Hvad har du spillet i dag? - Juni 2015

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2015

Post by digter »

Jeg fik spillet Bruges i går, og der er rigtig mange gode ting at sige om det spil. Spilletiden er er kort og..... øhh.. Hov! Det var vist alligevel det eneste positive jeg kan finde på.. ZZzzzz. 3.5/10
Last edited by digter on Mon Jun 08, 2015 11:48 am, edited 1 time in total.
Image
Carlei
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 463
Joined: Mon Mar 04, 2013 3:27 pm
Location: Taastrup
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2015

Post by Carlei »

Besøgte familien i går.
Det blev til både Timeline og Ticket to Ride.

Vi sluttede af med ti omgange Sequence. Det er nu et meget hyggeligt familiespil hvor snakken kan gå livligt mens der spilles.

Satser på at få Dixit på bordet i dag.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14612
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 650 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2015

Post by Frouvne »

Til vores seneste spilleaften kom et andet Martin Wallace-spil på bordet, nemlig London. Selvom det ikke er på højde med hans store økonomispil, kommer det i mine øjne meget tæt på og så er det jo tilgengæld meget mere lettilgængeligt. Fedt spil det glædede mig igen at få prøvet. Aftenen blev rundet tidligt af, men vi nåede da lige at få prøvet Soulfall, der ikke imponerede i første omgang. Jeg er sikker på, at det ville vinde meget ved et nærmere bekendskab, men umiddelbart tænker jeg ikke, det var interessant nok til at jeg har behov for at lære det bedre at kende. Jeg syntes, at det har været min fornemmelse med alle de spil af John Clowdus, jeg har prøvet, at de er interessante, men lige nøjagtigt ikke interessante nok til at jeg rigtig får lyst til at fordybe mig. Den eneste potentielle undtagelse er nok Omen: A Reign of War, som jeg umiddelbart syntes virker bedre designet.

Siden onsdag er det eneste jeg har fået spillet Hostage Negotiator. Det er blevet til en håndfuld spil. Det skyldes dog meget, at det er meget let tilgængeligt med hurtig opsætning og 10-15 minutters spilletid. Hyggeligt ... men ikke stort. Jeg har fået prøvet begge scenarier i den første udvidelsespakke. Fin idé at lave scenarier med 16 kort, der indeholder ny bortfører med nye krav og nye mekanismer. Jeg ved ikke hvordan prissætningen bliver, men mon ikke jeg har fået nok af spillet, når jeg har spillet mig igennem de første fire udvidelsespakker, der kunne tilkøbes i forbindelse med Kickstarter-kampagnen?!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1474
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 306 times
Been thanked: 180 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2015

Post by Jonezy »

Robert wrote:Havde besøg af Jonezy og Sir William det meste af dagen til en hyggelig omgang brætspil. Vi fik en masse af mine nyanskaffelser på bordet. Parfum, Magnates, 4x Marco Polo og en gang Camel Up til sidst. At Marco Polo holdt til fire spil samme dag og stadig smagte af mere siger en del om spillet.
Det var super hyggeligt som sædvanlig at spille med jer to! :)

Parfum var et rigtig gateway spil, hvor man laver sin egen parfume ved hjælp af terninger. Det var meget fornøjeligt, men det overhaler nok ikke TtR, Splendor og Rise of Augustus i min samling af gatewayer lige med det samme.

Magnates var egentligt ret solidt, men havde sådan en mekanik hvor man har det samme sæt kort, eller ihvertfald de samme værdier på kortene og så skal man byde hemmeligt på andre kort ved hjælp af dem, hvilket gør at man kan være meget uheldig eller meget heldig, eller sådan føles det ihvertfald. Derudover var det egentlig klassisk area control med en twist af polsk. Okey uden at være prangende bliver dommen nok lige nu.

Imens Robert lavede mad fik jeg dagens eneste sejr i en gang Yardmaster over Claus. Sgu egentlig et meget hyggeligt lille UNO inspireret spil. Måske jeg skulle lokke Mani til at spille vores eksemplar herhjemme lidt mere....

Camel Up endte som dagens afslutter, og det er bare underholdende kaos, hvor man absolut intet kan styre eller man tror man kan en gang imellem, men så bliver man snydt.... :lol: God underholdning og jeg er ihvertfald ikke i hade lejren.

Dagens ubestridte højdepunkt var dog, som man også kan fornemme hos Robert The Voyages of Marco Polo. Super spil, som allerede nu kunne nærme sig en klassiker status med masse af benhårde beslutninger og stor variation. Jeg var super underholdt selvom jeg i alle fire spil aldrig var i nærheden af sejren. Alle karakterne man kan være har en eller anden super ability, som alle virker total OP, men de lader til at være balancerede (jeg var ihvertfald rimelig dårlig med de fire, jeg fik prøvet og den ene havde Claus endda allerede vundet stort med i første spil...;) :lol: ) og de er med til at gøre at man ser frem til hvert spil, og hvordan man nu skal lægge strategien og taktikken med sin super ability. Glæder mig allerede til at prøve det igen!

Super dag.
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2015

Post by Larsine »

Onsdag started Eik og jeg med to spil The City. Eik vandt det første spil på en Stadtvilla strategi. Han kan som den eneste jeg kender vinde med denne strategi, og en indkomst på kun 2 kort. Enten er han meget heldig, ellers sidder han med alle Stadtvilla kortene i ærmet. Bagefter vandt jeg en kneben sejr, hvor jeg lige præcis nåede 51 point da Eik maskine var ved at få fart på.

Jens og Labn var ankommet, og vi skulle efter aftal spille rollespil, og jeg hvade forberedt et Esoterrorist scenarie. Eik havde aldrig spillet rollespil før, og de to andre kendte ikke Esoterrorist, men det er heldigvis så nemt at det ikke betyder noget. De nåede dog kun ca. halvvejs gennem scenariet, og pt. er de lidt på bar bund selvom jeg synes at de har alle ledetrådene til at komme videre.

Vi sluttede aftenen af med tre spil The City, hvor Eik vandt første spil (uden Stadtvillas), jeg vandt andet spil, og Eik vandt tredje spil (med Stadvillas).

Fredag var vi til grundlovsmøde på Lillis kommende efterskole, og medens Lilli fik masser af information om det kommende år, havde vi andre en pause hvor Larna, Lea, Lisa og jeg snuppede et spil The City. Lisa påstod at hun aldrig havde spillet The City før, men både Lea, Larna og jeg mente at det havde hun nu. Jeg fik masser af indkøbsvogne, så dem satsede jeg naturligvis på, og det viste sig at være det rigtige, for jeg vandt langt foran de andre.

Om aftenen snuppede Lisa, Lilli, Larna og jeg et spil Thurn und Taxis. Jeg spillede min sædvanlige strategi med at komme af med mine posthuse så hurtigt som muligt, og selvfølgelig forsøge at score nogle regioner samtidig. Det lykkedes over al forventning, og jeg var både den første til at score Bayern, og Rundt om Bayern, og komme af med mine huse, medens de andre stadig havde en hel del posthuse tilbage da jeg sluttede spillet. Jeg endte på 23 point, med Lisa og Lilli på 14 og Larna på 13 point.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2015

Post by Mik »

Consimsøndagen startede med en god gammel klassiker: Amun-Re, delvis takket været Hoppe's enthusiasme, og det faktum at vi var præcis fem deltagere. Det var længe siden at Eivind og jeg sidst havde spillet det (2007), så det var heldigt at Michael kunne huske reglerne.

Morten og Sanne havde aldrig prøvet spillet før, og sidstnævnte rendte af med sejren! 8/10

Om eftermiddagen måtte Morten tage hjem, så vi andre fire pakkede Marco Polo ud. Han købte spillet efter at have prøvet det på forrige Consimmøde, så det er rart at se at min smag smitter af på andre :wink:

Eivind vandt en overbevisende sejr ved at udnytte de to rejsende Niccolo & Marco Polo: så han fik afleveret sin 10'ende Handelspost allerede halvvejs i spillet. Sanne og Michael klarede sig også godt, medens jeg, som sædvanlig, kvajede mig og ikke udnytte min rolle godt nok. Nå - jeg lærer det nok en dag! 8/10
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2015

Post by Jens_Hoppe »

I KBK i går startede vi med to spil Roll for the Galaxy, begge gange med fem spillere. I vanlig stil lykkedes det mig ikke rigtigt at formulere nogen form for strategi, og resultatet blev derefter begge gange.

Jeg kan godt lide Roll. Ikke nær så godt som Race, måske, men det er unægteligt meget hurtigt og strømlinet at spille. 7.5/10.


Bagefter blev det til et gensyn med Kraftwagen. Måske et sidste gensyn, for mens næste hele designet er rigtigt velfungerende, er der lige elementet med research kortene, som er VILDT varierende i styrke, og som man kan være heldig lige at "topdecke", når man har brug for det - jeg har endnu ikke mødt nogen som bryder sig om den del af spillet. Jeg tror desværre at mine medspilleres tålmodighed over for spillet er ved at være opbrugt, og selv har jeg det lidt på samme måde. Dødærgerligt, for næsten hele spillet er virkelig godt skruet sammen. 6/10.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14612
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 650 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2015

Post by Frouvne »

Siden sidst er det (naturligvis) blevet til lidt The Ravens of Thri Sahashri og Hostage Negotiator. Heldigvis kom Kasper (BlueSwan) forbi til formiddag, så der kunne komme noget mere kødfyldt på bordet. Vi prøvede endnu en gang kræfter med Labyrinth: The War on Terror, 2001 - ? Det var endnu en gang meget famlende og jeg havde i hvert tilfælde ingen strategi, hvilket også er meget svært, når man intet overblik har over kortene. Men spillet flød meget bedre denne gang, så min fornemmelse er, at vi er på rette vej. Jeg er langt fra i stand til at kunne afsige en endelig dom over spillet, men jeg er stadig meget nysgerrig på spillet. Et af de næste skridt må være at læse lidt op på andres erfaringer, så jeg kan få en bedre fornemmelse af muligheder med mine amerikanske styrker... begrænsninger kan jeg se masser af. Vi sluttede af med et par hurtige spil Yinsh og Crokinole.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2015

Post by Helle »

Vi har udvidet vores tirsdagsgruppe med et nyt medlem, og da vi egentlig spiller hver anden tirsdag, men mange ikke kunne på den 'rigtige' dag, så endte vi med at spille 2*3 to forskellige tirsdage. Det er skønt at være nok til at kunne den slags, så kalendere og brætspil kan gå op! Vi har været lidt sårbare med aflysninger pga. især arbejde ...

Men derfor var vi kun 3 i går. Vi introducerede vores nye spiller til Dominion, som vi fik spillet flere gange, dernæst til Taluva og til sidst til Sankt Petersborg. Det var gode velfungerende spil i den ukomplicerede ende. Sidst introducerede vi til Endeavor og Splendor. Det kan være lidt en chance, når man får ny spiller i gruppen, især hvis det ikke er en, som tidligere har spillet meget, men det fungerer fint. Vi spiller ofte spil af 1-2 timers varighed i eurogames genren - og det har sikkert været fint at starte lidt forsigtigt, men det var vist ikke nødvendigt. I hvert fald fik vi hurtigt klø!
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2015

Post by Goblen »

Skibinge-gruppen var fem personer i går, og da jeg kom lidt for sent så jeg de havde stillet Battlestar Galactica op. Det brokkede jeg mig ikke over da det er en af de absolut fedeste spil der findes. Er rigtig glad for hele "hvem er forræderen?" som med Dead of Winter. I første halvdel var ingen af os Cylon, og derfor blev det rimelig smooth sailing. Vi blev ikke presset, og samarbejdet var godt. Det tog lidt tid at få nok jumps til at vi var halvvejs, og nye kort skulle deles ud. I den tid havde vi haft held til at stikke af fra en Cylon flåde der bare voksede og voksede.

Kortene bliver delt ud, og jeg er Cylon. Det har jeg været i alle spil, så det overraskede ikke mig. Fik saboteret første afstemning rigtig godt ved et Treachery-kort der sendte en i brig. Der var allerede en i brik, og da det var min tur efter den fejlede Crisis afslørede jeg mig selv. I samme runde afslørede den anden Cylon sig, og han var ikke i brig. Det betød at menneskerne havde to i brigs de skulle stemme ud, og med en mega flåde inbound valgte vi at sige at det var det spil - Cylons sejrede. Det gjorde egentlig ikke så meget da det bare havde været en nedslagtning der havde trukket ud. De andre spil jeg har spillet har været rigtig tætte, så her var humans bare uheldige.

Så tog vi et hurtigt spil Love Letter, og så var den aften gået. Som altid hyggeligt selskab.

/Brian
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2015

Post by Larsine »

I går meldte Laban afbud, så vi satte vores Esoterrorist rollespil på pause, og vendte tilbage til brætspillene.

Vi startede med to spil Thurn und Taxis: Glanz und Gloria. Der er nogle interessant vinkler i denne udvidelse, men jeg synes at det er for nemt at bygge ruter i Glanz und Gloria, og da der kun er et stopkriterie for spillet (at en spiller har bygget alle sine posthuse), spiller alle efter samme strategi. Jeg tror faktisk at jeg er mest glad for originalspillet. Eik vandt det første spil fuldstændigt overbevisende med 26 point, mod mine 16 og Jens 15. I andet spil var det dog lidt mere lige, men Jens vandt med 23 mod mine 19 og Eiks 16.

Derefter tog vi to spil San Juan (inkl. udvidelser). I første spil syntes jeg slet ikke at jeg kunne få noget der passede sammen, og jeg så først en 6'er bygning i sidste runde. Eik fik derimod alt hvad han kunne tænke sig, og det flaskede sig for ham. Han endte da også på 47 point, mod mine 26 og Jens 22. I andet spil startede det ellers helt fint, men Jens startede endnu bedre og fik bl.a. en guldsmed, som gave ham gevinst hver eneste gang (undtagen en enkelt) guldgraveren blev valgt. Det lykkedes da også for Jens at bygge City Hall, Residense og Palace, og endte på 47 point, med mig på 32 og Eik på 25.

Et enkelt spil The City, sluttede aftenen af, og igen blev det et tæt spil. Eik og jeg spillede stort set samme strategi, og fik et forspring på 10 point fra Jens, og det holdt vi lige til sidste runde, hvor Jens endelig fik lide flere point end os, men ikke nok til at overhale os. Jeg endte på 73, Eik på 72 og Jens på 67. Så efter 4 placeringer som førstetaber, lykkedes endelig at få en sejr i hus.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2015

Post by Mik »

Mandag Eivind og jeg alene hos Torben Ussing, som var i London. Heldigvis var Pelle Ussing hjemme og villig til at prøve Borgene I Bourgogne. I anledning af at spillets 5. udvidelse (lysthaverne) netop er blevet gjort tilgængelig via spielbox blev disse brugt.
Eivind vandt en klar sejr, medens Pelle sikrede sig andenpladsen. 8/10
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2015

Post by Mik »

Destination Neptune var et de mange spil som blev købt i Essen, og som jeg stadig mangler at spille. Nu var turen så kommet til dette rumspil. Det var bedre end ventet, men ikke helt perfekt. Der var ikke den store grund til at bruge Event- og Lokalitets-kortene, da de var svage nok til ikke rigtig at betyde noget, og så kunne man jo lige så godt undvære dette forsinkende ekement.

Spillet går ud på at sende rumskibe ud på planeterne i vores solsystem og bygge baser, kolonier og fabrikker på de fjerneste planeter. Heldigvis har alle lov til at bygge med når en spiller bygger - under forudsætning at han har tilstrækkeligt brændstof og penge, så spillet går faktisk hurtigt. Til gengæld går de fire scoringsrunder også temmelig hurtigt, så spillet er ovre lidt for hurtigt. 7/10
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2015

Post by Mik »

Torsdag kom Robinson Crusoe på bordet med udvidelsen Voyage of the Beagle.
Det lykkedes os at gennemføre det første scenarie succesfuldt, og med hele 58 Knowledge Points. Så vi starter scenario 2 med en bonus på 2 liv til Darwin. Hurra! :wink:
Det var en interessant forandring fa basis-scenarierne. Det lykkedes for os at indsamle 2 skildpadder, en dodofugl samt en større samling kødædende planter! 8/10
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2015

Post by Larsine »

Mine døtre har læseferie, så de er tit hjemme og har venner på besøg når vi andre kommer hjem fra arbejde. I dag kunne jeg se at de havde spillet Ticket to Ride: Haert of Africa, uden at vente på mig. Men de skulle netop til at spille Würfel Bohnanza, og jeg blev så nødt til at vinde to spil over dem.
Post Reply