Libre, som oser af atmosfære og svære beslutninger. Et dejligt første møde med COIN-serien ... jeg er ikke sikker på, at jeg nogensinde kommer til at prøve kræfter med de tungeste spil i serien, men Cuba Libre giver dog blod på tanden til mere!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Månedens spiloplevelse februar 2015

Post by Jens_Hoppe »

En stille måned for mit vedkommende:

Red7 8
Greenland 3
Witness 2
Elder Sign 1
FlowerFall 1
Kanban: Automotive Revolution 1
Twilight Struggle 1
Villainous Vikings (Second Edition) 1
Win, Lose, or Banana 1


De grønne spil var de gode (eller i hvert fald "OK") spil, de røde var skuffelserne. Blandt de grønne spil var Greenland og Twilight Struggle nok højdepunkterne. Greenland har jeg spillet de to sidste KBK-aftener: Lidt bekymrende er alle vores tre spil blevet vundet af vikingerne, to gange ved at samle ressourcer og konvertere til monoteisme sent i spillet. Vikingerne er stærke! (hvis de da kan undgå at blive nakket af spillet, hvilket altid er en risiko i Greenland).

Elder Sign er sådan lidt so-so, overraskende utematisk, men alligevel underholdende nok. Jeg håber at Gates of Arkham-udvidelsen kan puste lidt nyt liv i spillet. Red7 er en velfungerende lille filler. Witness: Vi grinede meget, og jeg elsker temaet.

Til trods for at Villainous Vikings er fra min lille yndlingsproducent af "anderledes" spil (Victory Point Games), var selve spillet allligevel ikke meget at skrive hjem om. Der må findes bedre vikingespil! Kanban har jeg skrevet om andetsteds: Selve spillet er alt for utematisk og overkomplekst ("Feld'isk") for min smag, og det grafiske design er noget af det værste jeg har set i et brætspil til dato. Jeg er ikke en af dem, som mener vi er inde i en "gylden tidsalder" af eurogames. :?
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse februar 2015

Post by Goblen »

Tsuro 2
Battlestar Galactica 1
Colt Express 1
Dead of Winter: A Crossroads Game 1
King of Tokyo 1
Mysterium 1
Splendor 1
Stone Age 1
Ticket to Ride: Europe 1
Tzolk'in: The Mayan Calendar 1
Walk the Plank! 1
War on Terror 1

De grønne er de super fede oplevelser, for min februar har faktisk kun været fyldt med super gode spil. Især et var fantastisk Dead of Winter overraskede mig meget. Hele spilkonceptet er fantastisk. Når jeg kommer til penge igen bliver det bestilt.

For mig har det været en OK måned med spil. Fik også mødt to nye spil-grupper jeg kan være med i, og det er fedt. Forhåbentlig får jeg lov til at spille lidt mere nu.

/Brian
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Månedens spiloplevelse februar 2015

Post by Larsine »

47 spil blev det til i februar måned, godt hjulpet på vej af en hyttetur med DUI Ølstykke, hvor der er en del mennesker som er glade for brætspil.

Fordelingen af spil blev således:

Yardmaster Express (inkl. Caboose Expansion) x9
Krosmaster: Arena x6
Yardmaster (inkl. Bonus Card Pack #1) x6
San Juan (inkl. The New Buildings & The Events) x5
Machi Koro x4
Roll for the Galaxy x3
Colt Express x2
Five Crowns x2
Klunker x2
Legends of Andor x2
Innovation x1
Las Vegas x1
Lords of Waterdeep x1
Splendor x1
Ticket to Ride Map Collection: Volume 2 – India & Switzerland x1
Royal Turf x1

Spil med rødt er nyheder, og af dem var det klart Krosmaster: Arena der var månedens oplevelse. Ikke fordi jeg er nået til at spille det komplette spil endnu, men jeg synes bare at figurerne er så nuttede, og ideen bag det er sød. Balancen i spillet er sikkert fuldstændig skæv, og ud fra de 6 tutorials jeg har spillet, er det svært at se om et fuldt spil vil være mere balanceret. Jeg har også spillet et enkelt spil online, og jeg startede naturligvis med de 4 standard figurer, medens min modstander startede med en ordentlig bunke billige figurer (tror han havde 10 figurer), og jeg fik røvfuld i løbet af ingen tid.

Roll for the Galaxy var også et interessant møde, og en meget bedre oplevelse en kortspils udgaven af samme spil. Jeg tror dog ikek det er et spil jeg kommer til at eje, men jeg spiller det gerne igen.

Legends of Andor var da meget sjovt, men jeg tror hellere jeg vil spille rigtig rollespil hvis jeg skal rende rundt og lege helt i en fantasy verden sammen med mine medspillere.

Splendor synes jeg var lidt småkedeligt, og jeg kan slet ikke forstå at det skulle have været på tale som Spiel des Jahres. Jeg spillere det da gerne igen, hvis andre insistere på at spille det, men det er ikke et spil som jeg kommer til at foreslå.

Royal Turf var fornøjeligt, og det spiller jeg gerne igen. Masser af taktik og strategi, specielt i delen hvor man satser sine brikker på de forskellige heste.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse februar 2015

Post by Mik »

Larsine wrote:Splendor synes jeg var lidt småkedeligt, og jeg kan slet ikke forstå at det skulle have været på tale som Spiel des Jahres.
Derfor! :mrgreen:
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse februar 2015

Post by Mik »

Pathfinder Adventure Card Game. Skull & Shackles x8
Prototype af Doris & Frank x3
Love Letter x2
Roll for the Galaxy
San Juan x2 (2. udgaven)
6 Nimmt
Aqua Sphere
Castles of Mad King Ludwig
Mythotopia
Paititi
The Red Dragon Inn
Toscany/Viticulture
X-Com the Boardgame
Yardmaster
Yardmaster Express
ZhanGuo


New titles are blue except for my 3 favorites, which are red.
And the best of these is absolutely Toscany, which is Viticulture with the best expansions added!
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Månedens spiloplevelse februar 2015

Post by Larsine »

Mik wrote:
Larsine wrote:Splendor synes jeg var lidt småkedeligt, og jeg kan slet ikke forstå at det skulle have været på tale som Spiel des Jahres.
Derfor! :mrgreen:
Men det besvarer stadig ikke min undren, for det er vel ikke fordi det er småkedeligt, at det er blevet nomineret?
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Månedens spiloplevelse februar 2015

Post by Larsine »

Mik wrote: San Juan x2 (2. udgaven)
Er det bedre, eller dårligere end 1. udgaven?

Hvis de havde inkluderet Event kortene, er jeg slet ikke i tvivl om at jeg ville købe den nye udgave, men det har de jo ikke.

Hvordan fungerer de ændringer de har indført, eller har de slet ingen påvirkning af spillet?
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse februar 2015

Post by Goblen »

Larsine wrote:
Mik wrote:
Larsine wrote:Splendor synes jeg var lidt småkedeligt, og jeg kan slet ikke forstå at det skulle have været på tale som Spiel des Jahres.
Derfor! :mrgreen:
Men det besvarer stadig ikke min undren, for det er vel ikke fordi det er småkedeligt, at det er blevet nomineret?
Jeg synes ikke det var kedeligt. Synes faktisk det var sjovt og nemt at gå til. Spillede det med Claus (boardgamer) og to kollegaer. Vi morede os meget over det...

/Brian
Haekle
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 57
Joined: Thu Oct 31, 2013 9:47 pm
Favoritspil: Agricola, Terra Mystica, Resistance Avalon, Dominion.

Re: Månedens spiloplevelse februar 2015

Post by Haekle »

Jeg fik spillet en del i februar. Især pga. en hyttetur i de svenske skove :D.

Lost cities x 12
Dominion x 10
Timeline x 10
Star realms x 8
Innovation x 6
Terra Mystica x4
Deus x 3
Jaipur x 3
TTR Nordic x 3
Caverna x 2
Fields of Arle x 1
For sale x1
King of Tokyo x 1

Alt i alt en god måned, hvor jeg endlig indså, hvor fantastisk et spil terra Mystica er :D
Sidst spillet:
Image
User avatar
Sveinmain
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 162
Joined: Sun Nov 21, 2010 11:11 pm
Location: Jørpeland, ikke langt fra Stavanger-Norway
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse februar 2015

Post by Sveinmain »

30 spill spilt i februar, takket være brettspillfestivalen MidWinter8. Full rapport med bilder finner dere her: http://preikestolengamers.no/2015/03/03 ... dwinter-8/

Nyheter i rødt
Splendorx3
Escape: The Curse of the Temple x2
Las Vegas x2
Rosenkönig x2
7 Wonders x1
Camel Up x1
Cardline: Animals x1
The City x1
Concordia x1
Dead of Winter: A Crossroads Game x1

Eight-inute Empire x1
Five Tribes x1
Le Havre: The Inland Port x1
La Isla x1

Mangrovia x1
New Amsterdam x1
The Palaces of Carrara x1
Pirate Versus Pirate x1
Saint Petersburg (second edition) x1
Spellcaster x1
Suburbia x1

Timeline: Discoveries x1
Tiny Epic Kingdoms x1
Tzolk'in: The Mayan Calendar x1
Vikings x1

Månedens spill ble:
1. Mangrovia - så bra og behagelig at en skulle tro det var Kramer og Kiesling som hadde laget det!
2. Concordia - mye å tenke på i dette spillet, slitsomt men godt!
3. Splendor - bedre og bedre for hver gang det spilles. Tar tid å like:-)
28. Plass: Suburbia - Seierskriteriene varierer på poeng selv om de er nesten like. Dårligere enn Mad king ludvig...
29. Plass: Saint petersburg 2nd edition: ny gul fase doblet spilletiden uten å gjøre spillet bedre
30. plass: Tzolkin - Mais og seierspoengstrategien ødela spillopplevelsen for alle unntatt han som vant som brukte kun 2 av de 5 roundellene. Skal visst være et godt spill...
Danacup 23-28 juli 2018 - Hvem blir med å spiller brætspill???
Post Reply