Spil til barn med autisme?

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 891
Joined: Tue Apr 17, 2007 3:51 pm
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Location: Græsted
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Spil til barn med autisme?

Post by Mikkel »

Kære alle

Min kollega har en datter på 14 år, som netop har fået diagnosen autisme.
Kollegaen fortæller, at det eneste der kan få hende væk fra skærmen (dette er vel nok en generel teenage-sløvheds-ting)er brætspil. Og ISÆR Timeline:History, som de efterhånden har spillet rigtig mange gange.

Hun er meget begejstret for historie og hendes engelskniveau er ret godt. Så jeg lovede at undersøge om der var nogle andre spil der måske kunne fange hendes interesse. Så jeg tænke straks på forummet her - har I nogle gode forslag til spil som måske kunne være noget for hende?
Jeg tænker at det ikke absolut skal være historie, men det hun vil nok elske det :)

På forhånd tak!

/Mikkel
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9176
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Spil til barn med autisme?

Post by Stony »

Er den del af udfordringen omkring autisme ikke at de har det bedst med at ting overvejende er "som de plejer"...?

Der findes jo et hav af Timeline spil man kan udvide med, om end en del af emnerne næppe vil have den samme interesse.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Spil til barn med autisme?

Post by Frouvne »

Man taler gerne om autisme spektrum forstyrrelser, hvilket signalerer noget om, at både arten og omfanget af udfordringerne kan være meget forskellige. Og det med problemerne med at lokke sit barn væk fra computeren er nok, som du selv er inde på, snarere karakteristisk for alderen end et symptom, der knytter an til diagnosen. Som udgangspunkt er det vel altid et godt udgangspunkt at kigge på interesser og motivation. Og det ville jeg nok starte med at spørge lidt mere ind til. Temaet betyder ofte meget for børn. Så ville jeg også stikke fingeren i jorden og se om det skal være samarbejdsspil (evt. alle mod én (voksen))... om ikke andet er det med til at opbygge nogle vigtige kompetencer i forhold til at kunne indgå i dialog med andre at skulle se tingene i et større perspektiv end blot mit eget. Det er ikke de værste ting at få med, hvis man ofte føler sig bedst tilpas ved computeren. Hvis præferencen for Timeline skyldes at der er lidt nørdede sider, så ville jeg da helt sikkert anskaffe mig nogle flere Timeline-spil (dem kan man ikke få for mange af) men også kigge på spil som Fauna.

Men altså: jeg ville starte med at høre ind til interesser og om det er konkurrenceelementet, vidensdelen eller noget helt tredje ved det at spille spil, der gør hende interesseret. Og så kan vi nok sagtens komme med nogle mere konkrete bud.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Pejk
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 124
Joined: Fri Jul 18, 2014 11:44 pm
Favoritspil: X-Wing, Hansa Teutonica og Euphoria.
Location: Espergærde

Re: Spil til barn med autisme?

Post by Pejk »

Hej Mikkel

Jeg arbejder med børn med Autisme, og der er lige så forskellige som børn der ikke har autisme.
Her spiller vi, ticket to ride, logospillet, 7 wonders, king of tokyo, smallworld, descent (second edition) og zombicide.
Som du kan se spænder det bredt. Jeg ville kigge på hvad hun laver eller ser på skærmen og se om der ikke er et tema der passer lidt ind der, evetuelt låne et par spil og se om der er noget der fanger.

Mvh.
Pejk
Image
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Spil til barn med autisme?

Post by netsapiens »

Hjemme hos os har vi altid spøgende sagt at "Set!" er et spil som autister må være enormt gode til.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
Post Reply