Hvad har du spillet i dag? - april 2015

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1476
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 311 times
Been thanked: 185 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - april 2015

Post by Jonezy »

Robert wrote:
Jonezy wrote:Aftenens hovedspil var en tur ud i at udforske og civilisere den nye verden i Archipelago.
Jeg har det stående på hylden (har spillet det et par gange), og det et af de spil jeg har et ambivalent forhold til. Men man skal øve sig lidt på det før det rigtig træder i karakter, så jeg er interesseret i at få det på bordet igen.
Vi har faktisk spillet det en gang oppe hos dig kan jeg huske, og der var jeg ikke helt solgt, men tror at jeg bedre kan se potentialet nu.
Last edited by Jonezy on Sun Apr 26, 2015 1:24 pm, edited 1 time in total.
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - april 2015

Post by Stony »

Ja, jeg spillede sjovt nok også Archipelago med udvidelsen i fredags. Jeg har tidligere haft et lidt blandet forhold til Archipelago, og solgte faktisk mit eksemplar. Så generhvervede jeg det, da det her på forummet blev solgt inkl. udvidelse samt solo-varianten. Jeg fik lyst til at prøve det solo, og det var på den konto at jeg generhvervede det. Heldigvis. For efter at have spillet det igen, kunne jeg se på spillet en gang til, og jeg synes det hjælper spillet, at man har noget kendskab og derfor lidt bedre overblik. Min eneste anke på spillet, er de skjulte sejrsbetingelser. Jeg kan sagtens se, at de er skjulte for at hjælpe til med at bevare spændingen. Hvis de lå åbne, ville det være et nemt tællearbejde, for at se den samlede stilling, og så tænker jeg der nemt kan gå lidt bash-the-leader i det. Især med udvidelsen, som jeg ikke var så begejstret for. Næste spil skal afgjort være uden. Jeg tænker dog at det bør være muligt med en lille houserule, hvor man trækker nogle kort åbent, som alle er bekendte med giver point når spillet slutter. Og så måske et eller to ekstra kort som er skjulte for alle spillere. Så trækker man stadig kort for at afgøre slutkriterierne, og dem vil det kun være de enkelte spillere der kender til.

Jeg synes det var en fin spiloplevelse, og jeg er godt tilfreds med at spillet er kommet ind i samlingen igen. 8/10 og 6/10 til udvidelsen.

Bagefter fik vi spillet Loony Quest, og det er et hyggeligt lille spil. Efter jeg så de andre spille det på DC, har jeg også selv erhvervet et eksemplar, som dog endnu ikke er blevet pakket ud. 7/10

Med reglerne til Archipelago i frisk erindring, fik jeg idag gjort noget ved min ambition om at prøve solo-varianten. Det er en samling kort med nogle scenarier, som angiver hvilke brikker kortet starter med, dine startressourcer (mænd, skibe og penge), slutbetingelser samt hvad du skal samle på for at score point. Jeg spillede bare det allerførste scenarie. (De er nummererede) Jeg skulle samle ananas. Du kan opnå en score, der så kan rangeres til guld, sølv, bronze eller failure. Jeg klarede det til guld, men jeg var heller ikke uheldig med de brikker og roller der kom i spil. Dels fik jeg en del brikker med ananas ressourcer på, men vigtigere endnu var at blandt de fem første teknologi/rolle kort jeg trak var en Assassin. Den tillader mig at slå et andet rollekort ihjel. Man SKAL købe et af kortene i slutningen af hver runde, og når man når op på et antal der står angivet på scenariet slutter spillet. Med denne Assassin som jeg købte som kort nummer to, kunne jeg dermed slå nogle af mine rollekort ihjel og derved forlænge spillet. Det øgede ganske vist de utilfredse indfødte med en hver gang jeg brugte kortet, men det var en faktor jeg havde mulighed for at kontrollere. Så jeg endte med at få samlet 14 ananas (ud af de 15 der findes i spillet) og scorede derfor topscore som krævede mere end 13 ananas.
Det skal prøves igen inden så længe. Også for at få spillets regler så godt som muligt ind på rygraden, så det bliver et af de spil man kan gengive reglerne til uden at behøve at læse op på reglerne forinden.
8/10
Sidst spillet:
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - april 2015

Post by Mik »

Mine Gathering spil - dag 1:

Deep Sea Adventure
Lille Japansk spil i en lillebitte æske:
Indholdet svarer til æsken, dog er der en smule taktik i spillet.
Spillet over 3 runder, man dykker ned for at finde skatte i sunkne skibe. Du har dog kun begrænset ilt med dig. Bliv nede for længe, og du kvæles pga. iltmangel. Jo længere man dykker ned og jo længere man tør blive neddykket, jo større er change for at komme op med store værdier - men også større risiko for at omkomme!.

Meget sødt lille spil! 7/10

Castles
Blev spillet udelukkende for at give Erik en mulighed for at prøve spillet inden vi gik i gang med udvidelsen. 8/10

Castles Secrets
Udvidelse til ovenstående. Spillet består dels af en voldgrav man kan bygge rundt om slottet, dels af 3 små hemmelige gange man kan etablere imellem rummene. De gør det muligt at placere rum i positioner de ikke kunne passe ind i tidligere. Endelig er der nogle Svane-tokens. Uheldigvis spillede vi en prototype som ikke indholdt sidstnævnte, så denne del nåede vi ikke at udforske. Gangene var fine, men ikke nok til at investere i spillet. Voldgraven lagde et voldsomt pres på byggeriet. Ved ikke helt om jeg kunne lide dette pres! 6/10

Flick 'Em Up!
Filosophia/Z-Man's kommende Wild West shooter, lækkert udført i en trækasse. To teams af Lawmen/Cowboys mødes klokken 12 middag for at afgøre en twist. Sjov, tematisk Crokinole-variant i en lækker udførelse: Flere facader (bygninger), dynamit og figurer. Hver side har fire eller fem mand. Forskellige scenarier gør det muligt at spille med et mål eller til sidste mand. 9/10
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - april 2015

Post by Jens_Hoppe »

I tirsdags fik jeg prøvet en playtest-kopi af Phil Eklunds kommende Neanderthal. Spillet går i trykken lige-straks, så denne version må tænkes at være ret tæt på den endelige.

Spillet minder meget om Greenland! Op til tre spillere (som her repræsenterer cro-magnon, neanderthal og arkaisk HS). To rækker med biomekort som man placerer sine hunters på. Specielle evner kommer fra forskellige "datterkort". Mulighed for at gøre kur til de andres døtre, for at få deres evner. Et nyt event-kort hver runde, som efterfølgende auktioneres til højestbydende spiller. En gradvis forringelse af de tilgængelige biomekort, så der bliver mindre og mindre plads at jage på. Elders, som giver forskellige evner.

Der er også forskelle: I Neanderthal har man ikke længere de tre typer ressource-disks. I stedet har man "sprog-disks" i tre farver, men modsat Greenlands ressourcer, fungerer sprog-diskene som en slags lukket økonomi for hver spiller: Man har altid det samme antal, men diskene kan være låst forskellige steder i ens tableau. Man starter også uden datterkort, og skal i stedet anskaffe sig dem i løbet af spillet. Som i Origins starter hver spiller også på et primitivt stadie, hvor der første låses op for visse centre i hjernen, før man opnår adgang til alle ens muligheder i spillet.

En sjov ny ting er muligheden for at benytte en af tre forskellige seksualstrategier for sin race: Promiscuous, harem, eller pair bonding. Der gives forskellige fordele og ulemper, afhængigt af hvad man vælger, og hvor mange VP man får for forskellige ting, afhænger også af det.

Spillet er også lidt længere: I stedet for Greenlands 10 runder, varer et spil Neanderthal 10-15 runder, afhængigt af hvor mange "spil en ekstra runde" event-kort man støder på, så det gør selvfølgelig spilletiden lidt uforudsigelig. Vi spillede 15 runder, og det tog for lang tid - men det ville givetvis gå hurtigere næste gang.

Så er der lige det grafiske: Neanderthal (og den nye udgave af Greenland) har fået et grafisk facelift, idet en rigtig grafisk designer har været inde over. Det er der kommet nogle noget mere professionelt udseende kort ud af, men hvis man spørger mig, er de altså også blevet lidt mere kedelige at se på. Jeg har altid været en fan af Eklunds lidt naive grafiske stil, hvor kortene mest af alt ligner noget der kunne være blevet klippet ud af en illustreret naturhistoriebog for børn, og hvor man fornemmede designerens ønske om at proppe kortene med al den information der var plads til. Med de nye kort er man mere ovre i arbejdspladsens fancy Powerpoint-præsentation om de nye processer: Professionelt præsenteret, men kedeligt som bare pokker... :)

Neanderthal virkede i det store hele som en lille forbedring i forhold til Greenland. "Lille" fordi spillet som nævnt minder meget om sin forgænger. At der har været så lille en udvikling fra et Eklund-spil til det næste, kan man måske nok være lidt nervøs over (især fordi jeg ser Greenland som noget af det, rent mekanisk, mindst interessante Phil har lavet i lang tid). 7.5/10 (med mulighed for 8/10, hvis spilletiden kan holdes nede).
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - april 2015

Post by Mik »

Mine Gathering spil - dag 2:

Boo er et kortspil hvor reglerne ændrer sig efterhånden som man spiller.
Det første spil vandt jeg i løbet af ingen tid, men jeg kom sidst i det andet sæt uden at jeg har nogen ide om hvad jeg gjorde anderledes. Underholdene spil, men absolut ikke noget som jeg har behov for at spille igen. 5/10

504
Friedemanns nye Essenspil. Det hedder sådan, dels fordi det begynder med "F", og dels fordi det er en spil spilsamling med præcis dette antal forskellige kombinationer.

Der er 9 forskellige grundspil, som hver især kan placeres som primær, sekundær eller tertiær placering, i vores spil var
Race (6) førstevalget, hvilket betød at vinderen var den som først kom frem til alle byer. Andenvalget var Military (1), som betød at det ikke var så vigtigt for sejren, men at det trods alt krig trods alt spillede en rolle. Tredievalget var Exploring (5), hvilket betød at der var forskelligt terræn, men at det ikke spillede nogen større rolle, bortset fra vand Og byer.

Vi endte med at måtte afbryde spillet pga en fejl som ikke var forudset, og Henning måtte ty til overdommer Friedeman for en afgørelse. Jeg vandt spillet, men kan ikke påstå at det glædede mig. Jeg har på fornemmelsen at spillet mest er skabt for at se om det kunne lade sig gøre. Jeg vil hellere købe 50 gode spil end 500 midelmådige... 6/10

Favor of the Pharaoh
En genudgivelse af Tom Lehman's terningspil Um Krone und Kragen.
Spillet er blevet forbedret, men er staig for kompliceret for et hurtigt terningspil. Zzzz. 7/10

Castle Dice med udvidelse.
Fin udvidelse. Spillet stadig lidt for langt til at være rigtig sjovt. 8/10

Quartermaster General
Deutcshland: Kris Gould
Japan: Doug Walker
Italia: Chris Kowacs

USA: Mik
Great Britain: Doug Hoover
Sovjetunionen: Erik Swiatek

Absolut underholdene spil! Perfekt krigsspil for præcis 6 spillere. Hvordan det virker med færre deltagere, tør jeg ikke tænke på, men bestilte straks et eksemplar fra Amazon.uk (venter stadig på det, så...)
Spillet tager 90 minutter. Hver nation har sit eget sæt kort og ganske få brikker at flytte med. Det gælder om at fastholde sine forsyningslinier. Efter 20 runder vinder holdet med flest kontrolpoint. Simpelt og underholdene med en hel del virkelighedstro krigssituationer (og en del ikke-helt så virkelighedstro :-) 10/10
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - april 2015

Post by Jens_Hoppe »

Ouch. I KBK i går kom jeg til at sætte mig ved Terra Mystica bordet. I ved, det faste bord i KBK hvor den samme lille skare har spillet Terra Mystica hver eneste uge, og hvor folk efterhånden er begyndt at møde op en halv time før spilleaftenen starter, blot for at være sikre på at kunne få en plads.

I den sammenhæng gør mine 60+ spillede spil mig selvfølgelig blot til en lille guppie, og det var man ikke i tvivl om i går. Først fik jeg sat halflings over styr og inkasserede en femte- og sidsteplads, og dernæst gjorde jeg det samme med mermaids. Damn.

Men sjovt var det, at få klø i Terra Mystica! :mrgreen:
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - april 2015

Post by Mik »

Mine Gathering Spil - dag 3:

Dagen startede og sluttede med Marco Polo. Eftersom jeg havde medbragt et ekstra eksemplar (ifald Z-Man endnu ikke havde deres egne eksemplarer), blev det spillet en hel del.

Vlaada Chvátil havde naturligvis flere prototyper med, blandt andet Codenames, som er en ganske underholdene variant af "Charades".

På et 5x5 grid ligger 25 små sedler med ord: egennavne som byer og lande, eller betegnelser for planter, dyr grundstoffer eller mere generelle ord. Fire spillere spiller parvis sammen. De to af spillerne har en lille oversigt over spilleplanen hvor kortene er vist med rødt eller blåt. Enkelte af felterne er neutrale og et enkelt er gråt (=Assassin).

Spilleren som kan se oversigten skal så sige et ord som er synonymt med et eller flere kort, og samtidig sige et tal som angiver hvor mange gange dette ord kan relatere sig til disse kort. F.eks kan ordet "Fransk" relatere sig til kortene "Paris", "Frankrig", "Picasso" og "Eifeltårnet". I så fald kunne man sige "Fransk 4". Men hvis nu "Quebec" også er på bordet, risikerer man at partneren gætter på dette kort - og det kan for så vidt være OK, så længe kortet har den rigtige farve.

Så længe der gættes rigtigt, forsætter man med at gætte. Ordene overdækkes med små kort i farverne blå, rød eller hvid (neutral). Simpelt og underholdene. 7/10

Adrenalin
Er et andet Essen-spil fra CGE. Denne gang af Filip Neduk (Goblins). Det er en hurtig Shoot-em-up med simple regler: Ganske underholdene: lige som i computerspil samler man ammo op ved at løbe hen over det. Jeg spillede imod Vlaada og Pjotr (udgiveren fra CGE) og fandt ganske sjovt, selvom jeg tabte stort. 8/10
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - april 2015

Post by Gunness »

I går var den faste spillegruppe samlet, og valget landte på 1775: Rebellion.
Kampen bølgede generelt frem og tilbage, og der var held og uheld i terningerne på begge sider, men da det så allersortest ud for den britiske side, lykkedes det at bryde den amerikanske dominans, og sejren kom i hus.

Jeg synes stadig, det er et virkelig godt og lettilgængeligt terningespil, hvor man - selvfølgelig - er påvirket af held, men stadig har muligheder for at foretage taktiske valg. Og så er det grundlæggende bare sjovt. Det skal bare ikke trække alt for langt ud.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
40crew
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 273
Joined: Tue May 06, 2014 2:49 pm
Location: Brøndbyøster

Re: Hvad har du spillet i dag? - april 2015

Post by 40crew »

Spillede Forge War for anden gang i går. Første gang var en mindre katastrofe, vi var 3 personer og lavede en del væsentlige fejl der gik ud over vores glæde ved spillet. Men i går havde jeg nærlæst reglerne, og min kone og jeg var klar til at give det et forsøg mere.

Vi gik ind til spillet med en forventning om et spil der var tungere end Lords of Waterdeep og så tilføjet lidt questing fra Caverna og et ressource mini-spil som man ser det i Trajan. Og den forventning synes jeg egentlig fint blev indfriet. Jeg var lidt ramt af AP en gang imellem, især når man så nemt kan blive blokeret fra at foretage den eneste action som man virkelig gerne vil tage. Og så lykkedes det mig også at fucke godt og grundigt op i mini-spillet om ressourcerne.

Vi spillede en kort variant der tog ca en time, og det lykkedes min kone at vinde med et point. Jeg havde lidt svært ved at bevare overblikket, mens det virkede som om min kone havde super godt overblik. Da vi var færdige var vi begge ved godt mod, og det virker til at blive et rigtigt godt spil. Jeg glæder mig til at prøve en af de andre varianter i spillet.

8/10
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - april 2015

Post by Mik »

I Skull & Shackles-eventyret er vi efterhånden kommet til sidste kapitel.
Før turen til USA var vi nået til scenarie 3 (med en ekstra lokalitet) og dér gik det ikke så godt.
Men nu prøvede vi så scenariet igen uden dette ekstra kort, og denne gang lykkedes det os at slå superskurken i 28. runde!

Derefter gik det videre med "Inside Lucrehold", hvor en af banditterne havde gemt sig i Blessing-decket. Heldigvis kom vi halvvejs igennem spillet førend han dukkede op, men vi tabte nu alligevel. Nu forsøger vi så scenariet igen i aften - så må vi se!...
Image
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1476
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 311 times
Been thanked: 185 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - april 2015

Post by Jonezy »

Var en tur forbi Frederiksberg og game med Christian (chr88), Kim (Logos32) og Carsten (Carlei) igår.

Imens vi ventede på at Kim skulle dukke op tog vi tre andre en Colossal Arena dyst og jeg må endnu en gang konstatere at der findes Knizia spil, som jeg gerne spiller igen. For Colossol Arena var et sjovt og hurtigt spil, hvor man væddede på hvilke monstre som overlevede til sidste runde og i hver runde døde så en af dem. Man skiftedes så til at lægge kort ud, som gav monstrene forskellige værdier og når alle havde en værdi, så døde den med den laveste. Rimelig simpelt, men så startede screwage faktoren, når man skulle få udslettet de monstre, som de andre havde satset på og hvert monster havde også en special abilty, man kunne aktivere.

Christian havde i allersidste tur mulighed for at nakke et af Carstens monstre eller et af mine (men den havde han også selv satset på) og efter at have 'overbevist' (det hedder vist total whining...) ham om at vi skulle nakke Carstens magiker (vi havde altså aftalt inden sidste runde, at det var ham som skulle dø, så det havde sgu også været tamt at løbe fra en aftale..;)) kunne jeg fremvise at mit afgørende hemmelige bet netop var på det monster, som blev skånet og derfor vandt jeg gladiator væddemåls kampen. Super sjovt, men det bliver nok for kaotisk og tilfældigt med flere spillere tænker jeg.

Så kom Kim og Orleáns skulle på bordet, hvilket endte med 2 spil i træk.

I første spil ræsede Carsten derudad og byggede handelsstationer over det hele samtidigt med at han producerede en masse vin, hvilket han gjorde så effektivt at han vandt med en håndfuld points over Kim, som havde brugt en masse håndværkere og et laboratorium til at automatisere en masse felter. Jeg prøvede mig med en masse scholars og en skole, men kom for sent i gang med handelsstationerne og endte på en lunken 3. plads lige foran Christian, som dog kom over de acceptable 100 points.

Andet spil var så langt mere episk. Jeg var først på handelsstationerne med nogle tidlige riddere og byggede derudad. Pesten gjorde også at jeg sent i spillet kunne få scholars uden problemer, så det hjalp. Jeg byggede kontoret og tjente en masse penge på alle mine handelsstationer, hvilket endte med at give mig en ret pæn sejr og min aller første triumf i Orleáns.

I andet spil havde Kim også gang i noget bygge kombo med nogle munke, men det kunne han åbenbart slet ikke styre for efter at have hånet mig siden Djengis for en score på under 100 (jeg fik 98 point) tog han simpelthen og rykkede målestokken for elendigt spil og landede på imponerende 62 point.... :lol:

Orleáns er stadig super underholdende synes jeg. Det virker til at handelsstationer er vejen frem, men det er måske bare groupthink der slår til. Til gengæld er der heldigvis mange måder at lave en handelsstation strategi på og man er altid nødt til at finde en anden måde at få goods og penge på også. Jeg er langtfra færdig med det spil ihvertfald og glæder mig til udvidelsen som kommer snart.

Vi sluttede af med et spil, som jeg aldrig nogensinde havde hørt om før, nemlig Die Goldene Ära, som så åbenbart hedder The Dutch Golden Age på engelsk. Det handlede om at få kontrol med nogle hollandske provinser som gav dig adgang til aktioner, som primært bestod i at få nogle kort, som så kunne give dig penge og point. Det var egentlig ikke specielt interessant, da man bare brugte alle de aktioner man kunne på sin tur og så håbe på at man fik nogle gode kort.

Naturligvis vandt Christian sådant et totalt random spil, men han skulle jo også have en trøste sejr så kort tid før sin fødselsdag og den ville vi da godt give ham.

Super hyggeligt og Kims Orleáns elendighed vil blive husket længe....
Image
Carlei
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 463
Joined: Mon Mar 04, 2013 3:27 pm
Location: Taastrup
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? - april 2015

Post by Carlei »

Jonezy wrote: I andet spil havde Kim også gang i noget bygge kombo med nogle munke, men det kunne han åbenbart slet ikke styre for efter at have hånet mig siden Djengis for en score på under 100 (jeg fik 98 point) tog han simpelthen og rykkede målestokken for elendigt spil og landede på imponerende 62 point.... :lol:
Mr. Sixty-two :lol: :lol: :lol:
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - april 2015

Post by BlueSwan »

Spillede med Claus og Robert hos Claus igår. Det var blevet min tur til at vælge et spil og valget faldt på Luna, som jeg endnu ikke havde prøvet. Og man må konstatere at Stefan Feld tilsyneladende ikke kan finde ud af at designe dårlige spil. Jeg synes det var endnu et fint spil fra ham i den efterhånden uendelige række. Det betød også at antallet af uspillede spil i min samling nu er nede på et håndterbart antal (da jeg også fik spillet Coup og One Night Ultimate Werewolf tidligere på ugen, til gengæld kunne jeg ikke lade være med at købe Game Of Thrones: Westeros Intrigue, da Kickly solgte det for 20 kr.). Jeg vandt iøvrigt, som jeg af en eller anden årsag plejer når det er Feld der står på menuen. Jeg vandt nok primært på at vinde Måneprinsessen nærmest hver eneste tur uden at Claus og Robert egentlig forsøgte at udfordre mig på den front.

Bagefter tog vi et spil Five Tribes, hvor jeg kagede lidt rundt i reglerne og muligvis fik snydt mig til sejren. Jeg tror i hvert fald at jeg nogle gange fik taget pointtokens for placering af kameler, hvilket jo først tælles op i slutscoringen. I hvert fald lød min samling af penge på 95 inden slutscoring lidt voldsom, selvom jeg godt nok fik nogle gode scoringer på blå brikker. Robert lå 16 point efter mig, så der er en pæn sandsynlighed for at han var den egentlige vinder. Anyway, et fedt spil, som jeg skal have spillet noget mere.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - april 2015

Post by Mik »

Skull & Shackles eventyr 6 scenarie 5 gik noget bedre anden gang.
Det lykkedes for os at overvinde skurken inden tiden løb ud.
Det var et interessant scenarie, idet skurken Brinebones var løbet væk og gemte sig i Blessing-decket. Heldigvis løb vi ikke på ham før halvvejs inde s spillet.

Sidste scenarie (Last Stand of the Hurricane King) var også noget særligt: i stedet for at have en håndlanger i hver lokalitet, blev der blandet en Villain i hver kortbunke. Vi kunne naturligvis ikke klare det, men blev ikke foruroligede. Vi nåede det næsten, så vi er (næsten) sikre på at klare den om 14 dage!
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - april 2015

Post by Mik »

Mine Gathering spil - dag 4:

Orleans.
Dette var første gang jeg rent faktisk fik spillet dette spil, og jag må erkende at spillet var bedre end jeg frygtede. Men det står stadig ikke på min liste over spil jeg må eje. Kan tydelig se problemerne med slidte tokens som trækkes fra posen, men selvom der er en ny deluxe-udgave på vej, lokker det mig ikke. 7/10

Posthuman
Sean Brown (Mr. B Games) spillede et halvt spil med Erik og mig, og da vi var færdige, gik jeg online for at Kickstarte spillet!
8/10

Louisiana
Prototype af Michael Kiesling for Eggertspiele og an Amerikansk udgiver, som formentlig bliver R&R Games.
Spillede spillet to gange, først med Peter Eggert og Benjamnin Corliss, og bagefter med Peter Eggert og Erik. Simpelt lille spil hvor man først placerer sine 12 mænd på et personligt landkort, derefter snupper afgrøder fra fælles-displayet (3, 2 eller 1 brik i 4 typer afgrøder). Det er mest fordelagtigt at tage en 3-er brik, men det kræver at man har plads til den.

Når vi er færdige med at dyrke afgrøderne, skal det hele høstes og sendes med hjuldamper til storbyen for at sælges. Kan man bruge den forreste hjuldamper er der en bonus, og man skal helst afskibe hele afgrøden for at få maks point.
Underholdene ille spil, som ikke er helt oppe på Vikings-standard, men absolut okay. Er på min liste over spil jeg måske køber i Essen. 7/10

Penny Press
Kickstarter spil, som jeg ikke behøver at eje. Gør sådan ikke andet end det som Karl-Heinz Schmiel innovativt viste med Extrablatt tilbage i 1991!
5/10

Ciub (Amigo)
Endnu et terningspil fra Tom Lehman. Typisk familiespil. 6/10

Doggy Go!
Jeg valgte dette lille spil, da vi lige havde en halv time til overs sidst på aftenen. Det viste sig at det IKKE var et terningespil (som jeg troede), men derimod et mønster-genkendelsesspil, hvor man skal forsøge at positionere kvadratiske og rektangulære hunde (japansk spil!) på en cirkusplatform.
Zzzz/10

Q-Jet 2x
Min største fejl var at introducere Erik til dette spil. Det er i vikeligheden blot Ave Caesar i moderne Japansk udførelse. Spillet fylder blot en tiendedel af det oprindelige spil, men er absolut den bedste version. Lækre futuristiske metal-racerbiler, som ligner strygejern, men er lette at flytte. De samme 2x2 tracks som det oprindelige spil. 10/10

Erik kendte ikke til spillet, og pga. min store mund tog han naturligvis spillet fra Prizetable-bordet da vi tog hjem. (QsT&%¤!)
Image
Post Reply