Hvad har du spillet i dag? - Maj 2015

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3956
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 138 times
Been thanked: 130 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Maj 2015

Post by Andrea »

Jeg fik spillet en enkelt omgang Ark + udvidelse (også kendt som nej-spillet hos os) i går, da jeg mødtes med et par venner. Det var flere år siden, vi sidst havde spillet det sammen, så det tog temmelig lang tid, så nu har vi lovet hinanden, at vi også skal spille det, næste gang vi ses :)
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? - Maj 2015

Post by Larsine »

Fredag blev det til et spil Lords of Waterdeep, inkl. de to promokort og begge udvidelser fra Scoundrels of Skullport. Med 6 spillere og alle udvidelser blev det et relativt langt spil. Jeg tror at vi næsten brugte 3 timer, og der blev spillet et utal af Intrigue kort. Jeg fik relativt hurtigt færdiggjort den quest der gjorde at jeg kunne færdiggøre quests direkte fra Cliffwatch Inn, og altså ikke behøvede at bruge et træk på at tage questen først. Det betød blot at det var lidt svært at være sikker på at jeg kunne få en quest, for flere gange var der en anden spiller der tog en quest lige inden jeg skulle til at færdiggøre den. Det gik dog OK, og da vi skulle til at tælle de sidst point op, lå jeg på en tredje plads. Men jeg havde ingen corruption tokens, og var den der fik næst flest bonus point for min lord, så jeg endte på 127 point, med Rune 3 point bagefter, og de andre længere nede :-)

I løbet af weekenden blev det også til 5 spil Limes med familien. Jeg formåede at få rigtig mange point I nogle af spillene, men der var altid en der fik flere point end mig :-(
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - Maj 2015

Post by Goblen »

Mange skriver herinde om de vinder eller ej. Er det elementet der er mest vigtigt for jer eller er det hele det sociale aspekt, chancen for at fordybe sig, eller hvad er det der er vigtigst?

Det kan godt være det ikke hører til her - er ganske enkelt nysgerrig.

For mig er det klart det sociale. Jeg vil gerne vinde, men jeg har det faktisk lige så sjovt selvom jeg taber - hvis bare selskabet har været hyggeligt.

/Brian
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Maj 2015

Post by Robert »

Goblen wrote:Mange skriver herinde om de vinder eller ej. Er det elementet der er mest vigtigt for jer eller er det hele det sociale aspekt, chancen for at fordybe sig, eller hvad er det der er vigtigst?

Det kan godt være det ikke hører til her - er ganske enkelt nysgerrig.

For mig er det klart det sociale. Jeg vil gerne vinde, men jeg har det faktisk lige så sjovt selvom jeg taber - hvis bare selskabet har været hyggeligt.

/Brian
Det er rejsen det handler om, ikke destinationen. Den skulle gerne være underholdende og udfordrende.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: Hvad har du spillet i dag? - Maj 2015

Post by JoelP »

Goblen wrote:Mange skriver herinde om de vinder eller ej. Er det elementet der er mest vigtigt for jer eller er det hele det sociale aspekt, chancen for at fordybe sig, eller hvad er det der er vigtigst?

Det kan godt være det ikke hører til her - er ganske enkelt nysgerrig.

For mig er det klart det sociale. Jeg vil gerne vinde, men jeg har det faktisk lige så sjovt selvom jeg taber - hvis bare selskabet har været hyggeligt.

/Brian
Jeg har tit haft samme tanke. Synes også det er utroligt som folk kan huske hvor mange point de har fået i forskellige spil. Jeg kan mest huske oplevelsen af at spille, og den er som regel uafhængig af om jeg har vundet eller tabt.

Men jeg er heller ikke statistik-nørd, som logger hvor mange spil jeg har spillet, så det er nok bare et spørgsmål om temperament. Jeg synes helt klart det er sjovest at læse om spil-oplevelser herinde. Alt det med hvem og hvem der scorede så og så mange point på gynger eller karuseller er det heldigvis nemt at spotte og springe over. Så værdifuld er min tid heller ikke, at jeg ikke bare kan trække på skuldrene over det :)
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1474
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 306 times
Been thanked: 180 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Maj 2015

Post by Jonezy »

Når jeg skriver herinde er det mine egne refleksioner over de spil og spil-oplevelser, som jeg har spillet og ikke mindst oplevet. Det er blevet til en del af min proces omkring det at spille brætspil at skrive og reflektere over det igennem denne tråd, og det giver mig mulighed for at fordybe mig endnu mere i de enkelte spil og oplevelser, når jeg formidler det videre herinde.

Jeg skriver ofte hvem der vandt og hvordan jeg selv lå, da det er en naturlig del af reflektionen, men også for at hylde vinderen for godt spil eller drille taberen, da de fleste af dem som jeg spiller med er brugere her på forummet.

Kan sgu godt forstå, hvis folk springer mine ramblings over, men de fungerer altså som en forstærker af mine oplevelser og forhåbentlig er der et par stykker som bliver underholdt eller bliver nysgerrig på et spil, som de ikke havde prøvet før.

Og så er jeg iøvrigt helt enig med Roberts H.C Andersen citat, men derfor prøver jeg da altid at gå efter sejren, selvom det oftest ender med et grin over min egen håbløshed... :lol:
Last edited by Jonezy on Mon May 11, 2015 8:17 pm, edited 1 time in total.
Image
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: Hvad har du spillet i dag? - Maj 2015

Post by JoelP »

Ramblings er jo lige præcis det, der er sjovt at læse. Men 'Vi spillede Bubbers Badekar og kronprins frederik scorede 20 point på rockblomster, mens Tommelise scorede 24 point på at finde Holger' ved jeg altså ikke helt hvad jeg skal med. Men det er jo sikkert det, der er essencen at at spille for nogen, så det synes jeg helt sikkert også at der skal være plads til.
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - Maj 2015

Post by Goblen »

Robert wrote:
Goblen wrote:Mange skriver herinde om de vinder eller ej. Er det elementet der er mest vigtigt for jer eller er det hele det sociale aspekt, chancen for at fordybe sig, eller hvad er det der er vigtigst?

Det kan godt være det ikke hører til her - er ganske enkelt nysgerrig.

For mig er det klart det sociale. Jeg vil gerne vinde, men jeg har det faktisk lige så sjovt selvom jeg taber - hvis bare selskabet har været hyggeligt.

/Brian
Det er rejsen det handler om, ikke destinationen. Den skulle gerne være underholdende og udfordrende.
Det er faktisk en fed betragtning Robert :-) Jeg er ikke efter folk der skriver om de vinder og med hvor meget. Det er mere om det er formålet der interesseret mig. Der er mange forskellige årsager til vi spiller brætspil tror jeg.
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Maj 2015

Post by digter »

Jeg er mest interesseret i små spil-anmeldelser (de må også gerne være lange selvfølgelig). Hvordan spillet har udviklet sig, hvor mange point den enkelte har fået og hvemm der har vundet, er jeg bedøvende ligeglad med. Jeg bruger tråden som inspiration.

Jeg har aldrig skrevet herinde, men plejede at opsummere i "månedens spiloplevelse". Det har jeg dog også droppet, da jeg faktisk ikke rigtig orker det, eller var sikker på om mine kommentarer overhovedet kunne bruges til noget.

Men fedt der er nogen som gider :)
Last edited by digter on Tue May 12, 2015 8:50 am, edited 1 time in total.
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9176
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Maj 2015

Post by Stony »

Goblen wrote:Mange skriver herinde om de vinder eller ej. Er det elementet der er mest vigtigt for jer eller er det hele det sociale aspekt, chancen for at fordybe sig, eller hvad er det der er vigtigst?
Det at vinde kan være med til at give fornøjelse. Der er bare en vis tilfredsstillelse i at have vundet over modstanderne. Helst uden alt for meget tilfældighed involveret. Og især hvis spillet er et helt nyt spil, som ingen kender på forhånd, kan man nyde at have været hurtigst til at lure strategien og/eller taktikken i spillet. Men det er kun et af flere aspekter. Jeg har spillet spil jeg vandt, som jeg efterfølgende ikke gider spille igen. Der er spil jeg har tabt eftertrykkeligt, som jeg havde appetit på at spille igen. Er det et spil jeg synes giver mig nogle interessante valg? Og det kan sagtens være valg i spillet som andre finder interessante, men som ikke tiltaler mig. Det er også nogle gange et spørgsmål om hvorvidt spillet er tilpas komplekst. Hvis det er for simpelt bliver det kedeligt. Hvis det er for komplekst, forstår man ikke hvilke valg det er man har. Nogle folk kan lide at finde orden i kaos. Den slags spil tiltaler mig sjældent. Der er vi så forskellige.
Og på samme måde, kan folk også have det forskelligt med hvor vigtigt det er at vinde. Nogle skriver altid resultaterne. Nogle skriver dem aldrig. Nogle skriver dem af og til. Jeg gætter på at spilrapporteringen her, et eller andet sted afpejler hvordan man har det med det.
Sidst spillet:
Image
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - Maj 2015

Post by BlueSwan »

Goblen wrote:Mange skriver herinde om de vinder eller ej. Er det elementet der er mest vigtigt for jer eller er det hele det sociale aspekt, chancen for at fordybe sig, eller hvad er det der er vigtigst?

Det kan godt være det ikke hører til her - er ganske enkelt nysgerrig.

For mig er det klart det sociale. Jeg vil gerne vinde, men jeg har det faktisk lige så sjovt selvom jeg taber - hvis bare selskabet har været hyggeligt.

/Brian
Jeg holder meget af at vinde, men det er næsten endnu bedre at tabe. Så længe man altså forsøgte at vinde. At tabe uden at forsøge at vinde er dødssygt. Lige så dødssygt er det at vinde uden at gøre noget særligt for det. Det er processen med at forsøge at vinde, der er fed. Når det så mislykkes motiverer det mig bare yderligere.

Det er en af årsagerne til at jeg er ambivalent overfor at spille med mine børn. Det er for nemt - og dermed kedeligt - at vinde, og prøver man ikke at vinde er det endnu mere kedeligt. Den bedste løsning er ofte at give sig selv nogle begrænsninger og så prøve at vinde under disse.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Maj 2015

Post by Jens_Hoppe »

Det behøver ikke være så svært:

"CRUSH YOUR ENEMIES. SEE THEM DRIVEN BEFORE YOU. HEAR THE LAMENTATION OF THEIR WOMEN!"

;-) :mrgreen:
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - Maj 2015

Post by Mik »

Mandag aften havde Torben Polack medbragt sit Power Grid de Luxe fra Essen.
Det var første gang det blev åbnet, hvilket altid er risikabelt. Denne gang måtte vi undvære to resurser. Ikke det værste, men stadig irriterende.

Jeg må erkende at alle mine irritationsmomenter ved den nye "luksus"-udgave blev bekræftet til fulde.
Brættet er ikke mere overskueligt, blot forvirrende på en anden måde.
Det er OK at man nu har to kolonner til spillerrækkefølgen, men vi klarede os såmænd udmærket uden.
Plastikmønterne er et tilbageskridt, men jeg bruger alligevel pokerchips. Ændring fra affald til gas er OK, men næppe nok til at retfærdiggøre den store ændring

Jeg lavede en stor brøler i min første tur, men overraskende nok havde det ikke den store indflydelse på spillet
Jeg endte bagest sammen med Asger, men kun to byer fra slutkriteriet (14 forsynede byer), og de fire forreste spillere måtte havde fat i tiebreakerne for at afgøre at Martin vandt. 7/10
Last edited by Mik on Fri May 15, 2015 11:37 am, edited 1 time in total.
Image
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: Hvad har du spillet i dag? - Maj 2015

Post by JoelP »

Jens_Hoppe wrote:
"CRUSH YOUR ENEMIES. SEE THEM DRIVEN BEFORE YOU. HEAR THE LAMENTATION OF THEIR WOMEN!"

;-) :mrgreen:
"AND COUNT THE POINTS OF YOUR VICTORY!!"

Det sidste blev klippet ud af filmen, men det er med i bogen
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Maj 2015

Post by digter »

JoelP wrote:
Jens_Hoppe wrote:
"CRUSH YOUR ENEMIES. SEE THEM DRIVEN BEFORE YOU. HEAR THE LAMENTATION OF THEIR WOMEN!"

;-) :mrgreen:
"AND COUNT THE POINTS OF YOUR VICTORY!!"

Det sidste blev klippet ud af filmen, men det er med i bogen
Det må være udgaven til det europæiske marked :)
Last edited by digter on Tue May 12, 2015 2:07 pm, edited 1 time in total.
Image
Post Reply