Hvad har du spillet i dag? - april 2015

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
chr88
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 524
Joined: Sat Jun 18, 2011 7:36 am
Favoritspil: Agricola og Terra Mystica er mine to klare favoritspil! Andre favoritter er eurogames som Samurai, Ra, Hansa Teutonica, Caylus, Le Havre, El Grande, Puerto Rico, Goa, Ghost Stories, Taluva, Reef Encounter osv. - men også et partygame som Telestrations er genialt!
Tjek hellere end gerne min profil på BGG: http://boardgamegeek.com/user/ChrB
Location: 2100 Kbh Ø
Been thanked: 4 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - april 2015

Post by chr88 »

Jonezy wrote:Top underholdning, især da Christian (chr88) næsten nonstop fik den hadede myggebrik, som skulle ligge på toppen af ens tus imens man tegnede... :lol:
Jeg tror, du forveksler "top underholdning" med "fucking frustrerende"...! Skal sgu ikke spille det med Kim igen, det lede svin! :D

Utroligt nok blev det weekendens højest ratede spil fra min side af - og jeg måtte da også selv bestille det, da jeg kom hjem, da jeg tror, at det vil falde i god jord hos både familie og venner. :)
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? - april 2015

Post by Larsine »

I går aftes var Eik på arbejde, og både Jens og Laban kunne først komme efter 21. Jens ankom først og begyndte at forklare om et spil som han er ved at udvikle. Rumkrig med terninger, planeter, rumskibe og parspil, hvor det du erobre kun kan bruges af dine medspillere. Det bliver interessant at se hvad det bliver til.

Men da Laban var ankommet snakkede vi først lide Djengis Con, hvilket jeg vil refere i den anden tråd, hvorefter vi besluttede os for at spille Kingdom Builder, primært fordi Jens lige havde købt sit eget eksemplar og gerne ville have genopfrisket reglerne.

Første plade bestod af farms, towers, harbors og barns, og vi fik besøg af Miners (point for at stå ved siden af bjerge), Workers (point for at stå ved siden af locations/castles) og Hermits (point for hver separat bebyggelsesområde). Det klarede Jens helt klart bedst idet han fik flest point af alle tre besøgende, og flest point for at stå ved siden at slotte. Jens endte på 45 point, med mig på ca. 35 og Laban på ca. 20.

I andet spil fik vi de samme fire plader, dog lagt lidt anderledes, men fik besøg af Workers (point for at stå ved siden af locations/castles), Lords (12 point for flest bebyggelser på hver plade, 6 point for næst flest) og Farmers (3 point per bebyggelse på den plade hvor man har færrest bebyggelser). Denne gang havde jeg en plan, nemlig at fordele mine bebyggelser så jævnt som muligt, hvilket lykkedes over al forventning. Jeg sluttede med 10 bebyggelser på hver plade, og fik derfor 30 point for Farmers, jeg fik også 36 point for Lords da jeg havde flest bebyggelser på to plader og næst flest på 2 plader, 17 point for Workers og 12 point for Castles, så jeg endt på 92 point, med Jens på ca. 50 og Laban på ca. 35.

Det var tydeligt at Laban ikke var helt tilfreds, så han endte med at låne spillet med hjem.

Vi sluttede af med et spil San Juan (inkl. udvidelser), hvor vi oplevede at der kun blev solgt varer tre gange i løbet af spillet, og det er jo lidt ærgerligt når man har bygget en havn. Men alligevel fik jeg et rigtig godt spil, og selvom jeg ikke fik nogen 6'er bygninger på bordet, formåede jeg dog at få bygget katedralen og et par monumenter. Slutresultatet blev at jeg fik 32 point, Jens fik 23 og Laban 22.
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - april 2015

Post by Goblen »

I går var det spil med min onsdagsgruppe - det føles fedt at sige :-)

Vi startede med et spil Nations. Har nu prøvet det to gange og jeg synes det er fedt. Vi spillede fem personer og top fire var adskilt af et point hver. Meget tæt. Satsede denne gang ikke primært på krig, men mere generel strategi. Havde dog inden første to ture var færdige fået bygget mig et Wonder der gav mig 1 VP i slutningen af hver af de fire ture. Det skulle vise sig at være en god idé. Ville gerne købe dette spil, men da Thomassvan ikke er længere end 15 mins. væk regner jeg med jeg kan låne hans hvis en dag jeg skal spille det med ungerne.

Efter det blev det til et spil Lords of Waterdeep. Det har jeg længe gerne ville prøve, og jeg blev ikke skuffet. Et sjovt spil, der er nemt at forstå. Vi var "kun" fire tilbage, så det var perfekt. Synes tilgangen om at man i stedet for at være eventyren i stedet for er ham/hende der sender missionerne afsted. Fik hurtigt en plot-mission ned der gav mig 2 VP hver gang jeg spillede Intrigue. Det kort gav mig mange point :-)

Som altid var stemningen fantastisk, og det er fedt at spille med mennesker der har så afslappet en holdning til at spille brætspil. Næste onsdag bliver Brew Crafters, så hvis nogen har nogle erfaringer hører jeg dem gerne.

/Brian
User avatar
thomassvan
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 226
Joined: Tue May 08, 2012 11:29 am
Favoritspil: Tunge tunge uforskammede Euros
Location: Præstø

Re: Hvad har du spillet i dag? - april 2015

Post by thomassvan »

Goblen wrote:I går var det spil med min onsdagsgruppe - det føles fedt at sige :-)

Vi startede med et spil Nations. Har nu prøvet det to gange og jeg synes det er fedt. Vi spillede fem personer og top fire var adskilt af et point hver. Meget tæt. Satsede denne gang ikke primært på krig, men mere generel strategi. Havde dog inden første to ture var færdige fået bygget mig et Wonder der gav mig 1 VP i slutningen af hver af de fire ture. Det skulle vise sig at være en god idé. Ville gerne købe dette spil, men da Thomassvan ikke er længere end 15 mins. væk regner jeg med jeg kan låne hans hvis en dag jeg skal spille det med ungerne.

Efter det blev det til et spil Lords of Waterdeep. Det har jeg længe gerne ville prøve, og jeg blev ikke skuffet. Et sjovt spil, der er nemt at forstå. Vi var "kun" fire tilbage, så det var perfekt. Synes tilgangen om at man i stedet for at være eventyren i stedet for er ham/hende der sender missionerne afsted. Fik hurtigt en plot-mission ned der gav mig 2 VP hver gang jeg spillede Intrigue. Det kort gav mig mange point :-)

Som altid var stemningen fantastisk, og det er fedt at spille med mennesker der har så afslappet en holdning til at spille brætspil. Næste onsdag bliver Brew Crafters, så hvis nogen har nogle erfaringer hører jeg dem gerne.

/Brian
Synes lige det skal noteres at du vandt begge spil. Super fedt at du spiller sammen med os nu. Det er vi vildt glade for...

Ses på onsdag ;)
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - april 2015

Post by Goblen »

thomassvan wrote:
Goblen wrote:I går var det spil med min onsdagsgruppe - det føles fedt at sige :-)

Vi startede med et spil Nations. Har nu prøvet det to gange og jeg synes det er fedt. Vi spillede fem personer og top fire var adskilt af et point hver. Meget tæt. Satsede denne gang ikke primært på krig, men mere generel strategi. Havde dog inden første to ture var færdige fået bygget mig et Wonder der gav mig 1 VP i slutningen af hver af de fire ture. Det skulle vise sig at være en god idé. Ville gerne købe dette spil, men da Thomassvan ikke er længere end 15 mins. væk regner jeg med jeg kan låne hans hvis en dag jeg skal spille det med ungerne.

Efter det blev det til et spil Lords of Waterdeep. Det har jeg længe gerne ville prøve, og jeg blev ikke skuffet. Et sjovt spil, der er nemt at forstå. Vi var "kun" fire tilbage, så det var perfekt. Synes tilgangen om at man i stedet for at være eventyren i stedet for er ham/hende der sender missionerne afsted. Fik hurtigt en plot-mission ned der gav mig 2 VP hver gang jeg spillede Intrigue. Det kort gav mig mange point :-)

Som altid var stemningen fantastisk, og det er fedt at spille med mennesker der har så afslappet en holdning til at spille brætspil. Næste onsdag bliver Brew Crafters, så hvis nogen har nogle erfaringer hører jeg dem gerne.

/Brian
Synes lige det skal noteres at du vandt begge spil. Super fedt at du spiller sammen med os nu. Det er vi vildt glade for...

Ses på onsdag ;)
Det er rigtigt :-) Jeg vandt begge spil, men det er ikke det vigtigste for mig. Synes sgu selskabet er fedt, og det gør det sjovt. Så længe jeg ikke er hægtet totalt af og ender som statist så hygger jeg mig.

/Brian
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - april 2015

Post by Jens_Hoppe »

I KBK holdt jeg for en gangs skyld en pause fra Phil Eklund-spil, og deltog i stedet i et par klassiske euros:

Først var det mit yndlings-rondelspil, Navegador. Som den one-trick pony jeg er, gik jeg efter fabrikker og kirker, og ignorerede totalt skibsdelen af spillet. Det virkede fint, og jeg kunne hive en nem sejr hjem

Bagefter udnævnte vi os selv til "Terra Mystica bord 2" - der var nemlig et andet TM spil i gang samtidig. Vi var to erfarne TM'ere, og to lidt mindre erfarne, så vi spillede kun med basisracerne. Da det var et pengefattigt spil med SH/SA scoring i første tur, valgte jeg alchemists, og det gik over al forventning. Min erfarne mermaids-modstander lavede en imponerende slutspurt, men nåede mig ikke helt.

En tirsdag med to glimrende spil!
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
40crew
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 273
Joined: Tue May 06, 2014 2:49 pm
Location: Brøndbyøster

Re: Hvad har du spillet i dag? - april 2015

Post by 40crew »

Spillede Alchemists for 2. gang i fredags. Har kun spillet det med min kone, men jeg må indrømme at jeg heller ikke er super interesseret i at spille det med flere. Det er et eurospil, med en god omgang deduktion smidt ind i spillet. Og så er det nødvendigt med noget elektronik (vi bruger vores iphones, 1 til hver, det fungerer rigtigt fint).

Man bruger sine cubes/workers til at købe ingredienser, opgraderings/bonus kort, brygge potions, sælge potions og lave "afhandlinger". Deduktionen kommer ind når du har de forskellige ingredienser, og du så skal regne ud hvilke egenskaber de har. Det er rimelig kløgtigt, men det gør også at der skal tænkes utroligt meget. Vores 2 personers spil har taget omkring 2 timer, men vi tager det så også meget afslappet. Jeg kunne bare forestille mig at med de folk vi normalt spiller med, så vil et 4 personers spil nok tage det dobbelte, og det tror jeg ikke spillet kan bære.

7/10
Image
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 288 times
Been thanked: 177 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - april 2015

Post by Jonezy »

Var en tur i Valby og spille med Jesper (Valby2500) og Merete (Myde) igår og det endte sgu med et lille mirakel...

Vi startede med en omgang Concordia: Britannia, da vi havde aftalt at spille noget Concordia. Jeg har prøvet spillet et par gange før og klaret mig rimeligt elendigt hver gang, men har alligevel hygget mig med kort mekanikken som styrer dine aktioner og at bygge mit eget lille imperium. Jeg fik mulighed for at gå benhårdt efter kolonister så det gjorde jeg, men endte nok med at bruge for meget krudt på det, da jeg, selvom jeg fik alle 6 kolonister i spil og fik fingre i alle de Mars kort jeg kunne få, endte på en sidste plads. Faktisk var det en delt andenplads med Merete, da Jesper stak af med sine mange Minerva kort til aller sidst og vi to andre lå side om side. Som altid hyggeligt med et spil Concordia og jeg klarede mig egentlig bedre end normalt så der var fremgang at spore.

Inden maden nappede vi en omgang Eight-Minute Empire: Legends, som viste sig som en solid lille area control filler, som med lidt øvelse måske endda virkelig kan spilles på 8 minutter. Vores spil tog dog nok omkring en halv time med regel forklaring og det var super episk... (jeg vandt nemlig...;)). Faktisk forbløffende meget spil i den lille boks, så det ryger på 'meaty filler watchlisten'.

Efter maden var det tid til ondskabsfuldheder i Hansa Teutonica, hvor vi spillede på det originale kort, og det var her at miraklet indtraf... I mit ottende spil Hansa Teutonica må det nemlig have lykkedes mig helt ubevidst at snyde eller noget for jeg endte med at løbe med min første Hansa T. sejr!! :shock:

Det lykkedes mig at komme på 3 aktioner først og jeg nåede at have en ekstra aktion over de andre et pænt stykke tid, hvilket må have givet mig det fornødne forspring, som selv jeg ikke kunne sætte over styr. Selvom kampen om den 3. aktion i starten af spillet måske kan blive lidt scriptet elsker jeg Hansa Teutonica. Man skal træffe benhårde beslutninger non-stop og virkelig have et øje for hvad de andre har gang i, hvilket giver en super interessant interaktion. Simpelthen et mesterværk af et brætspil i min optik!

Som altid hyggeligt at game med de to, og særligt når de lader mig vinde i Hansa T. :)
Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - april 2015

Post by Andrea »

Mødtes med tøserne til brætspil i går. Udvalget af spil var desværre begrænset, da vi ikke havde fået koordineret inden, men vi nåede da at spille 2 omgange 7 Wonders og 6 omgange Timeline: Science & Discoveries
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 629 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - april 2015

Post by Frouvne »

Andrea wrote:Mødtes med tøserne til brætspil i går. Udvalget af spil var desværre begrænset, da vi ikke havde fået koordineret inden, men vi nåede da at spille 2 omgange 7 Wonders og 6 omgange Timeline: Science & Discoveries
Samtidig mødtes gutterne til brætspil i Hellerup! :wink: Vi havde et fint udvalg af brætspil. Imens vi ventede på sidstemanden blev der kreeret M:tG-decks fra den nyeste serie, som vi spillede et spil med. Herefter kunne vi gå i gang med aftenens hovedspil, der var Forge War. Det har jeg glædet mig en del til og forventningerne blev nogenlunde indfriet. Jeg syntes spillets regler bar præg af at være en Kickstarter-sag og det fysiske design var måske heller ikke optimalt. Men spillet var rimelig interessant med interessante beslutninger, som jeg så desværre ikke var så heldig med... Selvom spillet godt kan virke som om det er konstrueret af to (eller flere - alt efter temperament) sub-spil, så syntes jeg faktisk de var kædet fint nok sammen for mig. Så absolut noget, der skal prøves igen. Vi startede heldigvis med standard-udgaven, men det kunne være sjovt at prøve det i den epic-version som halvdelen af komponenterne er en del af.

Til formiddag havde jeg besøg af BlueSwan og det var endnu en gang Twilight Struggle, der kom på bordet. Vi nåede (endnu en gang ... fristes jeg til at sige) at spille to spil på 3 timer. Det skyldtes naturligvis at de begge endte i Mid-War og begge med sejr til USSR. Vi afsluttede med et spil Crokinole.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - april 2015

Post by Goblen »

Onsdagsgruppen var samlet til spil og jeg fik pakket mit nye Brew Crafters ud og taget med. Det virkede faktisk ganske godt. Tror oplevelsen var lidt blandet, men jeg er sgu heller ikke den bedste til at forklare regler. Skal spille det igen. Har nogle venner der er øl-entusiaster og de vil gerne prøve det. Beholder det i samlingen :-)

Så fik jeg, endelig, prøvet Castles of Burgundy. Det var faktisk et rigtig fedt spil. Selvom jeg som den nyeste tabte stort fik jeg moret mig gevaldigt. Jeg er ikke længere "ny" i gruppen, så jeg blev mega hånet. Måtte bruge natten i forsterstilling. Dette spil vil jeg meget gerne spille igen, og næste gang så kommer jeg til at håne jer andre.

/Brian
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? - april 2015

Post by Larsine »

I går aftes startede Eik, Laban og jeg med tre spil Tsuro. Jeg vandt de første to spil på at mokke de andre op i et hjørne, og derefter vende dem ryggen og i ro og mag vandre rundt på resten af den tomme plade, medens de kørte sig selv ud af banen. Men den taktik havde Laban så spottet, og i tredje spil forsøgte han det samme, men da han endelig havde mulighed for at tage et område med 6 felter for sig selv, vendte han om og gik direkte efter det område som Eik og jeg skulle have delt, med det resultat at Eik og jeg stødte sammen, og Laban vandt som eneste overlevende.

Derefter ankom Jens og vi tog en gang Airships, hvor jeg helt klart ikke formåede at få den bedste ressourcer. Men når man ikke har mulighed for at få sorte terninger, må man jo i stedet for blot bygge alle de små luftskibe, og så sørge for at lukke spillet på den måde. Jens havde fået opbygget en stor pulje af terningen, men nåede til gengæld slet ikke at bygge et eneste luftskib. Jens fik 0 point, Eik fik 3 point, Laban fik 7 point og jeg sluttede på 13 point. Jens var ikke imponeret over spillet (hvilket helt klart ikke havde noget med hans point score at gøre :? ), da han syntes at der var alt for meget held involveret, og alt for meget downtime.

I stedet for valgte vi et spil Wolly Bully, hvor der efter min mening er langt mere downtime, da hver spiller har 4 brikker, som har mønstre på begge sider, og som regel kan vendes fire forskellige veje, og så kombineret med den skjulte information hvor man i starten ikke ved hvem der samler på hvilken type får, og muligheden for at byde ind med sine ulve, jægere og egne hyrder. Hvis det ikke er et spil der lægger op til AP, så ved jeg ikke hvilket spil der gør. Men Laban bekendte kulør ret tidligt i spillet, fik lukket en fold med 12 får, og trak sig ud af spillet først, hvilket gav +6 point. Vi andre skulle derfor op på mindst 16 får og lukning som nummer 2 (+3 point) for at slå ham, og det kunne vi naturligvis ikke, da vi arbejdede bravt på at ødelægge det for hinanden. Jeg havde ellers en fold med 24 får, og brikken til at lukke den med, men det ødelagde Jens og Eik i sidste øjeblik. Jeg havde selv forpurret Jens fold med 10 får med en ulv. Eik stoppede som nummer 2 (+3 point) med en fold med 8 får og dermed 11 point. Da jeg jo ikke kunne vinde, dækkede jeg derfor min egen ulv i Jens fold til med en jæger, og Jens stoppede som nummer 3 (+1 point) og dermed 11 point. Jeg formåede at score 6 point. Egentligt synes jeg ikke det er det bedste tilelaying spil, da der oftest kan være en stor del af kingmaking i spillet, og det klæder ikke ret mange spil (Diplomacy undtaget :evil: ).

Så blev det til et spil The City, hvor Eik som sædvanligt var heldig og få en masse Stadtvillas. Jeg var ellers ved at komme efter ham med mine indkøbsvogne, men jeg var kommet i gang en tur for sent, og da Eik nåede de 50 point var jeg kun kommet til 36. En omgang til og jeg er sikker på at jeg ville have overhalet ham.

Eik forlod os, og vi to endnu et spil The City. Jeg havde udelukkende kort med biler og et motorvejskryds, så jeg satsede naturligvis på den strategi. Men da jeg havde bygget de kort jeg kunne, kom der naturligvis ikke flere biler til mig, og det viste sig endnu en gang at den strategi ikke holder, og Jens vandt på springvand.

Så sluttede vi med et spil San Juan (inkl. udvidelser), som endte meget tæt og med meget få point. Jens endte på 23, jeg endte på 21 og Laban på 18 point. det værste var at jeg overså at jeg havde en kapel, og kunne have lagt et kort under kapellet, samt have beholdt et andet kort til 2 point i sidste runde som jeg kunne have bygget med den Free Build som Jens afsluttede spillet med. Hvis jeg havde set disse to ting, kunne jeg faktisk have scoret 3 ekstra point, og derved nået 24 point. Surt at tabe når bare det er fordi man ikke helt tænker sig om i sidste runde.
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - april 2015

Post by Helle »

Andrea wrote:Mødtes med tøserne til brætspil i går. Udvalget af spil var desværre begrænset, da vi ikke havde fået koordineret inden, men vi nåede da at spille 2 omgange 7 Wonders og 6 omgange Timeline: Science & Discoveries
Ja, det var noget rod.
Men tilgengæld fik vi snakket noget også og ordnet verdenssituationen og da der er gået længe siden sidst, var der skam nok at tage fat på. Til gengæld er der allerede koordineret spil til om 14 dage!
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 288 times
Been thanked: 177 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - april 2015

Post by Jonezy »

Taastrup drengene Carsten (Carlei), Jan (Uhre), Steen (Stony) og jeg selv var samlet hos Carsten fredag aften.

Aftenens hovedspil var en tur ud i at udforske og civilisere den nye verden i Archipelago. Det er et spil, hvor man som sagt skal udforske og finde nyt land, som man kan bygge byer, kirker, havne og markeder i. Det særlige i dette spil er så at hver spiller har sit eget hemmelige kort, som fortæller spilleren om hvad der giver VPs og hvad som slutter spillet. Desuden er der en mekanik i spillet, hvor man skal holde det ulmende oprør nede og et af de hemmelige kort, som hver spiller får har endda en win condition, hvor man faktisk kan vinde ved at oprøret starter. Det hadede separatist kort...

Vi hyggede os fint i vores nye landområder og jeg fik skovlet en masse penge ind på handel, hvilket passede til mit kort, som gav VPs til flest penge, men Steen ventede og ventede på det rigtige øjeblik og så pludselig pustede han oprørets gløder til flammer med sit skumle separatist smil og vandt spillet ved at medvirke til at starte blodbadet på vores allesammens stakkels kolonister... Flot sejr og perfekt spillet separatist, men.....

Men faktisk burde spillet have sluttet flere runder tidligere, da Jan (den skabs separatist....) havde overset at hans endgame kriterie allerede var blevet aktiveret og derfor burde vi have stoppet langt tidligere og Steen havde måtte gemme sit skumle separatist smil til en anden gang. Hvis spillet havde sluttet som det skulle ville det dog have været super anti klimatisk, da det havde været totalt tilfældigt, hvem som havde vundet, da det ville have været den, som tilfældigt ville have lavet flest point på de andres VP kort.

Solidt spil og en særdeles underholdende oplevelse, men det der slutscoring kunne ende lidt for tilfældigt og det synes jeg er lidt ærgerligt i et spil, som tager over 2 timer. Dog burde det hjælpe markant når alle spillere har styr på hvilke slutscorings kriterier der kunne være i spil og derfor har jeg også lyst til at erobre den nye verden igen og se dynamikkerne an, når alle har lidt bedre styr på spillet, så det spiller vi forhåbentlig igen snart. Desuden spillede vi også med nogle udvidelses kort, som var virkelig onde og jeg tror at vi alle er klar på at spille med de mere fredelige grundkort næste gang.

Vi nappede lige en tegnekonkurrence i Loony Quest inden Steen måtte forlade os. Steen havde som den eneste ikke prøvet det på Djengis, men det var han ligeglad med for han vandt rimelig suverænt World 3 imens jeg må erkende at jeg er håbløs. Fornøjeligt!

Vi sluttede med en 3-mands tur til Orleáns, som Carsten og jeg allerede har spillet nogle gange, så det var hårde odds for Jan, men han klarede sig faktisk fint med en vindmølle og rådhuskælder penge fabrik. Dog fik han ikke fat i så mange goods som os andre, hvilket gjorde at det var Carsten og jeg som kæmpede om sejren og den fik Carsten så nappet med sølle 5 point. Jeg fik prøvet en strategi hvor jeg ikke brugte munke overhovedet og det virkede faktisk fint og konkurrence dygtigt og jeg lærte at en tidlig håndværker er rimelig nødvendig, hvis man vil bygge handelsstationer og udlære lærde samtidigt.

Nu har jeg spillet Orleáns fire gange og jeg glæder mig allerede til næste gang, da der er så mange veje man kan gå og jeg vil gerne udforske mere, og nu er jeg endda ikke helt håbløs mere. Super fedt og sjovt spil, hvor man endda allerede nu kan se muligheder for finpudsning og udvidelser.
Last edited by Jonezy on Sun Apr 26, 2015 1:30 pm, edited 1 time in total.
Image
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - april 2015

Post by Robert »

Jonezy wrote:Aftenens hovedspil var en tur ud i at udforske og civilisere den nye verden i Archipelago.
Jeg har det stående på hylden (har spillet det et par gange), og det et af de spil jeg har et ambivalent forhold til. Men man skal øve sig lidt på det før det rigtig træder i karakter, så jeg er interesseret i at få det på bordet igen.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
Post Reply