Hvad har du spillet i dag? - Maj 2015

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - Maj 2015

Post by Helle »

Helle wrote:Vi fik spillet endnu tre spil 'Theo Ravens of Thri Sahashri' i går.
Jeg har kun spillet drengen to gange - den ene af dem i går. Der er helt forskellige ting, som skal gøres på de to sider af bordet.
Drengen lægger kort ud på bordet, pigen skal sørge for at fjerne kort, så det bliver tydeligt, hvad hun vil have på bordet ... Samtidig med at der skal bruges af kortene til at danne rækker med værdien 7 inden dækket løber ud på pigens side.

Drengen skal tilgengæld forsøge at lægge kort på bordet, der farvevis også danner 7 for at få åbnet de lukkede kort på pigens side (drømmene!)... Som derefter konverteres til pointkort. Pointkortene kan i sidste af tre 'batches' konverteres til kort i pigens 7'er rækker. Her er kravet nemlig, at der hver runde skal dannes 7 - og der må kun tages et kort fra bordet. Når kortene har værdierne 1-5 og flere kort forsvinder undervejs - ja, så kan det være svært uden hjælpekort.

Det er klart sværere at spille drengen - og vi klarer os helt klart bedst, når vi holder os til vores eget køn her i familien!

Det er ikke dybt strategisk og kompliceret, men et interessant tospiller-spil.
Vi fik spillet endnu tre spil i går, hvor vi klarede os væsentligt dårligere. Tydeligvis forsøgte vi begge at tage spillet lidt længere og få flere point. Da hver farve kort har særfunktioner, som pigen gerne vil tage fra bordet for at gøre dem tilgængelige for medspilleren, så bliver signalerne om, hvilke farver der skal ligge tilbage på bordet hurtigt lidt mere utydeligere. Gemalen prøvede tydeligvis også at give mig nogle muligheder for at fjerne kort, som jeg ikke tog... Hvilket også sendte uklare signaler.
Et spil, som jeg tror vi får glæde af ved at udforske flere muligheder ... Med det ene formål at forsøge at få point til at kvalificere historien udgang, som 'rigtig god' fremfor 'ikke så god'.
Nu har jeg jaget min mand ud at løbe, så vi kan nå et par spil til formiddag før han skal i byen og spille med drengene resten af søndagen!
User avatar
Da Senzai
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 124
Joined: Mon Aug 26, 2013 8:42 pm
Location: København
Been thanked: 10 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Maj 2015

Post by Da Senzai »

Jeg havde Torben, Jesper og Morten på besøg til bræt i dag.

Vi lagde ud med en gang Robinson Crusoe, som hverken Morten eller Jesper havde prøvet før. Jeg har kun spillet spillet med 2 spillere før, så jeg var meget spændt på at prøve det med fire. Vi spillede det første scenerie, hvor man skal bygge et kæmpe bål.

Jeg havde egentligt forventet, at spillet ville være sværere med 4 spillere da man så skal sørge for at fange mere mad og da det er meget dyrt at begge lejr og tag. Vi klarede sceneriet uden rigtigt nogle problemer. Vi sørgede bare for at rykke lejren op i bjergene og med 2 actions per spiller var det ikke det store problem at bygge/finde, hvad vi skulle bruge.

Sjov oplevelse, men nemmere end jeg havde regnet med.

Herefter kom Zombicide på bordet. Det var også første gang for både Morten og Jesper. Vi døde horribelt i begge spil. Jeg synes egentligt at spillet var lidt kedeligt. Det var sjovt, at spille Josh og lege actionhelt/egoist og springe forbi Zombierne og samle items og objektiver istedet for at hjælpe de andre spillere. Det var også sjovt at grine af, hvor dårlige vi var til at slå med terninger, men selve gameplay-mæssigt er spillet lidt kedeligt synes jeg.

Morten skulle videre til fødselsdag og vi tre andre tog et par runder Red Dragon Inn. Det spil er sjovt hver gang! :D
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - Maj 2015

Post by Frouvne »

Det er godt og vel en halv uge siden jeg sidst fik opdateret med hvad der er blevet spillet ... og det betyder faktisk at jeg er langt bagud. Det må i denne sammenhæng siges at være et luksusproblem! :)

På hjemmefronten er det blevet til en del spil The Ravens of Thri Sahashri - det fænger os begge og det er jo altid en fornøjelse, når der er et spil, man kan være enige om at finde frem.

Til den ugentlige spilaften blev der først spil Brass - og det er jo også en luksus, at få spillet så fint et spil nogle gange i træk. Genre-mæssigt sluttede vi aftenen af i en helt anden grøft med nogle spil Loopin' Louie.

I løbet af ugen kiggede BlueSwan forbi og vi kastede os over Labyrinth: The War on Terror, 2001 - ? Vi startede med at gennemgå eksemplet fra den medfølgende Playbook og spillede derefter spillet til slut. Det er en hård nød at knække og vi spillede da også nogle ting forkert. Efterfølgende har jeg prøvet at læse yderligere op på det og min fornemmelse er, at vi langsomt er ved at få lirket nøden op. Jeg har høje forventninger til spillet men syntes godt nok, det har været en drøj omgang at komme i gang med det. Af en eller anden grund er det ikke det mest intuitive spil. Det hænger måske også sammen med asymmetrien, som jeg på den ene side holder rigtig meget af, men som på den anden side også komplicerer tingene rigtig meget fordi det ikke er nok at finde ud af hvad man selv kan foretage sig men helst også skal have en idé om, hvad modstanderen har gang i.

Lørdag havde vi besøg af Gunness og Maibritt og vi kastede os sammen ud i en ekspedition med Charles Darwin med udvidelsen Robinson Crusoe: Adventure on the Cursed Island – Voyage of the Beagle (Vol. 1). Det syntes jeg er en rigtig fin måde at spille Robinson Crusoe: Adventure on the Cursed Island på. I første scenarie kastede vi os over det videnskabelige fodarbejde med at indsamle sjældne dyrearter og kødædende planter. Scenariet ender med et gevaldigt uvejr, der raserer øen og vort skib, The Beagle. I andet scenarie slikker vi sårene; får repareret skibet og få produceret tønder, der bliver fyldt med vand, så vi kan komme afsted fra øen med et håb om, at de indsamlede eksemplarer kan overleve turen. Undervejs havde vi følgeskab af Darwin, der ikke gjorde meget godt for vores overlevelseschancer men havde bl.a. også hjælp af en hest og en papegøje, der til gengæld ydede deres bidrag. Så alt i alt var vi da lidt pressede undervejs, men kom fornuftigt igennem begge scenarier, som vi forhåbentlig kan få spillet videre på på et senere tidspunkt. Scenarierne er kædet sammen, så man fortsætter med de ting man har anskaffet sig og de sår man har pådraget sig. Tematisk passer scenarierne godt ind i den setting der er for spillet og det bidrager selvfølgelig også til oplevelsen at man spiller nogle personer, der tages med fra det ene scenarie til det andet.

Søndag åbnede Stony sit hjem op for sine spilgrupper. Her var der fokus på kortere spil af den hyggelige art og i den ånd startede arrangementet også ud med en række havespil, så vi kunne nyde det fine vejr og holde balancen med en øl i den hånd, der ikke blev brugt til spillene. Imens vi stadig var ude blev der spillet PitchCar og The Resistance. Senere på aften trak vi indenfor og så blev der spillet Incan Gold, Mysterium, Dixit Odyssey, Timeline: Diversity og Ra. Super-hyggeligt arrangement.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9176
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Maj 2015

Post by Stony »

Frouvne wrote:Søndag åbnede Stony sit hjem op for sine spilgrupper. Her var der fokus på kortere spil af den hyggelige art og i den ånd startede arrangementet også ud med en række havespil, så vi kunne nyde det fine vejr og holde balancen med en øl i den hånd, der ikke blev brugt til spillene. Imens vi stadig var ude blev der spillet PitchCar og The Resistance. Senere på aften trak vi indenfor og så blev der spillet Incan Gold, Mysterium, Dixit Odyssey, Timeline: Diversity og Ra. Super-hyggeligt arrangement.
Jeg deltog sjovt nok også i søndags. 8)
Jeg havde sigtet efter en dag, hvor vi startede med fælles frokost, og så skulle have en dag i haven med diverse havespil med en bajer i den ene hånd. Lige så ringe vejret var på min fødselsdag, ligeså svineheldig var jeg med vejret til denne dag. Vi måtte finde solcremen frem, for ikke at blive alt for hummerrøde.
Den stod på en blanding af Petanque, Stige golf og Mölkky.
Efter dem kunne vi nå et par spil, som også egnede sig til udendørs spil. Der faldt valget først på Pitchcar og bagefter på The Resistance incl. The Plot Thickens, men uden de øvrige udvidelser, som jeg endnu mangler at prøve.
Så blev der smidt noget kød på grillen, og jeg gjorde tingene klar, mens gæsterne rykkede i spilværelset og nåede et par hurtige fillers. Jeg nåede lige at være med til en enkelt omgang Timeline. Gunness der plejer at være en haj, måtte se sig slået af en uheldig hånd, der gjorde at tre spillere var færdige før han slap af med sit første kort. :twisted: :lol:
Efter aftensmaden måtte Gunness takke af, og de øvrige fik som allede beskrevet spillet hhv. Mysterium, Dixit Odyssey og Ra før Frouvne også vendte næsen hjemad. Så tog de sidste en let gang Love Letter som afrunding af aftenen, før vi lukkede og slukkede.
En god dag i spillets tegn. Tak til alle der var med. :)
Sidst spillet:
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5124
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 500 times
Been thanked: 548 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Maj 2015

Post by Gunness »

Stony wrote:Jeg nåede lige at være med til en enkelt omgang Timeline. Gunness der plejer at være en haj, måtte se sig slået af en uheldig hånd, der gjorde at tre spillere var færdige før han slap af med sit første kort. :twisted: :lol:
Ja, tilstået, det var lidt pinligt :oops:
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? - Maj 2015

Post by Larsine »

Onsdag startede Laban, Eik og jeg med to spil Samurai som er et typisk Knizia spil, hvor man skal score point i tre forskellige kategorier, og kun kan vinde hvis man har flest i en af kategorierne, men samtidig har mange i de andre kategorier. Man kan altså ikke nøjes med at satse på at score mange point et sted, men skal balancere sine scoringer, men på den anden side kan man heller ikke vinde på at blive nummer to i alle kategorier. Slutkriteriet er at enten skal alle brikker i en kategori være scoret, ellers skal der være 4 brikker som ikke er blevet scoret pga. lighed.

Første spil blev et relativt hurtigt spil, da vi var gode til at holde hinaanden i skak, og der ofte kom brikker ud pga. pointlighed. Resultatet blev at vi hver i sær havde en kategori hvor vi havde flest brikker, og den næste afgørende tælling blev antallet af brikker i de kategorier hvor man ikke havde flest, og her gik Eik hen og vandt.

Andet spil var også lige ved at blive et kort spil, for meget tidligt havde Eik mulighed for at lukke, men han troede at jeg havde alt for mange brikker. I virkeligheden havde jeg kun scoret en af hver brik, så jeg var lykkelig for at spillet fortsatte. Jeg stod til at score mange flere brikker, og det lykkedes over al forventning, og jeg vandt to at de tre kategorier og dermed spillet.

Jens var netop ankommet, og vi tog et spil Thurn und Taxis, et spil som Laban ikke havde prøvet før. Jeg spillede min sædvanlige strategi med at forsøge at komme af med mine posthuse så hurtigt som muligt. Eik gik tydeligvis efter at få opgraderet sin postvogn hurtigst muligt, medens Laban forsøgte at score mange point på at lave lange ruter. Jens prøvede lidt af hvert, og det var så ikke det nemmeste. Samtidig med at jeg hurtigt kom af med mine posthuse, fik jeg også scoret en hel del af regionerne, og specielt i en runde scorede jeg 12 point (5 point på Bayern, 5 point på rundt om Bayern og to point på en 5'er rute). Eik stoppede spillet med at opgradere sin postvogn til den største postvogn, og da vi talte point op endte jeg på 26, med Eik på 16, Jens på 14 og Laban på 13. De tabte alle point på ikke at have bygget deres posthuse.
Carlei
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 463
Joined: Mon Mar 04, 2013 3:27 pm
Location: Taastrup
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? - Maj 2015

Post by Carlei »

Stony wrote:En god dag i spillets tegn. Tak til alle der var med. :)
Selv tak for en rigtig hyggelig dag med mange gode spil både ude og inde.

Var rigtig glad for prøve Resistance igen og synes det fungerer meget bedre med seks spillere frem for de 8-9 stykker vi var på Djengis.

Mysterium var interessant selvom vi desværre ikke nåede dertil hvor den sidste del skulle gættes. Om det var spøgelset (Jon) der var meget vag i sine hentydning eller det var os andre der ikke var helt skarpe vil jeg lade være usagt. Jeg vil i hvert fald gerne prøve det igen en anden gang.

Dixit var vildt sjovt. Det bliver jeg nødt til at have i samlingen til familien.

Ra var også ok, men ikke så godt som jeg forventede Jeg kan ikke helt sætte fingeren på hvorfor. Konceptet med at byde med sine "sole" og det at du er begrænset af hvilke sole du har (fra 1 til 16) virker ganske fint, men jeg syntes der var lidt for meget tilfældigheder i det, og strategien med at kalde Ra (auktion) hver gang du fik din tur, hvis du havde de små sole, synes jeg gjorde det temmelig ensformigt.
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1474
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 306 times
Been thanked: 180 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Maj 2015

Post by Jonezy »

Gunness wrote:
Stony wrote:Jeg nåede lige at være med til en enkelt omgang Timeline. Gunness der plejer at være en haj, måtte se sig slået af en uheldig hånd, der gjorde at tre spillere var færdige før han slap af med sit første kort. :twisted: :lol:
Ja, tilstået, det var lidt pinligt :oops:
Til gengæld lavede du et episk kast i Mölkky, da du væltede 6'eren på et alt eller intet kast og sikrede vores makkerpar den eneste sejr i have-legene...:D

Super hyggelig dag, hvor jeg fandt ud af, at jeg er er vildt dårlig til at flicke i Pitchcar; hvor jeg oversatsede i Resistance og ikke kunne overbevise de andre om hvem de rigtige spioner var; hvor jeg var den største kylling i Incan Gold og stak af med det meste guld - to gange...; hvor jeg viste god 'kvalificeret gætning' sammen med Allan i Timeline; hvor jeg var et rimeligt ubehjælpsomt spøgelse i Mysterium; hvor jeg var super ringe, men stærkt underholdt af Dixit: Odyssey; hvor min strategi fejlede totalt i Ra, imens Allan viste vejen med floderne og ikke mindst at jeg åbenbart er født håbløs til Love Letter.

Som allerede nævnt, super hyggelig dag! Og det skal siges at den blege rødhårede (mig selv) ikke var den eneste, som lignede en reje efter have-legene og Pitchcar i haven... :lol:
Image
Carlei
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 463
Joined: Mon Mar 04, 2013 3:27 pm
Location: Taastrup
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? - Maj 2015

Post by Carlei »

Jonezy wrote:
Gunness wrote:
Stony wrote:Jeg nåede lige at være med til en enkelt omgang Timeline. Gunness der plejer at være en haj, måtte se sig slået af en uheldig hånd, der gjorde at tre spillere var færdige før han slap af med sit første kort. :twisted: :lol:
Ja, tilstået, det var lidt pinligt :oops:
Til gengæld lavede du et episk kast i Mölkky, da du væltede 6'eren på et alt eller intet kast og sikrede vores makkerpar den eneste sejr i have-legene...:D

Super hyggelig dag, hvor jeg fandt ud af, at jeg er er vildt dårlig til at flicke i Pitchcar; hvor jeg oversatsede i Resistance og ikke kunne overbevise de andre om hvem de rigtige spioner var; hvor jeg var den største kylling i Incan Gold og stak af med det meste guld - to gange...; hvor jeg viste god 'kvalificeret gætning' sammen med Allan i Timeline; hvor jeg var et rimeligt ubehjælpsomt spøgelse i Mysterium; hvor jeg var super ringe, men stærkt underholdt af Dixit: Odyssey; hvor min strategi fejlede totalt i Ra, imens Allan viste vejen med floderne og ikke mindst at jeg åbenbart er født håbløs til Love Letter.

Som allerede nævnt, super hyggelig dag! Og det skal siges at den blege rødhårede (mig selv) ikke var den eneste, som lignede en reje efter have-legene og Pitchcar i haven... :lol:
Det var heller ikke til at forudse at Steen lykkedes med at ramme den eneste rigtige sommerdag vi har haft i år :)

Det gjorde dog have-legene en del sjovere at det ikke øsede ned :lol:
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Maj 2015

Post by digter »

Hvor mange spillere var i på Ra?
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9176
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Maj 2015

Post by Stony »

digter wrote:Hvor mange spillere var i på Ra?
Fem
Sidst spillet:
Image
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Maj 2015

Post by digter »

Så vil jeg anbefale Carlei at prøve det med 3 eller 4 :)
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9176
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Maj 2015

Post by Stony »

Jeg kan godt se hvad anbefalingerne på BGG siger, men jeg har prøvet det med varierende spillerantal, og i min optik er den eneste forskel hvor mange sole du råder over i en given runde. Du vil med 5 spillere have tre, og en mere hvis du er 4 spillere. Det gør det enkelte køb mindre kritisk mht. at få det man har brug for, men det er ens for alle. Jeg tænker ikke det gør det store for ens oplevelse af spillet.
Sidst spillet:
Image
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Maj 2015

Post by digter »

Mine anbefaling har ikke noget med BGG at gøre, kun egne erfaringer :)

Jeg føler at du har langt mere kontrol med FÆRRE spillere. Med 5 spillere er der 4 andre kan trække tiles eller kalde RA, før du kan nå at reagere. Derfor tror jeg også man er mere tilbøjelig til at kalde RA oftere med små sole, når man spiller 5 spillere.
Image
chr88
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 524
Joined: Sat Jun 18, 2011 7:36 am
Favoritspil: Agricola og Terra Mystica er mine to klare favoritspil! Andre favoritter er eurogames som Samurai, Ra, Hansa Teutonica, Caylus, Le Havre, El Grande, Puerto Rico, Goa, Ghost Stories, Taluva, Reef Encounter osv. - men også et partygame som Telestrations er genialt!
Tjek hellere end gerne min profil på BGG: http://boardgamegeek.com/user/ChrB
Location: 2100 Kbh Ø
Been thanked: 4 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Maj 2015

Post by chr88 »

Er HELT enig med digter. :) Ra er et klassespil, men er måske lidt bedre med 3 og 4. 5 og endda 2 (!) fungerer dog også. Jeg synes klart, du bør prøve det igen, Carsten! :)
Post Reply