Spil til ferien

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
40crew
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 273
Joined: Tue May 06, 2014 2:49 pm
Location: Brøndbyøster

Spil til ferien

Post by 40crew »

Vi skal ud og rejse med barn for første gang, og det gør jo om noget at ferien bliver noget anderledes end vi plejer. Man går ikke lige på cafe/bar-whatever om aftenen, når man nu har en purk der skal sove ved en 19-20 tiden. Vi vil da derfor gerne bruge vores aftener på hotelværelset med spil. Da det sandsynligvis er et 1 værelses hotelværelse, vil spillene foregå på altanen, og der ved man aldrig rigtig hvad man bliver spist af med at størrelse bord.

Vi leder derfor efter et spil der hverken fylder meget i kufferten, og helst heller ikke alt for meget på bordet. Men vi er mest til spil i den tunge ende, og ville gerne finde et solidt spil der ikke bare er overstået på 30-45 minutter. Jeg har netop erhvervet os Tiny Epic Kingdoms som ihvertfald ikke fylder alt for meget, men nok ikke kan stille os tilfredse i 7 dage. Jeg kunne forestille mig at i anbefalede et spil som fx Hive, men det har aldrig fanget mig. Spillet skal selvfølgelig også spille godt med 2.
Image
DraX
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 184
Joined: Fri Feb 22, 2013 10:46 pm
Favoritspil: Seasons
Dominant Species
Descent
Mage Knight
Bang!
Location: Thorsager

Re: Spil til ferien

Post by DraX »

Tjaaa jeg vil anbefale Seasons. Dog kan det godt fylde en lidt, men ikke super meget :(
Letters from Whitechapel? Fylder dog også lidt pga den kæmpe spilleplade.
Og så selvfølgelig Mage Knight, dog tænker jeg dette er udelukket pladsmæssigt hehe :D

Af små spil: Lost Cities og Battle Line
40crew
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 273
Joined: Tue May 06, 2014 2:49 pm
Location: Brøndbyøster

Re: Spil til ferien

Post by 40crew »

Ihvertfald Whitechapel og Mageknight er ikke særligt rejsevenlige. Jeg kigger lige lidt nærmere på Seasons.

De 2 andre falder også lidt udenfor, da vi er godt dækket ind på små korte spil.
Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Spil til ferien

Post by Helle »

Nu ved jeg jo ikke, hvor du skal på ferie, men en faktor som brise/vind kan også have betydning. Så du vil måske helst have et spil med brikker fremfor mange kort på bordet.
40crew
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 273
Joined: Tue May 06, 2014 2:49 pm
Location: Brøndbyøster

Re: Spil til ferien

Post by 40crew »

God ide. Vi skal til golden sands, så jeg går ud fra der godt kan fremkomme lidt vind ude fra vandet. Tak :)
Image
User avatar
Myde
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 429
Joined: Mon Jan 28, 2013 4:25 pm
Location: Slangerup

Re: Spil til ferien

Post by Myde »

Kamisado?
40crew
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 273
Joined: Tue May 06, 2014 2:49 pm
Location: Brøndbyøster

Re: Spil til ferien

Post by 40crew »

Det kan godt være det ender med at blive et abstrakt spil, da mine krav måske er for store. Jeg ville gerne have noget mere euro-inspireret, men kan godt se at det bliver svært. Tager selvfølgelig en stak kort med også :)
Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Spil til ferien

Post by Helle »

40crew wrote:Det kan godt være det ender med at blive et abstrakt spil, da mine krav måske er for store. Jeg ville gerne have noget mere euro-inspireret, men kan godt se at det bliver svært. Tager selvfølgelig en stak kort med også :)
Der er nogle få spil nævnt her - men de opfylder ikke kriterierne om 'tungere spil' i tidsmæssig forstand:
viewtopic.php?f=1&t=57&p=8471&hilit=udespil#p8471
40crew
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 273
Joined: Tue May 06, 2014 2:49 pm
Location: Brøndbyøster

Re: Spil til ferien

Post by 40crew »

Tak, det var et rigtigt godt emne der blev bragt op :)
Image
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Spil til ferien

Post by digter »

Innovation.
Image
40crew
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 273
Joined: Tue May 06, 2014 2:49 pm
Location: Brøndbyøster

Re: Spil til ferien

Post by 40crew »

Det lyder sjovt. Ligger måske lidt op ad Progress: Evolution of Technology (eller hvad det nu hedder), men kan godt lide tech trees, så hvorfor ikke? :)
Image
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Spil til ferien

Post by netsapiens »

40crew wrote:Det lyder sjovt. Ligger måske lidt op ad Progress: Evolution of Technology (eller hvad det nu hedder), men kan godt lide tech trees, så hvorfor ikke? :)
To ting om Innovation:
1 - Du kan godt droppe tech trees tanken, for der er ikke noget tree, der er random development igennem spillet. Du kan ikke fokusere på en teknologisk gren.
2 - Det fylder kæmpe hvis man når til late game. 11 bunker midt på bordet, fem bunker pr. spiller og de ti bunker foran spillerne kan være "splayed" eller spredt ud i linje.

Bare så du ikke bliver skuffet. Innovation er nok et af mine tre yndlingsspil, så jeg prøver ikke at tale dig fra det, men hvis du går ind i det med forventningen om at kunne forfølge et tech-tree eller en langsigtet strategi, så kommer du til at blive slemt skuffet :)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
40crew
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 273
Joined: Tue May 06, 2014 2:49 pm
Location: Brøndbyøster

Re: Spil til ferien

Post by 40crew »

Godt du skriver det fylder en del, for så er det nok ikke lige spillet til altan-bordet :)
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14613
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 650 times
Contact:

Re: Spil til ferien

Post by Frouvne »

Innovation er et fantastisk spil ... det fylder lidt, men hvis det ikke er det mindste altanbord er det ikke umuligt at få plads til. Glory to Rome af samme designer fylder måske en smule mindre og er også super-godt. Ellers fristes jeg til at pege i retning ad Phil Eklund med Greenland, som jeg syntes var supergodt eller Pax Porfiriana, som jeg desværre ikke har fået prøvet endnu. De er begge baseret på kort, så de fylder ikke alverden i kufferten. Men der skal jo nogle kort på bordet... Pladsen bliver let et problem. Ellers må I over i de abstrakte spil med et bræt, så I ved nøjagtig hvad det fylder. Yinsh kunne være en mulighed, hvis I ikke er til Skak eller andre klassikere. Tyske spil i ikke for store æsker med god gen-spilningsværdi kunne være Glen More og Mykerinos, som jeg godt selv kunne finde på at medbringe på en ferie.
frouvne, administrator

Image
BACON!
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 375
Joined: Sun May 30, 2010 5:33 pm
Location: Odense
Contact:

Re: Spil til ferien

Post by BACON! »

Jeg vil nok sige Greenland eller Lagoon. Eller et læs Icehouse pyramider så I kan spille 100 forskellige spil.
I virkeligheden hedder jeg Janeck.
Post Reply