Twilight Imperium, Runewars og noget derimellem

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Pharmand
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 165
Joined: Wed May 21, 2014 7:25 pm
Location: Århus C

Twilight Imperium, Runewars og noget derimellem

Post by Pharmand »

Jeg har tidligere spillet en del Twilight Imperium, men med to børn og andet godt om ørerne kan jeg dårligt afsætte 8-12 timer til den slags mere. Eller også vil jeg bare ikke sidde på min flade så lang tid i streg. Men jeg savner det episke. Jeg savner politikken, simmingen, de skumle planer og de store kampe.

Jeg har læst op på Runewars og synes, det ser ud til at have meget af det, jeg kunne tænke mig. Dog er jeg lidt loren ved kampmekanikken. Jeg kan godt lide at rulle terninger, hvad kan man gøre :-). Kan heller ikke rigtig se det diplomatiske aspekt rumme lige så meget. Er derfor ikke sikker på, Runewars er det rigtige for mig.

Så jeg leder efter flere muligheder inden for denne her episke brætspilsgenre. Har I nogle gode bud på alt det ovenstående samt lækre figurer, flot bræt (modular board ikke et krav) og en spilletid, der skal kunne holdes under 4 timer med 4 spillere?

På forhånd tak :-)
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: Twilight Imperium, Runewars og noget derimellem

Post by Michael_Olsen »

Jeg vil klart foreslå du kigger på Eclipse, som nemt kan spilles på 4 timer for 4 mand (ihvertfald anden eller tredje gang). Diplomati delen er ikke så dyb som i TI, men når man "kun" har 4 timer, ja så kan man ikke nå det hele.

Hvis du så også køber en Ship Pack One til Eclipse, ja så har du også de "lækre figurer" du efterspurgte.
Image
BACON!
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 375
Joined: Sun May 30, 2010 5:33 pm
Location: Odense
Contact:

Re: Twilight Imperium, Runewars og noget derimellem

Post by BACON! »

Eclipse er lidt henad Twilight Imperium, men der er meget mere fokus på økonomidelen og jeg synes det mangler det episke lidt.
Rex kunne være et seriøst bud, det eneste det ikke har er terninger. Eller byg et Dune sæt, det ser meget lækrere ud end Rex.
I virkeligheden hedder jeg Janeck.
User avatar
Fod
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 116
Joined: Mon Jul 11, 2011 10:42 pm
Favoritspil: Tash-Kalar
Location: København
Contact:

Re: Twilight Imperium, Runewars og noget derimellem

Post by Fod »

Det er godt nok længe siden jeg har prøvet kræfter med Twilight Imperium, så mine erindringer om det er nok for vage til at lave dybtgående sammenligninger.
Men prøv evt. at kigge på Rex: Final Days of an Empire. Det er en prequel til Twilight Imperium og har en interessant alliance-mekanik.
Og så er spilletiden nede på omkring 2 timer.
- Nick
Image
User avatar
Pharmand
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 165
Joined: Wed May 21, 2014 7:25 pm
Location: Århus C

Re: Twilight Imperium, Runewars og noget derimellem

Post by Pharmand »

Mange tak for de gode indspark!

Angående Eclipse: jeg har haft det, men har også solgt det igen. Lige vel meget micro management, så vidt jeg kunne se og dette måske mest fordi, det bare så så euroladt ud med alle de små trækuber. Det visuelle design generelt huede mig virkelig heller ikke. Måske jeg kunne have haft en bedre oplevelse med ship pack one, men jeg tvivler, da jeg virkelig skulle sluge looket.

Angående Rex: det er på min radar og har været det længe, men det har ofte været kritiseret for ubalance, for megen tilfældighed og for fastlåste alliancemodeller og sejrsveje, der nærmest bare var sat i sten. Om det er rigtigt, ved jeg ikke, men det har indtil nu afholdt mig, da det er nævnt vidt og bredt på BGG.

Under alle omstændigheder kunne jeg godt tænke mig nogle flere bud, hvis I har flere på lager.
User avatar
Pharmand
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 165
Joined: Wed May 21, 2014 7:25 pm
Location: Århus C

Re: Twilight Imperium, Runewars og noget derimellem

Post by Pharmand »

Og, nå ja, hvad synes I om Runewars? Stiller det Twilightkløen? Fungerer fate decket som kampafvikler?
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: Twilight Imperium, Runewars og noget derimellem

Post by JoelP »

Måske bliver alle dine ønsker opfyldt når Forbidden Stars udkommer lidt senere på året
BACON!
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 375
Joined: Sun May 30, 2010 5:33 pm
Location: Odense
Contact:

Re: Twilight Imperium, Runewars og noget derimellem

Post by BACON! »

Alle de balance kommentarer jeg har læst om Rex minder mig mest om diskussionen omkring Chaos in the Old World. Alle er enige om at noget er overpowered, men ingen kan blive enige om hvad det er. Alle racerne er helt forskellige og, for begyndere, er nogen lettere at spille end andre så de kommer til at virke overpowered.
Jeg synes selv spillet fungerer fint nok uden at være en perle af balance, men absolut bedst hvis det spilles med 6 spillere.

Jeg har ikke spillet Runewars i 100 år, så det eneste jeg kan huske er at der ikke er nogen diplomati, helte delen af spillet er klistret på og ret ligegyldig og spillet slutter for tit med en dum event som forærer sejren til en modstander.

Der er også Chaos in the Old World, men det har heller ikke rigtig noget diplomati.
I virkeligheden hedder jeg Janeck.
User avatar
Pharmand
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 165
Joined: Wed May 21, 2014 7:25 pm
Location: Århus C

Re: Twilight Imperium, Runewars og noget derimellem

Post by Pharmand »

Hvad med diplomati af karakteren vi laver småalliancer, bare fordi vi kan, og det giver mening rent strategisk? Den mulighed foreligger vel i de fleste dudes on a map. Dog ville jeg klart savne handelsaftaler og lignende.
User avatar
Pharmand
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 165
Joined: Wed May 21, 2014 7:25 pm
Location: Århus C

Re: Twilight Imperium, Runewars og noget derimellem

Post by Pharmand »

I forhold til Rex kan det godt bekymre mig lidt med antallet af spillere. Jeg vil sjældent kunne samle mere end fire, så der skal det også gerne være et fint spil.
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: Twilight Imperium, Runewars og noget derimellem

Post by Michael_Olsen »

Hvad med Exodus: Proxima Centauri? Du må gerne købe mit :wink:

https://boardgamegeek.com/boardgame/122 ... a-centauri


Med hensyn til Runewars bliver heltene vigtigere med Banners of War udvidelsen. Den vil jeg klart anbefale hvis man går den vej.

Ellers ved jeg ikke hvad jeg skal foreslå. At afvise Eclipse grundet træbrikkerne er mig en lidt fremmed tanke : - )
Image
User avatar
Bostrup
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 197
Joined: Tue Mar 24, 2009 4:16 pm

Re: Twilight Imperium, Runewars og noget derimellem

Post by Bostrup »

Fod wrote:Men prøv evt. at kigge på Rex: Final Days of an Empire. Det er en prequel til Twilight Imperium og har en interessant alliance-mekanik.
Og så er spilletiden nede på omkring 2 timer.
Mine Rex-spil har nok gennemsnitligt taget 5 timer, men det er da kortere end Dune.
Pharmand wrote:I forhold til Rex kan det godt bekymre mig lidt med antallet af spillere. Jeg vil sjældent kunne samle mere end fire, så der skal det også gerne være et fint spil.
Nu har jeg ikke spillet Rex fire, men jeg tvivler på at jeg ville kunne lide det. Jeg opfatter det klart som et sekspersonersspil.
Jakob
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 135
Joined: Fri Jan 25, 2013 7:51 pm
Location: KBH

Re: Twilight Imperium, Runewars og noget derimellem

Post by Jakob »

Jeg har desværre ikke prøvet nogle af de nævnte spil, men jeg har fornyeligt prøvet 'fief 1429' på DC. Jeg vil mene at der var absurde mængder af diplomati :)
User avatar
Pharmand
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 165
Joined: Wed May 21, 2014 7:25 pm
Location: Århus C

Re: Twilight Imperium, Runewars og noget derimellem

Post by Pharmand »

Tusind tak for tilbagemeldinger. Jeg tænker, at Rex ville ramme bordet for sjældent med seksmandskravet og den forholdsvis lange spilletid. Derudover savner jeg lidt de episke slag. Det lader det ikke rigtig til at have.

Derudover skriver flere på andre fora, at Runewars kun er et kortere spil end TI, fordi der er færre spillere. Kan det virkelig passe? Jeg har svært ved at forestille mig, at det skulle kunne komme op på 8-10 timer, som jeg ofte har set det med TI (eller 6-8 timer når man tager højde for cap på fire spillere).

Derudover er jeg også i tvivl om, hvorvidt nogen andre spil i denne kategori rummer episke kampe på niveau med TI, desværre. Runewars måske?

Stenet, men det ender sgu nok med en genforening omkring TI. :)
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Twilight Imperium, Runewars og noget derimellem

Post by digter »

Jeg synes Runewars er ret fedt og meget episk, men det politiske aspekt er fraværende. Og så er det altså langt. 6 timer. Man kan nok godt få det ned på 4, men det afhænger lidt af erfaring og spillertyperne :)
Image
Post Reply