Hvad har du spillet i dag? - Maj 2015

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Hvad har du spillet i dag? - Maj 2015

Post by Frouvne »

Velkommen til maj måned!

Vi lagde blødt for med et "spil" Loony Quest. Det har jeg ikke prøvet før, men det var da hyggelig underholdning for familien!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 132 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Maj 2015

Post by Andrea »

Jeg havde fornøjelsen af at have ze girlz på besøg i dag, og vi fik spillet en hel del denne gang. Første spil var Spyrium, som jeg har prøvet for 100 år og en madpakke siden. Skønt spil, som jeg helt sikkert gerne spiller igen, men jeg har dog en lille mistanke om, at vi måske har overset eller misforstået en regel, da vi spillede det. Vi manglede i hvert fald konstant penge, og jeg mindes ikke, at vi havde så stram økonomi, første gang vi spillede det.

Senere på dagen nåede vi en omgang Wasabi og tre (?) omgange Splendor, inden vi sluttede af med tre omgange Red7.

Fremragende spilledag, der nu resulterer i, at der ryger et par brætspil mere på ønskesedlen :)
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - Maj 2015

Post by Helle »

Andrea wrote:Jeg havde fornøjelsen af at have ze girlz på besøg i dag, og vi fik spillet en hel del denne gang. Første spil var Spyrium, som jeg har prøvet for 100 år og en madpakke siden. Skønt spil, som jeg helt sikkert gerne spiller igen, men jeg har dog en lille mistanke om, at vi måske har overset eller misforstået en regel, da vi spillede det. Vi manglede i hvert fald konstant penge, og jeg mindes ikke, at vi havde så stram økonomi, første gang vi spillede det.

Senere på dagen nåede vi en omgang Wasabi og tre (?) omgange Splendor, inden vi sluttede af med tre omgange Red7.

Fremragende spilledag, der nu resulterer i, at der ryger et par brætspil mere på ønskesedlen :)
Du glemte de meget meget fremragende pizzaer fra grillen! Og så må du i øvrigt kigge her forbi, så vi kan få prøvet nogle flere 'nye' spil.
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 132 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Maj 2015

Post by Andrea »

Helle wrote: Du glemte de meget meget fremragende pizzaer fra grillen! Og så må du i øvrigt kigge her forbi, så vi kan få prøvet nogle flere 'nye' spil.
Taktak! *nejer*

Det kan jeg muligvis godt finde på. Nu må vi lige se, hvordan det går med at finde spildatoer. Pt. har jeg rimelig travlt i maj (og det mindes jeg også, du har?), men det ser forhåbentlig bedre ud i juni.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Maj 2015

Post by Jens_Hoppe »

Det er jo oppe i tiden, og jeg har også fået prøvet et par spil Loony Quest med ungerne herhjemme. Det er et hyggeligt og "meget sjovt" spil (hvor den flotte grafik gør hele forskellen), men det virker alligevel som noget, man sikkert ret hurtigt kan blive træt af. For nu, OK. 6/10.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - Maj 2015

Post by Helle »

Jens_Hoppe wrote:Det er jo oppe i tiden, og jeg har også fået prøvet et par spil Loony Quest med ungerne herhjemme. Det er et hyggeligt og "meget sjovt" spil (hvor den flotte grafik gør hele forskellen), men det virker alligevel som noget, man sikkert ret hurtigt kan blive træt af. For nu, OK. 6/10.
Men som selskabsspil eller til arbejdspladsens fredagshygge kunne det nu holde over længere tid.... Mon ikke?
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Maj 2015

Post by Jens_Hoppe »

Helle wrote:selskabsspil eller til arbejdspladsens fredagshygge
Nu er det ikke ligefrem de genrer jeg dyrker mest. ;-) Men hvis jeg endelig skulle spille noget selskabsagtigt med kollegaerne efter arbejde, tror jeg hellere jeg ville ud i noget One Night Ultimate Werewolf eller Resistance-agtigt...

Men knægten syntes at LQ var meget sjovt, så mon ikke vi får spillet verdenerne igennem - og så må vi se, om der er basis for at genspille nogle af dem efter det.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - Maj 2015

Post by Mik »

Søndagsmødet i Consim havde 4 deltagere, men det var jo også nok til at få en god dag ud af det!

Michael, Robert, Eivind og jeg ladge forsigtigt ud med en enkelt runde i Powerboats, hvor Michael og jeg kæmpede side om side om første pladsen indtil jeg lavede en taktisk fejl, og måtte se både Michael og Eivind stryge over mållininien først. Robert havde taget nogle ricisi, og som ofte før viste det ikke at kunne betale sig. 9/10.

Derefter gik vi i gang med Marco Polo's Rejser, hvor vi valgte at spille med de avancerede regler selvom Michael og Robert ikke havde prøvest spillet før. Det gik såmænd udmærket, og det var et tæt løb, selvom jeg tror at Eivind vandt. 8/10

Robert forlod os ud på eftermiddagen, medens Michael, Eivind og jeg lige blev og tog en omgang Roll for the Galaxy. Michael kendte kortspillet, så det tog ikke lang tid for ham at lære de nye regler. Det blev ganske tæt, menså vidt jeg husker vandt Eivind nu alligevel! 7/10

En udmærket dag, hvor vi ikke havde problemer med at komme ind! :lol:
Last edited by Mik on Mon May 04, 2015 12:02 pm, edited 1 time in total.
Image
40crew
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 273
Joined: Tue May 06, 2014 2:49 pm
Location: Brøndbyøster

Re: Hvad har du spillet i dag? - Maj 2015

Post by 40crew »

Jeg har været på udsigt efter nogle spil vi kan tage med på ferie. og valget faldt på Tiny Epic Kingdoms og Roll for the Galaxy. TEK har vi ikke fået prøvet, men vi fik spillet to spil Roll for the Galaxy i går aftes.

Vi har ikke prøvet Race for the Galaxy, så vi startede lidt på bar bund. I første omgang virkede ikonografien en smule overvældende og det var uoverskueligt at skulle starte engine byggeriet. Fandt så også ud af at vi havde glemt at trække de 2 tiles man skal starte med at have på sin plade. Hvis vi havde gjort det, var vi nok ikke så meget på røven med penge og terninger. Men så fik min kone en gul terning, og da hendes race gjorde det muligt at få 4 penge istedet for 2, når hun explorede med den gule terning (stock), så begyndte hun at få gang i spillet for alvor. spillet trak lidt ud, og det tog næsten 1½ time inkl regel gennemgang.

Allerede i andet spil havde vi godt styr på ikonerne, men det hændte at vi glemte at udnytte vores bonusser. Dog blev spillet mere lige og selvom der stadig var tidspunkter hvor der ikke skete så meget, så fik vi bygget nogle bedre engines. Vi er stærkt begejstrede for spillet, og håber på mange flere spil den kommende tid.

8.5/10
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? - Maj 2015

Post by Larsine »

I går var Lisa, Larna og jeg på besøg hos Janne og Annemette, og efter frokost og lidt Geocaching, fik Annemette introduceret os til Limes.

I første spil syntes jeg at det gik meget godt, hvorimod Lisa syntes at det var ret uoverskueligt, så en gang imellem fik hun gode rå af os andre. Men da vi talte point op, endte både Lisa og jeg på 39, Larna på 46 og Annemette på 47. det krævede en genspilning, hvor Lisa ikke fik nogen som helst hjælp. Slutresultatet blev at Larna fik 36, jeg fik 37, Lisa fik 39 og Annemette fik 46. Lisa blev så begejstret for spillet at vi købte to eksemplarer af Annemette, og det skal helts sikker med på ferie, men i en meget mindre kasse.

Dernæst blev det til et spil Citrus, hvor jeg var den eneste der ikke kendte spillet i forvejen. Selvom det absolut ikke var kompliceret, tog det mig lidt tid inden jeg fik forståelsen for det, og jeg lavede en del suboptimale træk i starten. Annemette første det meste af spillet, og sluttede selvfølgelig langt foran os andre. Da jeg endelig synets at jeg fik styr på spillet, var vi nået halvvejs, og det syntes umuligt at indhente Annemettes forspring, men jeg var ret sikker på at slutte som nummer 2. Det skete dog ikke idet Larna fik lige så mange point som mig, og vi måtte deles om 2. pladsen. Helt fint spil som jeg gerne spiller igen, dog ikke med spillere som lider af AP, for det lægges spillet i høj grad op til.
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - Maj 2015

Post by BlueSwan »

Spillede 16 spil Android: Netrunner igår, som led i Copenhagen Regionals 2015, der reelt fungerer som et slags danmarksmesterskab i Netrunner. Der var 29 deltagere og da jeg stort set ikke har spillet Netrunner det sidste halve år, stillede jeg op med to decks jeg aldrig havde spillet før. Jeg startede nervøst og spillede sjusket, men spillede mig mere og mere op i løbet af dagen. Efter det indledende 5 runder lå jeg som nummer 6, og var derfor kvalificeret til top 8 playoffs. Her vandt jeg første kamp, men tabte næste i winners bracket kvartfinalen. Ovre i losers bracket vandt jeg 3 spil og gik i losers bracket finalen - her skulle vinderen spille mod vinderen af winners bracket finalen. Min modstander i losers bracket finalen var således taberen af winners bracket finalen. Vi spillede en ultratæt kamp, som jeg statistisk set burde have vundet. Jeg var super uheldig ikke at se en agenda i de 10-11 kort jeg accessede fra R&D i slutspillet, men sådan er Netrunner. Så en tredjeplads til mig, hvilket må siges at være langt over det på forhånd forventede.

Da vi var færdige havde jeg spillet Netrunner næsten uafbrudt i 10 timer - jeg havde mildest talt hovedpine!
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - Maj 2015

Post by Goblen »

Rigtig god spilleweekend der ikke bød på den store variation.

Henover weekenden blev det til flere spil One Night Ultimate Werewolf. Eva og alle ungerne var med, og de syntes det var fantastisk. Det gør jo det hele værd at spille med nogen der rent faktisk hygger sig, og hvor det hele ikke går op i strategi og det at spille samtidig, men at spille sammen.

Fik også prøvet Expedition Northwest Passage. Det blev modtaget blandet. En af drengene syntes det var kedeligt (og han vandt). Vi andre tre syntes det var sjovt. Hele elementet med at tage tiles, og planlægge turen fremad med tanken om du også skal nå tilbage til både din båd med slæden, og med båden til Grønland inden for de 10 runder virker virkelig godt. Et spil jeg gerne har ville prøve et stykke tid, men efter at have set Rahdos video besluttede jeg mig for at købe Boardgamers eneste kopi af spillet. Det har jeg ikke fortrudt. Skal spilles på den kommende heldagsevent i Skibinge.

Happy gaming derude.

/Brian
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - Maj 2015

Post by Mik »

Mandag spillede vi Viticulture/Toscany, med 5 spillere, hvilket er det ideelle antal spillere IMO.
Desværre havde Martin fundet på at han overhovedet ikke behøvede at dyrke vin for at vinde - og sgu- fanden da stå i at have alt det besvær, hvis man kan klare sig uden!

Indtil videre er min mening om spillet dalet betydeligt...
Last edited by Mik on Wed May 06, 2015 8:13 am, edited 1 time in total.
Image
User avatar
Da Senzai
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 124
Joined: Mon Aug 26, 2013 8:42 pm
Location: København
Been thanked: 10 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Maj 2015

Post by Da Senzai »

På trods af, at vi var lidt presset på tid, så nåede Torben alligevel forbi til to spil Summoner Wars - og det spil er super fedt som altid.

Jeg er blevet helt forelsket i Vargath-Vanguard Alliance factionen, der bliver ledet af Summoneren, Moyra Skylark. Dem valgte jeg selvfølgelig at spille.

Torben derimod var i humør til at dele flade ud, så i første spil, valgte han Sunderved og hans geder. Det gik pænt stærkt. Geder kom svingende ud af starthullerne, og det tog ikke Torben længe at lægge mit forsvar ned.

Jeg kan ikke tåle at have en Summoner med massere af liv og angrebsterninger, så så snart jeg så en åbning, spillede jeg "Change Form", der gav min summoner vinger. Stik mod alt fornuft fløj hun direkte hen ved siden af Sunderved og rullede sine tre terninger... Der alle missede.

Det var noget rigtigt hø, for det betød, at Sunderved (der bekendt slår som en voksen mand) og hans krigsfæller kunne slå tilbage på min leder. Moyra gik fra 1 wound marker til 7 og jeg var game over.

Spil to var langt episk med en masse frem og tilbage. Torben skiftede gederne ud med Bolvi og hans Tårnbyggende dværge. Jeg valgte at spille supertaktisk og - synes jeg selv - langt mere velovervejet. Jeg stillede Summorner, Crusaders og - vigtigst af alt - mine Defendere op i en Solid formation, som ingen terningekast burde kunne penetrere.

Jeg marcherede langsomt, men viljefast mod Torbens banehalvdel. Jeg nærmede mig hans ene Assault Tower med Crusadere og Defenders, der kun kunne rammes af 5 eller højere. Jeg havde styr på det. Troede jeg. For lige pludseligt blev der spillet 2 gange Expand Kort, der fik Torbens arkitekter til at bygge to tårne mere og det ene tårn fik ben og begyndte at trampe henover mine stakkels riddere og så var der ellers dømt død og ødelæggelse!

Vi kæmpede lidt frem og tilbage, men til sidst måtte jeg meget mod min vilje indse, at jeg var nødt til at trække mig tilbage. Mest af alt, fordi, at jeg næsten ikke havde nogle mænd tilbage på bordet, mens det havde lykkes Torben at bygge 5 Assault Towers, der stod på lige linie.

På det tidspunkt var Torben heldigvis ved at være igennem sit deck, og jeg besluttede mig at Summone et par Defenders og flytte resten af mine overlevende over på venstre side af brættet og tage tårnene ud en efter en.

Den plan virkede heldigvis og det lykkedes mig til sidst med nød og næppe, at kæmpe mig ind til dværgenes konge og få ham ned med nakken. Jeg vandt.

Vi var meget presset på tid til sidst (havde jo en fødselsdag, jeg skulle til), så Torben valgte at træde frem og kæmpe med sin leder få ture før det var nødvendigt. Havde Torben ikke udvist sportsmanship og var derimod stukket af med sin leder, kunne han måske havde fået 2-3 ekstra shots ind med sine tårne og måske vundet.

Uanset hvad, så var det et superfedt spil. Nøj, hvor vi hyggede os. Jeg elsker Torbens Dværge, da de ret tematisk er superfede.

Jeg kan nærmest forestille mig, hvordan jeg står med min hær af riddere og prøver at banke porten ind til hans borg, mens hans står oppe på tårnene og sender kanonkugler afsted alt imens mine Defenders brøler; HOLD LINIEN!! :D

Elsker det her spil, mand.
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Maj 2015

Post by Jens_Hoppe »

Det blev til en række spil i den lidt lettere ende i KBK i går: Kraftwagen, Loony Quest, og Kill Doctor Lucky.

Kraftwagen var en velfungerende mellemvægter: Spillerne er bilfabrikanter, og laver actions for at producere bilkarrosserier og motorer, lave research som tillader en at producere karrosserier og motorer i bedre modeller, få flere arbejdere, og deltage i grand prix'et. Med et karrosseri, en motor og en eller flere arbejdere, kan man producere en bilmodel og sætte den på markedet, og i slutningen af hver af spillets tre runder, vil en række købere købe nogle af de udbudte bilmodeller. Indtægten fra bilsalg plus præmier fra hver rundes grand prix, vil til sidst udgøre hver spillers formue, som er det der afgør hved der vinder.

Kompleksitetsmæssigt er Kraftwagen meget på niveau med Glen More. Mekanisk er det kun turrækkefølge-mekanismen de to spil har til fælles, så yderligere sammenligning giver ikke den store mening.

Kraftwagen var på alle måder et solidt, ikke synderligt komplekst, men alligevel interessant "klassisk" eurogame, og som i de klassiske eurogames generelt var der masser af spillerinteraktion. Et tilfældighedselement som stak lidt i øjnene var "research" aktionenen, hvor man vælger et af to åbne kort, og dernæst lægger to nye kort frem til næste gang aktionen vælges. Nogle kort var strengt bedre end andre, så man fik lidt en effekt af "ooh, der kom vist lige en godbid til mig dér!"

Der var ikke noget der tydede på, at Kraftwagen havde format til at blive en moderne klassiker, og det er svært at forestille sig at det er et spil vi dyrker om 5-10 år. Men det var både sjovt og solidt, velfungerende håndværk, hvilket er mere end man kan sige om de fleste nye spil nu om dage. ;-) 7.5/10.


Loony Quest og Kill Doctor Lucky er hvad de er. På en god dag med positivbrillerne på kan de begge snige sig op på 6/10. Og jeg vandt endda KDL, ved at snige mig op på doktoren mens han befandt sig i køkkenet, og bonke ham med den dertil medbragte lokkeand!
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
Post Reply